ג'יימס קמרון אתגר המצולות

ג’יימס קמרון אתגר המצולות 3D – סיקור הסרט

לאחר שהסרט “ג’יימס קמרון אתגר המצולות” הגיע לישראל אי שם בשנת 2014 אך לא הגיע לבתי הקולנוע הוא זוכה לבכורה קולנועית רשמית בישראל בימים אלו וגם אנחנו היינו שם בשביל לסקר את הסרט. מומלץ במיוחד לחובבי נשיונל ג’יאוגרפיק אבל לא רק.

מדובר בסרט דוקומנטרי לכל דבר ועניין – אל תצפו כאן לסרט דרמה הוליוודי. הסרט מתעד את המסע של צוות שלם של חוקרים, מהנדסים ומה לא, בעקבות החלום המטורף של ג’יימס קמרון לבצע את הצלילה העמוקה ביותר בהיסטוריה אל מעמקי האוקיינוס השקט – כ11 קילומטרים מתחת לגובה פני הים. כלל הבנייה של הצוללת שהיא לא רק צוללת(ועל כך נדבר בהמשך) וההכנות לקראת צלילת הצלילות ארכו כ3 שנים. בסך הכל ערך הצוות 9 צלילות מבחן – הנמוכה שבהן הייתה צלילה לעומק של מטר אחד בלבד מתחת לגובה פני הים והעמוקה שבהן הייתה צלילה לעומק של 8230 מטרים מתחת לגובה פני הים. בסרט תקבלו שקיפות מלאה והסבר נרחב על עיקר פעולות ההכנה והתיקונים שנדרשו, צלילות ההכנה העיקריות, הממצאים וכמובן גם של הצלילה הסופית, אבל גם הרבה מעבר לכך. הסרט כולל בתוכו גם היסטוריה, גיאוגרפיה ומדע, אבל בוריאציה הרבה יותר מעניינת ממה שאתם מעריכים.

ג'יימס קמרון אתגר המצולות

מה שעוד תראו בסרט, ולחובבי טכנולוגיה זהו לדעתי החלק המרשים ביותר – זהו מפרט תלת מימדי שלם של תכולת הצוללת שאיך לומר, מורכבת ומכילה מכל טוב. תכולת הצוללת מחולקת לשתיים, לחלק הראשון משתייכים כל החלקים שקשורים לצלילה והחלק האחר מכיל בתוכו חלקים ורכיבים שמיועדים לחקר של ממש, הרי לא יורדים לעומק כה רב רק על מנת לשבור שיא או בשביל חוויה(אף על פי שמדובר בערך נוסף לא פסול). מבחינת חלקי הצלילה, מדובר במדחפים אופקיים ואורכיים, מערכת תקשורת ליצירת קשר עם חדר הבקרה, מודדי טמפרטורות וגזים שונים ועוד מיני חלקים שקשורים לצלילה עצמה. הקבוצה השנייה של הרכיבים בעיניי מרתקת בהרבה והיא למעשה תסביר לכם מדוע לא מדובר רק בצוללת. היא מכילה 2 מצלמות תלת מימד, זרוע ביונית שביכולתה לאחוז בסלעים ואובייקטים שונים שצפויים להופיע בקרקעית, מבחנות לאיסוף של חומרים שונים ויש ביכולתה לנתח את החומרים במקום. כל החלקים אגב, תוכננו לעבוד תחת לחץ אדיר של 1125 ק”ג על סמ”ר אחד(הלחץ שמורגש בעומק של 11 קילומטרים מתחת לגובה פני הים) – עובדה מרשימה בפני עצמה.

עד כה לגבי מה תראו בסרט הלכה למעשה, כעת נדבר על מרכיבי הסרט ונבין מה הופך אותו לסרט לא רע בכלל – נדבר על הצילום בסרט, הסאונד, פריטי מידע שמוצגים בו וכו’. יש בהחלט למה לצפות.

ג'יימס קמרון אתגר המצולות

מכיוון שמדובר בסרט דוקומנטרי הניתוח שלו יהיה שונה משל סרט דרמה של ממש. אני ארצה להתחיל ולדבר על הצילום בסרט שבעיניי הוא פשוט מקסים. קיים בסרט צילום בים, ביבשה ובאוויר. קודם כל ציוד הצילום שמותקן על הצוללת עצמה הוא ציוד איכותי במיוחד רק מעצם יכולתו לעמוד בלחץ רב כל כך שמופעל עליו בעומק שכזה. מעבר לכך ניתן לראות בסרט את הפרטים מתחת למים בפירוט יתר ואת זה בהחלט יש לציין לטובה. מעבר לצילום הימי יש את הצילום היבשתי והיות ומדובר בסרט דוקומנטרי אין יותר מידי מה לציין כאן משום שהאיכות היא טובה אבל מצד שני לא זה האתגר. הציוד האווירי גם כן מרשים במיוחד. לפני כל צלילת מבחן ישנו קטע אווירי המתאר את פני השטח ואת האיזור שבו עומדת לצלול הצוללת הפעם ויש קטע נוסף שבו מצולמת עיירה שפשוט נמחקה עקב התפרצות געשית שמקורה בלחצים שמופעלים בשקע שאליו ירד קמרון בהמשך בצלילה האחרונה. לסיכום – צילום פשוט מושלם, נהניתי מכל רגע בפאן הזה.

אך לא די בכך ותחום נוסף שאני רוצה לציין לטובה בסרט הוא תחום הסאונד. מכיוון שרוב הסרט מדבר על שהייה בים יש את הרעש שמגיע מן הגלים ואת הרעש של הים ולכן מדובר באתגר לא פשוט לייצר מוזיקת רקע שמצד אחד תייצר את האווירה המתאימה לכל סצינה ומצד שני בסצינות הימיות תשתלב עם הרעש של הגלים ואין שום ספק שהאחראים על כך צלחו במשימתם. נהניתי מאוד ממוזיקת הרקע בסרט והיא התאימה בצורה מדוייקת לרעשים מהסביבה וייצרה את האווירה הנחוצה לכל סצינה וסצינה בסרט. השימוש במוזיקה הוא מדוייק(כמובן שלא “דחפו” קטעי מוזיקה גם לראיונות עם החוקרים ואנשי הצוות) ומחזק את הסרט מאוד.

ג'יימס קמרון אתגר המצולות

בנוסף לצלילה עצמה מדברים בסרט על צלילות עבר של ג’יימס קמרון – כדוגמת מספר גיחות ימיות לעבר חלקי הטיטאניק, צלילה אל עומק של כ4900 מטרים מתחת לגובה פני הים אל חלקי ספינת המלחמה ביסמרק ששימשה את הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה וכו’. גם בהקשר של צלילות אלו אבל לא רק, מסופרים בסרט קטעים היסטוריים מעניינים במיוחד ועל כך יש לשבח את הכותבים ויוצרי הסרט. כשדובר על ביסמרק למשל, נראה בסרט כיצד קמרון הכניס(בשליטה מרחוק כמובן) כלי שייט ימי מצוייד בציוד צילום אל תוך הגוף השבור והמפורק של הספינה, הסביר היכן בדיוק פגע הטורפדו ועוד. בנוסף לכך הצוות ביקר בעיירה שפשוט נמחקה לגמרי בעקבות התפרצות הר געש. נשמע מנותק מן העלילה ולא קשור, אבל עד מהרה דואגים להסביר לנו מניין נובע הביקור הזה. מסתבר כי הלחצים הימיים שגרמו להתפרצות הגעשית שמחתה את העיירה הזו מעל פני האדמה נובעים מהשקע אליו מתעתד קמרון לצלול ואף מוצגת הדמייה שמספקת הסבר נרחב על היווצרות הלחצים התת קרקעיים אבל על מנת ללמוד עוד יהיה עליכם לצפות בסרט. גם על החלק הזה מגיע צל”ש ליוצרים ועד כאן לגבי הנקודות החיוביות בסרט – כעת תבינו מדוע הוא לא התרומם למימדים גבוהים במיוחד כמו הרבה סרטים אחרים של ג’יימס קמרון.

במרכז העניינים עמדה כמובן הצלילה הסופית, לה מצפה הצופה לאורך כל הסרט על מנת לחזות בה ובהישגים שנובעים ממנה והצוללת המשוכללת, עם כל הכבוד, לא נבנתה בשביל לרדת לעומק של מטר אחד או שניים, אלא בשביל 11 קילומטרים מתחת לגובה פני הים ואנו לא נהיה מירוצים אם הצלילה הזו לא תספק אותנו – אבל זה בדיוק מה שקורה. עם כל הכבוד לכך שבסוף הסרט מודיעים לנו על כך שבכל התהליך התגלו 68 זנים חדשים של יצורים ימיים וחיידקים שונים – ברגע האמת זה פשוט לא קרה. הצלילה, למרבה ההפתעה, נטולת כל יצור ימי הנראה לעין ונדמה כי שוררת במקום שממה מוחלטת אך יש לצדד גם בכך ולציין כי המדחפים האופקיים של קמרון הפסיקו לעבוד זמן קצר לאחר ההגעה לקרקעית, אך אין זה הסבר מספק לאכזבה מהצלילה הזו. אלא שבסופו של דבר הדרך היא זו ששווה יותר מהכל ומהתהליך עצמו נהניתי יותר מכל, ועם כל מה שהתלווה אליו.

ג'יימס קמרון אתגר המצולות

בשורה התחתונה ג’יימס קמרון אתגר המצולות הוא סרט דוקומנטרי תוצרת הנשיונל ג’אוגרפיק וכמובן גם קמרון עצמו כך שיש למה לצפות, במיוחד לצופי הערוץ, ואני חושב שאם הצלילה הסופית הייתה מספקת מעט יותר כל צופה היה יוצא מאוד מרוצה מן הסרט אבל אני בהחלט מעריך את הסרט הזה כשווה צפייה. חובבי דגים, טכנולוגיות ובכלל המעמקים – יותר ממוזמנים לצפות בסרט, עכשיו בחווית תלת מימד מלאה בבתי הקולנוע ברחבי הארץ.

למעוניינים, להלן הטריילר של הסרט:

כל הסיקור הזה לא היה נכתב אלמלא חברת יונייטד קינג שסיפקה לנו את הכרטיסים לסרט וברצוני להודות להם על כך.

צלילה נעימה!

 

ג'יימס קמרון אתגר המצולות

צילום - 10
סאונד - 9
הצלילה האחרונה - 5
אווירה - 7

7.8

טוב

User Rating: 3.6 ( 1 votes)

אודות Lidor

השאר\י תגובה