2010

10 המשחקים הטובים של עשור 2010

ממשחקי אינדי ועד AAA, מסמטאות אפלות ועד ערים מרחפות באוויר, אלו הם 10 המשחקים שאנחנו הכי אהבנו בעשור 2010

הרבה דברים יכולים להתרחש במהלך עשור שלם, במיוחד כשמדובר בתעשייה שמתפתחת כל כך מהר כמו תעשיית המשחקים. בעשור הנוכחי (2010) זירת האינדי הגיעה לגבהים חדשים, משחקים כמו The Witness ו-Celeste זכו לתהילה שמשחקי AAA יכולים רק לחלום עליה. הזירה הזאת מספקת כל כך הרבה משחקי מגוונים (כמעט על בסיס שבועי) שקשה לדעת במה לשחק. גם חברות גדולות כמו Sony, Rockstar ו-Nintendo המשיכו לספק את הסחורה עם משחקים שאפתניים בקנה מידה שלא היה אפשרי בעבר.

לא הכל היה ורוד בעשור הזה, מיקרו-תשלומים ותמחור של כל שטות, שהיו בעבר מנת חלקם של משחקי טלפונים הפכו נפוצים במיוחד בקרב משחקי AAA (כן, EA, 2K ו-Ubisoft אני מסתכל עליכן), אך הביקורת והחיצים שמופנים לעברם מעוררים בי תקווה. העשור הזה היה גם הפכפך ומעניין, Microsoft התרסקה עם ה-Xbox One לאחר ההצלחה הענקית של ה-Xbox 360. לעומתה Nintendo השיקה את קונסולת ה-Wii U הכושלת, אך חזרה לקדמת הבמה עם השקת ה-Switch.

כל שנותר הוא רק לקוות שעשר השנים הקרובות יהיו פוריות כמו האחרונות, אך לעת עתה, הרשו לנו להרים כוסית לרגל העשור הבא ולהכריז על עשרת המשחקים שאנחנו כאן ב-PCGalaxy הכי אהבנו בעשור 2010.

(Rocket League (2015 

מי היה מאמין שהמשך למשחק בינוני בעל שם מוזר ולא קליט כמו Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars שהושק בלעדית לקונסולת ה-PlayStation 3 בשנת 2008 יהיה אחד המשחקים הכי פופולריים ואיכותיים של העשור? התשובה היא כמובן אף אחד. משחק הכדורגל עם מכוניות, Rocket League, נכנס לחיינו בסערה במהלך שנת 2015, לא עזב והמשיך להשתפר עם הזמן כשנוספו מכוניות, מגרשים ומצבי משחק חדשים.

נגישות היא גם גורם חשוב בהצלחתו של Rocket League. העובדה שאפשר לשחק במשחק באופן מקומי או מקוון, בין כל הפלטפורמות שהוא זמין עבורן – המחשב האישי וקונסולות ה-PlayStation 4, Xbox One, וה-Nintendo Switch, תורמת להמשך הפופולריות שלו. כך גם בסיס השחקנים הגדול, הן ברמה החובבנית והן ברמה התחרותית. כמו כן, המשחק נהנה מסצנת ספורט אלקטרוני יציבה שעשתה את דרכה גם לטלוויזיה במדינות מסוימות, בעיקר מכיוון שקל מאוד לצפות בה, שכן Rocket League הוא משחק קל להבנה, אך מאתגר למשחק וזה בדיוק מה שכולנו אוהבים בו.

(Mass Effect 2 (2010

סדרת Mass Effect הגיעה לשיאה עם צאתו של המשחק השני בסדרה ממש בתחילת העשור, בחודש ינואר 2010. בעוד שהמשחק הראשון עשה עבודה ראויה להערכה בבניית עולם המשחק והצגת הדמויות שמאכלסות אותו, רק משחק ההמשך גרם לעולם הזה להרגיש מגוון באמת. העולם במשחק השני היה אפל יותר, מלא בדמויות בעלות חלומות, תקוות, רגשות וגם לא מעט אכזבות. המשחק הצליח לשמור על אפשרויות הבחירה הרבות שקודמו העניק לשחקנים ולהפוך את מערכת הקרב בפרט והמשחקיות בכלל לטובה ומאתגרת יותר. כל חלקי הפאזל התחברו זה לזה בשלמות כדי להפוך אותו לאחד מהמשחקים הטובים ביותר של BioWare, הישג שהחברה הוותיקה טרם שחזרה, וכנראה גם לעולם לא תצליח. זה היה הרגע הגדול האחרון בהיסטוריה של Mass Effect. לאחר המשחק הזה הסדרה התדרדרה מדחי אל דחי, קודם עם צאתו של Mass Effect 3 שהיה אחד מהמשחקים הכי שנויים במחלוקת בעשור 2010 (אף על פי שהראה הבזקים של מצוינות), ואז עם השקתו של Mass Effect Andromeda, שעליו לא רצוי להכביר במילים.

(Portal 2 (2011

העוגה היא שקר אבל המשחק הזה הוא לא. Portal 2 הוא אחד מהמשחקים הכי חכמים ומצחיקים שיצאו בעשור 2010. Valve לקחה את הנוסחה הבסיסית של המשחק הראשון – משחקיות מלוטשת ביחד עם כתיבה שנונה וסגנון מקסים, הרחיבה אותה ויצרה משחק המשך שאולי נופל רק בהשוואה לקודמו בתחרות לתואר משחק החידות המהנה ביותר בכל הזמנים. בדיעבד, מה שהפך את כל ההצלחה של Portal 2 למרירה כל כך היא העובדה שלמרות התשבוחות והפרסים בהם המשחק זכה, היא סימנה את סיום ההתעניינות של Valve במשחקים עלילתיים לשחקן יחיד, ואת הפנייה למשחקי מרובי-משתתפים, חומרה ותוספות לשירות ההורדות של החברה, Steam. אולי ההכרזה על Half-Life: Alyx, משחק עלילתי לשחקן יחיד, מסמנת את תחילתו של פרק חדש עבור החברה.

(Batman: Arkham City (2011

2010

Batman: Arkham City שמר את המשחקיות שהפכה את קודמו למשחק גיבורי העל הטוב ביותר ולקח אותה אל העולם הפתוח של העיר ארקהם, רובע שלם בגות’האם שהוסב לבית משוגעים, ונתן לכם לחקור כל סמטאה, עמוד ופינה כך שבאמת הרגשתם כמו האביר האפל. למשחק היה גם סיפור מקורי ורחב שכלל את מרבית הנבלים הבולטים של באטמן. בנוסף המדובבים המוכשרים והמוכרים של באטמן והג’וקר, קווין קונרוי ומארק האמיל בהתאמה, ועיצוב הדמויות, ששאב השראה מכל ההיסטוריה הארוכה של הקומיקס, הובילו ליצירת משחק שמרגיש כמו איחוד של כל מה שהמעריצים של האביר האפל רצו.

(The Last of Us (2013

מהרגע שידענו ש-The Last of Us מפותח על ידי Naughty Dog, אולפן הדגל של Sony, היה ברור לכולנו שהוא יהיה משחק טוב, אבל אחד לא ציפה שמשחק זומבים יהפוך ליצירת מופת שכזו. מה כבר אפשר לכתוב על משחק שלא נאמר או נכתב על ידי מאות אנשים אחרים בעיתונות ובתעשייה? הסיפור המרגש ולא הצפוי, הדמויות הכתובות היטב והמשחקיות המלוטשת הם אלה שהופכים אותו למשחק מופלא. The Last of Us הוא משחק שמתגמל חכמה, תושייה ומכניס אתכם למצבים בהם אתם אף פעם לא באמת בשליטה. באופן מפתיע האימה במשחק לא נובעת מהזומבים אלא מהאלימות האכזרית והמוסר האנושי הירוד בהם השחקן נתקל במהלך הסיפור. החיבור הרגשי אל גיבורי המשחק, ג’ואל ואלי, הוא נקודת האור היחידה בעולם האפל והאכזרי שמתואר כאן. The Last of Us הוא לא סתם משחק הישרדות או אימה אלא משחק פילוסופי שעוסק בחוסר השלמה עם המציאות על כל רבדיה – החיים, המוות ומה שביניהם.

(The Legend of Zelda: Breath of The Wild (2017

במשך רוב העשור הזה חברת Nintendo נראתה לאנשים רבים בתעשייה כמו חברה שימי הזוהר שלה נמצאים מאחוריה. בעוד יריבותיה התחדשו בשירותים מקוונים ובקונסולות מתקדמות מבחינה טכנולוגית, Nintendo חיפשה דרך לשכפל את עברה, עם רעיונות עייפים כמו ה-Wii U וה-3DS.

כל זה השתנה בשנת 2017 כשקונסולת ה-Switch פרצה בסערה לחיינו ויחד איתה גם The Legend of Zelda: Breath of The Wild, שלקח את סדרת המשחקים הוותיקה לשיאים חדשים. בניגוד למשחקים האחרים בסדרה שקדמו לו בעשור הזה, Breath of The Wild, לא התבייש לחפש השראה במשחקי עולם פתוח מערביים כמו Skyrim וויתר גם על חלק ניכר מהגימיקים שאפיינו את קודמיו (כן, Skyward Sword אני מסתכל עליך). תוסיפו לזה את העובדה שהמשחק לא החזיק לכם את היד כמו יתר משחקי החברה ונתן לכם לחקור את כל העולם הפתוח שלו כמעט מההתחלה ותקבלו את חווית המשחק המרשימה ביותר ש-Nintendo סיפקה אי פעם. Breath of The Wild גם מצליח לשלב את העולם הפתוח שלו עם צוות נפלא של דמויות וסיפורים מרגשים. הוא לא משחק קל, ובכל זאת הוא איכשהו מתאים את עצמו גם לילדים צעירים ושחקנים מתחילים ומספק כל הזמן אתגרים וחידות, כדי ששחקנים ותיקים לא ישתעממו.

(Bloodborne (2015

2010

כל אחד ממשחקי סדרת Soulsborne יכל להופיע ברשימה הזאת, כולם ראויים וכולם מצוינים (גם Sekiro), אך אף אחד מהם אינו מזוקק, מעודן ומתוחכם כמו Bloodborne. יוצר הסדרה הידטאקה מיאזאקי ראה את כל החסרונות של המשחקים שלו ואז הוא חתך באבחת חרב את תחושת הנוחות ההגנתית ואת כל המעמסה המיותרות שמאפיינית משחקי תפקידים ומרחיקה שחקנים מסוימים. התוצאה היא משחק מרענן ואגרסיבי במיוחד שמתמקד לחלוטין בשני היסודות החשובים ביותר של הסדרה – משחקיות מאתגר וחקירת עולם אפל ומיסתורי.

התוספת של האימה הקוסמית של לאבקרפט והעיצוב הוויקטוריאני האפל של Bloodborne הם רק הדובדבן שבקצפת, שמייחד אותו בהשוואה ל-Dark Souls. תוצאת לוואי של האסתטיקה הזאת היא העובדה ש-Bloodborne הוא משחק יותר מפחיד מרוב משחקי האימה שיצאו לשוק בעשור האחרון, בונוס נחמד כשלעצמו.

(Horizon: Zero Dawn (2017

2010

כש-Horizon: Zero Dawn הושק בלעדית לקונסולת ה-PlayStation 4 בשנת 2017, הוא הכניס את המפתחת שלו, Guerrilla Games, לליגה של הגדולים בכל הנוגע למשחקי עולם פתוח. החברה ההולנדית שהייתה ידועה עד אז בעיקר בזכות סדרת משחקי היריות שלה Killzone, עשתה משהו שרבים לא הצליחו, לפתח משחק AAA עם גיבורה נשית, אלוי.

עולם המשחק הוא בקלות אחד היפים שנראו בדור זה, אם לא היפה שבהם. לא רק בגלל הגרפיקה הנהדרת אלא בעיקר בגלל העיצוב האמנותי המיוחד, שמשלב יסודות שבטיים וילדיים ביחד עם רובוטים ועולם פוסט-פוסט-אפוקליפטי. הסיפור הטוב ומערכת הקרב מבוססת ההתגנבות והטיפוס שנוצרה בהשראת סדרת Assassin’s Creed, רק משלימות את התמונה. אין כמעט דבר בעולם שיכול להשתוות לתחושת הסיפוק והריגוש שמתלוות להבסת טי-רקס רובוטי ב-Horizon: Zero Dawn.

(Bioshock Infinite (2013

2010

אפשר לומר בביטחון די מוחלט שמבין תעשיות האמנות השונות, תעשיית המשחקים היא השמרנית ביותר והכי פחות פוליטית או ביקורתית. כך שזה מרענן במיוחד שסדרת משחקים פוליטית כמו Bioshock קיימת. אין כמעט משחקי AAA שמעבירים ביקורות על החברה האנושית כמוה. בעוד שהמשחק הראשון קרע לגזרה את האידאולוגיה האובייקטיביסטית והליברטריאנית של אין ראנד והמשחק השני שם ללעג אידאולוגיה שנמצאת בקצה השני של הספקטרום האידאולוגי (סוציאליזים אוטופי), Bioshock Infinite מתמקד באידאולוגיה מסוג אחר, האקספציונאליזם האמריקני, שגורסת כי התרבות האמריקנית היא מיוחדת במינה והיא מה שהפך את אמריקה למעצמת על. השינוי הזה מתבטא גם במקום ההתרחשות, בעוד שני המשחקים הראשונים, התרחשו בעיר התת-ימית ראפצ’ר, המשחק השלישי מתרחש בעיר הקולומביה, הממוקמת בשמיים.

מתחת לכל משחקי הסדרה נמצא רעיון אחד מרכזי, שעובר ביניהם כשתי וערב – מאבק מעמדות הוא לב ליבה של ההיסטוריה האנושית. קן לוין, במאי ויוצר המשחק, מנצל את הרעיון הזה בחכמה ובאמצעות כתיבתו המרהיבה הופך את הקערה על פיה לקראת סוף המשחק ויוצר ממנה סיפור אישי מרגש ונוגע ללב. Bioshock Infinite הוא משחק שדוחף את תעשיית המשחקים אל הלא נודע, אל מחוזות חדשים, ועל הדרך הוא גם משחקיות יריות מעולה.

(The Witcher 3: Wild Hunt (2015

2010

אחת מהמגמות המכוננות בעשור 2010 הייתה עליית קרנם של משחקי העולם הפתוח. בראש כולם ניצב The Witcher 3, משחקי התפקידים המדהים של חברת CD Projekt Red. יהיו בעולם עוד הרבה ויכוחים בנוגע לזהותו של המשחק הטוב ביותר בעשור אבל לנו אין ספק שגם כאן The Witcher 3 מנצח ובגדול. משחק הווידאו הזה מכיל כל מה ששחקן רוצה – פעולה מסגוננת, כתיבה יוצאת דופן, סיפור מעולה, דיבוב נפלא, מאות שעות של תוכן והרשימה עוד ארוכה.

גרלט, גיבור המשחק, הוא לוחם חביב בעל מוסר אפרפר אך יציב ומוטציות מגניבות. הוא נע בין יערות וגיאיות העולם, פוגש עלמות ומפלצות (ולפעמים גם עלמות שהן מפלצות בעצמן), מכניס את עצמו לבוץ הפוליטי של הממלכות השונות ומכה ללא רחם באגו של מלכות ואצלים. הוא ללא ספק גיבור המשחק האולטימטיבי, כזה שכל אחד יכול להזהות עם חלק כלשהו באישיות שלו.

אף על פי שהם התבססו על סדרת ספרים, המשחקים הקודמים בסדרה היו חצי אפויים ברמת המשחקיות ולא היו מבוססים כל כך מנקודת מבט עלילתית, תוך שהם יוצרים סיפור באופן חסר הגיון מחיבור של משימות צדדיות וראשיות. הכל במטרה למלא איזושהי משבצת בהתבסס על קלישאת כלשהי מז’אנר. המשחק השלישי תיקן את כל הבעיות של קודמיו ויצר עולם חי שמאוכלס בדמויות מעניינות, משימות מגוונות והסיפור הגיוני.

כשמדברים על המשחק הזה צריך לתת דגש מיוחד גם לדרך הארוכה שעשתה מפתחת המשחק מחברה קטנה של שני אנשים בשנות ה-90 בפולין, שתרגמה את סדרת Baldur’s Gate לפולנית, דרך השגת הזכויות לעיבוד הספרים ולמנוע המשחק של Bioware ששימש אותה לפיתוח המשחק הראשון ועד לרגע שבו היא לקחה ממנה את הכתר עם צאתו של The Witcher 3. זאת ההוכחה החותכת שסיפורי סינדרלה יש גם בתעשיית המשחקים ולא רק באגדות או בכדורגל.

בעוד כמה שנים עמוק אל תוך שנות ה-20 של המאה העשרים ואחת, כשנסתכל אחורה על עשור 2010, אין לנו צל של ספק ש-The Witcher 3, עדיין יהיה מוערך כמו עכשיו.

אלו היו עשרת המשחקים הטובים ביותר שלנו בעשור 2010. ספרו לנו בתגובות מה היו המשחקים הטובים ביותר שלכם בעשור זה.

אודות דניאל לניאדו

במקור מרעננה, כיום מירושלים. סטודנט לביולוגיה, חובב סרטים ומשחקים מושבע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *