+Disgaea 4 Complete

9,999? מגבלה ישנה – ביקורת המשחק +Disgaea 4 Complete

האם המשחק הרביעי בסדרה מצליח להביא לנו משהו יוצא דופן מהמשחקים הקודמים? הצטרפו אלי ונגלה

+Disgaea 4 Complete מגיע מבית Nippon Ichi Software ושווק מערבית על ידי NIS America. הוא מביא לנו את הגרסה האולטימטיבית של משחק התפקידים, יחד עם עוד דמויות, עוד שלבים, עוד רמות, עוד טירוף, ועוד מתקפות הזויות. אבל עם העובדה שמשחקי התפקידים האלו מאוד דומים אחד לשני, האם יש טעם לשחק בו על פני האחרים? לפי דעתי כן, והמשחק מצליח לזרוח מול האחרים בסדרה הודות לאלמנט אחד בולט שלוקח לו מעט זמן להופיע: הכתיבה שלו.

המשחק מתחיל בגיהנום, שם אנחנו פוגשים את גיבור המשחק, השד ערפד העוצמתי (לשעבר) ואלוטורס, בעוד שהוא סועד על הדם החמים, הנעים, והממלא של….סרדינים. ואלוטורס רואה את עצמו כשד מכובד, ופועל על פי חוק פנימי שהוא אף פעם לא יפר הבטחה, לא משנה מה זה ידרוש ממנו. בהתאם לכך, יום אחד כאשר הוא מוצא את עצמו במצב שהבטחה שלו מאיומת להישאר בלתי ממומשת, הוא יוצא למסע על מנת לעשות הכל למנוע זאת. משם אנחנו נצטרף אליו למסע מטורף אשר יכלול ארגון מתנקשים, מסע בזמן, פוליטיקה והמון סרדינים. כן קראתם זאת נכון, הסיפור הזה הוא פוליטי ולא בקטנה, ומועבר בצורה שמרגישה בוגרת ולא מזלזלת באינטיליגנציה שלי כשחקן. הופתעתי לגלות מידה כזאת של כתיבה בוגרת והגיונית אשר דנה בעולם בדיוני אבל בבעיות אמיתיות פוליטיות אשר יכולתי להתחבר ולהבין. המניעים של ואלוטורס הרגישו נכונים, כאשר הוא נתקל בבעיה בקנה מידה גלובלי ומחליט לפעול על מנת לטפל בה ישירות מהשורש. מבין כל שלושת משחקי הסדרה ששיחקתי עד היום (הראשון, השני, וזה), הסיפור פה הרגיש לי הכי מעניין והאחד שהכי נהניתי לעקוב אחריו כדי לראות לאן הוא יתפתח.

בתחילת הביקורת רשמתי שהם מאוד דומים אחד לשני, והאלמנט שזה ממש הכי בולט בו זה המשחקיות. כל משחקי הסדרה עד היום עובדים על פי נוסחה דומה אשר נראית גם אותו דבר. זה לא להגיד שזה אותו משחק העתק הדבק, כי בכל זאת כל משחק מוסיף משהו חדש אשר לא היה לקודמיו. הקרבות של סדרת Disgaea הם קרבות תפקידים מבוססי תורות, על מפה שמורכבת ממשבצות. אם יצא לכם לשחק ב-Final Fantasy Tactics או Fire Emblem, אז הארגון יראו לכם מוכר. יחידות שונות אשר כל אחת מהן תופסת משבצת נעות על שדה הקרב ותוקפות אחת את השנייה בתורות. אבל ל-Disgaea יש טריק בשרוול שלו. לא רק שאנחנו יכולים לבחור מי נשלח לשדה הקרב עצמו במהלך הקרב ולא לפני הקרב בניגוד להרבה משחקים אחרים דומים, אנחנו יכולים להפעיל קומבואים ומתקפות שרשרת באופן ידני ולפעול בהתאם להשפעה שלהן עוד לפני סיום התור שלנו. נשמע מבלבל? אני אסביר. במהלך הקרב נוכל להזיז דמויות שונות על שדה הקרב, ולתת להן פקודות כמו קסם, התקפה, הגנה, או יכולת מיוחדת. הם לא ימלאו את הפקודות האלו במיידית, אלא ימתינו לאישור. בתפריט הקרב יש פונקציה של "בצע", ולחיצה עליה תגרום לכל הפקודות שלנו להתבצע בסדר בה נתנו אותן. אפשרות זאת מאפשרת לנו לארגן מתקפות הרסניות ולשלוט על שדה הקרב, כמו גם להמתין עם המרפאים שלנו לסוף הביצוע על מנת לרפא את הנפגעים. ניתן לשלוח פקודות "בצע" לאורך כל התור כל עוד יש לנו דמויות על הלוח שעוד לא פעלו, ולכן מכן נסיים את התור וזה יהיה תורו של המחשב. מערכת הקרב של משחקי הסדרה הזאת מאז ומתמיד הייתה מהנה וייחודית, ואני תמיד שמח לראות שהם שומרים עליה וממשיכים פשוט לשפר אותה עוד ועוד ממשחק למשחק, מבלי לסבך אותה יתר על המידה. ואם מדברים על שיפורים, מעבר להתקפה וקסם, פקודות מיוחדות נוספות גם יהיו זמינות עבורנו במשחק הזה, כמו היכולת לשלב שתי מפלצות שאנו שולטים עליהן למפלצת אחת גדולה ועוצמתית, או להפוך במהלך הקרב דמויות מסויימות לנשקים חזקים שדמויות אחרות יכולות להשתמש בהם. הגיוון בקרבות הוא מכובד ביותר אבל לא מעמיס, וזה תמיד היה כיף לגלות קומבואים חדשים ודרכים חדשות לזוז על שדה הקרב ולהשמיד את היריבים שלי. יחד עם זאת אתם צריכים להיות מוכנים לכמות די מכובדת של גריינד. על מנת להעלות דמויות חדשות לרמות הנוכחיות של הדמויות שלכם, או להתמודד עם בוס שהוא קצת מעבר לרמה שלכם, קרבות גריינד יהיו הכרחיים. אני כן יכול להגיד שהאפשרות שהמשחק נותן לבחור את המפה לפני כל קרב מקלה המון על התהליך, כי יש את האפשרות להתאים תמיד את הרמה של היריב לרמה הרצויה.

התחלקו ל-2 ותקפו יחד!

העולמות השונים והדמויות המגוונות שאנו לא רק נפגוש בדרך אלא חלקן גם נגייס לשירותנו נראים נפלא. הסדרה תמיד הצטיינה בסוג מאוד ייחודי של אנימציה, ו-+Disgaea 4 Complete לא יוצא דופן בהיבט הזה. הדמויות הם דו מימדיות על רקעים שהם בערך שניים וחצי מימדים, איזומטריים. התנועה של הדמויות מותאמת היטב ומעבירה הרבה מאוד מהאישיות שלהן, למרות שבעיה אחת מוכרת של הסדרה חוזרת גם פה וזה פשוט מעט מידי אנימציות עבור הדמויות עם המון אנימציות שחוזרות על עצמן. הייתי שמח מאוד לראות יותר גיוון בהיבט הזה, מה שהיה עוזר להתחבר אל הדמויות אפילו טוב יותר. בקטעים של האנימציה לא לשכוח לרגע את האנימציות של המתקפות, במיוחד כאשר פותחים מתקפות מתקדמות יותר לאורך זמן. צוותי האנימטורים אשר עבדו על זה נהנו מאוד ורואים זאת, עם דברים הזויים כמו כוכבים נופלים, אדמה נפתחת, גשמים של חצים ועוד המון, והכל פשוט מהנה לצפייה כל כך גם בפעם האלף. הדיבוב הוא גם נקודה טובה, כאשר מקבלים הרגשה שונה מהדיבוב היפני או האנגלי. אני הלכתי על אנגלית ולא הצטערתי לרגע, הקולות הוסיפו המון לאישיות של הדמויות ולהרגשה של העולם החי, יחד עם לשמוע את התגובות של הדמויות לחלק מהדברים הממש הזויים שקורים להם לאורך המשחק.

הדיבוב המצויין לא מאכזב

רגע לפני שאסיים אני אדבר בעצם על משמעות הכותרת של הביקורת ואחת הסיבות העיקריות שהסדרה הזאת היא כל כך פופולרית. 9,999 הוא בהרבה משחקי תפקידים הנזק המקסימלי שהדמויות יכולות ליצור, כאשר הרמה המקסימלית שהן יכולות להגיע אליה לא תעקוף את ה-100 או את 99. ב-+Disgaea 4 Complate הרמה המקסימלית שניתן להעלות דמות היא 999,999. ספגו את זה, 999,999. כמויות הנזק ברמות האלו נמדדות במיליונים ומיליארדים, והמתקפות מתחילות להשמיד גלקסיות. ברמות האלו, הטירוף על המסך באמת חוגג ללא הגבלה.

מספרים באלפים? מסתבר שכן

+Disgaea 4 Complete הוא לדעתי המשחק הכי טוב בסדרה שיצא לי לשחק עד היום. עם דמויות ועלילה מעניינת ובוגרת יחסית, מערכת קרב מגוונת עם אופציות התקפה חדשות, מפות רבות ושונות, ואנימציה נפלאה, אני ממליץ עליו בחום רב לכל חובב של משחקי תפקידים יפניים. אם אתם לא חובבים, אני עדיין אמליץ לכם לבדוק אותו ולו רק בשביל הטירוף שהרמות המתקדמות מגיעות אליו.

*עותק ביקורת סופק על ידי NIS America

+Disgaea 4 Complete

ציון סופי - 8.5

8.5

מעולה

+Disgaea 4 Complete מביא לנו גרסה מעולה של משחק התפקידים, ואחד ממשחקי התפקידים הכי טובים שקיימים היום.

User Rating: Be the first one !

אודות אלעד שרז

אלעד שרז, בן 29 מגן יבנה. חובב משחקי ווידאו, אנימה, מנגה, ותרבות חנונית בכללותה. גיימר מאז גיל 10, וגאה להגיד שסיימתי את NFSU בגיל 14 חח