Age of Empires 4

סיקור משחק Age of Empires 4 – מחזיר עטרה ליושנה

Age of Empires 4 הוא המשך ישיר לאיפה שהסדרה עצרה לפני לפני 15 שנים. בזמן שהמשחקיות עצמה נשארה ללא הרבה שינוי, צוות הפיתוח התרכז בשדרוג משמעותי ל(כמעט) כל מה שבא מסביב.

שני הדברים הכי מפתיעים ב- Age of Empires 4 הם העובדה שהוא קיים ויצא בשנת 2021 והמפיצה שלו – Xbox Game Studios. משחקי אסטרטגיה בזמן אמת 'קלאסיים' נחשבים לנחלת העבר, לפחות אצל האולפנים הגדולים. לא מדובר בעדכון של משחק ישן אלא ממש משחק חדש באחת הסגרות המשפיעות של תחילת המילניום. לא מדובר בשחזור אלא בדבר האמיתי ואני ממש התרגשתי להתקין את המשחק על המחשב שלי. בנוסף, זה גם מאוד מפתיע מצד Microsoft להשקיע ולפתח משחק בפרופיל גבוה שלא אמור להגיע לקונסולה שהשם שלה מופיע בשם של המפיצה.

מפתחי המשחק, Essence Gaming, ללא ספק כיוונו למשחקים הישנים, וליתר דיוק ל-Age of Empires 2 שנחשב עד היום לבן המוצלח (יותר) בסדרה. המשחקיות תהיה מאוד, אבל מאוד, מוכרת לכל מי ששיחק בעבר במשחקים האלו. ההבדלים בין המשחק הנוכחי למשחק השני בסדרה הם מועטים ומאוד נקודתיים. המשחק עצמו מתנהל בדיוק כמו שזכרתי. מרכז עיר שמגייס אזרחים פשוטים שיכולים לאסוף את המשאבים הדרושים (אוכל, עצים, זהב ואבנים) או לבנות בניינים. הבניינים הם בתים שמאפשרים לנו להרחיב את האוכלוסיה, מתקנים שנועדו לעזור לנו לכרות משאבים ומתקנים צבאיים שנועדו לאפשר לנו להכשיר ולגייס חיילים. בניינים מסוימים יכולים לחקור שיפורים שמשפיעים על היחידות, ועל מנת לקדם את הטכנולוגיה של הצד שלנו ולעבור לעידן אחר צריך לבנות בניין מיוחד במקום פשוט לחקור את העידן החדש כמו בעבר.

הכניסה לעידן חדש היא על ידי בנייה של אחד משני בניינים מיוחדים. זה הרבה יותר הגיוני ותורם לאווירה מאשר סתם לקנות 'פיתוח' בתוך אחד הבניינים

הבדל נוסף הוא שכבר לא רואים את כמות החיים של היחידות אלא אם נכנסים להגדרות UI. גם במסך התחתון נוכל לראות את הפרטים על היחידות בלי נקודות החיים, אלא אם בחרנו ביחידה בודדת ואז נוכל לראות את כמות נקודות החיים שיש לה. ההחלטה הזו נוגדת כל אינסטינקט שלמדתי בשנים הראשונות שלי כגיימר שאוהב משחקי אסטרטגיה בזמן אמת. כמובן שיש משהו מאוד הגיוני בהחלטה הזו, הרי המפקד לא יכול לראות ישר מה מצב כל חייל וחייל שלו. אז מלבד ההלם הראשוני לא מדובר בהחלטה שפגמה בהנאה שלי מהמשחק. בנוסף, המסך התחתון הקטן שמראה את היחידות הנבחרות הוא שונה מאוד ממה שהייתי רגיל אליו. במקום אייקונים מצוירים וברורים עבור כל יחידה ויחידה אנחנו רואים משהו שנראה כאילו הוא נחרט על עץ, ולקח לי זמן להתרגל ולקשר כל יחידה לצלמית שלה. לא מדובר בסוף העולם אבל זו לחלוטין החלטה מוזרה ולא טובה. עוד חידוש שאפשר למצוא באזור הזה של המסך הוא חלוקה של איכרים למקצועות השונים, כולל אלו שמתבטלים.

המשחק לא מראה אוטומטית את החיים של כל היחידות על המסך, אלא רק של יחידות בודדות שנבחרו

איפה שהמשחק מבדיל את עצמו מהמשחקים הקודמים בסדרה הוא בכל מה שמסביב. לאחר כל שלב בקמפיין קיבלתי גישה לסרטונים, דפי מידע ותמונות שנוספו לגלריה שלי. הסרטון הראשון ש'ששחררתי' נקרא 'איך בונים טירה'. מדובר בסרטון מדהים שמסביר איך בנו באותה התקופה טירה על ידי צילום של פרויקט ארכיאולוגי שבו בונים היום טירה באמצעות אותן הטכנולוגיות. התהליך אמור לקחת 25 שנה. איכות התצלום והסינמטוגרפיה מדהימות. בסרטון אחר למדתי איך עובד רובה קשת, לפני השלב הראשון בקמפיין בו גייסתי לוחמים עם רובה קשת והאנימציה של הלוחמים הייתה כמובן בהתאם למה שלמדתי. כל הסרטונים האלו עשויים היטב, מעניינים וממש מקשרים אותי להיסטוריה בה שיחקתי. גם הסרטונים ה'רגילים' עשויים מדהים. רבים מהם מצלמים את שדות הקרב אליהם אנחנו עומדים להיכנס כמו שהם נראים היום, ואז מוסיפים אליהם שכבה דיגיטלית נוספת של הלוחמים שהיו שם באותה הנקודה. רק חבל שהגרפיקה בשלבים עצמם לא כל כך טובה. זה לא שממש סבלתי, אבל גם בהגדרות הגרפיות הגבוהות ביותר היחידות עדיין נראו מפוקסלות מדי. גם הזום של המשחק לא מדהים ויש מעט מאוד מרחב תמרון בין המבט הכי גבוה למבט הכי נמוך במשחק. הגרפיקה אמנם היא שיפור ניכר מהמשחקים הקודמים, אבל לא ביחס למשחקים מלפני חמש שנים. הבניינים עצמם עדיין נראים מצוין.

האם הגרפיקה כאן נוראית? לא. האם ציפיתי ליותר, כן!

עוד שיפור נוסף למשחק הוא מצב The Art of War. המצב הזה אמור ללמד שחקנים חדשים התנהלות שתשפר את היכולות שלהם. השלבים מתחלקים לבניית כלכלה מוקדמת, מתקדמת, לוחמה ועוד. מדובר בשלבים קצרים שמסבירים לך איך מומלץ להתנהל במצבים כאלו ונותנים לך ציון (כוכב אחד עד שלושה כוכבים) כדי לראות שאתה יודע להתנהל כמו שהמשחק מצפה ממך. יש גם חלוקה של נקודות ניסיון על כל שלב ששיחקנו, אבל ללא השפעה על השלבים עצמם. גם ראוי לציין לחיוב את הקריינית של המשחק. הקול שלה מאוד מתאים וכבר משלב ה-Tutorial ראיתי שיש כאן כתיבה שמאוד מתאימה ותורמת למשחק. בדרך כלל קריינים מוזכרים לחיוב רק במשחקים של Supergiant כי הם תורמים לסיפור, אבל כאן מדובר בקריינית רגילה שסתם עושה את העבודה שלה כמו שצריך, והטקסט שהיא קיבלה כתוב היטב.

אחד מהשינויים הבולטים באסטרטגיה עצמה היא שחיילים רגילים לא יכולים להשמיד חומות אלא רק כלי מצור.

Age of Empires 4 הוא בדיוק מה שמעריצי הסדרה קיוו שהוא יהיה (עם גרפיקה קצת פחות טובה מהמצופה), בנוסף לעוד הרבה דברים נפלאים מסביב. אני לא חושב שאף אחד ממעריצי הסדרה יתאכזבו ממנו, אבל הוא גם עשוי בצורה שמאוד תעזור ליצור מעריצים חדשים. אז אם אתם אוהבים היסטוריה ו/או משחקי אסטרטגיה בזמן אמת, אין שום סיבה לדלג עליו. המשחק זמין כרגע רק למחשבים האישיים.

*עותק למשחק סופק על ידי Xbox Game Studios*

Age of Empires 4

ציון כללי - 9.5

9.5

צדק לז'אנר!

איזון מעניין בין להישאר כמו שהמשחק היה פעם ובין להתאים אותו לתקופה הנוכחית. כיף גדול שמגיע עם הרבה מידע היסטורי למעוניינים.

User Rating: 4.45 ( 1 votes)

אודות יונדב צבקר

סטודנט לספרות, בוגר ישיבת מעלה גלבוע, גיק ודוס.

השאר\י תגובה