באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק – ביקורת

יש לי הרבה לומר על הסרט החדש של DC, באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק, שהבטיח לפתוח אותנו למושג החדש של DCU (DC Universe), ואולי כן או אולי לא קיים את ההבטחה.

בצהריי יום הגעתי לסרט באטמן נגד סופרמן, שהתקיים ביס פלאנט, ראשל״צ. הקפדתי להשאיר את הציפיות שלי בצד, ולהתמקד בסרט הזה, ובעשיה שלו באופן ספציפי.
ככה זה שאנחנו נמצאים בעודו של גל סרטי גיבורי על, וההבטחה לייבא את הטוב ביותר תמיד נמצאת שם. אז האם באטמן נגד סופרמן עומד ברף הגבוה שהוצב לו?

זה מה שראינו על המסך, מינוס ספוילרים, כמובן.

פתיחה ארוכה, מעט מבלבלת וקצת, קצת, לא הגיונית. הסרט נפתח בסימן שאלה אחד גדול, ואין ספק שהסצנות הראשונות מרגישות מנותקות מהרעיון הכללי של הסרט. לעומת זאת, הוא שומר על אחידות עם “איש הפלדה (סופרמן)” הקודם לו. ועל כן, DC הצליחו לעשות את מה שמארבל (Marvel) עדיין לא הצליחו לעשות. לשמור על ציר זמן אחיד.

ההמשך מתרכז בארבע דמויות. כולן חשובות לסיפור, וכולן (כמעט) מרתקות.

פגשנו את באטמן, החדש, הדמות שלפי העולם הקולנועי החדש של DC, לא קיימת.

באטמן (החדש) הוא לא הבאטמן שאנחנו רגילים לראות, הוא נמצא במרכזו של תהליך, שנים אחרי האירוע המפורסם בילדותו.

השלבים שלמדנו להכיר בעזרתם את האופי של באטמן, והוצגו לנו בטרילוגיה הישנה של נולאן, לא נמצאים בסרט, ולפני שהמסקנות יקפצו לעצמם, תודה לזאק סניידר (הבמאי) על כך.
השעתיים וחצי של באטמן ההתחלה (Batman Begin) השתלבו במהלך הסרט יחד עם העלילה של סופרמן. הקונפליקט סיפק את כל המידע הנחוץ לנו, ולא משך אותנו לשבת עוד ועוד בציפייה לאקשן.

סופרמן לעומת זאת – מאכזב. המשחק לא אמין ושרשרת האירועים שנוצרה סביבו מהירה מידי ומבולבלת מידי בכדי שהצופה יישב בנוחות בכיסא, מבלי לעצור ולהתחיל להריץ מחדש את כל מה שראינו עד עכשיו.

המלחמה בינהם מתייצרת כאיבה והסיבות נכונות, ולא מעלות שאלות לא פתורות. יש כאן יצירה של מאבק ממושך, שבין אם יפתר או לא, הוא יכול להכיל עוד סדרה שלמה.

והגענו לדמות האחרונה, לקס לות׳ר.
אין הרבה מה לעשות, חוץ מלהוריד את הכובע בפני ג׳סי אייזנברג, שבעזרת המשחק המצוין למופת שלו, עזר לפתח את אחת מהדמויות הכי חשובות לעולם הקולנועי של DC (DCU). הסרט לעומת זאת, לא גומל אותו, ולא מצליח לפתח אותו מעבר לנקודה בו נעצר. האם זה אומר שעוד נראה מלקס?

וכעת לייצוג ההישראלי הבולט בסרט, גל גדות. מחובבת מכוניות לנסיכה אמזונה, שלא נותנת גם לנבל הגדול ביותר למחוק לה את החיוך מהפרצוף. גל מפתיעה בהופעות נהדרות, שסוחפות גם מחיאות כפיים מצד הקהל. אין ספק שוונדר וומן היא הדמות שלה המעריצים הכי חיכו בקרב הזה, והיא מספקת את הסחורה.

לשלל הדמויות הנהדרות אללו, חיכתה לנו תוספת חדשה.
קיבלנו אלפרד חדש.
כולנו אוהבים את מייקל קיין, השחקן הוותיק שהיווה תוספת לכריסטיאן בייל בטרילוגיית נולאן. אבל עכשיו יש אלפרד שלא מביא תה לברוס ויין, הוא מפתח, מתכנת ובונה. הוא מודע לטכנולוגיה, מתפעל מערכות וניכן בחוש הומור – שלצערי, היה חסר משאר הדמויות.

אבל מה בקשר לסרט? הסרט רציני למדיי. היוצרים לקחו על עצמם ליצור את התדמית האפלה ומעט הגזימו, והתופעה של סרטים אפלים מבית DC בולטת יותר כשיחידת התאבדות (Suicide Squad) ממשיך ליצור רעש סביבו, ומציג לקהל קומדיה טהורה. האם נחכה זמן רב עד שקומדיה תהפוך למרכיב עיקרי בסרטי DC?

בעוד היוצרים ממשיכים לפחד מקומדיה, יש פאן אחד שבלט בעיקר בסרט. צבעוניות, על טבעיות והפנטזיה המוכרת מהקומיקס היישר למסך הגדול. אנשים מעופפים הם לא דבר מוזר, DC למדו להתרגל לבלתי אמין, וסוף סוף מאכילים את המעריצים בצבעוניות שנעלמה מהסרטים האחרונים שלהם.
ויש קריפטונייט! והוא ירוק וזוהר ומלא אפקטים נהדרים.

was-this-the-right-move-for-dc-354292[1]

אז בואו נעשה אמ;לק קצר –

באטמן נהדר, וונדרוומן אמיצה ומטריפה את המסך, סופרמן נכשל. אלפרד חדש שעושה בית ספר למייקל קיין ולקס לות’ר מצתייר כנבל איכותי ולמופת.

הסרט עצמו בנוי באופן בעייתי, המון קטעים מיותרים שהפיצוי להם היא החצי שעה האחרונה שמצולמת וערוכה כל כך טוב.

בקיצור – DC בהחלט עושים בית ספר לדרמה איכותית ואפלה.

אז שתלכו לסרט, אל תתבלבלו. הסרט עצמו אינו תוצר מושלם, יש מקום לשיפור, ובהחלט מקום לסידור מחדש של סצנות.
אבל DC לומדים להכיר את הקהל שלהם, ועד לסרט הבא, יש להם זמן ללמוד.

באטמן נגד סופרמן

ציון - 7.5

7.5

באטמן נהדר, וונדרוומן אמיצה ומטריפה את המסך, סופרמן נכשל.

User Rating: 2.43 ( 5 votes)

אודות Michal Levin

מיכל לוין, 17. גיימרית, גיקית ואספנית. מתמחה בצפיית בינג' לכל סדרה אפשרית ובזמני הנותר עוסקת בקולנוע.

4 תגובות

  1. בשורה התחתונה – DC עשו טעות שהם ניסו לעשות “הנוקמים” כל כך מוקדם או שדווקא הלך להם?

    • להפך, העולם הפתוח שהסרט החדש מציג, מבטיח לצופים גות’אהם במשרה מלאה. אם בעולם מארבל, נאלצנו לחכות להופעות חדשות, והתאכזבנו לרוב שהסרטים שלהם שוב מציגים רק גיבור על אחד ומידי פעם דמות מוכרת מסאגה אחרת, כאן קיבלת את כולם, וקיבלת גם הבטחה לעוד בהמשך! DC נשארים נאמנים לרעיון של עיר מלאה בגיבורים, ועושים את מה ש”הנוקמים” של מארבל לא הצליח לעשות – לפתח את התחושה של הגיבורים בעיר.

  2. על מה חלם ברוס ווין ? ומה זה אומר לגבי ההמשך ?

    • DC עדיין לא אישרו את התאוריה, אך בחלום בו הוא נלחם באנשים מעופפים ולאחר מכאן רואה מישהו בבועה מטושטשת מעט, אנו רואים את פלאש, שכנראה בא להזהיר אותו מהעתיד. השמועות מתעקשות על כך שבסרטים הבאים, לויס ליין היא מוקד, ומכך סופרמן יעמוד במצב רגיש, וכנראה ישתמש בכוח שלו לרעה. לכן המשפט “לויס היא המפתח” מופיע, וזאת למה סופרמן מגיע כדי לתקוף את באטמן בחלום.

השאר\י תגובה

%d בלוגרים אהבו את זה: