בית / GeeKRooM / שובר קופות – עשרת המלחינים הטובים ביותר

שובר קופות – עשרת המלחינים הטובים ביותר

הפעם ב”שובר קופות”, אנחנו נותנים כבוד למלחינים הגדולים של 30 השנים האחרונות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה.

אחד המרכיבים החשובים בסרט, שלרוב הקהל לא שם לב אליו, זו המוזיקה. המוזיקה מצליחה לשדר לנו כמעט יותר טוב מהשחקנים מה הרגש שמוקרן על המסך, כמו התרגשות (כשת’ור,גרוט ורוקט מגיעים לווקאנדה לצלילי מוזיקת “הנוקמים”), מתח (כשדמותו של ליאונרדו דיקפריו מתקרבת לאמת ב”שאטר איילנד”) או עצב (כשמקסימוס מת ומתנגנת המנגינה של האנס זימר).
ככה שאפשר להגיד שהאנשים שמאחורי מוזיקות אלו מקבלים על עצמם את אחת המשימות הקשות ביותר בתעשייה, לכן הגיע הזמן לתת להם כבוד ולבחור את עשרת המלחינים הטובים ביותר של 30 השנים האחרונות בהוליווד, ואת המנגינות הטובות ביותר שהלחינו.

איזכורים מכובדים

לפני שנתחיל, בואו ניתן כבוד לשני ענקים בתעשיית המוזיקה של הסרטים שיכלו בקלות להיות ברשימה הזאת אם הייתי מרחיב את טווח השנים.

ג’רי גולדסמית’ (Jerry Goldsmith)

 

 

 

 

 

 

 

 

גולדסמית’ היה מלחין שבעיקר עבד לפני יותר משלושים שנה, אבל עדיין רציתי להזכיר אותו ברשימה זו בגלל שבמהלך שנות השמונים והתשעים הוא הלחין פסי קול נהדרים עבור הוליווד כמו אלו של כותר “גרמלינס”, סדרת סרטי רמבו, סרטי “מסע בין כוכבים”, “מולאן”, “חיילים קטנים”, “המומיה” ו”הלוחם ה-13″.

גולדסמית’ נפטר בגיל 75 מסרטן והספיק להביא לנו מוזיקות לסרטים כמו “כל הפחדים כולם” ו”לוני טונס: חוזרים לאקשן”, אבל התרומה הגדולה והטובה ביותר שלו לקולנוע היא המוזיקה הרשמית של “מסע בין כוכבים” אותה כתב במיוחד עבור הסרט הראשון, שמאז השתמשו בה לסדרת הדור הבא ולכל סרט של הכותר.

אניו מוריקונה (Ennio Morricone)

 

 

 

 

 

 

 

 

זה שובר לי את הלב לשים את מוריקונה רק באיזכורים אבל רוב המוזיקות הגדולות שלו נכתבו בשנות השישים. מה שכן, מוריקונה חזר לרלוונטיות בעשור האחרון תודות לטרנטינו שהוציא אותו מפרישה רק כדי שיקבל פרס אוסקר (שהיה ראוי לו כבר מזמן) על “שמונת השנואים” עם פס הקול המותח שלו, והמוזיקות שלו כל כך חסרות גיל שעד היום אנחנו שומעים אותן בסרטים, כמו L Arena מ”להרוג את ביל: חלק 2“.

בזמן שרוב המוזיקות שלו בסרטי מערבון ספגטי כמו “בעבור חופן דולרים” הן אייקוניות וקלאסיות, יש שיר אחד שהוא כל כך עוצמתי ואייקוני שאנחנו שומעים אותו כל פעם שלהקת Metallica עולה לבמה או רגע לפני קרבות אליפות מסוימים ב-MMA, וזה The Ecstasy of Gold מ”הטוב, הרע והמכוער” של סרג’ו לאונה.

עשרת המלחינים הטובים ביותר

10. הנרי ג’קמן (Henry Jackman)

 

 

 

 

 

 

 

 

הנרי ג’קמן לא זוכה להכרה רבה כמו שאר המלחינים ברשימה הזו אבל הוא ללא ספק ראוי לתפוס מקום ברשימה לצידם בגלל עבודת הפסקולים הנהדרת והמגוונת שלו, בין אם זה סרטי המרגלים “קינגסמן”, סרטי ראלף ההורס או לאחרונה “פוקימון: הבלש פיקאצ’ו“. אבל איפה שאני חושב שג’קמן הלחין את יצירת המופת שלו היה בין עבודותיו המוקדמות, “אקס-מן: ההתחלה”, שקיבל מהמלחין פסקול יוצא מן הכלל עם מוזיקת גיבורים שמשתווה לאלו של סטודיו Marvel, ומראה שאם משלבים רוק עם מוזיקה קלאסית, מקבלים משהו פשוט אדיר.

9. האוורד שור (Howard Shore)

 

 

 

 

 

 

 

 

אפילו שאינו פעיל באותה מידה כמו שאר המלחינים ברשימה, זוכה האוסקר שור נתן לנו מוזיקות לחלק מהסרטים הטובים בכל הזמנים כמו “שתיקת הכבשים”, “שבעה חטאים”, “פילדלפיה”, “הטייס” ו”אד ווד” הלא מוערך. אבל המוזיקה המוכרת ביותר של שור וזאת שבצדק הרוויחה לו את פרס האוסקר היא של טרילוגיית סרטי “שר הטבעות” והמוזיקה שבה הסיפור שלנו מגיע לסופו היא הטובה ביותר שלו.

טרילוגיית “שר הטבעות” נחשבת בעיניי רבים לטרילוגיית הסרטים הטובה בכל הזמנים והאוורד שור הוא סיבה ענקית לזה.

8. טיילר בייטס (Tyler Bates)

 

 

 

 

 

 

 

 

בייטס הוא בין המלחינים הצעירים פה ברשימה (54) אבל הוא הצליח ליצור מוזיקות מאוד ייחודיות מאז שהתחיל ב-1993. אחרי שביסס את עצמו תודות לבמאים כמו רוב זומבי וזאק סניידר, הוא התחיל לכתוב מוזיקות עבור במאים מכל הסוגים.

רוב הסרטים שהלחין היו כשלון ביקורתי ואפילו קופתי אבל הם תמיד השתפרו עם המוזיקה שלו. עם זאת, זה לא אומר שהוא לא הלחין עבור סרטים ענקיים כמו “השומרים”, “300”, “ליל המסכות” (החידוש של רוב זומבי), “שומרי הגלקסיה”, “דדפול 2”, “פצצה אטומית” וסרטי “ג’ון וויק”, שכולם הראו את היכולת שלו לשנות סגנון מוזיקה בהתאם לסרט אותו הוא מלחין. אבל בעיניי בייטס הראה שמקומו בין הגדולים של הדור כשכתב את המוזיקה של שומרי הגלקסיה והביא לנו ככל הנראה את המוזיקה הטובה ביותר ביקום הסרטים של Marvel (כן, אפילו יותר טובה מזו של “הנוקמים”).

זו מוזיקה שבאופן ברור מתחילה עם קצת השראה מהמוזיקה של הנוקמים וממשיכה למשהו אפי משלה, בדומה לכך ששומרי הגלקסיה נראו כמו גרסה מוזרה בחלל של הנוקמים בסרטם הראשון ונהפכו להיות משהו אפי וייחודי משלהם.

7. ג’ו היסאישי (Joe Hisaishi)

 

 

 

 

 

 

 

 

נכון שהוליווד לא נמצאת ביפן, אבל הסרטים שעבורם הלחין היסאישי נהפכו להצלחה עולמית וחלק בלתי מעורער מהוליווד כשחברת Disney החליטה להפיץ את סרטי Studio Ghibli.

מעריצי אנימה יכולים לזהות את מלאכתו בקלות ב-One Summer’s Day של “המסע המופלא” ו-Legend of Ashitaka של “הנסיכה מונונוקי”. אבל הרבה פעמים, המוזיקות הטובות ביותר הן אלו שמתחילות עם פסנתר בודד ומתפוצצות בחגיגה כמו Merry-Go-Round של “הטירה הנעה”.

6. ג’יימס הורנר (James Horner)

 

 

 

 

 

 

 

 

ג’יימס הורנר הגדיר את מוזיקת הסרטים בשלושים השנים האחרונות עם פסי קול כמו “הנוסע השמיני”, “ווילו והנסיכה”, “לב אמיץ”, “ג’ומנג’י”, “אוואטר” ו”טיטניק”, שראוי כמובן לשבחים והפרסים שלקח ב-1998 על פסקול ושיר מקורי מדהים של הורנר וסלין דיון.

עד יום מותו ב-2015 מהתרסקות מטוס, הורנר המשיך לעבוד בתעשייה בסרטי ענק כמו “ספיידרמן המופלא”, “ללא כפפות” ו”שבעת המופלאים”, אבל המוזיקה הקלאסית והטובה ביותר שלו (בעיניי) היא זאת שכתב עבור “המסכה של זורו” והשתמש בה גם בשביל שיר הסרט “I Want to Spend My Lifetime Loving You” של מארק אנטוני, והיא מצליחה ללכוד את הקסם של סיפורי וסרטי זורו של שנות ה-30 וה-40.

5. דני אלפמן (Danny Elfman)

 

 

 

 

 

 

 

 

כששומעים את השם דני אלפמן, השם הראשון שלרוב עולה לאנשים לראש זה טים ברטון, ככל הנראה כי המלחין הותיק הלחין את המוזיקה של כמעט כל סרטיו של הבמאי התמהוני כמו “באטמן”, “ביטלג’וס”, “המספרים של אדוורד” ולאחרונה “דמבו”. אבל אלפמן הלחין גם מוזיקות של כותרים גדולים אחרים בהוליווד כמו “ליגת הצדק“, “גברים בשחור”, שיר הנושא של “משפחת סימפסון”, “הלבוי” ו“ספיידרמן” של סם ריימי.

מכל המלחינים ברשימה הזאת, אני חושב שאלפמן הוא בעל הסגנון הייחודי ביותר שאני בקלות יכול לזהות שהוא מאחורי דפי התווים, וכמה שאני הייתי רוצה לבחור את המוזיקה שלו של איש העטלף כהטובה ביותר, יש משהו קסום ומדהים באיך שאלפמן מצליח לתפוס את התחושה של שלג נופל עם המוזיקה של “המספריים של אדווארד”.

4. האנס זימר (Hans Zimmer)

 

 

 

 

 

 

 

 

אי אפשר בימינו לדבר על פסי קול של סרטים בלי להזכיר את האנס זימר. המלחין האגדי התחיל את הקריירה שלו בשנות השמונים עם אחד הפסקולים הראשונים שלו “איש הגשם” שזכה למועמדות אוסקר. משם הוא המשיך למספר סרטים זוכי אוסקר כמו “הנהג של מיס דייזי”, “מלך האריות”, “גלדיאטור”, “האביר האפל” ו”ההתחלה”. אבל זימר גם קיבל לא מעט ביקורת ממעריצים על מחזור של המוזיקה מ”גלדיאטור” לסרטי שודדי הקריביים.

מה שיכול להראות כנכון אבל זה לא קל עבור מלחין ותיק כמוהו לכתוב כל כך הרבה יצירות חדשות ואני די בטוח שחלק מההלחנה הדומה נעשתה לא במכוון, בנוסף, הוא לא הראשון שעשה זאת (Basil Poledouris עשה זאת עם “רובוקופ” ו”גברים בחלל”).

בכל מקרה, זימר ידוע כאחד המלחינים הגדולים של הוליווד ואם הפסקול של האנס זימר בסרט שלך זה פחות או יותר כמו חותם איכות בעיניי הציבור. יש לו הרבה מוזיקות בלתי נשכחות, אבל האפית ביותר והמרגשת ביותר שלו הייתה בעיניי כשאריה צעיר תפס את מקומו על סלע המלכות ב”מלך האריות” המקורי של Disney.

3. רמין ג’וואדי (Ramin Djawadi)

 

 

 

 

 

 

 

 

ללא ספק אחד המלחינים האהובים עליי בעשר השנים האחרונות. ג’וואדי התחיל את הקריירה המאוד מבטיחה שלו בתור מלחין עם פס הקול של “נמלטים” ו”איירון מן”, שכלל מוזיקה אדירה בשם Driving with The Top Down, והוא כתב את מוזיקת האקשן של “פסיפיק רים” שממשיכה להראות איך מוזיקה קלאסית ורוק פשוט אדירים יחדיו.

אבל כיום הוא ידוע בתור הדבר הטוב ביותר שנשאר ב”משחקי הכס” תודות למוזיקה המדהימה שלו בסדרה כמו Light of the Seven, The Night King,Rains of Castamere ומוזיקת הנושא, שבעיניי היא בלי שום ספק המוזיקה האייקונית והטובה ביותר שהוא יצר.

מוזיקת הפתיחה של “משחקי הכס” תזכר לנצח כאחת ממוזיקות הפתיחה הטובות ביותר בהיסטוריית הטלוויזיה וג’וואדי בתוך 10 שנים החתים את שמו בתור אחד המלחינים הגדולים בכל הזמנים בהוליווד.

2. ג’ון וויליאמס (John Wiiliams)

 

 

 

 

 

 

 

 

האם יש מלחין יותר מוכר עם פסי קול של סרטים?

למרות שפסי הקול המוכרים ביותר שלו נכתבו לפני יותר משלושים שנה כמו “מלחמת הכוכבים”, “מלתעות” ו”סופרמן”, ג’ון וויליאמס המשיך אל שנות התשעים ושנות האלפיים עם פסי קול ל”פארק היורה”, סרטי “הארי פוטר”, “רשימת שינדלר” וסרטי מלחמת הכוכבים החדשים, וכמה שהייתי רוצה להגיד ש-Binary Sunset ו-Leia’s Theme הן המוזיקות הטובות ביותר, לפני שלושים שנה בדיוק הוא שיחרר את הגרסה האולטימטיבית של המוזיקה האייקונית של כוכב אקשן ההרפתקאות הגדול בכל הזמנים, אינדיאנה ג’ונס.

1. אלן סילבסטרי (Alan Silverstri)

 

 

 

 

 

 

 

 

מכל המלחינים של הרשימה הזאת, אני לא חושב שיש מלחין שרלוונטי היום כמו שהוא היה לפני 30 שנה כמו סילבסטרי.

המלחין שהביא לנו מוזיקות לסרטים “מי הפליל את רוג’ר רביט”, “בחזרה לעתיד”, “השופט דרד”, “פורסט גאמפ” ו”הטורף” בסוף שנות השמונים ובשנות ה-90, הביא לנו את מוזיקת הגיבורים האהובה ביותר היום, של הנוקמים.

סילבסטרי כתב עבור חלק מהסרטים הגדולים ביותר של הוליווד ועבור כמעט כל פרויקט של רוברט זמקיס, וכמה שהייתי רוצה להגיד שהמוזיקה שלו הלא מוערכת ב”ואן הלסינג” היא הטובה מכל, אני לא יכול לחשוב על מוזיקה שמצליחה ליצור כל כך הרבה הייפ ומתח, שאני מסוגל לדמיין את הסצנה בראש שלי כמו המוזיקה של סרטי “בחזרה לעתיד”.

סיום

מה דעתכם על הרשימה? מי הייתם מוסיפים לרשימת המלחינים הגדולים ביותר של הוליווד? האם הייתם שמים מישהו אחר במקום הראשון? תכתבו לנו בתגובות.

אודות קובי רוזנטל

Avatar
שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *