כאן מתיישבים בכיף! – סיקור המשחק Anno 1800

Anno 1800 לוקח אתכם אל לב המהפכה התעשייתית, האם תנצלו את האנושות או תפתחו המצאות שיסייעו לה? הבחירה בידיכם

תקופת המהפכה התעשייתית הביאה לנו חלק מהטכנולוגית שנלקחות על ידינו כמובנות מאליהן היום, אך היא גם הביאה סבל רב למקומות רבים ברחבי העולם, שמשאבי הטבע שלהם נוצלו עד תום על ידי המעצמות באותה התקופה ותושביהם נאלצו לבלות את חייהם בתנאים קשים, מדוכאים על ידי הקולוניאליזם. Anno 1800, המשחק החדש בסדרת משחקי בניית הערים הוותיקה של חברת Ubisoft, מאפשר לכם לחיות את החלום הרטוב של המהפכה התעשייתית בתור מתיישב ותעשיין, לנצל ולדכא מכל הלב (משהו שלא הייתי ממליץ עליו כי כוח עבודה מנוהל היטב ומרוצה הוא הרבה יותר יצרני וכנראה גם מוכן לשלם יותר מסים).

Anno 1800 מכניס אתכם לנעליו של מנהל חברת מסחר שצריך להתיישב על אי, לכרות את משאבי הטבע שלו ולנצל אותם באכזריות למטרות רווח. ישנם איים אחרים בקרבת האי שלכם, חלקם יהיו מיושבים על ידי מתיישבים אחרים, איתם תוכלו לסחור או להילחם. Anno 1800 תומך גם במצב משחק מרובה משתתפים, כך שחלק מאותם המתיישבים האחרים יוכלו להיות שחקנים אמיתיים, אם תבחרו לשחק במצב זה. בסופו של דבר יהיו לכם מספר התנחלויות על מספר איים ואפילו על מפות חדשות שרצות כולן במקביל, הישג טכני מרשים של המפתחים.

כל היריבים שלכם נשלטים על ידי בינה מלאכותית בעלת אישיות וסגנון משחקיות המבוססים על ארכיטיפים סטריאוטיפיים של המאה ה-19, חלקם מקסימים וחלקם גזעניים. ביניהם תוכלו למצוא דמויות כמו תעשיין חנפן, אדמירל שבע קרבות ושליח של הקיסר הסיני. האדמירל למשל הזניח את עמו, אבל מילא את האוקיינוס בספינות מלחמה והטיל מצור על האי ההתחלתי שלי.

מבחינה חזותית המשחק הוא הישג גרפי מדהים, הוא פשוט יפיפה. העיצוב הויקטוריאני בולט בכל מקום, מהבתים, דרך בגדי האזרחים ההולכים ברחובות ועד הספינות בצי שלכם. לראות את המושבה שלכם גדלה מכפר של דייגים ומגדלי תפוחי אדמה לעיר מדינה משגשגת ומודרנית המלאה בתיאטראות, קתדרלות וגני חיות היא מחזה מרהיב, שככל הנראה דרש הרבה עבודה מצד המפתחים. הצורה שבה הדבר נעשה בתוך המשחק הוא באמצעות הצגה של מעמדות חדשים לתוך החברה שמתפתחת על האי שלכם. בהתחלה כל מתיישבי האי שלכם הם חקלאים, אנשים פשוטים, שצריכים אוכל, בגדים וקצת אלכוהול כדי לחיות חיים מלאים ומאושרים. כדי לספק להם את כל הדברים האלה תצטרכו חוות בשביל לגדל תפוחי אדמה, מזקקות בשביל להכין אלכוהול, מזח בשביל דיג, שטח מרעה עבור כבשים ובתי מלאכה שיהפכו את הצמר שלהם לבדים ובגדים. כל המבנים האלה דורשים עץ, אשר צריך להיות מעובד בבית מלאכה לניסור לפני שהבנייה יכולה להתחיל, וכל מה שתייצרו דורש אחסון נאות ומערך הפצה כדי שתוכלו להשתמש בו ביעילות. נוסף על כך, תצטרכו לחבר בין בתי התושבים שלכם באמצעות דרכים ולבנות בעבורם שוק ובר כדי שהם יהיו שמחים ולא יעשו לכם בעיות. אם העניינים יסתבכו תוכלו להקים תחנות כיבוי אש ומשטרה כדי לדאוג שהכל יעבוד חלק. כשהתושבים שלכם יהיו מספיק שמחים, הם יהפכו ליצרניים יותר ויתקדמו למעמד הפועלים, מה שכמובן ידרוש מכם עוד השקעה כדי להתקדם במשחק. בשלב הזה יש לכם גישה לאוסף שלם של בניינים חדשים שיעזרו לכם לספק את צרכיו של המעמד החדש. כדור השלג הזה ממשיך לגדול בכל פעם שמעמד חדש מצטרף לאי שלכם עד שבסופו של דבר תצטרכו להוציא משלחות לעולם החדש בחיפוש אחר מוצרי מותרות.

בסך הכל יש חמישה מעמדות של אזרחים וכמה עשרות בניינים שיעזרו לכם לפתח תעשיות יותר ויותר מתקדמות שיספקו את צרכיה ההולכים וגוברים של האוכלוסייה שלכם. זוהי מערכת מרתקת ועמוקה שתספק לכם אפשרויות משחק רבות. בדיוק כמו ב-Civilization המשחק מכיל מספיק דרכים לניצחון כמו ניצחון צבאי (הלחימה הבסיסית למדי במשחק מורכבת בעיקר מקרבות ימיים) או השגת אבני דרך כלכליות או תרבותיות. לחלופין תוכלו לשחק ב-Anno 1800 עד אינסוף בעודכם ממשיכים לפתח את החברה שבניתם על האי הקטן. Anno 1800 הוא משחק מורכב, לפעמים אפילו יותר מדי. הוא מתאים לשחקנים מאוד ספציפיים ולא הייתי ממליץ עליו לכולם, בעיקר לאנשים שממקמים באובססיביות את הבניינים שלהם עד השעות הקטנות של הלילה כדי להפיק מהם את המיטב.

המשחק מכיל גם מצב לשחקן יחיד שדומה מאוד למצב המשחק החופשי, ההבדל היחידי הוא הסיפור, בו דמות השחקן עוזבת את יבשת אמריקה וחוזרת לאירופה, לאחר שהיא מקבלת מכתב מאחותה שקוראת לה לשוב לביתן לאחר שאביהן הואשם בבגידה ונכלא. בהמשך היא תשלח לגלות ותצטרך לבסס מחדש את כוחה, זאת לאחר שאחד מבני משפחתה בוגד בה. מצב משחק זה סביר בהחלט, אבל הוא פשוט לא עושה מספיק כדי ללמד אתכם איך להצליח במשחק. למשל במשחק בניית ערים חשוב מאוד לדעת איך לבנות מבנים מסוימים, אבל יותר חשוב לי במשחק הזה הוא לדעת איפה לבנות אותם ולמה, משהו שהייתי צריך ללמוד בעצמי באמצעות תהליך ניסוי וטעייה מתיש. נכון שהמשחק מכיל טקסט בשפע, אבל ההסברים שהוא מספק לא תמיד מובנים ולדעתי הדרך הכי קלה ללמוד הייתה לקפוץ ישר למים העמוקים ולהתנסות.

עקומת הלמידה ב-Anno 1800 היתה קשה מאוד עבורי. אפילו על דרגת הקושי הקלה ביותר, הייתי צריך להתחיל מחדש כמה פעמים לפני שהרגשתי שאני באמת מבין מה אני עושה, לטעויות קטנות בתכנון העיר הראשונית שלכם יכולות להיות כמה השפעות גדולות למדי בשלב מאוחר יותר של המשחק, בדרך כלל בצורה של פשיטת רגל, הפרות סדר ואנרכיה טוטאלית.

אם אתם זרים לסדרת המשחקים הזאת כמוני (שיחקתי כמה שעות בגרסת הבטא של המשחק), תצטרכו להשקיע משהו כמו עשר שעות כדי להתרגל לכל מערכות המשחקיות השונות. למען האמת, אני לא באמת יודע האם נהניתי מהמשחק במהלך אותן השעות. זה היה די מתסכל לראות את המצב הפיננסי של המושבה שלי מתדרדר, מבלי שהייתה לי דרך אמיתית לתקן אותו מלבד הריסת המושבה ובנייתה מחדש, או פשוט התחלת משחק חדש כמו במקרה שלי. עכשיו לאחר כ-50 שעות עם המשחק, אני ממש אוהב אותו, הוא מרתק ומותח, ואני מצליח לראות כמעט בכל פעם את האסטרטגיה והמערך שיובילו אותי לניצחון. אני יכול לראות את עצמי משחק ב-Anno 1800 במשך שנים רבות, בכל פעם שאני ארצה לבנות איזה בניין או ברגע שהמפתחת, חברת Blue Byte, תוסיף לו תוכן חדש כפי שהיא מתכוונת לעשות במהלך השנה הקרובה.

Anno 1800

משחקיות - 8
גרפיקה - 9
סיפור - 6
פסקול - 7

7.5

טוב

Anno 1800 הוא הישג טכני חסר תקדים לז'אנר משחקי האסטרטגיה ובעוד שהמורכבות שלו עשויה להיות מחסום עבור חלק ניכר מחובבי הז'אנר הוא שווה את הזמן של אלה שיחליטו להשקיע בו.

User Rating: Be the first one !

אודות דניאל לניאדו

במקור מרעננה, כיום מירושלים. סטודנט לביולוגיה, חובב סרטים ומשחקים מושבע.

השאר\י תגובה