בית / סיקורים / סיקורי טלוויזיה וקולנוע / סיקור James Cameron's Story of Science Fiction – שליחות בינונית

סיקור James Cameron's Story of Science Fiction – שליחות בינונית

לאחר ש-AMC הפיקה סדרה דוקומנטרית נפלאה על ההיסטוריה של הקומיקס, הם בחרו להמשיך עם James Cameron's Story of Science Fiction. זו הייתה טעות.

ג'יימס קמרון אחראי על כמה סרטי המד"ב שייכנסו לפנתיאון של הז'אנר (וגם על אווטאר) ולכן הייתם חושבים שסדרת דוקו באחריותו על הז'אנר תהיה רעיון שלא יכול להיכשל. חבל ש- James Cameron's Story of Science Fiction מוכיח שהוא נכשל וגורם לי לפקפק באיכות הסרטים הקודמים שלו. איך אותו בן אדם כתב וביים את שליחות קטלנית ואז עשה את הסדרה הזו? האם חוקרים מהעתיד ינסו לשכנע את קוראיהם שהיו שני ג'יימס קמרון, אחד בסוף המאה העשרים ואחד בתחילת המאה העשרים ואחת?

הסדרה עוד לא שודרה במלואה ואני כותב את הסיקור הזה לאחר צפייה בארבעת הפרקים הראשונים (השניים הנותרים כבר שודרו בארה"ב). והדבר הראשון ששמים אליו לב הוא ששם הסדרה פשוט לא נכון. לא מדובר בהיסטוריה של המדע הבדיוני אלא בהיסטוריה של סרטי מד"ב בהווליווד (עם קפיצות קטנות ונדירות מעבר לאוקיאנוס). בסדרת דוקו שרוצה לתאר את הסיפור של הז'אנר לא טורחת להציג את אייזק אסימוב עד אמצע הפרק השני, לדקה שתיים, ואת מרי שלי (הוא הקליד בזעקה מרה), המחברת של פרנקנשטיין ומי שנחשבת לממציאת הז'אנר (היו עוד מספר מועט של סופרות וסופרים בודדים שקדמו לה אבל מעטים מכירים את הספרים שלהם ולכן קשה להכתיר אותם בתואר זה) עד הפרק השלישי. המופעים יוצאי הדופן של כותבי מד"ב בסדרה מגיעים רק כאשר יש סרטים שהם קשורים אליהם, הם אף פעם לא עומדים בפני עצמם. רוב מוחלט של הסדרה מתרכז בסרטים אבל לא מדבר אף פעם על הייחודיות של הסרטים אל מול הספרים שהקדימו אותם. זה נראה שקמרון לא מודע לחוסר הידע בנושא, ושוב למי ששכח, אנחנו מדברים על סדרה דוקומנטרית.

האדם החושב? חבל שהוא לא הופיע בסדרה

כל פרק מששת הפרקים מתרכז בנושא אחר: חייזרים, חלל, מפלצות, עתיד דיסטופי, אינטילגנציה מלאכותית ומסע בזמן. כל פרק מתחיל בהקדמה על הנושא ועובר במהירות להתמקד בסרט אחד למשך חמש דקות ועובר לסרט הבא שגם הוא מקבל חמש דקות. החומר שהסרט עשוי ממנו הוא קליפים מתוך הסרטים וראיונות עם כותבים, במאים ושחקנים מסרטי מד"ב וחוקרים חיצוניים – הם אלו שמזכירים את הכותבים והספרים החשובים שהזכרתי בפסקה הקודמת \(היוצא דופן היחידי הוא וויל סמית' שמדבר על ההבדל בין הסרט אני, אגדה שהוא מופיע בו והספר עליו הוא מבוסס) . בסדרה הזו, יש מרואיינים, ויש מרואיינים. חלק מהמרואיינים מדברים אל המצלמה אבל יש כמה מרואיינים שבעצם ניהלו שיחה קולחת עם קמרון בנושא שחלקים ממנה נחתכו והוצמדו לסרטים שהם מזכירים. ברשימת המרואיינים המכובדים אפשר למצוא את סטיבן ספילברג (פרק החייזרים), ג'ורג' לוקאס (חלל), גיורמו דל טורו (מפלצות), כריסטופר נולאן (דיסטופיה) וארנולד שוורצנגר (אינטלגנציה מלאכותית). קמרון עצמו הוא המוביל של פרק המסע בזמן. כמובן, כל דמות כזו יכולה להופיע גם בפרק שאינו שלה אם יש לה מה לומר על סרט שמוזכר בפרק אחר. נראה לי שכל מטרת הסדרה היא לתת לקמרון לדבר עם אנשים שהוא מעריך ואוהב. הסדרה  מלאה ברגעים חבריים נפלאים ביניהם, ונראה שגם קמרון וגם החמישה הנותרים נהנו מהפגש, אבל ברמה הפרקטית, אפילו כשיש להם משהו ממש חכם לומר, קמרון מתעלם באלגנטיות וממשיך לסרט הבא. ג'ורג' לוקאס אמר בפירוש לקמרון בפנים "מלחמת הכוכבים אינה מד"ב… היא אופרת חלל". דבר ראשון, לא מדובר בחידוש ואני לא חושב שיש חוקר מד"ב מוצלח שלא טוען כך, אבל קמרון עצמו פשוט לא התייחס לדבר הזה כמעט בכלל. אפשר לסכם את התגובה של קמרון בתור "כן, אבל זה עדיין בחלל". מה ההבדל בין אופרת חלל למד"ב? מה הופך משהו למד"ב? האם גם פרקים 1-3 לא נחשבים בעיני לוקאס למד"ב? כל אלו שאלות בסיסיות שהיו יכולות להיות אחלה תגובה לאמירה שכזאת, קמרון לא אמר שום דבר שמתקרב לזה.

הסיבה האמתית ליצירת הסדרה?

זו בדיוק הבעיה של הסדרה, אין לה את הדבר הכי בסיסי עבור סדרה דוקומנטרית – אמירה. גם לא מדובר בסקירה היסטורית של סרטים שנשכחו עם השנים, רוב מוחלט של הסרטים ו/או הדמויות המוזכרות בסדרה הם הדברים הכי ידועים או הכי פופולריים כיום, אז זה אפילו לא נכנס לנישה הזו. מה המטרה של James Cameron's Story of Science Fiction? (מלבד להוציא את קמרון לדייט עם ספילברג) סדרות דוקו אמורות לתת לצופה ידע ולהרחיב את הדעת, אני הרגשתי כמעט יותר טיפש אחרי שני הפרקים הראשונים (בשלב מסויים צצו אמירות ששמחתי להכיר בפרק השלישי). מד"ב הוא תחום שאני מאוד אוהב אבל לא תחום ההתמחות המובהק שלי ועדיין הסדרה הזו לא לימדה אותי כמעט כלום. לעומת זאת, סדרה דומה שיצאה תחת ידי ערוץ AMC  כמה חודשים לפני על קומיקס של סופר גיבורים – תחום שאני הרבה יותר בקיא בו – ועדיין היו הרבה דברים שלא ידעתי. וגם אם היה פרק שלא חידש לי שום דבר מבחינה עובדתית עדיין נהניתי מהאמירה של הסדרה.

מבט מהיר בתמונות מתוך הסדרה מראה שההשקעה, הכלכלית לפחות, בסדרה היא עצומה. התאורה, הצילום, המעברים וכמובן כל קטעי הסרטים שמופיעים ובוודאי עלו לערוץ כסף – למרות שיש לו זכויות שידור לחלקם ויש מקום לטיעון שמדובר בשימוש הוגן, אני מאוד אתפלא אם הם לא שילמו עבור השימוש בחלק מהחומרים. גם המרואיינים המגוונים הם בסיס מדהים לסדרת דוקו הרבה יותר טובה, אם היה ל-James Cameron's Story of Science Fiction מה להגיד. זו לא סדרת דוקו, זה מרגיש כמו פרק עם לקט קליפים של סדרות שנתקעו וצריכות למלא כמה פרקים בלי כלום. וגם במקרה הזה, יש סדרות שידעו לעשות פרקים כאלו כמו שצריך עם כמה דקות של עלילה חדשה או פלאשבק לאירוע שהצופים לא ראו. כאן אין שום דבר כזה אלא רק לקט שמתאים לשידור בין סרטים בערוצי סרטים של יס/הופ. במקום סתם עוד פרסומות לשדר חמש דקות על סרט מד"ב קלאסי כמו שמשדרים היום 'מאחורי הקלעים' עבור סרטים שעומדים לצאת.

האם מדובר במד"ב? זו לא שאלה שהסדרה תענה עליה

James Cameron's Story of Science Fiction זמינה לצפייה כבר עכשיו בערוץ AMC למי שיש לו Yes, Hot או סלקום Tv. אם יש לכם אפשרות לראות את זה, אני ממליץ בחום לראות במקום את ההיסטוריה הסודית של הקומיקס, שיצר רוברט קירקמן – שמופיע גם בסדרה הזו לכמה דקות, ולדעתי זה רק כי היו צילומים שלו מהסדרה הקודמת.

בזבוז זמן וכסף

איכות הפקה - 7.5
סיבה כלשהי לקיום הסדרה - 0

3.8

לא

מתאים לאנשים שקמו מתרדמת של 30 שנה.

User Rating: 4.1 ( 1 votes)

אודות יונדב צבקר

יונדב צבקר
סטודנט לבלשנות ואנגלית, בוגר ישיבת מעלה גלבוע, גיק ודוס.

השאר תגובה