בית / סיקורים / סיקורי משחקים / Dragon Age : Inquisition – הסיקור

Dragon Age : Inquisition – הסיקור

 

 

Dragon Age : Inquisition

 

 

Dragon Age : Inquisition

ז'אנר: משחק תפקידים/RPG

גילאים מומלצים : 15/16+

 

**אזהרה**: סיקור זה הוא ארוך ומפורט, יש סיכום בסוף למי שמכיר את המשחקים שקדמו בסדרה לעומק ולא מעוניין בכל פרט.

 

 

הקדמה:

 

הרומן שלי עם סדרת המשחקים Dragon Age החל בשנה הפרהיסטורית 2010 קצת אחרי שיצא המשחק הראשון בסדרה -"Dragon Age : Origins", מהרגע שהתחלתי לשחק הודהמתי מעומק הכתיבה, ממגוון הדמויות המעניין שיצא לך לפגוש, מכמות ההחלטות שנתנו לך לעשות ומכמה הן באמת השפיעו על העולם, תוסיפו לכל זה משחק תפקידים טקטי עם כמות חפצים ויכולות פנומנאלית שאפשרה התנסות במגוון סגנונות משחק שונים ולא יהיה קשה להבין למה המון אתרים ומקומות קראו למשחק "משחק השנה של 2009".

 

ואז הגיע פברואר 2011, ויצא משחק ההמשך-"Dragon Age 2", אחרי שהשקעתי מאות שעות במשחק הראשון, השתקתי את הקולות בראש שלי שאמרו לי "מה כבר? המשחק הראשון (שלקח 5 שנים להכין, דרך אגב) יצא לפני פחות משנה וחצי, מתי הם הספיקו?" והלכתי לי לקנות את המשחק השני..

חברים, אל תתנו לחברה שיצרה את המשחק- Bioware, או המפיצים שלהם-EA, לבלבל לכם את השכל – המשחק לא "שונה" , המשחק פשוט גרוע יותר כמעט בכל דרך אפשרית –

מדברים גדולים כמו חוסר היכולת לשנות את השריון של חברי הקבוצה של הדמות שלך מעבר לחפצים ספיציפיים בערך פעמיים במשחק, החלפת חצי מהיכולות בשדרוגים פאסיביים, שימוש חוזר ונושן באותם 3 מפות או איזורים (מערה, יער ובניין) לכמעט כל אזור במשחק שוב ושוב ושוב, והחלפת הדיאלוג מהמשחק הראשון בגלגל הידוע שלדעתי היה אחד הדברים הכי גרועים גם בסדרה "Mass Effect" של אותה חברה (אני ארחיב על זה עוד קצת בהמשך) וכמובן הפגיעה באיכות הדמויות והסיפור ביחס למשחק הראשון, אפילו דמויות חוזרות שאנחנו מכירים מהמשחק הראשון, כמו אנדרס ואיזבלה, הפכו לגרסא שיטחית של עצמם. לדברים קטנים כמו השינוי בסגנון האסטטי של המשחק מיחסית "ריאליסטי" ליותר מצוייר,מייושם לא טוב וגורם לדמויות להראות דומות מדי אחת לשנייה ולמען האמת, מכוערות.

 

עם הפגיעה באמון של מעריצי הסדרה והירידה במכירות, כנראה שיוצרי המשחק שמו לב ולקחו הפעם 3 וחצי שנים ליצור את המשחק הבא בסדרה-"Dragon Age :  Inquisition"

אז האם Dragon Age : Inquisition יהיה המשחק שיציל את הסדרה ויעלה חזרה את המוניטין של-Bioware , או מלאך המוות שיקבור אותה סופית? תקראו ותגלו :

 

גראפיקה וסאונד:

 

אחד ההיבטים שאפשר להגיד בבטחון שהשתפרו משמעותית מ2 המשחקים הראשונים הוא הגראפיקה של המשחק, המעבר למנוע הגראפי החדש מחמיא למשחק בהכל

מאיכות הגראפיקה בכללי, איכות האינימציה, האפקטים של הסביבה כמו סופות חול ורוח או השתקפויות במים, עד להבעות הפנים של הדמויות.

בנוסף חשוב לציין שהמשחק רץ חלק יחסית, על המחשב שלי שנקנה ב2009 (!) ושדרגתי פעם אחת שנה אחרי, המשחק רץ חלק על אפשרויות גרפיות בינוניות וברזולוציה מלאה (1920×1080) אז אני מניח שעל אפשרויות מינימאליות זה ירוץ פחות או יותר על הכל..

בהתחשב בזה שהמשחק יצא באותה שנה כמו Assassin's Creed: Unity, שירוץ לכם כמו שצריך על המחשב רק אם הקרבתם באותו היום 7 מדוזות לפוסידון וגם אז לא בטוח, אני מוצא את זה ראוי לציון שהם מצאו את הזמן לדאוג שהמשחק לא יבזבז משאבים לא נחוצים מהמחשב ולא יקרוס.

עדיין קיימים כמה באגים בצד הטכני, אבל מאז שהמשחק יצא יצאו כמה עדכונים ואני לא נתקל ביותר מדי באגים מעבר לכמה קטנים פה ושם, לא קרה לי שהמשחק נתקע לגמרי, ואם זה כן יקרה לכם המשחק שומר אוטומטית יותר פעמים מחייל בהגנ"ש, כך שסביר שלא תאבדו יותר מדי מההתקדמות שלכם.

 

גם הצד של הסאונד לא יצא מקופח, ההיבט המויזקלי נהיה יותר ויותר חשוב במשחקים בשנים האחרונות, מלחיני מנגינות למשחקים מקבלים יותר ויותר קרדיט ובהרבה מקרים ניתן לקנות את פס הקול של המשחק בנפרד למשחק עצמו.

גם במשחק הזה המוזיקה פשוט פנומנאלית, מעבר למוזיקת רקע במהלך המשחק שנעה בין מוזיקה רגועה, מוזיקה עצובה ומלאנכולית ומוזיקה יותר גראנדיוזית ואפית שממש תעביר לכם רעד בעמוד השדרה, המלחין Trevor Morris גם טרח לכתוב כמה שירים למשחק שניתן למצוא ברחבי המשחק ולאחר מכן לשמוע במסבאה שיש בבסיס שלכם ואפילו מצאתי את עצמי מחפש חלק מהשירים בyoutube לאחר מכן.

לפעמים קשה שלא לקחת הפסקה מהכל ולעצור להקשיב למגוון המנגינות
לפעמים קשה שלא לעצור להקשיב למוזיקה המנוגנת

גם איכות הקול מאד גבוהה, הן של הדיאלוג, שמרגיש כמו מה שהוא שהייתם יכולים לצפות לשמוע ולראות בסרט של "שר הטבעות" , והן של ההתקפות השונות, שיחד עם השיפור באנימציה נותן ללחימה הרגשה מאד בשרית וחיה.

 

אבל לא הכל ורוד בצד הטכני של המשחק, זמני הטעינה יכולים להיות נורא ארוכים, מה שבא לידי ביטוי במיוחד אם תצטרכו לעבור בין הרבה איזורים בזמן קצר.

בנוסף למשחק באופן מוזר יש 2 מסכי טעינה, הראשון מכיל טקסטים שמסבירים ומספרים על כל מני דברים שקשורים למשחק (שדי מעניין לקרוא אם האנגלית שלכם טובה) ואחריו מגיע מסך טעינה שחור לחלוטין לכמה זמן.

LoadingScreen

עוד יותר מוזר הוא זה המשחק מתחיל לפתע לרוץ פחות חלק כשעוברים ממצב המשחק הרגיל למצב דיאלוג כשבמשחקים הקודמים זה לא קרה, זה מעבר מאד חד שמפריע בעין, לפחות עד שמתרגלים אליו.

סה"כ הצד הגראפי תמיד היה הצד הכי חלש בסדרת המשחקים עד עכשיו, והמשחק השלישי בסדרה הוא המשחק הראשון שמראה שיפור מאד ניכר בצד הטכני של המשחק, ואני מקווה שעד המשחק הרביעי ישפרו את הדברים הקטנים שציינתי.

 

 

 

עלילה (נקי מספויילרים):

המשחק הראשון עסק בסיפור על אומה שקמה להלחם נגד רשע לא טבעי כלשהוא, בעוד שהמשחק השני עסק יותר בסיפור אישי של אדם שהסתבך במריבה פוליטית.

המשחק השלישי מתחיל קצת אחרי אירועי המשחק השני, אך מזכיר בסגנון יותר את המשחק הראשון:

בזמן מאבקים פוליטיים וצבאיים בין הקוסמים לבין ארגון הטמפלארים שנועד להשגיח אליהם, המקבילה של העולם של המשחק לאפיפיור, שהיא הסמכות היחידה פחות או יותר שיכלה לשים סוף ללחימה, נהרגת בפיצוץ מסתורי שאף אחד לא יודע מה מקורו.

בעקבות הפיצוץ נפתחים שערים בשמיים ברחבי העולם ומתחילים לצאת מהם מגוון של שדים.

הכל נראה חסר תקווה עד שמוצאים את הדמות שלך,  אותה ניתן, בדומה למשחקים הקודמים, להתאים במראה, בעבודה (עוד קצת על העבודות הקיימות בהמשך) ובאחד מארבעת הגזעים האפשריים כאוות נפשכם, בין ההריסות, עם סימן מוזר על היד שמאפשר לך לסגור שערים אלו, הדמות של השחקן לא זוכרת איך היא הגיעה לשם ומאיפה היא קיבלה את הסימן ואף אחד אחר לא יודע גם כן, מה שפותח את המשחק ומשאיר לכם לפתור תעלומות אלו ולסגור את כל השערים.

 

מעבר לעלילה הראשית של המשחק, יש את הסיפורים האישיים של האנשים שמצטרפים למטרה שלכם לסגור חורים אלו ולהחזיר את השלום, סיפורים אלה מועברים בעיקר באמצעות שיחות עם אותם אנשים.

משחקים של Bioware תמיד הכילו מגוון רחב של דמויות מעניינות עם דעות פוליטיות שונות, רקעים כלכליים שונים, גזעים שונים ואפילו נטיות מיניות שונות, דבר הנותן הרגשה חזקה שדמויות אלו הן אמיתיות, ולא סתם אנימציות תלת מימדיות על המסך.

מצאתי את עצמי מתעניין ובאמת רוצה לעזור לכל דמות ודמות במשחק, מה שמעיד על כתיבה טובה ובאמת אנושית שיותר מזכירה את המשחק הראשון מהשני, וטוב שכך.

במקרה גם אני מציג את עצמי ככה
במקרה גם אני מציג את עצמי ככה

 

ובנוסף לכך, אתם תמצאו ברחבי העולם מכתבים, ספרים, פסיפסים ישנים וכיתובים על הקיר שיספרו לכם יותר על העולם שבו שאתם משחקים, הדתות השונות שקיימות בו, קבוצות פוליטיות שונות וכו' ואפילו סיפורים רגילים שכתבו סופרים בתוך המשחק, ואם אתם לא רוצים לקרוא פרטים אלו מיד כשאתם אוספים אותם, קיים Codex במשחק שמתעד את כל המידע שאספתם לפי קטגוריות ותכלו לקרוא מידע זה בנוחיותכם.

כמו שאר הדברים במשחק, גם פה רמת הכתיבה ממש מרשימה וניתן לראות שלא מדובר בתוספת של הרגע האחרון, נדירים המשחקים שאני מוצא את עצמי לוקח הפסקה מלהרוג דרקונים ושדים בשביל לקרוא סיפור על גמד שחי לפני 200 שנה והבנים שלו בגדו בו, מומלץ מאד למי שרוצה להפיג את המירב מהמשחק.

 

משחקיות:

 

המשחקיות מורכבת מ2 אלמנטים עיקריים:

-לחימה .

-דיאלוג.

 

הלחימה נשארה בגדול די דומה ללחימה במשחק השני, אתם יוצאים בקבוצה של עד 4 דמויות (שלכם + עד 3 שותפים שניתן לבחור מתוך מקסימום 9 אם מצאתם את כולם ולא העפתם אותם) שניתן להחליף בנקודות מסויימות במפה.

הדמויות השונות הן בעלות אחת מ3 העבודות במשחק – לוחם, קוסם או גנב כאשר כל אחד מאלו מתחלק לתתי עבודות שניתן לשים בהן נקודות כרצונך (לדוגמא: אם אתם קוסמים ברמה 7, אתם יכולים לבחור 7 קסמי אש או 4 קסמי אש ו3 קרח או 2 אש 2 קרח ו3 חשמל וכולי וכולי), בנקודה מסויימת במשחק תפתח לכם האפשרות להתמחות בסוג מסויים של לחימה מה שיפתח לכם עוד תת עבודה, השותפים שלכם יקבלו עוד תת עבודה אוטומטית בהתאם לרקע שלהם מבחינת העלילה, יש שילובים חזקים וכדאי לחשוב ברצינות על איזו יכולת אתם בוחרים להוסיף כל רמה, אבל במידה ואתם לא אוהבים את מה שלקחתם בכלל ניתן לאפס הכל באמצעות חפץ שאפשר לקנות בבסיס ולשים מחדש את הנקודות שלכם באיזה יכולות שאתם רוצים.

למעלה ניתן לראות מגוון תתי-עבודות שלכל אחת יש כמה סקילים, אל תפחדו להתנסות ולשלב!
למעלה ניתן לראות מגוון תתי-עבודות שלכל אחת יש כמה סקילים, אל תפחדו להתנסות ולשלב!

מהמשחק הראשון חזר ה"מבט הטקטי", כלומר, ניתן לעצור את המשחק ולעשות מן zoom out על כל איזור הלחימה ולתת פקודות לכל חברי הקבוצה שלכם, זה כלי מאד שימושי בקרבות קשים יותר אבל לא הכרחי ברוב הקרבות אם אתם מרגישים שזה הורס לכם את ה"זרימה" של הקרב, במיוחד בדרגות הקושי הנמוכות יותר.

לצערי ושוב באופן מוזר, למרות שהוא היה מייושם נהדר במשחק הראשון, השימוש במצב זה מרגיש הרבה יותר מגושם ב-"Dragon Age : Inquisition", עם שליטה לא אינטואיטיבית ואיטית, מתרגלים לזה אחרי כמה זמן, אבל לי אישית זה הוריד הרבה מהמשחק.

 

בנוסף ללחימה אתם תדברו עם אנשים והרבה.

הדיאלוג דומה למשחק השני ולמשחקים בסדרת MASS EFFECT, מופיע לכם מן מעגל דיאלוג עם כל מני אפשרויות של מה לומר, לפעמים זה יהיה סתם פטפוט סתמי, לפעמים זו תהיה קבלת החלטה שתשנה אלמנטים מרכזיים בהמשך המשחק, הבעיה היא שמה שתאמרו ומה שכתוב בגלגל לא בהכרח תואמים- אתם אומרים משפט שלם אבל הבחירה שלו על הגלגל מסוכמת בכמה מילים לכל היותר,  אז יוצאים הרבה מצבים שחשבתי שאני הולך להגיד מה שהוא קצת ציני ויצאתי מניאק לגמרי ולהפך.

DialogueWheel

אם זאת, קיים שיפור לעומת המשחק השני בכך שהתשובות שלכם לא מחולקות תמיד ל"צדקני" ,"מתחכם" ו"כועס" מה שמוסיף קצת לניואנס של השיחה.

אתם תשלבו בין 2 אלמנטים אלה ב3 סוגי אזורים עיקריים:

 

-איזורי משימות ראשיות

-איזורי משימות משניות

-הבסיס שלכם

 

איזורי המשימות הראשיות הן החלק שהכי דומה למשחקיות של 2 המשחקים הקודמים: אתם מגיעים למקום מסויים , מקבלים קונטקסט דרך סרטון או שיחה עם NPC למה אתם שם ומה צריך לעשות, ועושים משימה שמקדמת את העלילה הראשית ו(בדרך כלל) פותחת לכם עוד אפשרויות במשימות המשניות ועם חברי הקבוצה שלכם.

 

הבסיס שלכם יותר מזכיר את המחנה מהמשחק הראשון, מקום בו אתם יכולים לדבר עם כל השותפים שלך, בדרך כלל סתם בשביל ללמוד עליהם או לקבל את דעתם על מה שהוא ולפעמים גם לקבל מהם משימות.

משימות אלו מעלות את ההערכה שלהם כלפייכם, ככל שהשותפים שלכם מעריכים אתכם יותר יש יותר סיכוי לפתוח איתם אפשרויות דיאלוג חדשות, למנוע מהם לעזוב את הקבוצה שלכם ובמקרים מסויימים, לפתוח איתם ביחסים רומנטיים.

האפשרות הזאת מאד שטחית במשחק, וזה אחד האלמנטים הכי חלשים בסדרת המשחקים הזאת בפרט ובמשחקים של Bioware בכלל, כל מה שהיחסים הרומנטיים עושים זה לשנות/להוסיף דיאלוג בחלק מוגבל מאד מהמקרים והדרך להגיע ליחסים אלו היא פשוט לבחור את אפשרות השיחה הרומנטית בכל פעם שזה מתאפשר.

זה לא מאתגר, זה לא מעניין וזה לא מוסיף הרבה, האור בקצה המנהרה הוא שזה לחלוטין לא הכרחי ואם לא לוקחים את זה ברצינות לחלקכם זה עלול להוסיף מה שהוא.

בנוסף בבסיס שלכם תוכלו לקבל מגוון משימות, כגון: לשפוט אנשים שתפסתם לאורך אחת המשימות שלכם שפשעו בדרך כזו או אחרת, להגיע לאיזורים חדשים (בדרך כלל איזורי המשימות המשניות נפתחות דרך הבסיס בפעם הראשונה, ולאחר מכן ניתן לגשת אליהן מכל מקום פחות או יותר) ומשימות שלא אתם עושים אלא החיילים של היועצים שלכם, משימות אלה הן מיותרות לדעתי, כל מה שאתם עושים זה ללחוץ כמה לחיצות כדי לשלוח אנשים אליהם ואז מופיע טיימר עד שהמשימה תושלם לבדה, לפעמים מדובר בזמן קצר כמו 7 דקות ולפעמים זה מגיע עד 5,10 ואפילו 20 שעות, כשהמשימות האלה שוליות ולא מביאות הרבה, ניחא, אבל יש משימות שפותחות לכם אזורים חדשים או מזכות אתכם בחפצים טובים, לחכות שמה שהוא שאין לכם שליטה עליו יגמר זו סתם טרחה, אמנם אפשר להמשיך לשחק בינתיים אבל להשלים את המשימה ניתן רק מהבסיס, מה שאומר שתמצאו את עצמכם במצב שבו אתם עוברים בין אזורים הלוך ושוב יותר ממה שאתם רוצים (במיוחד בהתחשב בזמני הטעינה).

Dragon Age: Inquistion War Table

אם אתם בסדר עם קצת רמאות אפשר להזיז את הזמן בשעון של המחשב קדימה וזה נחשב במשחק, אבל לא שמעתם את זה ממני.

 

בבסיס שלכם יש גם עמדות שמאפשרות ליצור חפצים, ניתן הפעם ליצור הכל מרעלים ושיקויים לנשקים ושריון, והכל באמצעות צמחים,צמר,עור ומתכות שמוצאים ברחבי האיזורים השונים.

מערכת זו משופרת ונרחבת הרבה יותר מבמשחקים הקודמים, ומאפשרת ליצור שריונות ונשקים מגוונים וחזקים, הבעיה היא שלפעמים הם חזקים מדי בהשוואה לשריון ונשקים שאפשר למצוא ממפלצות – קצת מבאס להרוג איזה דרקון אחרי קרב אינטנסיבי של רבע שעה רק כדי לגלות שהשריון האגדי שהוא מפיל הרבה פחות טוב מהשריון שלבשת ב5 רמות האחרונות.

איזורי המשימות המשניות הרבה יותר פתוחים ונרחבים והם אינם חובה על פני השטח, אבל המשימות שאתם עושים שם מביאות POWER שזה סטאט הכרחי בשביל לגשת למשימות הראשיות ולסיים את המשחק.

מפה של אחד האיזורים המשניים, במפה מסומנים כל הדברים החשובים במקומות שביקרתם, מהמשימות השונות לדברים כמו מערות או שערים בשמיים שצריך לסגור.
מפה של אחד האיזורים המשניים, במפה מסומנים כל הדברים החשובים במקומות שביקרתם, ממשימות ומערות למחנאות השונים.

עם זאת, ממש לא חובה לעשות את כולן, אני עשיתי כמעט 100% מהן ונשארתי עם עודפים מאד גדולים של POWER בסוף המשחק, אבל מומלץ כן להתעמק טיפה מעבר למינימום כי זה מזכה בניסיון וחפצים/חומרים לחפצים מה שמכין אתכם למשימות הראשיות שאחרת יכולות להיות נורא קשות.

יש הרבה משימות שחוזרות על עצמן בין האיזורים השונים ובתוך כל איזור עצמו, אבל כל אזור בנוי בצורה טובה שמעודדת חקירה יותר מעמיקה מה ששובר את השעמום,ללכת לקבר של גמד ולמצוא שם דרקון או להכנס להריסות אלפיות ולהרוג שם שדים זה כיף גם בפעם ה100, אם זאת מומלץ מדי פעם לגוון וללכת למשימה ראשית ולא לעשות רק משניות ואז רק ראשיות.

 

 

לסיכום, המשחק-"Dragon Age : Inquisition" טוב ואפילו מצויין לפעמים ואם תתנו לו, הוא יאכל לכם את הזמן הפנוי ולא ישאיר אפילו עצמות.

לעלילה ולדיאלוג יש עומק, הגראפיקה והסאונד נהדרים, הקרבות מאתגרים וכיפיים ואם יש לי ביקורת על המשחק היא שבניגוד למשחק הראשון, יש יותר דגש על כמות מעל איכות לפעמים, במיוחד במשימות השוליות בחלק מן האיזורים, אבל האיכות עדיין קיימת, ובצרורות.

פחות טוב מהמשחק הראשון (לדעתי), הרבה יותר טוב מהשני ומומלץ בחום!

 

 

 

 

אודות דניאל

גר במרכז, משחק בעיקר משחקי תפקידים ואסטרטגיה ואוהב לחפור.

השאר תגובה