בית / סיקורים / סיקורי משחקים / Super Mario Maker 3DS – בי"ס למתכנתים צעירים

Super Mario Maker 3DS – בי"ס למתכנתים צעירים

בלי שאף אחד כמעט ישים לב, Super Mario Maker 3DS מצליח ללמד שחקנים צעירים הרבה יותר מאיך לבנות שלבים לסופר מריו ובעצם מדובר במשחק חינוכי.

יותר משנה אחרי שיצאה הגרסה ל-Wii U מגיע אלינו Super Mario Maker 3DS, עם כמעט כל האלמנטים שהיו בגרסה לקונסולה ביתית אפשר להתחיל ולעבוד על השלבים שלנו גם כשיוצאים מהבית. מהרגע שמפעילים את התוכנה בפעם הראשונה אפשר לשים לב מהר מאוד שמדובר במוצר של נינטנדו, ולא סתם אלא מוצר שהוא 100% נינטנדו. הממשק, העיצוב ההומוריסטי, המוזרות, האיכות וההקפדה על כל פרט ופרט, לטוב ולרע המשחק (מוצר?) הוא זיקוק של חברת המשחקים היפנית הוותיקה.

נתחיל בחסרון העיקרי של התוכנה, ולא מדובר בפשלה של המפתחים אלא בהחלטה שהתקבלה מראש והיינו מודעים אליה ממזמן – אי אפשר סתם להעלות שלבים לאינטרנט. על מנת לשתף שחקנים אחרים בשלבים שבניתי עלי להיות לידם ולשתף באמצעות פונקציית ה-Street Pass. זה אולי לא נשמע כזה נוראי אבל נזכרים שאין לשחקן גישה למאגר שלבים חדשים שיוצרו ב-3DS וגם הגישה שיש לשלבים שנוצרו ב-Wii U היא מוגבלת מאוד לשלבים שנבחרו על ידי נינטנדו עצמה. יכולות העיבוד והאינטרנט של ה-3DS הם מוגבלות תמיד וככל הנראה  הן הסיבה שבגללה המפתחים החליטו לדלג על אחת מהפונקציות הפופולאריות ביותר מהגרסה הביתית למשחק. לכאורה עוד יש אפשרות לעדכון עתידי שישנה את המצב אבל דווקא בגלל שזו הייתה פונקציה מוצלחת אפשר להניח שהם כבר ניסו וויתרו על כך בגרסה הניידת. לפחות אי אפשר לומר שמדובר באכזבה או הפתעה מכיוון שיידעו אותנו מראש בנוגע לזה.

mario-maker-2

אז אילו שלבים אנחנו כן קיבלנו עם Super Mario Maker 3DS? דבר ראשון יש את אתגר מריו, הדבר הכי קרוב שיש כאן לקמפיין עבור שחקן יחיד. כמה "עולמות" שבכל אחד יש ארבעה שלבים שאחד מהם הוא שלב טירה/בוס. עבור כל שלב יש שתי משימות על המזכות את השחקנים במטבע. על מנת לפתוח את כל האפשרויות לבניית שלבים יש לסיים את כל השלבים והמשימות. לי היה ברור מהשלב השני שלא מדובר בסתם שלבים אלא שהם, ובעיקר המשימות המצורפות לשלבים, חלק מתהליך הלימוד של המשחק עבור המתכנן המתחיל (אבל לכל זה עוד נגיע בהמשך). מלבד זאת יש עוד שלבים שנבחרו בקפידה מתוך המאגר העצום שקיים עבור הWii-U ומסלולי אתגרים ברמות שונות. למרות המגבלה, עדיין מדובר על המון שלבים שמגיעים עם המשחק ישר וללא צורך בבניה ואין ספק שמדובר בכמות שלא תבייש אף משחק פלטפורמה רגיל.

אבל עם כל הכבוד לכמות השלבים, לא באנו כדי לשחק ויש סיבה שנתנו למריו ללבוש קסדת פועלים – בואו נדבר על מנוע בניית השלבים של המשחק. המסך התחתי של הקונסולה מראה את המפה מחולקת לריבועים ובצדדים השונים מונחים סרגלי הכלים השונים והאופציות לבניית המסלול ומילואו באויבים/בונוסים. מעבר לאויבים והשדרוגים המוכרים אפשר גם לבחור בארבעה סגנונות משחק שונים. סופר מריו המקורי, סופר מריו 3 (שיצאו ל-Nes המקורי), סופר מריו וורלד (שיצא לסופר נינטנדו) וניו-סופר מריו (שיצא ל-DS). דבר ראשון יש לנו סגנון אחד שפשוט לא נראה טוב – ניו סופר מריו. גרפיקת התלת מימד פשוט לא נראית טוב על המסך הקטן (אפילו שמדובר במכשיר הניו 3DS XL שברשותי), ככל הנראה המנוע הזה גדול על הקונסולה. זה לפעמים היה כל כך גרוע שזה הזכיר לי את משחקי ה-GBA הראשונים עם גרפיקת תלת מימד (למרות שהם עדיין היו משחקי דו מימד) ועד כמה רע הם נראו. אז עוד יתרון לגרסה הביתית של המשחק הוא שהסגנון הזה נראה הרבה יותר טוב ברזולוציה גבוהה, אבל עדיין אני מעדיף את מריו שלי מפוקסל.

super mario maker

בניגוד מוחלט לסגנון הזה הסגנון של המשחק המקורי היה נראה כל כך טוב עד שאמרתי לעצמי, נו ברור הרי מדובר בגרסת HD, עד שנזכרתי שזה לא נכון בעליל. למרות שאנחנו רגילים ל1080p ולמרות שגרסת המיני ווי נותנת לנו לשחק במריו המקורי ב-HD אי אפשר להתעלם שזה פשוט נראה טוב. מריו 3 ככל הנראה פחות עושה לי את זה אבל עדיין עובר מסך וגם סופר מריו וורלד נראה מדהים ומזכיר לי את משחקי האינדי המוצלחים המנסים לנסות את הסגנון הזה. בנוסף, יש שישה רקעים קלאסיים לשלבים, דשא רגיל, טירה, בית רדוף, תת קרקעי, ספינת אוויר וכמובן, במידה ואתם מזוכיסטים מתחת למים.

רבים לא שמים לב לזה, אבל נינטנדו מתמחה לא רק בצבעים בהירים ומשחקים כיפים אלא גם בממשקי משתמש מוצלחים וגם הפעם אפשר לראות שזו נקודת החוזק שלהם. ל- Super Mario Maker 3DS היתה משימה קשה מאוד: לדחוף את כל האפשרויות למסך אחד שגם יהיו נגישות וגם לא ירגישו צפוף מדי. אחד מהפתרונות שלהם מגלם את נינטנדו במיטבה: פתרון גאוני שמצליח להיות חמוד. לפעמים יש 2 אלמנטים דומים מאוד עם הבדלים מועטים (למשל צבים עם שריון ירוק או אדום). במקום לבזבז עוד מקום יקר ולשים שתי אפשריות שונות קיבלנו אחת ועל מנת להחליף פשוט לוקחים את עט הסטילוס, תופסים בדמות ומערבבים אותה עד שהיא משתנה.

mario-maker-3

עוד פונקציה חשובה מאוד, שלא נמצאת בצורה כזו בגרסת הקונסולה הביתית, היא ההסברים אשר השחקן מקבל מצמד חביב של אשת קשרי לקוחות ו"איש המקצוע" שהוא בעצם יונה. הצמד החמוד הזה מעביר לנו הקדמה ועשרה שיעורים שמלמדים את השחקנים המתחילים איך בתכלס בונים שלבים. נינטנדו ללא ספק בחרה בגישה החינוכית של "לא משאירים אף ילד מאחור". בהנחה שאתה יודע אנגלית, אין שום סיכוי שלא תדע איך להשתמש באחת הפונקציות שיש. החיסרון בזה הוא שהשיעורים האלו יכולים לשעמם בקלות כל מי שמכיר את המשחקים הישנים בסדרה. כל שיעור מחולק להדגמה של הכלים, שלב אותו יש לשחק ולבסוף, ניתוח של השלב הקצר בו שיחקנו. ניתוח השלבים הוא הנקודה הכי טובה במשחק, בעיקר עבור שחקנים צעירים. היונה החמודה שלנו מלמדת אותנו איך להתבונן על שלבים בביקורתיות. עצם העובדה שקודם שיחקנו בשלב ואז דיברנו איפה לשים מה ואיך השחקן יגיב הופכת את שאר השלבים שלא מלווים בהערות סרקסטיות של יונה מדברת מסתם שלבי פלטפורמה כיפים לנקודות למחשבה. גם המשימות המוזרות והמוצלחות של אתגר מריו גורמות לך לחשוב על מבנה ועיצוב השלב. אלוהים אדירים, עד שלא ניסיתי לעבור שלב בלי ללחוץ על לחצן אחורה לא חשבתי כמה אני משתמש בו בלי לחשוב.

mario-maker-4

וזו ההצלחה הגדולה ביותר של Super Mario Maker 3DS, הוא עוזר ליצור את מתכנני ומפתחי העתיד של התעשייה. בלי שאף אחד שם לב מדובר במשחק חינוכי במובן העמוק של המילה "חינוך". נכון, הממוצע בבית הספר של הילד לא ישתנה אחרי 100 שעות על המשחק אבל זה ילמד אותו איך להתבונן על משחקי המחשב שהוא משחק בהם (גם אם הוא לא מבין שזה קורה) ואיך לתכנן מסלול. עד כמה שאני, בתור גיימר ותיק שגדל על סופר מריו, נהנה מהמשחק המרוויחים הגדולים ביותר ממנו הם גיימרים וגיימריות חדשים. זה עניין של זמן עד שנשמע ראיונות מ-E3 עם מפתחי משחקים שגדלו על המשחק הזה. ואם ניקח בחשבון שלרוב העולם אין גישה ל-Wii U, ושיש לנו אפשרות לקחת איתנו את הכלי הזה לנסיעות ארוכות בתחבורה ציבורית ונראה שלמרות החסרון המשמעותי בשיתוף השלבים, זה משמח מאוד לראות את המשחק בצורתו הנוכחית ואני לא יכול לחכות כמה שנים שהבן שלי יוכל לשחק בו.

מדהים

ממשק - 9.5
גרפיקה - 8.5
עיצוב - 9.5
ערך מוסף - 10
שיתופיות - 8

9.1

לא רק שהצליחו להכניס כמעט הכל למכשיר נייד אלא אפילו הוסיפו. נחמד למבוגרים, חשוב לילדים. משחק חינוכי במובן הכי חיובי של המילה.

User Rating: Be the first one !

אודות יונדב צבקר

סטודנט לבלשנות ואנגלית, בוגר ישיבת מעלה גלבוע, גיק ודוס.

השאר תגובה