בית / סיקורים / סיקורי משחקים / משחקי PC / Binding of Isaac : Rebirth – הסיקור

Binding of Isaac : Rebirth – הסיקור

 

Binding of Isaac : Rebirth

 

בשנת 2011, לפני שההורים של כולנו הציעו לנו חברות בפייסבוק והיו רק 2 מלחמות לבנון (טוב אני אפסיק עם הפוליטיקה), ישבו 2 מפתחים חובבים, בשם Edmund Mcmillen ו Florian Himsl, והכינו להם בתכנה  Flash משחק בשם The Binding of Isaac .

בספטמבר של אותה שנה, הצטרף המשחק לסטים וזכה להכרה ואהדה רבה מצד קהילת הגיימרים, אהדה זאת יחד עם החשיפה הרחבה שהמשחק קיבל בyoutube ממגון יוטיוברים פופלואריים לא רק העלתה את הפרופיל של המשחק, אלא גם את הביקוש וההערכה למשחקי rogue-like (משחקים שבדרך כלל מתאפיינים במשחקיות קשה ופשוטה, עם אלמנטים אקראיים ומוות תמידי) כמו לדוגמה: Rogue Legacy, Don't Starve, Faster Than Light ובשנה האחרונה (אם אתם ממש מזוכיסטים) גם Wings of Vi.

למרות תכונותיו החיוביות הרבות של המשחק, Flash כפלאטפורמה להכנת משחקים היא תכנה פרימיטיבית, לכן החליטו המפתחים להכין מנוע משלהם ולהכין את המשחק מחדש עליו מה שהוביל לשחרור של Binding of Isaac : Rebirth בשנת 2014 בסטים.

האם המשחק Binding of Isaac : Rebirth אכן מחזיר לתחייה את המשחק בן 3 השנים כמו שהשם מציע, או שזו עוד תוספת מיותרת? ניתן לכם להחליט:

ההיבט הטכני:

מכיוון שלא מדובר בהרחבה או משחק המשך אלא הכנה מחדש של אותו המשחק, ההיבט הטכני הוא אולי הכי חשוב ולכן טוב לראות שהמפתחים לקחו את העניין ברצינות ופיתחו מאפס מנוע משלהם ספציפית בשביל להריץ את המשחק.

כמו במשחק הראשון, החפצים שאתם מקבלים בכל פעם שאתם משחקים הם שונים ונבחרים אקראית, אהבתם את החפצים שיצאו לכם בריצה מסויימת של המשחק? בניגוד למשחק הראשון, ב Binding of Isaac : Rebirth  ניתן לשמור אותם ולשחק איתם שוב, ואף לפרסמם באינטרנט כדי ששחקנים אחרים יוכלו להנות מהם.

ההגבלות של התכנה Flash גם לא איפשרו דברים חדשים ומהפכניים כמו האפשרות לשמור את הריצה שלכם, Rebirth שומר אוטומטית בכל פעם שאתם מסיימים חדר כך שתוכלו להמשיך מאיפה שעצרתם אם נסגר לכם המשחק או נתקע לכם המחשב, במקום להריץ מחדש עוד משחק.

קשה לתאר כמה אני שמח לראות את ה"continue" הזה

 

מבחינה גראפית, יש שיאמרו שRebirth נראה פחות טוב מקודמו, ואכן, כשהמשחק רץ על Flash הגראפיקה אמנם הייתה מינימאליסטית,אך הצבעים היו יותר ברורים ומגוון הדמויות והחפצים נראו חדים יותר.
לכאורה נראה הדבר כשינוי לרעה, אך הצבעים היותר דהויים והדמויות היותר מטושטשות תורמות מאד לאסטטיקה של המשחק – המשחק מרגיש דכאוני ועצוב מתמיד, והטשטוש תורם לתחושה הסוריאליסטית של המשחק.

בזכות המנוע החדש והמשופר המשחק נהנה גם מריצה הרבה יותר איכותית וחלקה, נעלמו הימים של התקיעות האקראיות, גם כשהחדר מפוצץ ביריבים, חפצים ואפקטים שונים המשחק לא מוריד פריים אחד ונשאר חלק כמו חמאה על שלג, המשחק רץ פחות או יותר על הכל מהמחשבים של NASA לטוסטר בבית של סבתא שלכם.
גם הבאגים המעטים שהיו בBinding of Isaac המקורי, נעלמו כליל בRebirth – במעל 100 שעות משחק לא נתקלתי בבאג אחד, הישג המראה על מסירות מצד המפתחים, במיוחד כשמדובר על משחק עם כל כך הרבה גורמים אקראיים כמו מבנה החדרים והשלבים, היריבים, החפצים והבוסים (לרוב) ולכן להתכונן לכל מצב ולמנוע באגים היא מטלה סיזיפית שאני שמח להגיד שצוות הפיתוח צלח בו.

המשחק מכוער, וזה יפה.
המשחק מכוער, וזה יפה.

אלמנט שלדעתי כן סבל ב-remake הזה הוא פס הקול, הוא עדיין טוב, ואפילו מצויין לפעמים, אבל אני זוכר את המנגינה של The Binding of Isaac המקורי כאחת הפעמים הראשונות שהקשבתי לפס קול של משחק ובאמת הודהמתי מהטווח הרגשי של המוזיקה, האיכות שלה וכמה היא העבירה את הרגשת האבדון והפחד שאתם אמורים להרגיש עבור הדמות הראשית שלנו – הילדון המפוחד יצחק, ובהתחשב בזה שמדובר בסטודיו עצמאי ודאז תפרן, שלא יכול להרשות לעצמו מלחין מקצועי או תזמורת יקרה, פס הקול הופך, כמו הפונקציונאליות של המשחק, היא דוגמה של עשיית המון עם מעט ותשומת לב לפרטים.

בצד החיובי, האפקטים של ההתקפות ולקיחת חפצים ועוד מגוון פעולות כן השתפר ב-Binding of Isaac : Rebirth לעומת משחק המקור, מה שמוסיף לחוויה ללא ספק.

 

 

עלילה:

כמו שאר הדברים במשחק, העלילה ב Binding of Isaac : Rebirth היא מאד מינימאליסטית:

כשתכנסו למשחק, המשחק יפתח בסרטון, הסרטון מראה לנו את הדמות הראשית שלנו, יצחק, ואמו הנוצרייה האדוקה חיים באושר בביתם עד שאמו שומעת קול מלמעלה שאומר לה שבנה אינו טהור ויש לנקות אותו.

אמו בתגובה לוקחת ליצחק את כל הצעצועים, נועלת אותם ואף משאירה את יצחק עירום לחלוטין, אבל הקול אינו מרוצה ושוב מבקש ממנה לטהר את בנה, אמו לוקחת סכין במטרה להרוג את יצחק ובכך לטהר אותו סופית, יצחק נכנס לפאניקה ובורח דרך דלת סתרים שהוא מוצא למרתף, וכאן מתחיל המשחק שלנו במרתף של הבית.

לא בדיוק אם השנה

מלבד סרטון זה, וסרטון קצר לכל אחד מכ-17 סופים שונים למשחק אנחנו לא מקבלים שום קונטקסט נוסף למה שקורה במשחק, כמו למה לדוגמה יש מפלצות במרתף של הבית?
מגוון הדמויות לבחירה עם השמות הלקוחים מהתנ"ך ומהברית החדשה (יצחק, מגדלנה, חווה, עזאזל, קיין, עדן שמשון ועוד..) יחד עם חלק מהחפצים ושם המשחק, The Binding of Isaac, דהיינו, עקדת יצחק , רומזים לכך שיש איזה שהוא קישור דתי או פסאודו-דתי, כנראה בקונטקסט סאטירי, אבל הקישור עצמו נתון לפיענוחכם.
לסקרנים מביניכם, קיימות תאריות מעניינות ברשת שמסבירות את הקשר של יצחק למפלצות השונות, למה הן נמצאות שם, המקור של החפצים והבוסים ואפילו הסברים ללמה אפשר לשחק עם דמויות אחרות ולמה יש להן סטאטים התחלתיים שונים מאלו של יצחק.

נבחרת החלומות שלנו, לאלו מכם שלא ספרו, ניתן לבחור אחד מתוך עד 11 דמויות שלפחות בהתחלה הן שונות מהותית.

 

משחקיות:

המשחקיות בגדול נשארה זהה ל-Binding of Isaac המקורי, מילת המפתח לBinding of Isaac : Rebirth היא עוד:

עוד חפצים, עוד דמוייות (גלוייות וסמוייות), עוד בוסים, עוד סוגי חדרים, עוד סודות ודברים לפתוח ועוד אתגרים.

אחת התוספות המעניינות היא תוספת של סוג שלישי של לב, הלב השחור שמתנהג כמו הלב הכחול הרגיל (soul heart) חוץ מהעובדה שכשאתה נפגע ונהרס לך לב שחור, הלב מתפוצץ ועושה נזק לכל המפלצות בחדר. בנוסף לבבות אלו מעלות את ה"חטא" שלכם (סטאט נסתר חדש במשחק, שמעלה את הסיכוי להופעה של devil room לאחר שניצחתם את הבוס של השלב).

יתר על כן גדל בהרבה מספר האפקטים ב-Binding of Isaac : Rebirth וכעת יריות יכולות להיות ראדיואקטיביות, בוערות, יריות רפאים (יריות שעוברות דרך מכשולים) ויריות חודרות שריון (אפקט שנראה זניח עד שאין לכם אותו נגד יריבים מסויימים) ולהשאיר מגוון רחב של אפקטים על היריבים שלכם כמו האטה, הפחדה והקסמה, שפוגעים ביכולת שלהם להזיק לכם.

המנוע החדש גם מאפשר סינרגיה יותר רחבה של חפצים, גם מבחינת המשחק – אפקטים של יריות משתלבים ב-Rebirth , לעומת Binding of Isaac המקורי שבו לרוב החפץ שאספתם עוקף את הקודמים אם יש לו אפקט מסויים, וגם מבחינה גראפית – גם המראה של הדמות וגם המראה של היריות משתנה בהתאמה לחפצים שנאספו יותר טוב ב-Rebirth לעומת המשחק המקורי.

הדברים שעבדו במשחק המקורי עדיין עובדים פה- האקראיות של החפצים מבטיחה ריצה שונה משמעותית בכל פעם שאתם משחקים ובגלל שהנזק קבוע בין כל המפלצות ואפילו הבוסים (בין חצי לב ללב ב6 רמות הראשונות, ולב שלם משלב 7 והלאה) הבוסים הקשים יותר קשים יותר בגלל שיש להם דפוסי תזוזה והתקפה יותר קשים להתחמקות וחיזוי, מה שוגרם למשחק שהוא לא סתם קשה, אלא גם מאתגר ודורש מחשבה, ואם כבר מדברים על אתגר, Rebirth מוסיף דרגת קושי Hard שבה נופלים הרבה פחות פצצות, מפתחות וכסף ודמות חדשה שמתה במכה ולא יכולה לאסוף לבבות או חפצים שמעלים את כמות החיים (לאנשים עם לחץ דם בריא מדי מומלץ לשלב בין 2 התוספות האלו).

לסיכום, Binding of Isaac : Rebirth אולי לא מוסיף הרבה, לפחות לא במבט ראשון, אבל ברוב המקרים מדובר בשיפור גדול לעומת המשחק המקורי.
המשחק עולה 15 דולר במחיר מלא ב-steam, שזה הרבה יחסית למשחק עצמאי, אבל עדיין רבע מהמחיר למשחק טריפל A ממוצע והמשחק יכול לקחת לכם מאות של שעות מהחיים, אם אין לכם את המקורי מומלץ מאד, אם יש לכם את Binding of Isaac המקורי ואתם לחוצים בכסף, אולי הייתי מחכה להנחה או שהמשחק יכנס ל-Humble Bundle.

 

מעוניינים במשחק? מה החפץ/בוס/דמות האהובה עליכם? מה זמן השיא שלכם?
תנו לנו לדעת בתגובות

בנוסף אנחנו מזמינים אתכם להשתתף בסקר השבועי שלנו

אודות דניאל

גר במרכז, משחק בעיקר משחקי תפקידים ואסטרטגיה ואוהב לחפור.

השאר תגובה