Dreams

החומר ממנו חלומות עשויים – ביקורת המשחק Dreams

Dreams הוא משחק ייחודי ומרשים שמציע שפע דרכים לשחקנים ליצור כל מה שהם רוצים

לאורך הדורות רבים ראו באמנות כמקום מפלט. מימים עברו ועד ימינו אנו, תחושה הסיפוק שמלווה ביצירת דבר מה יש מאין עיצבה את התרבות האנושית. במרוצת השנים, ככל שהטכנולוגיה התקדמה, נוצרו יותר ויותר כלים שהקלו על האמן במלאכתו. Dreams הוא בדיוק כלי מסוג זה, הוא מאפשר לאנשים ליצור דברים שונים ומשונים ולשתפם על גבי קונסולת ה-PlayStation 4. מאז השקת המשחק בגישה מוקדמת לפני קצת פחות משנה (שלצערנו הרב לא הייתה זמינה בישראל), אנשים מכל קצוות תבל יצרו באמצעותו יצירות אמנות מדהימות ומגוונות, הישג מדהים לפלטפורמה סגורה כמו ה-PlayStation 4.

מפתחת המשחק, חברת Media Molecule הבריטית, תמיד יצרה משחקים שמותחים את ההגדרה של הדברים שניתן לעשות במשחק וידאו. הם עשו זאת עם LittleBigPlanet שיצא לקונסולת ה-PlayStation 3 בשנת 2008 ועם Tearaway שיצא ל-PlayStation Vita ב-2013 ול-PlayStation 4 ב-2015. עם Dreams החברה מותחת את ההגדרה של גבול חשוב הרבה יותר: "מהו משחק וידאו?" Dreams הוא ללא ספק המשחק השאפתני ביותר של החברה ועדיין אין לי מושג איך המפתחים הצליחו להכניס את כל אפשרויות היצירה העשירות לתוכו. אי אפשר להכחיש את העובדה שמדובר בצוות מפתחים מוכשרים במיוחד, המשחקים הקודמים שלהם הם עדות לכך, אבל איך לעזאזל הם פיתחו משחק שמאפשר לי לעשות כל כך הרבה דברים?

אל תתנו להתלהבות שלי לבלבל אתכם, Dreams, הוא משחק מאוד מורכב. כדי להפיק ממנו את המיטב תצטרכו להקשיב טוב טוב להדרכות המפורטות שהמפתחים הכניסו לתוכו, אך גם לתת לדברים לשקוע ולא לרוץ ישר לתוך האש. כבר בתחילת המשחק אתם נחשפים למעין יצור קטן וחמוד, ספק מכחול ספק שדון, שיהיה החבר, הסמן, כלי היצירה והמדריך שלכם במהלך המשחק. הוא יסביר לכם איך משתמשים בדברים ואז תוכלו להשתמש בו כדי ליצור איתם משהו. תוכלו לבחור האם לשלוט ביצור החמוד הזה באמצעות השליטה הרגילה של בקר הקונסולה או באמצעות חיישן התנועה שלו. שתי האפשרויות נוחות אך תצטרכו להתרגל אליהן. במשחק קיימים שני מצבי משחקי עיקריים – האחד מאפשר לכם ליצור דברים ("חלומות" בשפת המשחק) והשני מאפשר לכם להתנסות בדברים שאנשים אחרים יצרו.

כפי שכבר ציינתי מצב היצירה מכיל המון הדרכות מפורטות על כל דבר שקיים במשחק, החל מהיסודות של הזזת פריטים ושינוי גודלם, ועד להנפשה, הפקת מוזיקה ותכנון מערכת לוגיקה ליצירה שלכם. חשוב לי להדגיש שתצטרכו להשקיע הרבה זמן בהדרכות האלה אם אתם רוצים ליצור משהו איכותי ב-Dreams, מכיוון שהן מכסות את כל היסודות ליצירת תוכן במשחק, מהשיטות הפשוטות ביותר כמו ציור ועד לשיטות המתקדמות והמתוחכמות ביותר כמו תאורה והצללה.

ברגע שתתחילו להתנסות במשחק אחרי ההדרכה אפשרויות היצירה הכמעט בלתי מוגבלת בוודאי ירתיעו אתכם ולא יהיה לכם מושג מאיפה להתחיל. על כן עצתי לכם היא להתחיל בקטן, זאת הדרך הטובה ביותר לתרגל את כל הדברים שלמדתם בהדרכות ולדעת איך ומתי להשתמש בהם. אם אתם רוצים למשל ליצור משחק, פתאום תגלו שדברים כמו תזמון הם חשובים מאוד. זה גרם לי להסתכל בצורה שונה על עבודתם של מפתחי משחקים ולהעריך אותה הרבה יותר.

המצב השני, זה שמאפשר לכם להנות מפרי עמלם של יוצרים אחרים, מכיל כמה יצירות מופלאות וגם כמה ניסיונות מרשימים למדי ליצור מחדש משחקים קלאסיים כמו Super Mario 64 ו-Metal Gear Solid. לא כל היצירות הן משחקים – יש אנשים שיצרו אנימציות ממש יפות או דגמים מרהיבים. חלק גדול מהיצירות היממו ובלבלו אותי, עד כדי כך שאיני מבין איך מישהו הצליח להגיע לרמות פירוט ודיוק כאלה. בלט במיוחד דגם של ארוחת בוקר אנגלית שבו רמות הפירוט של הנקניקים והביצה היו מדהימות. אפשרויות החיפוש במצב זה מגוונות ונוחות במיוחד ותוכלו למצוא בקלות יחסית את מה שחיפשתם אם הוא קיים במשחק.

מה שהופך את Dreams ממשחק מעולה ליצירת מופת הוא תחושת הקהילה שהוא מספק לשחקן. תוכלו לכתוב תגובות לכל יצירה ויצירה ולפתח קשר עם היוצר שלה. האפשרות לקבל או לתת משוב מידי יקרה מפז, אין דבר יותר מהנה מאשר לפרגן למישהו על משהו שהוא יצר. כמו כן תוכלו להשתמש בתוכן שאנשים אחרים יצרו בתוך היצירות שלכם (זה עזר לי מאוד במצבים מסוימים כי אני די גרוע בבניית דגמים ובהנפשה).

Dreams מגיע גם עם מצב משחק עלילתי מלא שנוצר על ידי חברת Media Molecule עם הכלים הקיימים במשחק. החברה טרם נתנה את האפשרות לערוך אותו, אך זה מובן, שכן כדאי להימנע ממצבים בהם תוכן יועתק ממנו ויפורסם במצב היצירה. כפיצוי החברה כן מאפשרת לכם להשיג דגמים או רקעים ממצב משחק זה תוך כדי שאתם משחקים בו ואלו יכולים לשמש אתכם במצב היצירה.

מצב משחק זה קצר מאוד, אורכו כשלוש שעות לערך, אבל הוא מנצל את הזמן הזה באופן מיטבי כדי להעביר לשחקן סיפור מרגש ומשחקיות נהדרת. הוא מגולל את סיפורו של ארט, בסיסט ג'אז שהסתכסך עם חבריו ללהקה. הסיפור עוסק באהבה, דיכאון וחברות, ומועבר לשחקן באמצעות שילוב מוזר אך נפלא של משחקיות, סגנונות אמנות וז'אנרים שונים ומשונים, מקטעי פלטפורמה ופתירת חידות משולבים ועד לקבלת החלטות וקטעי קצב. מצב זה מצליח להיות אפל וקודר אך גם משמח ואופטימי בו זמנית באופן די מופתי. הוא מלא בכל כך הרבה רעיונות מוזרים ונפלאים, והעובדה שהוא מצליח לעבוד בתור משחק מדגישה שוב עד כמה Dreams הוא משחק מחדיר אמונה ומעורר השראה.

Dreams הוא לא פחות מאשר משחק וידאו מהפכני, המאפשר לכם ליצור כל מה שעולה על רוחכם. כמות הכלים שהוא מספק לכם אדירה, אך קטעי ההדרכה המעולים והקהילה מסבירת פנים, שנוצרה סביב המשחק, מקלים על תהליך הלמידה והיצירה. כל מה שנדרש מכם, השחקנים, היא הנכונות והסבלנות ללמוד וליצור תוך כדי שיפור מתמיד.

*עותק לביקורת סופק על ידי חברת ישפאר, יבואנית Sony בישראל.

Dreams

משחקיות - 10
גרפיקה ואנימציה - 10
סאונד ופסקול - 10
סיפור - 10

10

מושלם

Dreams הוא יצירת מופת ואני מפציר בכל מי שיש ברשותו PlayStation 4 לשחק בו.

User Rating: 4.33 ( 2 votes)

אודות דניאל לניאדו

במקור מרעננה, כיום מירושלים. סטודנט לביולוגיה, חובב סרטים ומשחקים מושבע.

השאר\י תגובה