העתיד הוא העבר – ביקורת לאוסף Crysis Remastered Trilogy 

הגיע הזמן לראות אם ה-Nintendo Switch עומד במבחן המבחנים, "האם הוא יכול להריץ Crysis?" בואו נגלה עם Crysis Remastered Trilogy 

בזמן שכותרי משחקי יריות קלאסים כמו Call of Duty ו-Battlefield ממשיכים להוציא משחק חדש שנה אחר שנה, ישנם כותרים שמסתפקים בסדרת משחקים מוגבלת, בדרך כלל טרילוגיה עם פוקוס על הסיפור מאשר מולטיפלייר. שתיים שעולות לי לראש הן Bioshock ו-Crysis, שבזמן שהראשונה ידועה בעלילות המורכבות שלה, השנייה ידועה באקשן הסוחף שלה, הגרפיקה העוצרת נשימה והסביבה המפורטת, שזוכה לספוטלייט פעם נוספת תודות לאוסף המשחקים Crysis Remastered Trilogy. 

המשחק הראשון בטרילוגייה הוא הרבה פחות מסיבי וסינמטי. מדובר במקרה שבו התגלה מבנה עתיק חייזרי באיים פיליפינים על ידי דוקטור רוזנטל (אין קירבה). אתם, כחלק מיחידת עילית בשם צוות דלתא, מגלמים את Nomad, קומנדו אמריקאי בעל חליפה נאנו-טכנולוגיה מיוחדת שנותנת לו יכולות על טבעיות שנשלח למצוא את רוזנטל ושאר המדענים ולחסל את האיום החוצני העתיק. הסיפור של המשחק הראשון הוא די בסיסי, עם אלמנטים שראינו בסרטים קולנועים כמו "הנוסע השמיני נגד הטורף" ו"היום השלישי". 

בסופו של יום, מדובר במשחק מאוד מהנה ובסיסי שמהווה יותר סוג של Tech-Demo בזמנו והיה מרשים תודות לסביבה המסיבית שלו והפירוט של ההרס שאפשר לעשות. המשחק בעצם מאוד מזכיר את Far Cry המקורי (לא מפתיע, שניהם פותחו על ידי Crytek), גם המשחק הראשון בסדרת משחקי יריות, שהיה מאוד מרשים בזמנו, אבל די נשכח ונהפך להיות בסיסי לעומת הבאים בסדרה. עדיין, המשחק הראשון כולל אקשן מהנה ומאתגר והגרפיקה שלו עדיין טובה גם היום, והוא מהווה בסיס טוב לשאר המשחקים של הסדרה, גם משחקית וגם עלילתית.

משחק ההמשך זה איפה שהסדרה באמת תפסה קצב ויותר הגדירה את עצמה מעבר ל"המשחק המרשים גרפית שיעביד את המאווררים שלכם". Crysis 2 מתרחש 3 שנים אחרי המשחק הראשון עם גיבור חדש בשם אלקטרז, חייל נחתים שמקבל את חליפת הננו מ-Prophet, אחד מלוחמי דלתא של המשחק הקודם, כעת תלמדו את היכולות החדשות שלכם כשאתם מנסים לעצור התפשטות של וירוס חייזרי מסוכן בניו יורק ביחד עם פלישה חייזרית שהתחילה במשחק הקודם. במשחק זה, אתם מנסים לאתר את דוקטור גואולד, סוכן לשעבר מתאגיד רשע בשם Cell שהשתלט על העיר ומנסה לחסל את הדוקטור ואתכם. המשחק הרבה פחות לינארי בסיפור שלו וכולל לא מעט תהפוכות ודרמה. כמו כן, הסביבה העירונית מהווה מקום יותר מעניין ומגוון מאשר האי של המשחק הראשון. 

המאבק נגד ארגון CELL המושחת ממשיך במשחק Crysis 3, שם אתם מגלמים את אותה הדמות (פחות או יותר, בלי ספוילרים) כשאתם נלכדים, מוחזרים לניו יורק אחרי 24 שנים מהמשחק הקודם והארגון מנסה לפשוט את הטכנולוגיה החייזרית הננו מגופכם. על הדרך אתם מנסים לעצור פלישה מסוכנת מתמיד של ה-Ceph, מה שמוביל לקרבות מטורפים ואירועים מסיבים בקרב לעצור את הפלישה ואת הטירוף של CELL בניסיון להשתלט על העולם בכל מחיר.

בזמן שמאוד אהבתי את האקשן, המסיביות של המשחק השלישי והסיפור שכל העולם עומד להסתיים. די התאכזבתי לחזןר לניו יורק כשמדובר בפלישה חייזרית. אני מבין שמדובר במשחק אקשן עם מחווה להרבה סרטי אקשן אהובים, אבל ממש רציתי לראות איך המשחק יכול אפילו יותר להתפתח ובזמן שהמשחק השלישי מתעלה על Crysis 2 באקשן, האווירה והגודל, זה עדיין לא מרגיש שהסדרה כזאת התפתחה ממשחק למשחק, ובזמן שזה נכון שלא היה לנו גיבור קבוע לאורך כל הטרילוגיה, הגיבור האמיתי של הכותר זו החליפה והיכולות שלה שהופכות את המשחק לכל כך מהנה.

במקרה וזו הפעם הראשונה שלכם עם הכותר, כמוני, מדובר במשחק אקשן יריות שבו אתם בחליפה מיוחדת שמשפרת את היכולות הפיזיות של החייל. מה שאומר שאתם יכולים לרוץ, לקפוץ ולהכות מהר וחזק יותר פי 20 מכל אדם. החליפה גם כוללת בתוכה 4 מצבים שהיו בכל משחק בסדרה, מגן, כוח, מהירות ומסווה, המגן הופך את השריון למגן נגד יריות ומאפשר טעינה מהירה יותר של השריון, כוח מאפשר לקפוץ גבוה יותר, לזרוק חפצים, להיות יעיל יותר בקרב אחד על אחד וירי יציב יותר, מהירות מגביר את המהירות שלכם בכל מצב, ריצה, שחייה וטעינת נשקים, ומסווה הופך אתכם לבלתי נראיים. המצבים דורשים אנרגיה מהחליפה שלאט לאט צונחת ותצטרכו להטעין אותה מחדש, תצטרכו לדעת מה המצב המתאים ביותר עבור כל מקרה וסצנת קרב. כדי לעזור לכם להעריך את המצב והסכנות, אתם מצוידים עם משקפת טקטית לסימון אויבים מרחוק והחליפה מצוידת עם חיישני חום, לראייה טובה יותר בחושך.

אתם יכולים לחסל אויבים בצורה שקטה עם יריות מושתקות מרחוב או בהתגנבות, או ברעש ופיצוצים כמו סרט של מייקל ביי, עם רובים, פיצוצים וטילים. את הנשק שלכם תוכלו להגדיר עם תוספים שונים שתמצאו לאורך המשחק, כל אחד מהם ישנה את השימוש בנשק ויתאים למצב שתצטרכו, שכמובן משתנה לפי איך שהאויבים מתנהגים כי בזמן שמשחקי Call of Duty ו-Battlefield לימדו אותנו שהאויבים מגיעים מאותה נקודה ונעים אותו הדבר, פה זה לא ככה.

האויבים מאוד חכמים במשחק והם ינועו במרחבי השלב, יגיבו לרעשים, יהיו מוכנים לקרב במידת הצורך, יקראו לתגבורת, יבצעו מהלכים טקטים וינועו בקבוצות כדי לחסל אתכם. רק לעיתים מצאתי אותם תופסים מחסה לא פרקטי שהוביל למותם בידי המיומנות, אבל בהתחשב שמדובר בטרילוגייה מלפני 2 דורות קונסולה ולא Metal Gear Solid V אז אפשר להבין.

בסופו של דבר, מכניקת הקרב הבסיסית הזו נשארה קבועה לאורך הטרילוגיה, זה האופן שבו כל משחק משתמש בה ומשדרג אותה קלות, זה מה שמייחד כל משחק, כמו קרב אינטנסיבי בלב מנהטן נגד שיירה של רכבים משוריינים (בהם אפשר לנהוג) ואפשרות לתמרן יותר בין בניינים ב-Crysis 2. המשחק משלב בין מצב המהירות והכוח של המשחק הראשון למצב אחד עוצמתי, מצב המגן מחזיק מעמד פחות זמן והמסווה מאפשר חושים חדים יותר וזיהוי סכנות בסביבה. כמו כן, המשקפיים הטקטיות שודרגו עם עוד מידע מועיל לגבי הסביבה וסימון טוב יותר של אויבים ואתגרים.

Crysis 3 לעומת זאת, גם מוסיף יכולת לפרוץ מערכות חשמליות בהפעלה של מצב חיישני החום וקשת טקטית שמאפשרת הריגה שקטה (או רועשת אם תשתמשו בראשי חץ מתפוצצים) ותוכלו לאסוף את החצים לאחר הירי. כמו כן, תוכלו למצוא שידרוגים לחליפה על מנת לחזק את התכונות שלה, לפי השימוש שמתאים לסגנון הקרב שלכם שמורגש הכי רלוונטי במשחק השלישי.

בזמן שגם Crysis ו-Crysis 2 נתנו חופש טקטי להכנס למצבים ולהלחם בדרך שרוצים, לרוב הם כללו סיום דומה לכל מצב, כולם מתים ואתם ממשיכים הלאה. Crysis 3 נותן יותר חופשיות, אם אופציה לקחת כמה נתיבים לנקודת הסיום של השלב, פריצת דלתות, התגנבות ואפילו לא להרוג איש במטרה לסיים את השלב ולהמשיך הלאה.

ההתפתחות לאורך הסדרה לא רק נראת במשחקיות אלא גם בגרפיקה והסאונד. המשחק הראשון די בסיסי בהסתכלות היום עם סביבה צמחית חזרתית ומודלים די נוקשים לאויבים והדמויות. המשחק השני מעלה את הרמה עם הסביבה ההרסנית יותר, האזורים המסיבים של ניו יורק ואפקטים חדים יותר של אור וצל, והמשחק השלישי מרגיש הכי קרוב לדור הנוכחי, עם סביבה חיה ואורגנית יותר מתמיד, אפקטים מרשימים של אור והשתקפות ואפילו טיפות מים ורטיבות על גבי משקף החליפה שלכם.

בכל שלושת המשחקים הדיבוב הוא מעולה ויש למשחק פס קול אדיר שמתאים לכל רגעי האקשן שתגיעו אליהם ומשתלב נהדר עם אפקטי הקול המצוינים של היריות והפיצוצים של המשחק, שנשמעים הכי מפורטים ומדויקים כמובן במשחק השלישי, מה שהופך כל קרב או התגנבות לאינטנסיבים ומציאותיים, גם בזמן משחק עם הרמקול של הקונסולה במצב הנייד.

חשוב לציין, שעל ה-Nintendo Switch אפשר להטות את הקונסולה במצב הנייד על מנת להזיז את המצלמה, מה שמוסיף עוד ריגוש ומהירות למשחק בדרכים, אז במקרה והייתם על הגדר להאם הקונסולה של Nintendo יכולה להריץ Crysis, היא יכולה ובצורה נהדרת.

סיכום

בהסתכלות על הטרילוגיה כאחד, לא מרגיש שהיא ראתה התפתחות משמעותית לאורך השנים מבחינה סיפורית או משחקית, פשוט קיבלה ליטוש והעמקה של מרכיביה ממשחק למשחק. מה שהופך את Crysis Remastered Trilogy למעניין בדרך שהסדרה עשתה אבל פחות לשחק.

עדיין מדובר בחידוש מאוד איכותי ומהנה, עם גרפיקה וסאונד משופרים ואפילו שליטה מהנה על ה-Switch, וכל מעריץ של הז'אנר חייב לנסות את הסדרה, היא קלאסית. רק אולי תעשו את זה עם הפסקה קלה בין למשחק למשחק, כדי שזה לא ירגיש חזרתי מדי.

ה-Crysis Remastered Trilogy סוקר על ה-Nintendo Switch, וזמין לרכישה ל-PlayStation 4, Xbox One והמחשב האישי.

Crysis Remastered Trilogy

ציון סופי - 8

8

טוב

למרות שלא מדובר בטרילוגיה מאוד מגוונת, זו עדיין סדרת משחקי יריות מעולה ששווה את זמנו של כל גיימר, בעיקר שהיא כעת על ה-Nintendo Switch

User Rating: Be the first one !

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

השאר\י תגובה