Heaven's Vault

אישה אחת, רובוט אחד, שפה אחת – ביקורת המשחק Heaven’s Vault

תעלומה, “כספת” מסתורית, ופיענוח שפה עתיקה. עד כמה הרעיונות האלו לבדם יכולים להחזיק משחק? הצטרפו אלי ונגלה

Heaven’s Vault הוא מאוד שונה מהרבה מאוד משחקים ששיחקתי בחיי. הוא הוכרז עוד בשנת 2019, והייתי סקרן לגביו עוד מאז. בתור התחלה, הוא לא מכיל שום איום עלי בתור שחקן, אין דרך להפסיד או למות בו. בנוסף לכך, האקשן בו (אם אפשר לקרוא לזה) מתסכם בניסיון לפענח שפה עתיקה מאוד על ידי רמזים ויזיואלים וזיהוי סימנים דומים. עבורי השוני ברעיון שלו זה מה שמשך אותי אליו עוד מההתחלה, והסיבה שרציתי לתת לו ניסיון. הוא נראה יוצא דופן, ומשחקים שונים מהסוג הזה הם משחקים שאנחנו צריכים בתעשיה. הם מביאים משהו חדש ויכולים למתוח את הגבולות של מה שאנחנו מכירים, להראות לנו איך משחקים יכולים להשתנות ולא רק להתמודד עם נושאים שונים בצורה ייחודית להם, אלא גם להנגיש תחומי עניין לקהל שלא היה מודע אליהם. עכשיו השאלה, האם Heaven’s Vault מצליח לעשות זאת בהצלחה?

זמן: העתיד הלא יותר מידי רחוק. מקום: האוניברסיטה. מטרה: זומנתי לשם על ידי הפרופסורית הוותיקה שלי. סיבה: אחד התלמידים הוותיקים וידיד קרוב שלי ושלה שלח לנו חפץ עתיק, והנחיות להגיע למקום מסויים. אנחנו לא יודעים מדוע, אבל הפרופסורית שלנו מבקשת מאיתנו לאתר אותו ולנסות להבין מה כל העניין הזה. ככה המשחק נפתח, וככה מתחילה ההרפתקאה שלנו, הרפתקאה שתראה אותנו עוקבים אחרי ציוני דרך עתיקים, מפענחים שפה כמעט מתה, ומגלים רמזים למקום סודי שנרמז לאורך ההיסטוריה. הרקע שעליו נשען סיפור המשחק הוא מעניין ביותר, עם שילוב ייחודי של עבר, עתיד, פנטזיה, ומדע בדיוני. מצד אחד אנדרואידים וספינות ששטות בין כוכבים, מצד שני פסלי אבן וחריטות על קירות. זה נותן הרגשה של עולם ייחודי במובן הטוב של המילה, של משהו שלא ראיתי מסוגו בעבר. התעלומה של הידיד הנעלם גם מוסיפה למסתוריות, כי יש רצון לגלות למה קראו דווקא לי ומה הקשר בינינו.

מד”ב ופנטזיה בתמונה אחת?

ואם כבר מדברים על הדמות הראשית, עליה היא דמות שכתובה היטב ואחת שכיף לעקוב אחר המסע שלה. למסע עצמו יש כמה בעיות, אחת מהן בולטת במיוחד, אבל בזה אגע מאוחר יותר. בינתתים אגיד שהמשחק הופך את האישיות של עליה לברורה עוד בהתחלה, כדמות סקרנית שאוהבת לחקור דברים ולגלות סודות וידע נשכח וגאה ביכולות הפיענוח שלה, אלמנט משחקיות חשוב ואולי אבן הפינה של כל המשחק. עליה מגיעה עם ידע קודם שהיא למדה לאורך שנותיה, והיא משתמשת בו לעזור לה להתחקות אחרי העקבות של הידיד הנעלם שלה, עקבות לא פשוטות אני חייב לציין. לאט לאט היא מבינה ומגלה תחילה של שביל ושרשרת רמזים שמצביעים על מקום הימצאותו של Heaven’s Vault, מיקום אגדי בהיסטוריה ומקום אפוף סודות ומסתורין. אף אחד לא יודע מה הוא מחזיק בתוכו, ואנחנו כשחקנים רוצים גם לגלות.

הפיענוח תמיד נשאר מעניין

אני לא יודע כמה משחקים עסקו במסגרת המשחקיות שלהם בניסיונות לפענח שפה עתיקה, אבל Heaven’s Vault עושה זאת בצורה מעניינת וכיפית. במהלך המשחק אנחנו מגלים חפצים שונים שכתובים בכתב עתיק, ועל ידי מידע של כמה מילים שאנחנו כן יודעים איך הן כתובות ומה הפירוש שלהם אנחנו יכולים לבחור מהו הפירוש המתאים מבין המבחר שיש לנו. אני אהבתי שהמשחק נותן לנו מבחר מצומצם יחסית ולא מבקש מאיתנו להקליד את הפירוש, מה שעוזר למנוע תסכול וגורם לתהליך הלמידה להיות יותר הבנתי עם מעט ניסוי וטעיה. אני די מהר יכולתי לזהות מספר סימנים ברורים שחוזרים על עצמם מה שפתח לי בהדרגה פתח למספר מילים אחרות וכן הלאה. פיענוח המילים ודלילת רמזים למקום הבא הוא עיקר המשחקיות, מעבר לשיחות עם האנשים הרבים שמאכלסים את היקום של המשחק. המשחק משתמש בהרבה חופש בחירה עבור התגובות שלנו, ואנשים יזכרו מה אמרנו להם ויגיבו בהתאם לכך בהמשך. יכולת ההשפעה שלנו על האירועים היא מוגבלת אבל מכובדת, עם הבעיה שחלק נכבד מהבחירות שלנו הוא חסר משמעות בסופו של דבר. הרבה מבחירות הדיאלוג הן ללא השפעה ארוכת טווח, ואין לנו שום דרך להבדיל ביניהן. אלמנט מגניב שכן נכנס פה זה ציר הזמן, ציר בתוך המשחק שאנו יכולים לשוטט בו בחופשיות לאורך המשחק על מנת לקרוא ולהיזכר שוב בארועים שאנחנו חווינו, בנוסף לכך הוא מכיל גם את כל האירועים החשובים שעליה עברה בחייה עד תחילת המשחק, מה שנותן לנו אפשרות להכיר אותה יותר לעומק ולהבין את העבר שלה שהפך אותה למי שהיא היום.

הבחירות שלנו לרוב משפיעות על המשחק

המשחק מצליח בהרבה דרכים, אבל יש לו מספר כשלונות בולטים לעין עבורי. אחד מהם הוא המודל של הדמות הראשית. שמתי לב לזה ברגע הראשון שראיתי את עליה, אבל עיצוב הפנים שלה לא מותאם לגיל שהמשחק מרמז לנו עליה. על בסיס המידע שיש לנו, היא באיזור גיל ה-30, אולי 35, אבל בעלת פנים וקמטים בפנים של מישהי בת 40-50. הרבה מאוד אנשים אחרים לא ישימו לב לזה וזה לא יפריע להם, אבל לי יד עין חדה, ועבורי זה קצת הוציא מהמשחק ומהחיבור אל עליה. דבר נוסף זה מהירות התנועה והמהירות הכללית בה המשחק מתנהל. כל הדמויות, אבל במיוחד עליה כי היא הדמות הראשית, זזות ממש לאט, והמשחק דורש לא מעט סבלנות כדי לקבל את העובדה הזאת, סבלנות שאני ממליץ בחום לאנשים שרוצים לנסות את המשחק לפתח. אני לא בטוח מה הסיבה לכך מטעם היוצרים, אולי זה עבור האווירה, אבל לפי דעתי זה נעשה בצורה מעט מוגזמת. עוד דבר חשוב לדעת לפני שנכנסים למשחק הוא שהוא לא מכיל שום סוג של מדריך או טוטריאל. כמעט הכל אנחנו יכולים לעשות מההתחלה, ועלינו כשחקנים להבין איך המשחק עובד ואיזה שימוש אנחנו יכולים להוציא מכל כלי שברשותינו.

Heaven’s Vault הוא המלצה ממני עבור כל מי שמחפש משהו יוצא דופן, כל מי שנהנה מסיפור מד”ב / פנטזיה ייחודי, ומי שיש לו פינה חמה בלב עבור גילוי וחקר העבר. הוא לא משחק קצר במיוחד (20-25 שעות לסיום הסיפור) ואם הוא תפס אתכם אני ממליץ גם על NG+ כי יש הרבה דברים נוספים לגלות שמפוספסים בפעם הראשונה.

*עותק ביקורת סופק על ידי Inkle*

*המשחק סוקר על גבי ה-Switch*

Heaven's Vault

ציון סופי - 8

8

טוב מאוד

רקע מעניין ומכניקות יוצאות דופן מצליחות להתעלות מעל לאיטיות כללית ומספר בחירות עיצוביות לא טובות

User Rating: Be the first one !

אודות אלעד שרז

אלעד שרז, בן 29 מגן יבנה. חובב משחקי ווידאו, אנימה, מנגה, ותרבות חנונית בכללותה. גיימר מאז גיל 10, וגאה להגיד שסיימתי את NFSU בגיל 14 חח

השאר\י תגובה