בית / סיקורים / סיקורי משחקים / משחקי PC / Assassin's Creed Odyssey – האודיסאה שלך – סיקור המשחק

Assassin's Creed Odyssey – האודיסאה שלך – סיקור המשחק

תיפרדו מהמשפחה, מהחברים בעבודה ומכל פעילות אפשרית, אתם עולים לטיסה ישירה אל עבר יוון העתיקה עם המשחק החדש בסדרת המשחקים Assassin's creed  שמעבר להיות עצום בגודלו, עמוס בטירוף וכיף שלא נגמר הוא גם שובר את כל מה שהכרנו סביב המשמעות של צמד המילים "Assassin's" ו-"Creed". מוכנים? המסע שלכם שבאמת לא נגמר יוצא משער 6.
ארזתם לבד?

יוון העתיקה סיפקה לנו כמות עצומה של דברים שמשפיעים על חיינו עד עצם היום הזה, כמו דמוקרטיה, פילוסופיה, אדריכלות, תיאטרון, אומנות, ספורט, אולימפיאדה, סיפורים שאפשר להפיק מהם כמות מטורפת של סרטים גם מעולים וגם בינוניים עמוסי אפקטים, חופשה בת 8 ימים בחנוכה, יעד טיסה לא יקר שאפשר לפגוש את כל עם ישראל וגם… קרקע פורייה למשחקים עם פוטנציאל להפוך לאגדתיים שחוץ מ-God of war עדיין לא נעשה משהו משמעותי.
חברת המשחקים Ubisoft שמאוד אוהבת להשתעשע עם תקופות היסטוריות, לקחה את המותג הוותיק Assassin's Creed ועשתה לו מתיחת פנים מטורפת או במילים אחרות הפכה אותו ממשחק התגנבות קלאסי עם נרטיב אפלולי וקונספירטיבי למשחק RPG מדהים, תוך שמירה על אלמנט אחד שלא ישתנה בכלל – השימוש בתקופות עתיקות שחלפו מהעולם בשביל לספר את הסיפור של הטובים נגד הרעים, ואחרי ההצלחה שהייתה להם עם מצרים העתיקה אחרי תקופה שלא ממש הלך להם, הם הגיעו להחלטה סופר נכונה שהמקום המושלם הבא בו נסתובב, נעשה בלאגן ונעמוד בפני החלטות אכזריות יהיה יוון העתיקה המגיעה כמו שאמרתי עם עושר מטורף.

מוכנים ליציאה?
המשחק ה-11 בסדרה הנשוא את השם Odyssey שונה מכל מה שהכרנו עד עכשיו מכל כך הרבה בחינות, כשהדבר הכי גדול ובולט שזה לא המפה או ריבוי המשימות זה נושא קבלת ההחלטות, Ubisoft החליטו לקחת לקצה את נושא קבל ההחלטות שמשפיעות על התפתחות הסיפור לקצה וזה מתחיל כבר בהתחלת המשחק עצמו – מי תהיה הדמות שתלווה אותנו שעות על גבי שעות ברחבי יוון מבלי האפשרות להחליף. לבחירתכם 2 דמויות אלקסיוס (לוחם מדובב ע"י Michael Antonakos) וקסנדרה (לוחמת מדובבת ע"י Melissanthi Mahut), מבחינת הטקסטים והיחס של הדמויות מסביב אל הדמות הראשית – פחות או יותר אותו הדבר ואין שינויים יותר מדי מהותיים, אבל כל אחת מהדמויות נותנת נופך אחר למשחק וזה בהחלט משפיע. אציין ואומר שהתחלתי את המשחק עם אלקסיוס ואחרי כשעתיים משחק, עשיתי אחורה פנה, בחרתי את קסנדרה ומאז אני מבסוט לאללה, משהו בצורת הדיבוב של מליסנת'י הרבה יותר זורם, קליל ומהנה מאשר האובר-רצינות של מייקל שמדובב את אלקסיוס, אבל אנחנו נתעסק בזה בהמשך.

המשחק שם אותנו בנעלי צאצא של המלך ליאונידס (מלך ספרטה שכולנו מכירים מהסרט 300) אבל כמשהו שמאז Assassin's Creed הראשון לא ראינו אם בכלל, אנחנו לא משחקים דמות מלאת תחושת צדק שפועלת באופן אבסולוטי לטובת העם ולטובת הכלל אלא שכיר חרב שבגדול מוכן לעשות הכל בעבור עוד כמה מטבעות, גם אם זה להרוג פוליטיקאי שיכול להציל את המדינה או להתנקש בפלוגה שלמה של חיילים ששכרו אותנו להרוג אותם כי הם שרו שירים שלא מצאו חן בעיניי איזו כוהנת. הסיפור שלנו מתרחש בשנת 431 לפני הספירה ביוון העתיקה, התקופה הכי מוקדמת שיצא לנו לשחק בה, אנו כאמור משחקים שכיר חרב ספרטני שמצא את עצמו באי קטן רחוק מכל ההמולה והתככים, אך כמובן שאי אפשר לנוח על זרי הדפנה והנה מתגלים הרעים\הטמפלרים שהפעם אנו מכירים אותם בתור הכת של קוסמוס, קבוצה של אנשים רבי השפעה ששולטים בכל ערי המדינה בעולם של יוון וגם מסתבר – אחראים לזה שהמשפחה שלנו נהרסה לחלוטין, ככל שאנו מתקדמים בסיפור אנו מגלים עוד ועוד עד כמה נזק הם עשו, עושים ומתכננים לעשות והכל בשם הכוח והשלטון. כמובן שהמשימה הראשית העומדת כנגדנו זה למחוק את כולם ולנקום ועל הדרך להרוויח מכל המצב כי…כסף.

ארזתם לבד?

החברים ב-Ubisoft הבינו שכמה שיותר גדול ככה זה יותר טוב ולאורך שנות המשחק גדלנו ממפה של עיר או שתיים למפות של אזורים שלמים, ומשם למפות של מדינות מלאות דברים, מה שמוביל אותנו למפת יוון העצומה בגודלה (כ-140 קמ"ר) הכוללת לא רק שטחי אדמה הררים עם ערים, כפרים, הריסות, עתיקות וכו' אלא גם ים רחב מלא בדברים טובים ומקומות מסקרנים שכיף לחקור. ב-Odyssey אי אפשר לפספס את זה שהם לקחו משהו באמת טוב מכמעט כל משחק בסדרה של Assassin's Creed (ולא רק…) למען החוויה השלמה והאולטימטיבית למעט כמה פרטים קטנטנים שהושארו בחוץ, למה אני מתכוון? בסדרת המשחקים היו כמה אלמנטים שהם הבסיס המחבר שחזרו בכל פעם ובעצם היו עמוד השדרה והקו המאחד בין כולם:

  • סיפור רקע
  • התגנבות
  • קפוצ'ון
  • להב סמוי
  • פארקור וטיפוס על בניינים ומבנים
  • נקודות סינכרון
  • Leap of faith
  • אססנים נגד טמפלרים
  • סמל האססנים בהתאם לתקופה
  • דמויות היסטוריות

מאז שהוחלט להפוך את המשחק ל-RPG מלא הדברים אט אט דעכו וגם לא מעט אלמנטים השתנו לגמרי, שזה טבעי לחלוטין, סיפור הרקע (מה שקורה בזמן ההווה) הפך להיות שולי מאוד, ההתגנבות הפכה להיות אופציונלית לחלוטין  ורוב הזמן אתם תמצאו את עצמכם מסתערים כאילו אין מחר, הקפוצ'ון גם הוא הפך לפריט לבוש אופציונלי עד גבול השולי, הלהב הסמוי שהפך להיות האייקון של הסדרה – הפך לחנית שבורה, נקודות הסנכרון הפכו להיות נקודות של קפיצה מהירה ממקום למקום וה-Leap of Faith גם הפך למשהו שכמעט לא קיים, אם תזנקו ממקומות גבוהים ולא משנה לאן (ים, ערמת קש, רצפה) אתם פשוט…תקפצו. כמו נינג'ות. הזינוק נשמר רק לנקודות הסנכרון ולי באופן אישי זה מאוד חסר. אבל לצד כל "הדברים השלילים" הם כן ממשיכים עם דברים מוכרים ואהובים וזה שימוש בדמויות היסטוריות אמיתיות שתורמות לסיפור (או מטמטמות אתכם עם לבטים פסיכולוגיים ופילוספיים), אירועים היסטוריים ששינו את העולם (כמו הקרב בתרמופולי) ועד שחזור היסטורי מרהיב של ערים ומקדשים מאותה תקופה שכל מה שנשאר מהם זה עמוד ורבע. פשוט וואו!!!
המשחק ממשיך את הקו של Origins שהיה להצלחה גדולה בין אם זאת מערכת הקרב שהפכה לעוד יותר מעניינת, קרבות עם בוסים שנלקחו לקצה בין אם זה בעזרת כל מיני חיות אגדתיות, יצורים מיתולגיים (מדוזה, קיקלופים וכו'), שכירי חרב שמטיילים ברחבי יוון ובשלבים מסוימים גם מחפשים אחרינו בשביל להרוג אותנו ולקבל פרס על ראשנו (דבר שגם קורה ההפך, אנחנו צדים אותם בשביל כסף ואוצרות) וככל שאנו מתפתחים ועולים ברמה ככה אנו נהפכים לקטלניים יותר. בנוסף, הוסיפו משהו חדש שאני באופן אישי מאוד אוהב אבל שוב – הכי לא Assassin's Creed, אלמנט הקרב המרובה אויבים שהפך לסוג של חוויית לחימה מדהימה, אנו בוחרים צד (אתונה או ספרטה) מצטרפים לצבא ותוקפים את הצבא השני עד אחרון החיילים. מרהיב. אבל בשביל שזה יקרה אנו חייבים לפגום ב"ערך" של אותו אזור ע"י ביזת תיבות אוצר, הריגת חיילים, כיבוש בסיסים, התנקשות במנהיג ועוד כל מיני פעולות, בשלב מסוים מערך ההגנה הופך לחלש ואפשר לצאת לקרב. היאח! נמאס לכם מהקרבות ואתם רוצים לבחון את היכולות שלכם יש גם את הזירה (כמו ב-Origins) רק הרבה יותר טוב ומתקדם ומעניק חוויית לחימה מאתגרת ומהנה בטירוף. עכשיו, מה לגבי בוסים? מה עם "הטמפלרים"? כמו שאמרתי הם הפעם נקראים הכת של קוסמוס וכמות אדירה של חברי כת כאלה מפוזרים ברחבי יוון ואתם – צריכים לצוד את כולם בשביל להתקדם בעלילה ולפתח את הדמות שלכם ללוחם על, כל חבר כת נושא עליו איזה חפץ מיוחד בין אם זה נשק או פריט תלבושת עם איכויות נדירות שנותנות BOOST לדמות ותורמות ללחימה. בכל פעם שתצודו את אחד מחברי הכת אתם תקבלו רמז וכשתסיימו 5 מאותו החלק אתם תחשפו בוס גדול יותר ותתקדמו הלאה עד שתגיעו לבוס הגדול ביותר.

מישהו נתן לכם משהו?

ואם כבר נגענו בכל מיני פעולות, עוד דבר מטורף שהתווסף זאת כמות המשימות צד. ב-Assassin's creed Odyssey כמות משימות הצד היא מטורפת כמו שלא ראיתם באף משחק אחר, אתם עלולים לשכוח לחלוטין מהמשימה המרכזית ולמצוא את עצמכם עוברים ממשימה למשימה אבל לא כי אתם חייבים אלא בגלל שזה פשוט כיף. בנוסף בכל מקום יש פסל עם משימות נוספות שמשתנות כל הזמן + משימות שמתווספות Online שהפרסים שמקבלים בסיומן מאפשרים לנו לרכוש כלי נשק אגדתיים ועוצמתיים שיעשו לנו את החיים קצת יותר קלים. בתחילת המשחק כשראיתי את גודל המפה ואת כמות המשימות – נבהלתי קלות, אבל מהר מאוד צללתי לתוכן ואשכרה לא יכולתי להניח את השלט.
דבר שמאוד תרם לביצוע המשימות היה פיתוח הדמות, ב-Origins זה היה אחד הדברים היותר מסורבלים שגרמו ללא מעט בלבול אבל הפעם זה הפך למסודר עם כלים וטכניקות שהופכים את הדמות שלנו ל…מה שבאמת הכי היינו רוצם שתהיה בין אם זה לוחם מהיר ועוצמתי, מתנקש מיומן או צייד חד עין ששולט בחץ וקשת במיומנות שיא, אתם תבחרו איך לפתח וככה המשחק יתנהל.
כן, כן, איך שתבחרו זה מה שיוביל וזה תקף לא רק לפיתוח הדמות אלא לכל אורך המשחק, נושא הבחירות הפך לחלק מאוד מרכזי ומאוד קשוח, כל בחירה שתעשו – תשפיע על העתיד ועל יחס של לא מעט דמויות שממש "זוכרות" לכם דברים, אם לדוגמה הצלתם מישהו בתחילת המשחק, הוא יחזור אליכם פתאום באיזו נקודה מסוימת ואיך שהייתם איתו כך זה ישפיע על מה שקורה עכשיו. ורק בשביל שתהיו בעניינים, לא מעט בחירות שהציבו לנו הן קשות עד מאוד שעלולות להכניס אתכם לפליפ פסיכולוגי מרוב התלבטות, להציל משפחה אחת או את כל הכפר, להרוג מישהו שעוזר לאנשים כי משלמים לכם בעין יפה או להשאיר אותו בחיים ולהסתכן בזה שיצודו אתכם 5 שכירי חרב סופר קשים, כל בחירה שתעשו תוביל להשלכות שיעצבו את הדמות שלכם, את הסיפור שלכם ואת השתלשלות העניינים. ד"א, אם לא בא לכם לעשות משימת צד כלשהי אתם לא חייבים, בשביל להכניס עוד יותר עניין ואינטראקציה במשחק יש לכם אפשרות לבחור תשובות בשיחות ובעת קבלת משימה אתם יכולים לבחור ב"עזוב אותי באמא שלך", למרות שרוב הסיכויים אתם לא תעשו את זה…

יש לכם משהו חד בתיק?

זוכרים שדיברנו מקודם על כלי נשק ותלבושות? אז לאורך המשחק אנו נצבור כלי נשק ותלבושות כשלכל אחד מהם יכולות, יתרונות וחסרונות שיעזרו לנו להשביח את הדמות מצד אחד ומצד שני גם לתת טאצ' אופנתי לפי ראות עיננו, תוכלו להלביש את הדמות איך שתרצו ולהתמקצע באיזה סוג נשק שעובד לכם הכי טוב בין אם אלו חרבות, פגיון מהיר, חנית, קלשון, פטיש, גרזן ועוד ועוד ועוד והכל לצד קשתות שגם להן יש את היתרונות והחסרונות ובקיצור כל מה שצריך בשביל לנהל קרב מהיר, אלים וטוב שלא ישאיר רגע משעמם ואני מבטיח לכם – משעמם לא יהיה לכם.
אך 2 הדברים הכי הכי דומיננטיים במשחק הזה (כמו בכל אחד מהמשחקים בסדרה) הם בעצם הגרפיקה והסאונד שתרצו או לא – חוויה אדירה לעיניים ולאוזניים. כל פינה שתבקרו בין אם זה פסגות ההרים או קרקעית הים, הערים המרהיבות והכפרים הצנועים, המקדשים המפוארים או המערות והקברים האפלוליים, הכל פשוט מרהיב ועשוי בצורה מדהימה שעושה חשק לעצור הכל, לטייל ולהתלהב ממה שקורה מסביב, והודות לפיצ'ר החמוד של צילומי המסך – אתם תמצאו את עצמכם מתכננים תמונות מרהיבות שאי אפשר להישאר אדיש אליהן בכל שלב, אפילו בזמן קרב אלים ביניכם לבין 23 לוחמים, 2 אריות, דב ותרנגולות. (ד"א תרנגולות הן האויבות הכי מסוכנות במשחק – אל תסתבכו איתן.)  בנוסף, גם הפסלים העצומים של האלים המפוזרים לאורך המפה יגרמו לכם לעצור, להביט ולהתלהב מהיכולת והחשיבה מאחורי הפיתוח והבנייה של המשחק, וכשתגיעו לפסל העצום של סיזיפוס אתם תבינו למה אני מתכוון. אין, הכל נראה מדהים!
גם הסאונד כאן מנצח, החל ממוזיקה שנכתבה ומבוצעת כאילו נלקחה מאותה תקופה עם הבוזוקי שנותן בראש לצד מקצב עכשווי, נעימות שמובילות אתכם ברחבי המדינה, שירי יורדי ים יווניים ביוונית שמנעימים את הזמן בשמן ששטים ברחבי הים, ועד דיבוב שבניגוד ללא מעט משחקים בסדר גודל כזה שמבוצע בצורה מדויקת ומדהימה! המפיקים כנראו למדו משהו מהכישלון המטורף שנקרא Unity בו דיבבו שחקנים אנגליים דמויות צרפתיות ושכרו אך ורק שחקנים יווניים או כאלה עם שורשים יווניים בשביל לדובב, השחקנים הראשיים המדובבים את קסנדרה ואלקסיוס הם יוונים ילידי יוון וזה מתבטא מאוד בשיחות שמנהלים, המבטא היווני (שנשמע מעט ספרדי) חזק מאוד ובלא מעט פעמים גם שמות שאנחנו מכירים נאמרים בצורה המקורית, לדוגמה אל המלחמה ארס, אנחנו אומרים והוגים אותו כמו בכל העולם –  ERIS נאמר משחק – ARES, ניואנסים קטנים שבהחלט מוסיפים, כמובן שהם עידנו את זה בשביל שלא נלך לאיבוד לחלוטין אבל עדיין – דיבוב מושלם!

לפני שממריאים

חשוב לי לציין משהו שגם Ubisoft חטאה בו, הקטע של ה"לשלם" על דברים נוספים. גם פה יש microtransaction בשביל לקנות נשקים, שיפורים, סוסים וסקינים, נכון שזאת מחלבת כסף מעצבנת אבל למזלנו גם אם לא נקנה כלום חוויית המשחק לא תיפגם ותכל'ס אפשר להסתדר טוב מאוד בלי כל השיפורים הללו, נכון שזה יקל על התפתחות המשחק אבל לא בצורה כזאת דרמטית, אתם תמצאו גם ככה לאורך המשחק נשקים ותלבושות שיעזרו ואפילו תוכלו לרכוש במשחק עצמו עם כסף משחק (ולא אמיתי) אצל כל מיני סוחרים דברים איכותיים שיעזרו בפיתוח, בין אם זה מוצרי יסוד כדוגמת עורות ועצים ובין אם אלו תלבושות, נשקים וסקינים לסוס שלכם (חפשו את החד קרן).

טיסה נעימה ושורה תחתונה

המשחק Assassin's Creed Odyssey מביא לנו חוויית משחק מרהיבה, מדהימה, מהנה, סוחפת אך מעט מנותקת ממה שהכרנו עד כה בסדרת המשחקים, אלמנטים אהובים  ומוכרים נעלמו ואותם החליפו אלמנטים של משחק RPG במלוא מובן המילה, הקרבות נהיו הרבה יותר מהנים ומהירים אך ההתגנבות הפכה לשולית יותר, הגרפיקה והסאונד יגרמו לנו להתאהב בכל מה שאנו רואים ויכולים לשמש גם כחלופה למי שרוצה לבקר ביוון אבל לא יכול להרשות לעצמו ברגע זה. כמות המשימות היא מטורפת ובלתי נגמרת, בכל פעם אנו נמצא משימות חדשות ומרוב שהן מהנות ורובן אפילו קצרצרות – אנחנו נקבל אותן בשמחה ונסתער לכל כיוון רק בשביל למשוך את החוויה עוד יותר. הקרבות מהנים מאוד ואלמנט ה"צבא נגד צבא" מבוצע היטב ובגדול כל מה שייזרק בכיווננו יהיה מהנה עד רמה שברגע שהמשחק יסתיים לא יהיה לנו חשק לשחק במשהו אחר, מזל שהמפתחים מתכננים לנו עוד ועוד חבילות DLC שימשיכו את ההנאה ולפני שאתם אומרים משהו – חלקן אפילו בחינם שזה כיף. גם העלילה פה מעולה, חדה וטובה ולא עבשה כמו שפגשנו בלא מעט משחקי עולם פתוח עם טוויסטים מעולים, החלטות הרות גורל ושיחות שכתובות מדהים שלוקחות אותנו אל העומק או ממש גורמות לנו לצחוק בגלל השיח המשעשע שנוצר.

Assassin's Creed Odyssey

גרפיקה
סאונד
משחקיות
עלילה
אורך חיים
המשכיות הסדרה

masterpiece

משחק חובה למעריצים ולשחקנים חדשים כאחד!

User Rating: 4.35 ( 2 votes)

אודות אבירם צדיקריו

אבירם צדיקריו קופירייטר, גיימר ותיק עם 20 שנות נסיון ויודע דבר או שניים, שאלות במייל, לא בשבת כי אני משלים שעות שינה. לייצירת קשר- [email protected] http://aviram.2ya.com/

השאר תגובה