Baldur's Gate III

Baldur's Gate III – רשמים מגישה מוקדמת

Baldur's Gate III הוא משחק תפקידים למחשב ששורשיו נטועים עמוק במשחקי התפקידים השולחניים

Baldur's Gate היא סדרת משחקים יקרה לליבי, בעיקר משום שהיא אחת מסדרות משחקי התפקידים הראשונות בהן שיחקתי. אני מודה ומתוודה שאיני שחקן משחקי תפקידים שולחניים דגול וכי מעולם לא סבלתי את "טרילוגיית האלף האפל", סדרת הספרים היחידה שקראתי מתוך מאות הספרים שמתרחשים בעולם המערכה "ממלכות נשכחות", בו מתרחשת סדרת Baldur's Gate. למרות נתוני פתיחה גרועים אלה נשבתי בקסמם של צמד משחקי המחשב וההרחבות שלהם, משהו בשילוב בין המשחקיות לסיפור, בעיקר בכל הנוגע לקבלת ההחלטות, קסם לי. לפי התרשמותי מכ-15 שעות משחק בגישה מוקדמת Baldur's Gate III בהחלט מכיל את הקסם הזה ומעבר לו, בעיקר הודות לשילוב מאפיינים מחווית המשחקים השולחנית (אותה אני מכיר בעיקר מצפייה בסדרת הרשת Critical Role).

ל-Baldur's Gate III יש היסטוריית פיתוח מפותלת וסבוכה כמעט כמו זו של עולם המערכה עליו הוא מבוסס. גרסה אחת שלו, Baldur's Gate III: The Black Hound, הייתה בפיתוח ב-Black Isle Studios, אך האולפן נסגר בשנת 2003, המשחק בוטל ומפתחיו הקימו את חברת Obsidian. למרבה המזל Larian Studios, המפתחת המוערכת של סדרת Divinity התחילה להתעניין בפיתוח המשחק בשנת 2014 לאחר צאתו של Divinity: Original Sin ובמהלך פיתוח משחק ההמשך שלו. בשנת 2014 פנתה Larian Studios לחברת Wizards of the Coast, שמחזיקה בזכויות ומפיצה את כל התוכן שקשור למשחק התפקידים השולחני "מבוכים ודרקונים" ולעולמות המערכה שלו (ש"ממלכות נשכחות" הוא אחד מהם), בבקשה לפתח את משחק ההמשך לסדרה האגדית. Wizards of the Coast לא הכירה את פועלה של המפתחת וסירבה, אך לאחר השקתו המוצלחת של Divinity: Original Sin II בשנת 2017, החברה פנתה ל-Larian Studios וביקשה ממנה לפתח את Baldur's Gate III. כעת, שלוש שנים אחרי שפיתוחו החל, Baldur's Gate III הגיע לגישה מוקדמת במחשב האישי דרך Steam ו-GOG.

לפני שאתחיל לשטוח כאן את דעותיי על המשחק אני מוכרח לציין שמדובר בגישה מוקדמת במלואו מובן המילה, כמות התוכן כאן מוגבלת מאוד יחסית למשחק תפקידים (משהו כמו 15-20 שעות) והמשחק סובל מהרבה בעיות טכניות (שחלקן למרבה המזל כבר תוקנו). למרות כל הבעיות אני חושב ש-Baldur's Gate III הוא משחק מהנה שיכול להפוך בקלות לאחד ממשחקי התפקידים הטובים בכל הזמנים. אני מוכרח להודות שכאשר התחלתי לשחק במשחק חשבתי שהוא יהיה פשוט העתק של Divinity: Original Sin II בעולם המערכה של "ממלכות נשכחות". מהר מאוד התברר לי שטעיתי. הסיפור והדמויות נאמנים מאוד לסגנון של שני המשחקים הראשונים בסדרה והמשחקיות היא שיפור משמעותי על פני זו של Divinity: Original Sin II ומשלבת בתוכה הרבה רעיונות מהמהדורה החמישית של "מבוכים ודרקונים".

בכל הנוגע למשחקי תפקידים אני אחד מאותם אנשים שסורקים כל פינה במפה במטרה למצוא שלל וקוראים כל מכתב וטקסט שנקרה בדרכם. תחושת הפליאה שנלוותה לחקירת העולם האובססיבית שלי כתוצאה מעולם המשחק המרהיב והמפורט, הפכה את בזבוז הזמן הזה להרבה יותר מהנה מאשר במשחקי תפקידי אחרים. הגרפיקה העשירה, הנופים והסביבות היפות עד אין קץ היו לא פחות ממרהיבים. אני חייב לציין שהשיטוט ברחבי המפה לווה בהמון לחיצות על כפתור השמירה המהירה. יש לכך שתי סיבות – המשחק קשה יותר מרוב משחקי התפקידים היום והוא קורס לעיתים תכופות (כמות הקריסות ירדה לאורך העדכונים הרבים שהחברה שחררה). יתרון נוסף בשמירות תכופות הוא שהן מאפשרות לכם לנסות לצלוח משימות בדרכים חלופיות במידה והסתבתכם (ותאמינו לי אתם תסתבכו המון).

Baldur's Gate III

 

הדבר שהכי משמח אותי ב-Baldur's Gate III הוא ש-Larian Studios נפטרה ממערכת הקרב הבינונית של המשחקים הקודמים. מערכת הקרב הזאת שמשלבת קרבות בזמן אמת עם אפשרות השהייה תמיד הייתה מסורבלת מדי לטעמי. במקומה Baldur's Gate III מכיל מערכת קרב מבוססת תורות שמזכירה מאוד את זו של Divinity: Original Sin II, אך מכילה כמה תוספות נחמדות. אחד הדברים הכי מגניבים ב-Baldur's Gate III הוא הצגתה של הטלת קוביה ברגעים מסוימים בקרב, זה מוסיף מתח למשחק וגם מקשר בינו לבין משחק התפקידים השולחני עליו הוא מבוסס. התוספת הזאת משמעותית הרבה יותר במערכת הדיאולגים של המשחק בה אתם צריכים לעבור בדיקה של יכולות מסוימות על ידי הטלת קוביה. אני יודע שהתוספת הזאת היא בעיקר אסתטית וכי גם במשחקי תפקידים אחרים יש הטלת קוביה (אם כי היא מתרחשת מאחורי הקלעים כשהקוד של המשחק רץ), אך היא הופכת את המשחק למהנה יותר.

אחד מהדברים שהפתיעו אותי לטובה במשחק היו הדיבוב והדיאלוגים בין חברי הצוות שלכם, לא זכור לי משחק תפקידים שבו הדמויות מתווכחות כל כך הרבה אחת עם השנייה. כמובן שהיו גם כמה בעיות טכניות שכדאי להזכיר, כגון תקלות, משימות שבורות, וכמה בעיות בביצועים. חלק מהן כאמור כבר טופלו, אך המשחק רחוק מלהיות גמור, ולכן אני מצפה לראות שיפורים משמעותיים יותר מצד המפתחת ככל שהיא תתקדם לקראת השלמתו.

Baldur's Gate III

לצערי אני יכול להמליץ לכם לקנות את המשחק אך ורק אם אתם מעריצים שרופים של הסדרה או חובבי משחקי תפקידים מושבעים. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדה שההתקדמות שלכם במשחק תתאפס מתישהו במהלך תקופת השהייה שלו בגישה מוקדמת. Larian Studios הודיעה כי לאחר עדכונים מסוימים שמירות קודמות יפסיקו לעבוד ותצטרכו להתחיל מחדש. יחד עם זאת אני חושב שהגישה המוקדמת של Baldur's Gate III היא נקודת התחלה ענקית עבור הסדרה המתחדשת, ואני נרגש לראות איך יראה המוצר הסופי.

*עותק לביקורת סופק על ידי חברת Larian Studios.

אודות דניאל לניאדו

במקור מרעננה, כיום מירושלים. סטודנט לביולוגיה, חובב סרטים ומשחקים מושבע.

השאר\י תגובה