בית / סיקורים / סיקורי משחקים / סיקורי משחקי קופסה / “שבטי זבריוס” – ראיון עם יוצרי המשחק וסיקור

“שבטי זבריוס” – ראיון עם יוצרי המשחק וסיקור

לדעתי האישית, האנטי בקבוצות הפייסבוק נבע משתי נקודות. הראשונה היא האופי הילדותי של העיצוב, והכיוון לילדים קטנים יותר. הטרנד של משחקי הקופסה שיוצאים בקמפיינים של מימון המונים מכוון אל עבר שחקנים מבוגרים יותר שמוכנים לשלם בין 80 ל-500 דולר עבור משחק אפי ומסובך. מעבר לכך, הסרטון עצמו יצא בהצהרות של היוצרים על החסכים שלהם ממשחקי הקופסא שהם הכירו, וחלק מהגולשים חשו שמדובר במחיקה של ז’אנר שלם שהם מאוד אוהבים – בזמן שהם מדברים על החוויה של  היוצרים עצמם. כמו שהם אמרו בראיון עצמו, השחקנים ששמרו על ראש פתוח וניסו את המשחק שיפרו את המעמד של “שבטי זבריוס” בקבוצות האלו. היתרון העיקרי שלי, בתור מישהו שלוקח חלק פעיל בתחום, הוא בעיקר בטרמינולוגיה. אני מכיר הרבה יותר שמות של מכניקות ושל ז’אנרים ותתי ז’אנרים. בשורה התחתונה, ידע מהסוג הזה יכול פחות לעזור בעיצוב המשחק, שלדעתי עשוי נהדר, אלא בלדעת להכווין את השחקנים הנכונים לעברו. ואני מקווה שהסיקור שלי יעזור לשחקנים שונים להחליט האם הוא מתאים להם.

מפת שבטי זבריוס מלאה
מפת המשחק “שבטי זבריוס”

סיקור המשחק

אז נניח את הסיפור מסביב למשחק ונתרכז במה שיש לנו בקופסה. “שבטי זבריוס” הוא משחק טקטי המיועד ל-2 עד 4 שחקנים. לוח המשחק מורכב מארבעה לוחות בצבעים שונים (אחד לכל שחקן) אבל זהים של שמונה על שמונה משבצות. בכל לוח יש שלוש טירות, שבילים ואזורי מים. כל שחקן מתחיל עם טירה אחת ברמה אחת וכסף לקנות יחידות. כל טירה יכולה לבנות יחידות ברמה שלה ואפשר לשדרג את הטירות עד לרמה שלוש. הרמות של הטירות ושל היחידות מחולקות לשלוש, הרמה הבסיסית – עץ, הרמה הבינונית – כסף, והרמה השלישית – זהב. לכל יחידה לוחמת יש שלוש נתונים: צעדים, טווח למתקפה ועוצמה. היחידות פועלות כמו במשחקי Fire Emblem – כל שחקן שולח את היחידות שלו על מנת לכבוש טירות (שמשמשות גם כמקור הכנסה) ולהילחם בלוחמי האויב. השחקן המתקיף יכול לבחור לעשות אמבוש ולתקוף יחידה אחת באמצעות יחידות רבות. ולמען האמת, זהו. יש אמנם עוד טיפה חוקים, אבל לא משהו משמעותי. וזה כל העניין של המשחק. אין הרבה חוקים וכל מי שצופה בסיבוב שניים של המשחק יכול להצטרף מיד בלי לעבור על חוברת הוראות ארוכה ומסובכת. השפעותיו של משחק השח-מט מורגשת בשלב הזה מאוד. החוקים פשוטים, לכל כלי יש את הנתונים שלו, ולחלקם גם יכולות מיוחדות, והמגוון במשחק נובע מכך שהלוח לא דוחף את השחקנים לשום נקודה או גישה, אלא נותן לשחקנים לוח ריק לשחק בו על פי האופי שלהם. אפשר למצוא באתר המשחק פתיחות אפשריות (שוב כמו שח-מט) אבל מדובר בהצעות בלבד. יש פוטנציאל להרבה משחקים חוזרים כי ככל שהשחקנים יהיו יותר מנוסים במשחק הטקטיקות ישתנו. כמו במקרה של Smash Melee, למרות שמדובר במשחק מסוג שונה לחלוטין, שנים לאחר יציאת המשחק הוא עדיין מופיע בתחרויות E-Sports והמטא של המשחק עדיין משתנה – לא בגלל שהמשחק עבר שינויים אלא בגלל שהשחקנים מצאו דרכים להתמודד עם המטא הקודמת.

כמובן, אי אפשר לדבר על משחקי קופסא בלי לדבר על איכות ההפקה של המשחק. אישית, אני רגיל למשחקים בסגנון עם מיניאטורות, לעומת זאת כאן היחידות כולן הן ריבועים בגדלים שונים (על פי רמת היחידה) ששמים על הלוח. אז אמנם זה פחות יפה ומגניב ממיניאטורות, אבל יש לכך שתי יתרונות: הראשון הוא שאפשר לשים גם על אזור משחק קטן (יחסית למשחקים אחרים בז’אנר) כמות גדולה יחסית של יחידות. השני הוא שהסמן של היחידות גם מכיל את כל הפרטים על היחידה. כמו שהיוצרים אמרו בראיון, כל המשחק (למעט הסמנים של כמות הכסף שיש לכל שחקן) מתרחש על הלוח עצמו. אין ספק שיש לי יתרון מכיוון ששיחקתי את המשחק עם היוצרים שהסבירו לי את הרציונל מאחורי דברים שאולי נראו לי לכתחילה כחסרונות. מבחינת איכות ההדפסה, לא מדובר בהדפסה זולה אבל, שוב גם על פי היוצרים עצמם, יש במשחק כמה בעיות שנובעות מכך שזו הפעם הראשונה שהם יוצרים משחק קופסה פיזי. אז ממש אין כאן משהו שיגרום לי להתחרט על קניית המשחק רק עקב איכות ההדפסה אבל זה משמח לשמוע שההרחבה וההדפסות העתידיות של המשחק יהיו באיכות יותר טובה. עיצוב המשחק הוא מקורי (עד כמה שאפשר לעשות פנטזיה בסיסית מקורית בעולם שבו יש כל כך הרבה משחקים, ספרים וסרטים שמבוססים על אורקים, אלפים וכדומה), מכיוון שאחד מיוצרי המשחק עיצב אותו גרפית. גם כאן, הנטייה להנגיש את המשחק לשחקנים צעירים בולטת מאוד ולא מתאימה להלך הרוח של המשחקים הטקטיים המפורסמים כיום בשוק. בעיניי, המהלך עצמו לכוון לאוכלוסייה צעירה הוא מבורך וחכם, אבל אני רואה איך ישנם שחקנים אחרים שלא יימשכו לסגנון.

קשה לי מאוד לתת ציון למשחקי קופסה. יש כל כך הרבה תתי ז’אנרים בתחום ונראה שעם השנים כל משחק מנסה לענות על צרכים יותר ויותר ספציפיים. “שבטי זבריוס” מתאים לשחקנים צעירים ולשחקנים מבוגרים שמחפשים משהו מאוד מסוים. למשל, אני מאוד אוהב מיניאטורות מצד אחד, אבל אני מבין מדוע הן לא קיימות מהצד השני. בעיניי, חייבים לבחון את המשחק מול המטרות שהוא שם לעצמו. ובתחום הזה אין מה לומר, “שבטי זבריוס” עומד בקריטריונים שלו. המשחקיות עובדת, הוא מתאים מאוד לילדים שנוהגים לשחק באותו משחק עשרות, אם לא מאות, פעמים – למען האמת, הוא עובד הכי טוב אם משחקים בו הרבה. סגנון המשחק אחיד ולא מגמגם בשום שלב, הכל מתאים לעולם של זבריוס. זה אולי לא משחק השנה האישי שלי, אבל אני בטוח שיש לא מעט שחקנים ש”שבטי זבריוס” יהיה המשחק האהוב עליהם.

“שבטי זבריוס” כבר זמין בחנויות המשחקים ואפשר להזמין אותו דרך האתר של “קוביה” או באתר הרשמי של המשחק עצמו.

שבטי זבריוס

משחקיות - 9.5
איכות הפקה - 8.5
אורך חיים - 9.5
עיצוב עולם - 8

8.9

מעולה

משחק ייחודי ופתוח

User Rating: 4.73 ( 3 votes)

אודות יונדב צבקר

סטודנט לספרות, בוגר ישיבת מעלה גלבוע, גיק ודוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *