הולכים אל הלא נודע – סיקור המשחק No Man’s Sky

הרבה דיברו על המשחק שאמור היה להיות הפתעת השנה – No Man’s Sky. הוא היה אמור להיות השלב הבא בכל מה שאנחנו מכירים ולהציג…עולמות אחרים. השאלה היא האם באמת הצלחנו לגלות יקום חדש או – שאנחנו לבד בגלקסיה. הצטרפו אל הנוסע, תמריאו, וגלו.

חברת המשחקים הצעירה והקטנטנה Hello Games השיקה אל אוויר העולם רעיון מטורף, אנחנו נחקור עולמות חדשים ולא ידועים בז'אנר "ארגז החול" או עולם פתוח במקום הכי גדול שיש – הגלקסיה, ובכל פעם שנגלה עולם חדש הוא ייבנה ע"י אלגוריתם, יתפתח אל מול העיניים שלנו ויהיה יחיד מסוגו. כל שחקן אחר שבטעות יגיע אל הכוכב הזה במהלך המשחק, יראה שאנחנו גילינו אותו, ויודעים מה? אם נרצה, אפשר גם לשנות את השמות בכל האתרים שנגלה (נדבר על זה בהמשך) ואפילו את השם של הכוכב עצמו (חפשו את הכוכב Dontcare, זה שלי). נשמע טוב הא? בגדול כן, במובן הגלקטי – קצת פחות.

תכירו, הנוסע – The Traveler, ככה מכירים אותו בשכונה ואתם משחקים אותו. אחרי טיסה ממושכת ללא בוטנים, כריך, כוס מים\תפוזים או סרט אתם מאבדים הכרה ומגלים שנחתתם באמצע שום מקום. לאחר שחזרתם להכרה, אתם מתחילים לשוטט ברחבי העולם החדש ומגלים…דברים חדשים שלא ראיתם מעולם החל מצמחיה, חיות, מינרלים שונים, בסיסים נטושים ועד חייזרים ושפות חדשות. בשלב מסוים אתם תכירו ישות חייזרית בשם "אטלס" שיציע לכם ככה מטוב ליבו לעזור לכם גם לתקן את החללית צעצוע שלכם וגם למצוא דרך חזרה שזה בלב הגלקסיה. כמובן שאתם מסכימים ומיד מתחילים לחקור.

במהלך הזמן אתם תכירו 3 גזעים חדשים דנדשים:

  • Gek – נראים כמו הכלאה של קרפדה וציפור
  • Korvax – אנשי המחשב
  • Vy'keen – הלוחמים או אנשי Shrek, עדיין לא החלטתי

בהתחלה אתם באמת לא תבינו מה שהם אומרים והכל ייראה לכם כמו ג'יבריש, אבל ככל שתתקדמו במשחק אתם תלמדו מילים בשפה שלהם, בין אם דרך אבנים מיוחדות, אתרי פולחן עתיקים או שפשוט תבקשו שיילמדו אתכם. לאט לאט אתם תצברו ידע וטכנולוגיה  שיובילו אתכם אל היעד הגדול, אל מרכז הגלקסיה. למה שם ולאיפה בדיוק? לא ברור.

זה בגדול הסיפור, אני יודע שנשמע יחסית שטוח אבל… זה הכל, המטרה שלכם היא להגיע אל מרכז הגלקסיה וזהו, אין יותר מדי עומק או סיפור סופר סוחף אלא בסך הכל לחקור ולגלות. מצד השני הפוקוס כאן הוא על הגילוי והלמידה, על לגלות עולמות חדשים שכף רגלו של האדם (אני משער) לא דרכה, להיות קפטן קירק ולא לוק סקייווקר.

בואו נחזור אל הקרקע, אל מה שעושה את המשחק הזה מיוחד. את הדמות שלנו אנו נראה (או שלא) ממבט ראשון, לרשותנו תיק גב שעם הזמן גדל וגדל למימדים מטורפים, אקדח\רובה\מולטי-טול שאיתו תאספו מחצבים ותגנו על עצמכם, חליפת חלל שתשמור עליכם וחללית שנראית כאילו מצאתם אותה בביצה של קינדר. המשחק עובד עפ"י 4 החוקים הבסיסים – חקר הלא נודע, הישרדות, לחימה ומסחר.

חקר – כשהם אמרו שאנחנו נגלה עולמות – הם צדקו! בכל כוכב אליו תגיעו (ואתם תגיעו להמון) אתם תצאו למסעות יחסית ארוכים ברגל ותחשפו לסביבה קדמונית שעדיין לא נהרסה ע"י ציוויליזציה או שצמחה והעלימה עולמות קדומים, אתם תשחו ותגלו עולם מרהיב מתחת למים, תטפסו על הרים, תחצו מרחבים ותלכו לאיבוד במערות. אתם תגלו עולמות צחיחים שמתחת לאדמתם יש עולם ומלואו או מקומות כל כך רעילים שלא תוכלו להסתובב בהם יותר מדקה רצופה. בין לבין אתם תפגשו בבעלי חיים מיוחדים שחלקם תוכלו להאכיל, בחלקם תלחמו בשביל שלא יטרפו אתכם אבל באף סיטואציה לא תוכלו לרכב עליהם. בנוסף אתם תגיעו לכל מיני נקודות עניין שפשוט…השאירו אותם שם מלפני מלא זמן וזהו:

  • תחנות שידור – שם תוכלו למצוא נקודות עניין באזור (כמו זאת) ולפעמים גם איזה טרמינל שאפשר לסחור איתו.
  • מקלטים – הם פזורים בכל חור ושם תמצאו כל מיני פיסות טכנולוגיה ומקלט מפני סופות.
  • בסיסים עם מנחתים – מקום בו ה"אקשן" מתחיל. בכל מקום שכזה אתם תפגשו באחד משלושת סוגי החייזרים והם יבקשו מכם איזושהי עזרה. כמו שאמרתי מקודם, ככל שתלמדו יותר ויותר את השפה שלהם כך יהיה יותר קל להבין אותם ואז הפרסים שתקבלו יהיו שווים יותר. מעבר לכך הם ילמדו אתכם מילה נוספת בשפה שלהם או יעזרו לכם עם איזה תיקון לחליפה שלכם. בכל אחד מהמנחתים אתם תפגשו בחללית שתעצור לנוח ולהתרענן ותוכלו לסחור עם הטייס.
  • אתרים היסטורים – הם מגיעים ב-3 גדלים, אבן בודדת, מוניומנט גדול שמספר לכם קצת עובדות היסטוריות ומקומות קדושים שמעמידים אתכם בפני משימה. בכולם אתם תלמדו מילים בהתאם לגזע שאתם בטריטוריה שלו.
  • מנחתי חלליות – אותו הדבר כמו הבסיסים רק בענק.

כאן מגיע המשהו הקצת מבאס, אלו הדברים שתפגשו בכל כוכב ובדיוק אותו הדבר, הרפיטיטיביות כאן חזקה ואין משהו מחדש בלמצוא אותם אחרי הכוכב השלישי (גג) אתם תעברו מאחד לאחד, תחפשו את אותם הדברים וזהו. ד"א, בכל מקום אליו תלכו תשתמשו בסורק שלכם ותגלו "לראשונה" דברים, תגלו את הכל ובשלב מסוים תעלו אל האטלס ושתפו עם כל השחקנים את אשר גיליתם, זה שווה לכם כסף אותו תצטרכו.

הישרדות – כל כוכב הוא עולם בפני עצמו ולכל אחד יש סכנה כזו או אחרת: גשם חומצי, טמפרטורות גבוהות במיוחד או נמוכות, קרינה שמרחפת באוויר, חיות טרף ואפילו צמחייה רעילה, אל כל אלה תוסיפו גם רובוטים קטנים העונים לשם "סנטינל" וגם הם יכולים להיות אגרסיבים לפעמים. בשביל לשמור עליכם קיבלתם חליפת חלל עם קול נשי מכני ומציק שדואגת לעדכן אתכם בכל שינוי סטטוס פיזי שלכם ,על מזג האוויר ולאן להגיע. עם הזמן אתם תגלו טכנולוגיות חדשות שישפרו את החליפה שלכם בין אם זה מקומות אחסון, עמידות, יכולת הישרדות או יותר אוויר מתחת למים וסטמינה לריצה. לצד כל זה יהיה לכם גם את המולטי-טול, משהו שנראה תחילה כמו אקדח שחוצב מינירלים אותם צריך לאסוף ובשלב מסוים גם הופך לכלי נשק שמסוגל גם לירות רימונים. עם הזמן תוכלו לפתח אותו עד לרמת רובה מטיל אימה שצולף ממרחקים ארוכים ויציב כמו סלע. שימו לב, ישנם מקומות שאם תחצבו יותר מדי מינרלים יתקפו סנטינלים ולפעמים גם רובוטי קרב, אם אין לכם נשק מספיק חזק – תברחו!

לחימה – כמו שאמרתי יש לא מעט סנטינלים וחיות שירצו במותכם ולפעמים בזמן שתעברו מכוכב לכוכב אז כמה חלליות פורעות חוק ירצו לראות איך אתם נראים בתוך פיצוץ. במהלך המשחק אתם תקבלו אופציות גם לרכוש חלליות יותר גדולות ויותר חזקות וגם לפתח אותן למימדים שאויבכם יצטערו שנתקלו בכם. זה נשמע מבטיח אבל כמות הלחימה לצערי והאקשן בהשוואה לכל מה שיש – קטנה עד קטנה מאוד.

מסחר – החלק המרכזי במשחק. אתם תאספו מינרלים שונים שאיתם תוכלו לרכוש טכנולוגיות חדשות, לתקן את חליפת החלל שלכם, לשדרג את החללית ואפילו לקנות חלליות מתקדמות. המסחר מתאפשר על פני הכוכבים בנקודות טרמינל שתמצאו במהלך הדרך, חלליות רנדומליות וכל מיני כאלה שיצוצו לכם פה ושם, בחלל תוכלו לעשות זאת בכל מיני תחנות חלל ענקיות. ככל שתתקדמו אתם תגלו את כל הטריקים ואילו מחצבים חשובים להשיג בשביל להרוויח יותר ולהתקדם מהר יותר, ז"א אתם תהפו לסוחרים ממולחים ברמה של התחנה המרכזית החדשה.

הגרפיקה של המשחק שעוטפת את כל מה שאנחנו רואים היא שחקן ראשי באופרה הזאת, בכל מקום אנו נגלה דברים מרהיבים שלא ממש רואים במשחקי עולם פתוח – טבע, צמחייה, עולם חי שעובר ברגעים אלו אבולוציה מדהימה, אתם תגיעו בכל פעם לאיזו נקודה שלא תוכלו להוריד את העיניים ממנה בין אם זו חורשה עם עצים מוזרים או עדר בעלי חיים שמנהל חיים משלו בלא מפריע כולל גידול צאצאים, מדהים! העולם מסביב מתאפיין גם במזג האוויר שמשתנה בהתאם לאופי הכוכב או חילופי היום והלילה שהסביבה מתעוררת או נרדמת בהתאם. היופי שעוטף הכל בהחלט שווה ביקור בעולמות הללו, מספק רגעים שאתם פשוט נגנבים מכל מה שמסביב ויוצאים לטרקים בלי קשר לנקודות עניין, רק בשביל לראות מה יש מעבר לרכס הבא.

הכוכבים עצמם – עצומים בגודלם, אין סיכוי שתצליחו לחקור כוכב שלם אחרת אתם תסיימו את זה בעוד 18 מיליארד שנה (עם עוד איזה עשור פלוס מינוס) וזה פשוט…סתם. אל כל היופי הזה מתווסף פסקול שנעשה בצורה חכמה לאללה, להקה בשם 65daysofstatic כתבה קטעי סאונד שעובדים פרפקט בלופ ומתחברים היטב לקטעים אחרים בהתאם לסיטואציה. הפס קול ממלא את האווירה בה נמצאים ומעבירה את התחושה לה היוצרים כיוונו, מתי שצריך להרגיש במסע של גילוי תשמעו מוזיקה שקטה וקצת "מדרבנת" ממש כמו בסרטי הרפתקאות וכשצריך שתרגישו שאתם לבד בעולם נטוש – אתם תרגישו את זה יופי! במבחן השמיעה מחוץ למשחק (במהלך העבודה למשל) הם לא מצליחים לפרוץ גבולות, המוזיקה נשמעת כמו בליל של סאונדים שללא הקשר ספציפי פשוט מבולבלים.

בשורה תחתונה – אם אתם מחפשים משחק בו אתם יכולים לגלות עולמות חדשים ולהיות הקפטן קירק הבא או קולומבוס, זה המשחק בשבילכם, הוא יפיפה, רחב ומלא בדברים לגלות, אך גם חוזר על עצמו ומתחיל לעייף בשלב מסוים. אם אתם מחפשים משחק מלא אקשן וסיפור עמוק… תמשיכו לבא בתור.

המשחק יצא לקונסולת PS4 ולמחשב, שחקני אקסבוקס – לא הפסדתם יותר מדי.

No Man's Sky

סיפור - 5
משחקיות - 8
גרפיקה - 9
מוזיקה - 7
עניין - 5

6.8

מאכזב

משחק גדול ויפה... וזהו. חבל, יש פוטנציאל.

User Rating: Be the first one !

אודות אבירם צדיקריו

אבירם צדיקריו קופירייטר, גיימר ותיק עם 30 שנות נסיון ויודע דבר או שניים, שאלות במייל, לא בשבת כי אני משלים שעות שינה. לייצירת קשר- [email protected]

השאר\י תגובה