Evolve – סיקור משחק

evolve

כשהציעו לי לסקר את Evolve לא ממש רציתי בהתחלה. Shooter אפרוריים המתגאים שאין להם קמפיין אמיתי כי יותר קל לסחוט כסף ממשחקים מרובי משתתפים הם לא בדיוק אהבת חיי. אבל היה רגע מצמרר בו החזקתי את השלט והבנתי שאני נהנה. למזלי הוא עבר מהר ואז התחלתי לכתוב את הביקורת הזאת. אני מבטיח שאהיה אובייקטיבי ככל האפשר (לא באמת).

אז Evolve הוא משחק מרובה משתתפים חדש (לא כל כך חדש, חודשיים איחור בהגשה של הביקורת הזאת, סליחה מנהלים בכירים שלי!) ומעניין. הוא מעניין כי למרות הנחיל של משחקים מרובי משתתפים משעממים בהם לכל אחד יש רובה והמטרה שלו היא לירות באנשים עם הרובים של הקבוצה השנייה, פה זה קבוצה עם רובים ואיש אחד גלמוד ומסכן שמניע מפלצת ענקית.

אי שם בעתיד, האנושות יישבה כוכב בשם Shear. לפתע הופיעו מפלצות ענקיות שמאיימות על ההתיישבויות בכוכב. כדי לחסל את המפלצות ולסייע לתושבים להימלט, השכירו שכירי חרב (כי משום מה לאנושות יש מספיק כח וכסף כדי ליישב כוכבים מרוחקים אבל לא מספיק כדי לספק להם מערכת ביטחון מקצועית). השחקנים מתחלקים כך שארבעה שחקנים הם הציידים ושחקן אחד הוא המפלצת.

 

עלילה:

זה נורא פשוט לסקר את העלילה של Evolve כי היא פשוט לא קיימת. הדבר הכי קרוב לקמפיין הוא מצב ה-Evacution במסגרתו אתם משחקים בחמישה משחקים. אבל בשום מקום אתם לא נתקלים ממש בסיפור מרכזי עם התחלה, אמצע וסוף. רק אווירה כללית של המשחק. זה חבל כי ניכרת ההשקעה בדמויות ובעולם. יש 16 ציידים שלכל אחד אפיונים משל עצמו. התנהגות, מראה ותכונות ייחודיות. יש לנו חיית מחמד ענקית שקוראים לה Daisy, רובוט אשפה בשם Bucket, נווד אינדיאני העונה לשם Crow ו-Slim, מוטנט שנראה כמו חרק. אבל עם כמה שהדמויות עצמן מיוחדות, אתה לומד עליהן באמת אך ורק אם אתה פותח מידע באינטרנט. מאיפה המפלצות הגיעו? מה היה המצב בכוכב לפני כן? מה הקשר בין הציידים? כלום מזה לא מופיע והפוטנציאל אדיר.

בתחילת כל משחק הדמויות משוחחות לחצי דקה ביניהן לפני שהן נזרקות מהספינה שלהן לכוכב ותוך כדי אתה יכול ללמוד טיפה עליהן. הדיאלוגים לא רעים ואפילו הדיבוב טוב אבל זה מספיק רק כדי ליצור אצלך רצון לעוד שלא מסופק.

משחקיות:

כאמור, המשחק מתחלק לשניים: ציידים ומפלצות. בתור ציידים מדובר ב-FPS די סטנדרטי. הקבוצה מורכבת מ-Assault שמביא לנזק הגבוה ביותר בקבוצה, Trapper שתפקידו לאתר את המפלצת וללכוד אותה בשטח קטן כדי שלא תברח ושאפשר יהיה לחסל אותה, Healer שאני לא אטרח לכתוב עליו כי זה בעיה שלך שלא השלמת בגרות באנגלית ו-Support שנותן בוסטים לחברי הקבוצה.

בכל משחק יש אחד מכל מקצוע כך שכל שחקן צריך לעשות את התפקיד שלו טוב מאוד כדי שיהיה לקבוצה סיכוי. הם גם צריכים להיות מתואמים זה עם זה מאוד. זה כנראה חיסרון כמו שזה יתרון כי מחד זה אומר שכל חבר חיוני להצלחה ולכן כולם משתתפים ומנגד שאדם אחד יכול להרוס את החוויה לכולם. בנוסף, אני נורא נהניתי לשחק בתור שלושת המקצועות הראשונים בעוד ה-Support היה מאוד משעמם. למה? כי Assault עושה המון נזק, Trapper מאוד מרכזי במשחק וכשהוא מסיים את התפקיד שלו בלכידת המפלצת מאוד כיף לעזור לפוצץ לה את הצורה, Healer הוא הדמות הראשונה שמפלצת חכמה תרדוף אחריה כי היא זאת שמרפאת את כולם אז אתה צריך לדעת לתמרן ולברוח טוב ו… Support… לא מושך אש, לא עושה נזק, לא מעניין. הוא שם כדי לפזר זרי דפנה לשחקנים האמיתיים.evolve 2

המפלצת עוסקת בגרסה מאוד מוזרה של Thief. אתה יצור בגודל שלוש קומות אבלהקאטץ' הוא שאתה לא באמת שווה משהו עד לרמה 3. אתה עולה רמות ומחזק את השריון שלך על ידי אכילה של יצורים קטנים אחרים בסביבת המשחק. אז בזמן שאתה חלש ועלוב ונרדף על ידי ארבעה ציידים רצחניים, אתה צריך להתגנב בסביבה כדי ליצור כמה שפחות עקבות על הקרקע אחריהן הציידים יכולים לעקוב. כל שלב בעצם מתחיל בתור משחק מחבואים ארוך. זה מאוד מהנה לחפש את המפלצת ואפילו יותר לברוח מהשחקנים. זה גם יוצר מצב מאוד משעשע בו רואים מפלצת ענקית מנסה לנוע באלגנטיות של חתול על הקרקע כדי שלא יזהו אותה, רומסת עצים על הדרך ואז צורחת בכאב כשארבעה ננסים יורים עליה.

הציידים קיבלו ג'ט פק והמפלצות קיבלו את האפשרות לטפס מה שיוצר מפות מאוד גדולות עם המון אפשרויות תנועה. ברם, העובדה שהג'ט פק צריך להיטען מאוד מעיקה.

יש המון בעיות שאומנם נשמעות קטנוניות אבל מאוד פוגעות במשחקיות. חלק מהנשקים של הדמויות מיותרים לחלוטין ומנגד, כדי לפתוח דמויות חדשות אתה חייב להשתמש בכל היכולות של כל דמות. זה יוצר מצבים מפגרים שבהם ה-Assault בקבוצה שלך זורק המון מוקשים על הרצפה במקום לעשות את העבודה שלו כדי לפתוח את הדמות הבאה וכולנו מתים אבל הוא יוצא משם מרוצה.

המגוון של הציידים עשיר ומאפשר צורות משחק שונות אבל בשביל באמת להביא את הדמויות למקסימום שלהן אתה צריך קבוצה מתואמת מאוד שבוחרת דמויות שעובדות טוב יחד. זאת כנראה בעיה בכל המשחקים מרובי המשתתפים, אתה צריך תיאום בין השחקנים ושהרמה שלהם תהיה פחות או יותר זהה. את השני עוד איך שהוא קל ליצור כשיש קהילה רחבה פשוט בעזרת מערכת עליית רמות אבל הראשון מאוד לא פשוט. פה למשל לא תמיד יש את זה. זה אף פעם לא כיף לדעת שהפסדת פשוט כי השותף שלך לא באותו ראש כמו שלך. אני רוצה לדעת שאם אני מפסיד זה נובע מכך שאני השחקן הגרוע שגורם לכולם להפסיד. כמובן שיש את האופציה של משחק סולו עם AI והאינטליגנציה המלאכותית באמת לא רעה ויודעת טוב איך להשתמש בדמויות שלה אבל גם שם אתה לא מתואם איתן בשום צורה.

לבסוף יש את המפלצות. ארבעה במספר. חשוב לשבח את Turtle Rock על האיזון המצוין בין המפלצות לציידים. לטענתם, יחס הניצחונות של המפלצות-ציידים הוא 51.9 ל-48.1. אבל יש לי תחושה שהמספרים קצת מוטים. Wraith והקראקן הן שתי מפלצות שנעות מהר עם מתקפות עוצמתיות מאוד. בתור צייד נורא קשה לאתר אותן ולעקוב אחריהן וכשאתה נלחם איתן הן בדרך כלל נוטות ליצור בלאגן על המסך עם מתקפות נורא בוהקות של חשמל ואש. בכל משחק, יותר כיף לשחק את המפלצת. אתה לא צריך להתמודד עם שחקנים מעצבנים ומתמקד בעיקר בביצועים שלך. מה גם שאתה גודזילה! אתה פשוט תופס בני אדם קטנים בידיים שלך ומשליך אותם מצד לצד.

בכללי, יחס הגדלים בין המפלצות לציידים נורא מקשה על שני הצדדים. בתור מפלצת, אני לא מסוגל לזהות את מה אני תוקף עד שהוא יורה משהו, שלא לדבר על לעקוב אחר התנועה שלהם וזה מאוד בעייתי עבור משחק שמתמקד על הצד האסטרטגי. בתור צייד, המתקפות הגדולות של המפלצות יוצרות בלאגן של צבעים על המסך שמקשה להבין איפה לעזאזל אתה נמצא ועל מה לעזאזל אתה צריך לירות.evolve 3

נקודה חזקה נוספת של המשחק היא השלבים. הם ענקיים ועם המון נקודות מעניינות. מפלצות, אגמים וקניונים. היא גם מאוד אינטראקטיבית. זה במיוחד ניכר ב-Evacuation Mode.
כל תוצאה של משחק במצב מובילה לשינוי בסביבה בשלב הבא – גזים רעילים, מסייעים למפלצת, טורנטים ומטאוריטים שנופלים מהשמיים. זה אחד הדברים שחבל שאינם מופיעים ב-Skirmish. אם יגדילו את המפות יותר ויוסיפו עוד נקודות כאלו על המפה זה ישפר את המשחק מאוד.

בסך הכל המשחקיות לא רעה, יש כמה בעיות שנורא מפריעות לו אבל זה לא מה שהורס אותו.

עיצוב:

הגרפיקה ברמה גבוה והליטוש של הסביבה מאוד טוב. הטון של המשחק אפרורי כמו שהמון משחקי AAA היום אוהבים ופה זה דווקא עובד טוב בשל האווירה שהמשחק רוצה להכתיב. הבעיה המרכזית איתו היא שפעמים רבות העובדה שהמשחק כל כך אפור מקשה עליך להבדיל מה קורה במסך.

אני מאמין שהאתגר הגדול ביותר שעמד בפני המפתחים הוא להתאים את הפרופורציות של המפות גם למפלצות וגם לציידים וזה עובד מצוין.

ואז יש את הסקינים… אני באמת לא מבין את הטעם. אתה לא ממש יכול לראות את העיצוב המיוחד של הנשק של החבר בזמן קרב כי העיצוב של המשחק נורא מתנגש עם זה. אתה עסוק יותר מדי בתנועה מהירה ובמפלצת. לזרוק את זה ל-DLC נשמע לי מיותר גם כן כי מי ירצה לבזבז על הטימטומת הזאת כסף? במשחקים כמו מייפל סטורי ו-Team Fortress באמת יש מקום למכור דברים כאלו כי אלו סמלי סטטוס שאפשר לזהות. הצבעים הבוהקים והטון הציורי גם מאוד מעודדים את זה. פה אף אחד לא יבחין בהם.
בסופו של יום לא הייתי ממליץ על Evolve.evolve 4 זה לא רק כי המשחקיות קצת שבורה ומפריע למשחק באמת להתפרץ לרמה הגבוה, זה פשוט העצלנות. אין מספיק מפלצות ואלו שכן לא מוציאות את המרב, אין די מפות ולמרות שהן מעניינות, אין מספיק אינטרקציה עם המפה כדי להפוך את זה לקטע מעניין בתור עצמו וסיבה לרכוש אותו.

המפתחים כאילו התעצלו להגיש לנו קמפיין מסודר ודמויות עמוקות ממש כי הם התמקדו בפיתוח של DLC מיותרים וחבל כי זה הדבר שהכי חסר במשחק. יש לו את הפוטנציאל לכך, העולם האפי, הדמויות המיוחדות, הדיאלוגים. יש לו גם רעיון ייחודי שיוסיף לו את הברק ויותר מכל, קמפיין יאפשר לי לברוח מקהילת השחקנים מרובי המשתתפים המציקים שבגללם כל הזמן יורים עלי כי הסאפורט וההילר לא עושים את העבודה שלהם!!

הכל בסוף מוביל למשחק שהוא מאוד מהנה אבל ממצה את עצמו גם מאוד מהר. זה המופלטה של תעשיית הגיימינג. משהו טעים ופשוט לאכול שיגרום לך לחוש בושה ולא בדיוק ישביע אותך. הכיפכף. רק שלעומת כיפכף ומופלטה הוא עולה 380 שקל.

אודות אמתי שלמה וינברגר אהרוני

עוקצני, חובב רטרו, חושב מחוץ לקופסה או בקיצור גיימר היפסטר. לא תחלצו ממני בחיים שהדור הנוכחי שווה משהו, רק Psychonauts, Half Life 1 וקראש בנדיקוט. בזמני הפנוי גם מרביץ ללוחות עץ ומשרת בצבא.

השאר\י תגובה