בית / GeeKRooM / מיקרוטרנזקציות – טוב או רע? | זו דעתי

מיקרוטרנזקציות – טוב או רע? | זו דעתי

בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא, בשנתיים האחרונות היה מושג אחד שבלט מעל כולם בתעשיית הגיימינג  – מיקרוטרנזקציות [בלעז: microtransactions]. המונח הזה קיבל כבר מזמן הקשר שלילי אך האם זה באמת חייב להיות כך?

מיקרוטרנזקציות הוא מונח לרכישות ב"כסף אמיתי" בתוך משחקי וידאו. דבר שקיים כבר שנים רבות, אבל בשנים האחרונות קיימת עלייה חדה בדרך בה חלק מהמשחקים ממש דוחפים את השחקנים להשתמש ברכישות הללו ומפלים לרעה את אלו שלא משקיעים כסף נוסף אל תוך המשחק. בעקבות העלייה החדה בשימוש בשיטה העסקית הזו בשנתיים האחרונות, קהילת הגיימינג הפסיקה לשתוק, וזו הסיבה שאנו שומעים ללא הרף כבר תקופה את המונח הזה ורואים המון אנשים כועסים על משחקים שדוחפים רכישות לשחקנים.

לפני שניכנס לכל הסוגיה הזו של מיקרוטרנזקציות, בואו נלך רגע למה שעורר את כל הנושא לפני כמעט שנה. בתחילת אוקטובר 2017 יצאה ה-Beta של Star Wars Battlefront 2 והיא ספגה כמות ענקית של ביקורות רעות מכיוון שהשחקנים ראו שהמשחק הוא בעצם "מחלבת כסף" וכמעט כל דבר מחייב שימוש ב-Crystals שעולים (ניחשתם נכון) כסף אמיתי. ב-17 בנובמבר באותה שנה יצא המשחק ולאחר כל זעם קהילת הגיימינג על ה-Beta שלו, לא השתנה אפילו דבר והמשחק נותר כפי שהוא מבחינת מיקרוטרנזקציות.

לאחר השקתו המשחק לא מכר טוב בלשון המעטה ואפילו גרם לצניחה בשווי מניית חברת EA המפרסמת אותו. לאחר המון התייעצויות בתוך החברה, EA החליטו להסיר את כל המיקרוטרנזקציות מתוך המשחק ובכך יהיה ניתן לפתוח דמויות על ידי ניצחונות במשחק. הפרשה הזו מהווה עד היום ניצחון לקהילת הגיימינג ועוררה מאוד את המודעות הכללית לכל נושא הרכישות בתוך המשחקים. אפשר לומר בבטחה שהיום חברות נזהרות קצת יותר עם כמה שהן מכניסות מיקרוטרנזקציות לתוך המשחקים שלהן מתוך חשש אחרי שראו מה שקרה ל-Star Wars Battlefront 2.

אין ספק שרוב השחקנים בוודאי נגד מיקרוטרנזקציות בכמות מוגזמת אבל יכול להיות שכן יש צדדים חיוביים במקרים בהם המשחק מציע לנו לרכוש משהו בכסף אמיתי. אם נשים לרגע בצד את המשחקים יוצאי הדופן שלקחו את הקונספט קצת רחוק מדי כמו Star Wars Battlefront 2, אפשר לראות צדדים חיוביים במיקרוטרנזקציות כמו דרך לסייע כלכלית למפתחת של המשחק או דרך להתקדם בצורה מהירה יותר לפי העדפת השחקן.
משחק שלפי דעתי משתמש היטב במיקרוטרנזקציות הוא Assassin's Creed Origins, חוץ מהמטבע הכללי של המשחק (ניתן להשיג רק על ידי משימות) יש גם מטבע פרימיום בשם Helix Credits שאיתו ניתן לרכוש משאבים נוספים, מפות וקיצורי דרך. זו צורה טובה מאוד של מיקרוטרנזקציות מכיוון ששחקנים שרוצים להשקיע כסף נוסף במשחק ולהתקדם כך מהר יכולים זאת, ובו זמנית המשחק לא דוחף את השחקן הממוצע להוציא עוד כסף וניתן לשחק בכל המשחק מבלי להרגיש את הצורך לרכוש מטבעות נוספים.

כך לדוגמה מיקרוטרנזקציות יכולות להיות דבר טוב מאוד כי כך המפתחת יכולה להרוויח יותר כסף ובכך עובדת על תוכן נוסף וטוב יותר וגם השחקן לא מרגיש שהוא חייב להשקיע עוד כסף במשחק כדי להתקדם. אם כל משחק המכיל מיקרוטרנזקציות יפעל כך, אין לי ספק שהתעשייה תיראה אחרת לגמרי.

כמובן שלא הכל טוב וטהור בכל תחום הרכישות בתוך המשחקים מכיוון שבסופו של דבר אלו בעיקר המפרסמות שמקבלות את כל ההכנסות ולכן מבחינתן להרוויח כמה שיותר. לדעתי כל רעיון ה-Loot Boxes הוא המחלה הכי גדולה של התעשייה כרגע מכיוון שאלו הימורים לכל דבר ועניין וכל ילד בן 9 עם גישה לקונסולה או מחשב יכול להמר בצורה הזו.

לאלו מכם שלא יודעים מה הוא קונספט ה-Loot Boxes, מדובר בקופסה שניתן לרכוש בכסף אמיתי (או במטבע של המשחק שניתן לרכוש בכסף אמיתי) המכילה תוכן אקראי ולא ידוע מראש. לדוגמה במשחק FIFA יש חבילות קלפים שמהן מקבלים שחקנים, ניתן לקנות את החבילות הללו במטבע של המשחק (שניתן כמובן לרכוש בכסף אמיתי) ולא ידוע מראש אילו שחקנים ייצאו בכל חבילה. לכן אלו הימורים בעיניי וכל ילד קטן שמשחק בפיצ'ר הזה ב-FIFA בעצם סוג של מהמר. למה זו מחלה של התעשייה? מכיוון שקודם כל מדובר בהימורים לכל דבר ועניין ללא הבדלי גיל, אנו רואים יותר ויותר משחקים ששמים דגש משמעותי על מיקרוטרנזקציות ובכך סוחטים כסף משחקנים ופוגעים בטהרת התחום. מגמת המיקרוטרנזקציות ההולכת וגדלה פוגעת בתעשייה מכיוון שהמון מפתחות מתמקדות יותר בלעשות כסף מאשר ליצור משחק איכותי.

אז בסופו של יום, יש דברים חיוביים ודברים שליליים במיקרוטרנזקציות וכנראה שזה תלוי במפתחת ובמפרסמת של משחק מסויים הכיוון אליו הן לוקות את המשחק. אבל האם אנחנו צריכים לחכות ולראות מה הן יחליטו ולפי כך נקנה את המשחקים שלנו? אם שואלים אותי זה ממש לא הפתרון והמון דברים בתעשייה הזו תלויים בשחקנים.

אני חושב שכשחקנים שמשלמים על המשחקים שלנו, אנחנו צריכים להיות יותר החלטיים וכמו שב-Star Wars Battlefront 2 לא התאים להמון אנשים כל סחיטת הכסף של EA והקהילה קמה נגד הדבר, כך צריך להיות עם כל דבר שאנו רואים כמוגזם או לא הוגן במשחקים שעליהם אנו משלמים ואוהבים. מאחורי כל הטריילרים, התערוכות והמפתחות שאנו אוהבים ומעריכים עומדות חברות גדולות ותאגידים שהמטרה שלהם היא להרוויח כסף וכמה שיותר ממנו. אין מה לעשות, זו דרכו של עולם וזה תפקידן של החברות הללו להכניס כסף לבעלי מניות – אבל אסור לנו לשכוח שהתפקיד שלנו לפעמים זה לשים את הגבול.

לפעמים קשה לחשוב ולדבר כה ברצינות על נושא שכולו מהנה אבל חשוב לזכור לפעמים לשים גבול ולא לגהץ את האשראי עבור כל הצעה שהמשחק מציע לנו. יש המון דברים טובים במיקרוטרנזקציות כמו היכולת לתמוך במפתחות ובכך לאפשר להן לערוך טורנירים או לפתח תוכן נוסף, היכולת להתקדם בצורה מהירה יותר במשחק ועוד שלל דברים חיוביים. אך בו זמנית יש גם צד שלילי מאוד לרכישות הללו בתוך המשחק שכל המטרה שלו היא לסחוט כסף מהשחקנים למען טובת המפרסמת של אותו משחק.

חשוב שהמפרסמות יזכרו שמדובר בתעשייה שסובבת סביב כיף ולכן זה לא הוגן לטמא אותה בחמדנות ובאותה מידה חשוב שנזכור כשחקנים שמעריכים את התעשייה הזו, לא לוותר עליה וכן לעמוד על הרגליים כשיש לנו מה לומר.
בסופו של דבר יש לכולנו מכנה משותף אחד ומדהים – כולנו פה כדי להנות.

אודות תומר בראשי

תומר בראשי
בן 20, נולדתי וגדלתי בירושלים עיר האורות, משחק במחשב ובקונסולות מאז שאני זוכר את עצמי, נהנה לשמוע את כל סוגי המוזיקה, לראות סרטים איכותיים וכמובן לשחק כמה שרק אפשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *