שובר קופות – לתקן את הסרט ספיידרמן 3

הפעם בשובר קופות, ננסה להציל את הסיום של סם ריימי לטרילוגיית “ספיידרמן” של Sony, “ספיידרמן 3”

כשספיידרמן יצא לאור ב-2001, הוא נהפך להיות סרט הקומיקס הרווחי ביותר בכל הזמנים והיווה ההזנקה המחודשת לז’אנר על המסך הגדול. ב-2004 קיבלנו את סרט ההמשך שראה את איש העכביש נלחם בדוקטור אוקטופוס באחד מסרטי ההמשך הטובים בכל הזמנים. סרט שסיים עם פיטר ומרי ג’יין ביחד, והארי מגלה את הזהות של ספיידרמן. עם כל זה, הסרט השלישי “ספיידרמן 3” נראה מאוד מבטיח, אבל לצערי הוא כשל בעיניי המבקרים והמעריצים. כתבנו צוק באתר עשה ביקורת מלאה של הטרילוגייה, אתם מוזמנים לקרוא.

אז החלטתי הפעם ב”שובר קופות” לעשות Pitch Meeting, הצעות שלי לתיקון הסרט. אני לא תסריטאי או יוצר סרטים בעצמי, כמובן שישנם אלמנטים בהפקה שבלתי אפשריים לחזות מראש, אבל החלטתי לנצל את הפינה שלי כדי להגיד מה לדעתי היה הופך את “ספיידרמן 3” למצליח ואוהד בעיניי המבקרים והמעריצים, מבחינת סיפור.

לפני שאתחיל, אגיד את זה עכשיו. אני די נהנתי מ”ספיידרמן 3″, אבל אני יודע בעצמי שלא מדובר בסרט ממש טוב שמסיים בצורה טובה את הטרילוגיה של ריימי (למרות שלא הייתה אמורה להסתיים). אז בואו נתחיל לחקור למה. לפני שנתקן, צריך לגלות מה שבור. 

בואו נפתח עם הנושא המרכזי בכל הסרטים של טובי מקגוויר בתור ספיידרמן, היחסים עם מרי ג’יין. הסרט מתחיל די טוב, איתם יחדיו על קורי עכביש ופיטר רוצה להציע נישואין, מערכת היחסים שלהם ממשיכה הלאה, אבל חמש דקות אל תוך הסרט אנחנו ברגרסיה- הרבה מהסרט זה מרי ג’יין מדוכאת מהקריירה שלה, פיטר אטום לגמרי ושמח שאוהבים את ספיידרמן (למרות שטכנית אהבו אותו כבר בסרט השני למעט ג’ונה ג’יימסון), והוא אפילו מנשק את גוון סטייסי (דמות שלא צריך אותה בסרט זה) כמו שהוא נישק מרי ג’יין, והם נפרדים בגלל שטות שלא קשורה לכל מה שקרה עד עכשיו. כן, זה בגלל שהארי איים עליה, אבל היא יודעת שפיטר כיסח לו את הצורה, אז למה לא תגידי לו “היי, הארי אמר לי ככה, כסח אותו!”? היחסים בין השניים לא מתקדמים והסרט מסתיים עם ערפוליות לעתיד היחסים שלהם, ואין סיבה לכך. 

ונום, אחד הנבלים האייקונים של ספיידי, נזרק לתוך הסרט (פשוטו כמשמעו, הדמות נזרקה ברגע האחרון על ידי האולפנים לתוך התסריט) ללא הסבר (פשוט נוחת מהחלל בכדור הארץ), ללא סצנה מעניינת וההשפעה של הסמביוט על פיטר לא ממש מדויקת וברורה, והסיבה שהוא תולש את החליפה מגיעה מיד אחרי סצנת ריקוד מגוחכת, ובנוסף לכל הצרות, מלהקים את הבחור של “מופע שנות ה-70” בתור אדי ברוק והוא נהפך לונום אחרי שהוא מתפלל לאלוהים שיהרוג את פיטר פרקר כמו ילד קטן. 

שני אלמנטים אלו, ביחד עם דינמיקה לא מעניינת, עודף קווי עלילה ומשחק מגוחך של ג’יימס פרנקו בתור הארי, הופכים את הסרט למבולגן, עמוס ועם יותר מדי דמויות. אז בואו נתחיל לנקות. 

אז ממה נפטרים ומה משאירים? אין צורך בגוון סטייסי כמו שאמרתי ואדי ברוק, ותאמינו או לא, אני נפטר מהסנדמן, החלק הטוב ביותר בסרט, כולל ההיווצרות המדהימה שלו, ושומר את ונום, אבל משנה את הרקע של ונום לגמרי, כי זה הסרט השלישי וצריך נבל גדול, אז ונום זו בחירה הגיונית.

את תפקידו של אדי ברוק יגלם הארוס של מרי ג’יין, בנו של ג’ונה ג’יימסון, האסטרונאוט ג’ון ג’יימסון, שהיא השאירה בחופה. רואים על הפנים שלו שהוא עצבני שהיא עזבה אותו, אפשר לבנות משהו מהדמות חסרת התועלת הזו מהסרט הקודם ואז אפשר לעשות שהוא מתאמן מופרז, נהיה אפילו יותר שרירי ומאיים, והוא זה שמוצא את הסמביוט במסע בחלל. כמובן שהוא לא אדי ברוק, אבל אפשר לוותר על אדי בשביל דמות דומה לו, כל עוד יחסי הכוח בינו לבין פיטר זהים וזה תורם לעלילת הסרט, יש שם דרמה שאפשר לבנות עליה, פלוס אפשר ליצור דרמה בין ג’ונה וזה שבנו נבל של ספיידרמן.

הארי יקבל עיצוב יותר מעניין שדומה לאביו, יותר כמו ההוב-גובלין של הקומיקס והוא ינסה לצוד את פיטר מתחילת הסרט וכל פעם יכסח את פיטר, וינסה להרוס את חייו ולענות אותו. פיטר מתוסכל שהוא לא מצליח לעצור את הארי, ולכן לא יכול לתת את היחס שמרי ג’יין צריכה, היא כושלת בברודווי אבל שותקת כדי לתמוך בפיטר שמתעלם ממנה בגלל התסכול שלו לגבי הארי והוא לא רוצה לערב את מרי ג’יין כי הם היו פעם חברים. 

במהלך כל זה האסטרונאוט מחדש את הקשר עם מרי ג’יין, תומך בה ומעודד אותה אחרי שחזר מהמשימה שלו בחלל, עם אינטרס לגנוב אותה חזרה. הוא עוד לא נקשר לסמביוט, כרגע הסמביוט נצמד אליו כדי להגיע לדירה של פיטר ובסוף לספיידרמן. 

הסמביוט, לקראת אמצע הסרט, נקשר לפיטר, בסצנה דומה לזו שראינו בקומיקס ובסדרת האנימציה, רק כעת על המסך הגדול. 

מחוזק עם החליפה השחורה, פיטר מצליח לנצח את הארי ובדומה לסרט המקורי, מפוצץ את פניו. מרי ג’יין שומעת על זה ורואה שפיטר משנה את ההתנהגות שלו במהלך התמכרותו לחליפה השחורה. היא מחליטה לעזוב אותו. 

פיטר רואה אותה מבלה עם האסטרונאוט, מקנא ותוקף את שניהם בזעם, ואפילו פוצע קשה את מרי ג’יין, בלי סצנת ריקוד ותסרוקת מגוחכת, טובי מקגוויר שולף את יכולות המשחק שלו ומתנהג כמו אדיוט אלים. מה שמוביל לסצנה שבה הוא נבהל מעצמו ומחליט להאבק בחליפה ולתלוש אותה מהעור שלו. אחרי שהסמביוט ראה את הכוח הפיזי של האסטרונאוט כשפיטר תקף אותו, הוא נמשך אליו, כעת עם הכוחות המועתקים של ספיידרמן, בדומה לקומיקס, והוא הופך אותו לונום, שמתכנן כעת להרוג את ספיידרמן ואת פיטר. 

אחרי שפיטר מתנצל למרי ג’יין, מתחנן לסליחתה, הם משלימים ומתאהבים שוב, והיא (כמובן) נחטפת על ידי ונום. מה שמוביל לעימות בין ספיידרמן וונום, שחזק ממנו משמעותית כי האסטרונאוט חזק פיזית מפיטר והחליפה השחורה חזקה מזו של ספיידרמן. בדומה לסרט המקורי, הארי בא לעזור לו, אבל לא בגלל שהמשרת שלו נזכר להגיד לו שאבא שלו מת מהגלשן שלו, אלא בגלל שהארי נזכר שהוא, פיטר ומרי ג’יין הם חברים (סצנה שירדה בעריכה של הסרט המקורי). אחרי קרב מטורף, הארי מת בידי ונום ופיטר נפטר מהסמביוט באמצעות קול, ומנצח את ג’יימסון.

הסרט מסתיים עם פרידה כואבת לב מהארי, הנבל מאחורי הסורגים ופיטר מציע נישואין למרי ג’יין, והחתונה המצופה מהקומיקס בין השניים שעליה הטרילוגיה בנויה מסיימת את הסרט. 

סיכום

יכול להיות שתסכימו עם הבחירה שלי ויכול להיות שלא, אבל אין ספק ש”ספיידרמן 3″ כולל בעיות שהביאו לאיתחול הכותר ב-20th Century Fox. 

זה מאוד קל להסתכל אחורה ולהגיד שהייתי עושה כך וכך, אז אני לא מנסה להחסיר כלום מריימי. סם ריימי גאון שעבד עם מה שיש לו, אין ספק שהוא ניסה והאולפנים, ודרישות המעריצים פשוט היוו מכשול קשה עבורו. אבל אי אפשר להתווכח עם החותם שהשאיר בתעשייה ובז’אנר בפרט. 

לפחות הסרט שכן קיבלנו הוביל אותנו לעוד הרפתקאות של ספיידרמן וצירופו של איש העכביש אל צוות הנוקמים, כך שסוף טוב, הכל טוב. 

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

כתיבת תגובה

Specify Instagram App ID and Instagram App Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Instagram Login to work

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *