בית / GeeKRooM / משחקי Commander Keen – ביקורת רטרו

משחקי Commander Keen – ביקורת רטרו

אחרי תצוגת Bethesda שהחליטה לקחת את כותר Commander Keen לנייד, הגיע הזמן להסתכל על סדרת המשחקים המקורית ל-MS-DOS.

כאשר מדברים על משחקי פלטפורמה קלאסים, לרוב מדברים על המשחקים של סוניק ומריו. אבל לאלו מאיתנו שגדלו ושיחקו על ה-MS-DOS, הגיבור האייקוני היחיד שהכרנו בז’אנר הוא Commander Keen של id Software. סדרת המשחקים לקחה את הגיבור הצעיר בילי בלייז שמה עליו קסדה ושלחה אותו להציל את העולם ובו בזמן מנסה להמנע מצרות מהוריו, סדרת המשחקים והעיצוב שלה נולדו מחוויות ילדותו של המעצב טום הול (הקסדה והנעלים האדומות הוא לבש כשהיה ילד) וגרמו לנו להתחבר מיד כילדים עם בילי. הסדרה הפכה את הדמות לאחד מסמלי האקשן של התקופה וכעת, הגיע הזמן להסתכל אחורה על סדרת המשחקים המצליחה שלו על ה-MS-DOS (אני לא מקשר את משחק הגיימבוי כחלק מהסדרה).

Commander Keen In Invasion of the Vorticons

Invasion of the Vorticons הוא החלק הראשון בהרפתקה הגדולה של בילי. זו אפשר להגיד סדרת ה-8bit של הכותר שהתחילה ב-1990 עם שלושה משחקים- Marooned on Mars, The Earth Explodes ו-Keen Must Die!, כל אחד מהם עם גרפיקה, משחקיות ושליטה דומה.

המשחק הראשון (Marooned on Mars, שעבורנו נקרא Commander Keen 1) מתחיל עם בילי בלייז בן השמונה שבונה ספינת חלל ושם את קסדת הפוטבול של אחיו הגדול. הוא יוצא לחקור את מאדים ובמהלך שהותו על הכוכב האדום נגנבים לו 4 רכיבים חשובים מהספינה על ידי ה-Vorticons והם מסתירים אותם בערים על מאדים. המשחק כולל מפת שלבים מלמעלה שבהם קין בוחר שלב וצריך להגיע לסופו בזמן שהוא אוסף אחד מהחלקים האבודים, או פריטים נוספים להשלמת המשחק, כמו מקל הפוגו האייקוני שלו. בדרך קין נתקל באויבים שונים, חלקם מסוגלים להרוג אותו וחלק לא אבל בכללי כל הסביבה והמפלצות מרגישים מאוד מתאימים וזו הגרסה של מאדים שאני תמיד מדמיין בראש כשמדברים על מאדים במונחים של מדע בדיוני.

המשחק נגמר עם קין חוזר הביתה עם 4 הפריטים לפני שההורים שלו מגלים בחסרונו וכעת יש לו חייזר מחמד, אבל מחוץ לכדור הארץ מרחפת ספינת אם של Vorticon. מה שמוביל למשחק השני (The Earth Explodes), שבו ספינת האם מתכננת להשמיד 8 אנדרטות מסביב לעולם וקין נכנס אל תוך הספינה על מנת לנטרל את כל התותחים של הספינה. המשחק השני קשה יותר מהראשון, בעיקר בגלל השמירה שיש על התותחים, אבל אני זוכר שמאוד אהבתי את המשחק ובילדותי חשבתי ש-8 האנדרטות היו בעצם פלאי העולם (לא היה אז אינטרנט). המשחק נגמר עם קין עוצר את ההתקפה ומגלה שה-Vorticon נשלטים על ידי כוח חכם מאחורי הקלעים.

המשחק השלישי Keen Must Die!, שמוכר לנו בתור Commander Keen 3, רואה את גיבורינו עושה את דרכו לכוכב האם של ה-Vorticon כדי למצוא את הכוח החכם. קין נלחם את דרכו בערים והבסיסים של הכוכב, בעיקר נגד Vorticon עד שהוא מגיע למאורת הכוח החכם. במאורה קין מגלה שזה יריב בית הספר שלו מורתימר מקמייר, שיש לו IQ בנקודה אחת בלבד גבוה מזה של בילי בלייז. אתם נלחמים נגדו בקרב אפי עם רובוט ענק ומשחררים את ה-Vorticon משליטתו והם מעניקים לכם מדליה.

המשחק השלישי משלב עוד אלמנטים למשחקיות כמו מעברים חד כיווניים ואויבים חדשים. טרילוגיית המשחקים בנויה מאותה גרפיקה, משחקיות ופחות או יותר אותם אויבים. למרות שהשליטה לא חלקה כמו משחקי פלטפורמה אחרים של התקופה (Super Mario 3 ו-Sonic The Hedgehog), המשחק עדיין מלא בכיף ואתגר והמשחקים באופן נכון נהיים קשים ככל שאתם מתקדמים במשחקים. בנוסף, המשחק האחרון שם אתכם בקרב די מגניב שמתמודד עם מגבלות השליטה של המשחק ונותן לנו יריב סופי שמשתווה לקין, מישהו מבית הספר שלו, משהו שהופיע באופן מפתיע במשחק ה-SNES הפופולרי EarthBound (אולי המפתחים קיבלו השראה) וזה טוויסט די מקסים בשביל ילד שמשחק בפעם הראשונה. בכל מקרה, בעיניי הטרילוגייה היא קלאסית וסדרת משחקי הפלטפורמה הראשונה של המחשב האישי.

Commander Keen in Keen Dreams

למרות ש-Goodbye, Galaxy מוכר כהמשחק הרביעי, Keen Dreams יצא קודם ולכן נראה בעיניי רבים יותר כמו פרק 3.5 מאשר פרק 4 של הסדרה (למרות שפה בישראל רוב האנשים מכירים את זה בתור Commander Keen 7, כי אצלנו לא הכל הגיע אלינו לפי הסדר). סיבה נוספת לכך שהמשחק מרגיש מחוץ לסדרה הראשית היא שהמשחק משנה הרבה מהמשחקיות של הטרילוגיה ומרגיש קצר יותר מהמשחק הרביעי. 

הפעם קין עצמו לא מתרחק יותר מדי מהבית כאשר הוריו מכריחים אותו לאכול את הירקות שלו וכשהוא הולך לישון הוא מוצא את עצמו בממלכת ירקות אחרי שהמלך Boobus Tuber שאב אותו לממלכתו באמצעות מכונת החלומות. כעת קין צריך לצאת לעצור אותו ואת המכונה שלו כדי להמלט ולהגן על ילדים אחרים בסכנה.

המשחק שימש התנסות עבור צוות הפיתוח והם עבדו על המעבר של קומנדר קין לגרפיקה החדשה. אפשר לראות את זה עם המשחקיות הדומה בין המשחק הזה למשחק הבא, בתנועה של קין, המכניקות של טיפוס למטה ולמעלה במוטות ואופן התזוזה שלו. אבל במשחק הזה, קין הוא פחות אלים והוא משבית את הירקות המסוכנים באמצעות ממתקים שהוא זורק עליהם, מה שהופך את המשחק לפחות כייפי בעיניי מהאחרים, גם בגלל אופן תעופת הנשק שלכם וגם בגלל שזה מרגיש פחות Commander Keen מהמשחקים האחרים של הסדרה. קין גם לא נמצא בחלל החיצון אז זה בכלל מרגיש שונה ובולט משאר המשחקים בסדרה. אבל בכל מקרה, יש לי חיבור נוסטלגי למשחק הזה והוא היווה את הבסיס עבור המפתחים למשחק, ככל הנראה, הטוב ביותר בכל הסדרה.

Commander Keen in Goodbye, Galaxy

המשחק שרוב האנשים מכירים של קומנדר קין שבעיניי מגדיר את תקופת ה-16bit של הדמות כשהמשחק יצא ב-1991 על ה-MS-DOS תודות ל-id Software ו-Apogee Software.

הפרק הראשון של המשחק רואה את בילי בן ה-8 בונה רדיו עם קליטה מהירה מאור, הוא מקבל מסר שזן חייזרים בשם Shikadi מתכננים להשמיד את הגלקסיה. הוא מצטייד בקסדה שלו, מרדים את הוריו ועושה את דרכו לכוכב נידח כדי לגלות מיהם ה-Shikadi. אחרי שאתם חוקרים את הכוכב, משלימים שלבים בכפרים ומקדשים, אתם פוגשים את הנביאים שמספרים לכם שה-Shikadi בונים כלי ארמגדון להשמיד את הגלקסיה ולבנות אותה בדמותם.

הפרק השני של המשחק The Armageddon Machine (שאנחנו מכירים טכנית בתור Commander Keen 5) רואה את קין עושה את דרכו לתחנת החלל של כלי ההרס של ה-Shikadi ופה המשחק יותר מרגיש כמו הטרילוגיה המקורית עם קין בתחנת חלל איתכם מנווטים בתחנת חלל בשלבים שונים כשאתם מנסים להשמיד את הנשק. המשחק נגמר עם קין מגלה שמקמייר (הבוס הסופי מהטרילוגיה המקורית) היה אנדרואיד והוא עדיין חי ומפקד על ה-Shikadi ובמקום לחסל את הגלקסיה, הוא עובד על מכונה גדולה יותר שתשמיד את היקום כולו.

אפשר להגיד ש-id Software שידרגה את המשחקיות של קומנדר קין לרמה אחרת עם Goodbye, Galaxy. השליטה בקין חלקה ומהירה, ואפשר לשלוט בקפיצה שלו. ישנם מספר שלבים שאפשר להשלים, עם דברים חשובים על מנת להמשיך את המשחק ולהתקדם לאזורים חדשים. בנוסף, כל השלבים מרגישים יוצאי דופן אחד מהשני וישנם פאזלים ואלמנטים יצירתיים בכל שלב, ויש למשחק פסקול מצוין ואפקטי קול נהדרים.

Goodbye, Galaxy הוא המשחק האולטימטיבי של קין וזו הסיבה שרוב הגיימרים זוכרים אותו.

Commander Keen in Aliens Ate My Babysitter

המשחק האחרון בריצת ה-MS-DOS של הגיבור הצעיר יצא גם ב-1991 בדצמבר וראה את בילי בלייז יוצא לחלץ את השמרטפית שלו מידי ה-Bloogs לפני שיאכלו אותה. אחרי שניצח את החייזרים במספר תחנות ובסיסים, קין מצליח למצוא את השמרטפית מולי שמגלה לו שמי שנתן את הוראת החטיפה שלה הוא לא אחר מאחיה הקטן ואויבו המושבע של קין, מקמייר. אויבו המושבע כרגיל מתכנן לפוצץ את היקום והמשחק נגמר עם קין יוצא לעצור אותו שוב.

למרות ש-Aliens Ate My Babysitter שומר הרבה אלמנטים מהמשחק Goodbye, Galaxy, כמו המשחקיות, הטיפוס על מוטות, פתיחת דלתות עם קריסטלים וכו’, נראה שהמשחק מתעלם עלילתית מאירועי המשחק הקודם ומתנהג בתור המשך של הטרילוגיה המקורית, כי קין מופתע שאויבו המושבע עוד חי אחרי שניצח אותו ב-Commander Keen 3. בנוסף, המשחק נגמר בלבקש מהשחקנים לשחק בהרפתקה הבאה של קין, אבל אף פעם לא זכינו לקבל אותה.

המשחק השישי (או החמישי, תלוי איך מסתכלים על זה) לא מכניס הרבה משחקיות חדשה, אבל הוא מרגיש לי כמו המשחק המסכם המושלם עבור הסדרה- הגרפיקה והמשחקיות של המשחק הרביעי והשלבים בסגנון של הטרילוגיה המקורית, על כוכב אדום.

רק חבל שלא קיבלנו סיום ראוי להרפתקה של בילי בלייז.

העתיד העגום של קין

הגיע הזמן לדבר על העתיד של קין אחרי ה-MS-DOS והפיל שבחדר.

קין זכה למשחק ב-Gameboy Color אבל המשחק היה די מנותק מהסדרה למעט משחקיות טיפה דומה שהצליחו לתרגם די טוב לקונסולה הניידת. אבל בתצוגה של חברת Bethesda, הוכרז שקין הולך להגיע למכשיר נייד יותר מה-GBC, מכשירי הסמארטפון, מה שעבורי היה ההכרזה הנוראית ביותר של הכנס.

זה לא משהו חדש שחברות ענק כמו Bethesda ו-Activision לא אכפת להן מכותרים אהובים מהעבר, כמו שראינו עם משחק הנייד של EA לכותר Dungeon Keeper, אבל פשוט מרתיח אותי הכיוון שהם החליטו לקחת את קומנדר קין. משחק הסמארטפון יתרכז בצמד תאומים, ילדיו של בילי בלייז, שיוצאים להציל את הגלקסיה במשחקיות אקשן/פלטפורמה איטית וזולה, עם מרכיבים ברורים שידרשו משחקנים להוציא עוד כסף.

בכל הכנות, השינוי בסגנון העיצוב וההחלטה להתרכז בצמד התאומים לא הפריעו לי בכלל, זה השינוי למשחקיות והאופן הברור לנצל את הכותר להרוויח כסף בנייד זה מה שמתסכל אותי. החידוש ל-Dungeon Keeper בנייד היה גניבה לאור יום, אין ספק, אבל לפחות המשחק נשאר משחק ניהול ואסטרטגיה, אני לא יודע מה Commander Keen החדש רוצה להיות, משחק פאזל? משחק פלטפורמה בתורות? זה פשוט לא נראה כמו משהו בכלל קשור לסדרה.

במקום לנצל את הכותר, כמו חברת Konami (לא מאמין שאמרתי את זה), ולהביא לנו חידוש או עיבודים של סדרת המשחקים הקלאסית על קונסולות של היום, החברה מחליטה לפתח משחק אפליקציה זול שפשוט יהיה גורם כסף נוסף לניצול משתמשי סמארטפון צעירים.

תחשבו שיכולנו לשחק בכל המשחקים המקוריים בגרפיקה משופרת ושלט על מסך הטלוויזיה. אבל לצערנו הרב, נצטרך פשוט לחוות אותם דרך אתר Steam.

סיכום

סדרת המשחקים Commander Keen ל-MS-DOS הם עדיין כייפים היום כמו שהם היו פעם. זה נכון שמבחינת פלטפורמה המשחקים לא הצליחו בעיצוב השלבים והמהירות כמו במשחקי מריו וסוניק, אבל השילוב של האקשן וגיבור אהוב כמו בילי בלייז, הפכו את סדרת המשחקים לאחת ממשחקי הפלטפורמה האהובים עליי בכל הזמנים והם הופכים בעיניי את קומנדר קין לקמע הרשמי של תקופת ה-MS-DOS.

Commander Keen Series

Commander Keen 1-3 - 8
Commander Keen Dreams - 7
5-Commander Keen 4 - 10
Commander Keen 6 - 8.5

8.4

מעולה

משחקי Commander Keen מבדרים היום כמו שהם היו אז והם משחקי פלטפורמה מצוינים למחשב האישי, שלא זכה לכל משחקי סוניק ומריו.

User Rating: 2.33 ( 2 votes)

אודות קובי רוזנטל

Avatar
שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *