Superliminal

אשליות או לא להיות – ביקורת המשחק Superliminal

Superliminal ייקח את המוח שלכם לקצה גבול היכולת עם חידות מאתגרות ואשליות אופטיות מהפנטות

כשראיתי בפעם הראשונה את הטריילרים של Superliminal ישר אמרתי לעצמי שאני חייב לנסות את המשחק הזה. המשחק יצא לראשונה בשנת 2019 למחשב האישי, וכעת הוא עושה את דרכו לקונסולות.

הנוף שמציגים משחקי המחשב של היום לרוב יסתיים בעולמות פתוחים ומרשימים, ולא במשחקי חידות בסיסיים, ולכן אין לי ספק שכמו במקרה שלי, סופרלימינל העלה הרבה גבות של עניין בקרב השחקנים.

אז מה יש למשחק להציע לנו? ובכן כמו שוודאי הבנתם, מדובר במשחק חידות די פשוט המציב אותנו בעולם משחק מלא באשליות אופטיות שונות, שיאתגרו את המוח שלנו עם חידות המבוססות על שימוש באשליות אופטיות ובפרספקטיבה.

Superliminal

בתור אדם שאוהב חידות, שמחתי להיענות לאתגר שמציב המשחק, וישבתי לשחק בו בציפייה להנאה רבה, שמהר מאוד התבררה כחלקית ואף מוזרה.

בתור התחלה, כל אבני הדרך של המשחק ממש לא ברורים. המשחק מציג לפניכם סוג של סיפור העוסק בכך שאתם למעשה מבצעים את החידות כחלק מתכנית מסוימת המנתחת את החלומות שלכם. לא ממש ברור לי מה הייתה ההחלטה מאחורי סיפור המשחק, אבל אני חייב לציין שהסיפור שמוצג לנו כאן הוא די רדוד שלא לומר משעמם לחלוטין.

לאורך כל המשחק אנחנו מלווים על ידי שתי קולות, האחד של דוקטור גלן פירס והשני של מערכת בינה מלאכותית בעלת קול נשי. שני הקולות מנסים להעביר לנו מסרים כלשהם על הסיפור של המשחק ועל מה שמתרחש מאחורי הקלעים של הבדיקות בעולם המשחק, אך אם להיות כנה לא ממש הצלחתי להבין מה מנסים להגיד לי במהלך הסיפור, ומהר מאוד מצאתי את עצמי מתקדם במשחק בלי שום התייחסות כלשהי לעלילה.

Superliminal

כפי שציינתי קודם מדובר במשחק שמבסס את המשחקיות שלו כולה על אשליות אופטיות ופרספקטיבה, וכאן באמת שהייתי מלא ציפיות.

בתור התחלה, החידות של המשחק מעולות. הן מציגות קונספט מגניב למדי של שליטה בפרספקטיבה ואשליות אופטיות שונות, והביצוע שלהן לאורך המשחק מהנה ולעיתים גם מאתגר. יחד עם זאת היו לא מעט מקרים בהם התאכזבתי מהיכולות משחק השונות, בעיקר בשל העובדה שלרוב הן היו זהות לקודמן ולא סיפקו אור חדש של חידות או יכולות משחק חדשות.

המשחק כולו בנוי על היכולת שלנו להגדיל או להקטין חפצים באמצעות שימוש בפרספקטיבה של החדר, מה שמאפשר לנו להגדיל או להקטין בין רגע את החפצים הפזורים לנו בחדר עד לרמה שנוכל לטפס עליהם, לקלוע בעזרתם למטרות שונות, ללחוץ על כפתורים הממוקמים בזווית מוזרה בתוך החדר ועוד. לצד יכולת זו נצטרך בחלק מן המקרים למקם את עצמנו בחלקים שונים בחדר על מנת לקבל חפצים חדשים לשימוש.

היכולת להפוך כל חפץ לקטן מאוד או גדול מאוד באמצעות שימוש בפרספקטיבה היא ללא ספק יכולת מהנה, אך הביצוע שלה כאן לרוב חוזר על עצמו ולפעמים לא ממש מלוטש.

Superliminal

אחת הבעיות הגדולות שיש לי עם המשחק הזה הוא שהוא משחק פאזלים סגור ומוגדר, כאשר אין לנו אפשרויות מרובות בכל הקשור לחפצים העומדים לרשותנו במהלך המשחק. המשחק מרגיש לרוב מאוד יבש, כאשר החפצים שיש בכל חדר במשחק ייעודיים לכל חדר, וברוב הפעמים כאשר נעבור בין חדרים שונים נאלץ להשאיר את החפצים של אותו החדר מאחור, מה שנותן למשחק תחושה של חוסר יצירתיות וחזרתיות, בעיקר כשחפצים מחדר אחד יכולים להיות מאוד שימושיים בחדר אחר, אבל אין כל אפשרות להעביר אותם בין חדרים.

לדעתי, אם המשחק היה נותן לנו יותר יד חופשית בפתרון החידות הוא היה להרבה יותר מהנה, בעיקר כי היה ניתן לפתור את החידות במספר דרכים ולא רק בדרך אחת מוגדרת.

כמו כן ראוי לדבר על הביצועים. את עותק המשחק שלי קיבלתי לקונסולת ה-Nintendo Switch, והיות ולא מדובר במשחק פורץ דרך בתחום הגרפיקה, לא ציפיתי להיתקל בבעיות כלשהן.

יחד עם זאת, היו לא מעט פעמים בהם המשחק לא רץ בצורה חלקה, הן במצב משחק נייד והן במצב משחק נייח. לא ברור לי אם זו בעיה שקיימת רק בגרסת ה-Switch של המשחק, אך אני חייב לציין שמצאתי את עצמי די מאוכזב בחלק מהפעמים.

כמו כן Superliminal ממש לא חף מבאגים, דבר שמאוד אכזב אותי לגלות בהתחשב בעובדה שעברה שנה מאז צאת המשחק לראשונה. היו פעמים בהם בין רגע נבעטתי לחלק בלתי מזוהה במפה ונאלצתי לאפס את השלב לחלוטין על מנת להמשיך במשחק, או לכל הפחות הייתי צריך לנסות לבעוט את עצמי בחזרה לחללים המוגדרים של המשחק, דבר שמאוד העיק על חווית המשחק הכללית.

לבסוף יש את עניין של זמן המשחק. בין אם תרוצו על החידות בלי להתרברב יותר מידי ובין אם תשקיעו שעות רבות בכל חידה שהיא, אורך המשחק עצמו לא ארוך במיוחד, היות והוא לא מציג כמות גדולה של חידות.

לצורך ההשוואה שיחקתי במשחק שנית לאחר שסיימתי אותו לחלוטין, ולקח לי בערך כשעתיים וחצי לסיים אותו מתחילתו ועד סופו, בניגוד לחמש שעות משחק בפעם הראשונה, בה הייתי צריך לחשוב ולפתור את החידות מאפס. אמנם לא מדובר במשחק שפותח על ידי סטודיו גדול בעל שם, אבל כן הייתי שמח לראות יותר חידות וכן גיוון רחב יותר בין חידה לחידה.

לסיכום, Superliminal הוא משחק מהנה שבקלות יכול לשאוב מכם כמה שעות של הנאה ואימון טוב למוח, אך לרוב מדובר בחוויה די חזרתית, שמציגה אלמנט משחק מגניב שקיבל ביצוע די רדוד.

*עותק לביקורת סופק על ידי Pillow Castle.

Superliminal

ציון סופי - 7

7

סביר

משחק בעל רעיון מגניב וביצוע מאכזב.

User Rating: 0.73 ( 1 votes)

אודות רועי האן

רועי האן, לשעבר העורך הראשי של מחלקת החומרה ב-PCGalaxy. בעברו היה גם כתב הטכנולגיה והמשחקים של אתר ynet. רועי הוא טכנאי מחשבים, גיימר ותיק וגיק משכמו ומעלה. כיום הוא משמש כאיש מערכות מידע בחברת המשחקים הישראלית Gliding Deer.

השאר\י תגובה