סיקור המשחק DOOM- שיחקתי שבוע וחזרתי אדם אחר

אחרי שבוע של לשחק DOOM הגעתי למסקנה סופית לגבי המשחק.

תארו לכם סיטואציה שבה נותנים לכתב החדש ביותר באתר לסקר את המשחק הראשון שלו. לא משהו נורא נכון? מה יכול להשתבש… אז קיבלתי את DOOM, המשחק הרביעי בסדרה שפורסמה על ידי Bethesda (האחראית על Fallout) ופותחה על ידי id Software, ודומה לרעיון של מכסחי השדים, רק עם הגבלת גיל, והרבה מאוד דם. הביקורת שלי תהיה בנוייה מכמה חלקים:

  1. ההתלהבות לפני והאם המשחק עמד בציפיות
  2. עלילה
  3. משחקיות (מחשבות על המשחק עצמו)
  4. סאונד
  5. גרפיקה
  6. Multiplayer
  7. Snap-Tool
  8. סיכום סופי ומתן ציון

אם הבנו אחד את השני בואו ונתחיל.

ההתלהבות לפני

אני חייב להודות שלא באמת ידעתי שהמשחק עצמו יצא עד שראיתי אותו בחנות של Steam. לא ראיתי סרטונים ב-YouTube עליו, לא המון פוסטים ב-Reddit ובסופו של דבר DOOM לא קיבל המון התלהבות ממני. אך השאלה האמיתית היא אם הוא הצליח לעמוד גם בכמות ההתלהבות הקטנה שהייתה לו? התשובה היא כן לחלוטין. בשונה ממפתחות אחרות (*שיעול* Hello Games *שיעול*) DOOM הביא את כל מה שרצינו ועוד יותר.

doom-artwork-1-11

עלילה:

הגענו לחלק שאני לא באמת יודע איך להגיב עליו. האם ל-DOOM יש עלילה? התשובה היא כן. האם העלילה טובה? זאת כבר שאלה אחרת. העלילה של DOOM היא פשוטה מאוד ובצדק.

הסיפור של DOOM לא מחדש משהו- עוד פעם תקיפת שדים, עוד פעם האנושות על סף הכחדה.. ושוב פעם הגיבור של DOOM (או ה-Doomguy) מציל את היום. בתקציר חסר ספויילרים, הסיפור של DOOM שם אותנו כדמותו של סוג של אל בדמות אדם שמתעורר מסרקופג בבסיס מחקר על המאדים שטוף השדים.

במהלך העלילה אתם מגלים שהחוקרים במעבדה עשו את מה שכל בני האדם עושים במשחקים כאלה- נוגעים בדברים שהם לא מבינים בהם… * אנחה*. ההתערבות של החוקרים באותם נושאים פתחה שער לגהנום ומשם כבר הכל ברור.

אם קניתם את DOOM בתקווה למצוא משחק סוחף עם גרפיקה מעולה שייגרום לכם להישאב לסיפור, אני מצטער לאכזב אותכם. העלילה של DOOM בינונית במקרה הטוב ולא מציגה משהו חדש מבחינת הסיפור.

doom-artwork-1-9

משחקיות:

הגענו לחלק שלדעתי הוא הכי חשוב, אז תנו לי להרגיע אתכם, DOOM שומר על הסטנדרטים הגבוהים של Bethesda ועל היופי של id Software.

השלבים:
אני חייב לתת קרדיט לחבר'ה ב-id Software, השלבים של DOOM מעוצבים באופן מדהים- ההרס, הדם והתאורה, כל אותם אפקטים תורמים נכבדות לאווירה המפלצתית של המשחק. מה שכן, אני חייב לציין שלא הכל טוב ויפה בגלל שיש דבר כזה שנקרא מפה גדולה מדי *שיעול* 18 קווינטיליון כוכבים *שיעול*. לא פעם הלכתי לאיבוד במפה ולא הבנתי לאן אני צריך ללכת והוכרחתי להחזיר שמירה אחורה כי לא ידעתי איפה אני. אופציית ה GPS שמדריך אותך אל היעד מתפקדת בחצי קלאצ'. הסמן יראה לכם את המרחק אל הנקודה, אבל לא את הכיוון, מה שטיפה הוריד מחווית טבח המפלצות של המשחק. בנוסף לכך הליווי של מחשב העל Samuel במהלך המשחק היוותה את אחד הקשים ששברו את גב הגמל. לא ניתן לכבות אותו, הקול שלו משגע פילים וגורם לכאבי ראש אם אתם משחקים יותר משעה. ההודעות שלו חוזרות על בסיס של 15 שניות כל פעם (וכן אני בדקתי). למה Id, למה…

המפלצות: פה אני חייב להודות שטיפה התאכזבתי, מגוון המפלצות הוא מאוד מוגבל ודל.
לאחר כמה שלבים אתם כבר מתחילים להרגיש את השימוש באותם מודלים והריגוש פוחת. אבל, לא הכל נורא, למרות המודלים המועטים, מה שכן קיים במשחק מעוצב באופן מצויין ומעודן שגרם אפילו לי, אוהד משחקי אימה, להרגיש זיעה במורד גבי כשהלכתי במסדרונות החשוכים.

Easter Eggs:
אני מצדיע ל Bathesda על המגוון הרחב של Easter Eggs שקיימים במשחק. במהלך כל שלב תוכלו למצוא שני Easter Eggs מוגדרים ו-Easter Egg אחד ייחודי לאותו שלב.

1. חדר נוסטלגיה: במהלך השלב תוכלו למצוא דלת מפוקסלת שנראית לא קשורה למפה באף אופן זהו הסימן שהגעתם אל Easter Egg. חפשו בסביבה מתג כלשהו וברגע שתמצאו אותו תוכלו לשמוע מוזיקה קלאסית של  DOOM 96 ולשחק באחד השלבים הישנים של המשחק.

2. DOOM GUY POP: במהלך המשחק תוכלו למצוא בשלבים בובות POP של הפרוטגוניסט מהמשחק שבעזרתה תוכלו לקבל תוספות מיוחדות.

3. Easter Egg ייחודי: למשל בשלב אחד תוכלו למצוא גופה ששם התג שלה הוא השם של Christopher Weaver, מייסד Bethesda.
doom-artwork-1-8

סאונד

הפסקול של DOOM היה ונשאר מצויין,מנהל אגף המוזיקה של Id Software כבר במשך 10 שנים Mick Gordon שיתף פעולה עם האומן Hugo Martin הוותיק שאחראי גם על הפסקול של DOOM 2. הזוג הוכיח בפעם השנייה את יכולתו הכבירה כשמטרה עומדת בפניהם והמוצג הסופי הוא הפסקול של DOOM.

אני אישית אהבתי מאוד את הפסקול של המשחק,מה איתכם?

גרפיקה

אני חייב לציין שאני לא כותב את החלק הזה מתוך רצון, אני מאמין שאי אפשר לשפוט משחק על פי הגרפיקה שלו כי המפתחים ידעו מראש שהם הולכים לבנות את המשחק ככה. שלא תבינו אותי לא נכון, אני מאוד אכעס על חברות שמראות גרפיקה אחת בטריילר ודבר אחר לחלוטין במשחק האמיתי *שיעול* The Division *שיעול*. לאחר שהוצאנו את זה מהדרך בואו ונמשיך, במילה אחת? וואו. ביותר? המנוע הגרפי של Id Software מוכיח את עצמו פעם אחר פעם ומציג גרפיקה מהממת ומלאת דם ואלימות. אני חייב לציין שאני אישית הודהמתי מהברוטליות של ה-Glroy Kills ואני חווה Nerdgasm בכל פעם שאני רואה אותם.

doom-artwork-1-7

Multiplayer

כאשר סיימתי את המשחק אני נשארתי עם שתי אופציות- או ללכת ל-Snap Tool או לנסות את ה-Multiplayer. מכיוון שהצד היצירתי בי שואף לזה של פנדה מתה אז אפשר להניח במה בחרתי. כשנכנסים למולטיפלייר אתם תחשפו ל3 אפשרויות של משחק Team Deathmatch שבעצם מתפקד כמו מלחמת עולם בין קבוצות. ב-Capture The Flag המשמעות כבר ברורה- יש דגל לכל קבוצה בכל בסיס, הראשון שלוקח ומחזיר את הדגל של הקבוצה השנייה לבסיס שלו מנצח. Massacre, כפי שהשם מרמז, הוא מצב של אחד נגד כולם, כאשר השחקן עם הכי הרבה הריגות מנצח.

אבל לצערי, בממלכת המולטיפלייר לא הכל זהב, יש מספר בעיות מאוד קריטיות שפוגעות נואשות בחווית המשחק ומונעות משחקנים לקבל את החוויה המלאה של DOOM-

Lag:

לא משנה כמה ניסיתי (ותאמינו לי שניסיתי) הלאגים שקיימים בשרתים מסוגלים להוציא אדם מהדעת. וזה לא שלא ניסיתי, ניסיתי לילות על גבי לילות להבין מה הבעיה. מה לא עשיתי- DNS FLUSH, שינוי כבלים, הגדרה מחדש של הראוטר, ניסיון שיחה לשירות לקוחות של הוט (אלוהים ישמור למה..) שום דבר לא עבד.

בסופו של דבר מצאתי את דרכי לפוסט בפורום שבו העלו תמונה של ניתוח השרתים של הסטודיו שאחראי על המולטיפלייר, ושם היה כתוב שפשוט השרתים מתפקדים לא טוב.

Glitches:

אני לא בא לשפוט את Bathesda ולא את Id Software כי אף אחד מהם לא היה אחרי על עיצוב המפות הנוראי של המולטיפלייר. מיקומי Spawn שגויים, אי יכולת להרים נשק מהרצפה, חיים לא מתחדשים והרשימה עוד ממשיכה. אני לא יודע מי אישר את שחרור המולטי מבלי שבדקו אותו אבל זה שיחה ליום אחר.

המיקרופון הפתוח:

אני חייב לדעת מי האדם ה"גאון" שחשב להוסיף אופציית מיקרופון פתוח למשחק בין שתי הקבוצות?!?! זה הדבר הכי נוראי שחוויתי אי פעם בחיי הגיימינג שלי. תאמינו לי שאני יודע על מה אני מדבר, אני שיחקתי CSGO עם רוסים, פולנים ומה לא. הצעקות, הקללות והרעל שעובר שם פשוט זיעזע אותי ברמה שהייתי חייב להשתיק את המשחק לחלוטין דרך מנהל השמע כדי שאני ארגע. תבינו שהאנשים שם לימדו אותי קללות שבחיים לא ידעתי עליהם (ואני מנתניה).

למזלנו, Bethesda מודעת לבעיות והודיעה שהיא מתכננת לפתור את הבעיות הנ"ל. למרות שלא תוכלו להיות שוורצנגר בגהנום ב-Multiplayer עדיין תוכלו להנות יחסית מהגרסא המשונה הזאת של DOOM.

doom-artwork-1-1

Snap-Tool

לצערי הפסקה הזאת הולכת להיות קצרה. כפי שציינתי למעלה, יכולת הדמיון שלי שוקלת לזאת של פנדה מתה לכן לא הייתה לי הרבה תעסוקה עם הפונקצייה הזאת. בתמצות אספר לכם ש-Snap Tool היא תוספת שמאפשרת לשחקנים ליצור מפות משחק ולשתף אותן עם שחקנים, הן לשחקן יחיד והן לכמה שחקנים במקביל. התוכנה תאפשר לכם לבחור מפה אחת ממגוון המפות שבמשחק ותיתן לכם שליטה מוחלטת על השדים שיזומנו שם, הנשקים בהם תוכלו להשתמש וכו'.

סיכום סופי ומתן ציון

לסיכום, DOOM הוא משחק מצויין שנותן לכל מי שמעוניין לבצע רצח המונים במפלצות את חלומותיו. לצערי המשחק הזה לא יכול להיות מושלם בגלל בעיות רציניות שנמצאות בו. אחת העיקריות שבהן היא המחיר- אני לא הייתי קונה את המשחק הזה ב-$60 כי לדעתי, הוא פשוט לא שווה את זה. אם תצליחו למצוא את המשחק בהנחה של $30 אני ממליץ בחום לקנות אותו.
משפט שמסכם את המשחק? SHOOT, KILL, DIE, REPEAT

DOOM

עלילה - 6
משחקיות - 9
סאונד - 10
גרפיקה - 7.5
Multiplayer - 4
Snap-Tool - 8

7.4

מעולה

לסיכום, DOOM הוא משחק מהנה, עמוס אקשן, אלימות ויריות. זה המשחק המשולם לחזור אליו מבית ספר ולהתחיל להוציא עצבים דרכו, אך עדיין יש לו כמה בעיות גדולות למדי.

User Rating: 5 ( 1 votes)

אודות אור כהן

משנה לעורך הראשי בקטגוריית חומרה מנתניה אם אני לא כותב אני כנראה רואה סרט מדע בדיוני או משחק במשהו שקיבל ביקורות שליליות

תגובה אחת

  1. ביקורת מצויינת! עושה חשק לשחק 🙂

השאר\י תגובה