משנה זמן משנה מזל – ביקורת לסרט “טנט”

יצירת המופת של כריסטופר נולאן שוחררה סוף סוף בבלו-ריי וזכיתי לראות אם הזמן והכסף שהושקעו ב”טנט” היו שווים את זה.

ישנם מספר במאים שעומדים בעיניי מספר רמות מעל כולם כמו סטנלי קובריק, אדגר רייט ואחד האהובים עליי, כריסטופר נולאן, שמצליח להדהים בכל סרט מחדש ובו בזמן לפתוח את המוח של הצופים לרעיונות מורכבים שלא היינו מוצאים באף סרט אחר, כמו שקיבלנו בסרטים כמו “היוקרה”, “בין כוכבים”, “ההתחלה” וכעת עם “טנט”.

“טנט”, כפי שנראה בטריילר, בנוי על הרעיון של תנועה בזמן. נשמע די סטנדרטי אבל מאוד מהר תגלו כמה מסובך הסרט יכול להיות. 

הסרט מתחיל עם משימת CIA באוקראינה שבה מעורב הכוכב שלנו ג’ון דייויד וושינגטון. אחרי שהכל משתבש, הוא מגויס ל”טנט”, ארגון סודי שנועד לעצור מלחמה מהעתיד, זאת אומרת, נשקים של השמדה המונית מהעתיד, אבל דברים לא מגיעים מהעתיד באמצעות מסע בזמן כמו “בחזרה לעתיד”, אלא באמצעות תנועה אחורה בזמן.

בהסבר מטורף שידהים כל תלמיד לפיזיקה, כל דבר בחיינו נע קדימה בקו הזמן אבל בעתיד גילו איך לגרום לדברים לנוע אחורה בזמן, זאת אומרת שעבור משהו שנע אחורה בזמן, אנחנו נעים אחורה עבורם. זה רעיון גאוני שנולאן כמובן מצליח להביא אותו למסך בצורה עוצרת נשימה עם הרבה אקשן וקונספטים מבריקים שישאירו אתכם עם כאב ראש והרבה מחשבה, ואם חשבתם שלקראת סוף הסרט תצליחו לתפוס מה בדיוק קורה, תחשבו שוב, הכל נהיה יותר ויותר מורכב ככל שהסרט מתקרב לשיאו.

הבעיה ב”טנט” זה שנולאן מחליט לתת את ההסבר למסע בזמן ביחד עם הרבה מידע בתחילת הסרט. בכל הסרטים שלו עד עכשיו, נולאן מתחיל עם התחלה מסעירה (שוד בנק, שוד חלום) בדיוק כמו פה, הירגעות כדי לבסס את הדמויות והעולם, הסברים לגבי מורכבות הרעיון ואקשן, אבל ב”טנט” זה מרגיש שאנחנו מיד נזרקים למים העמוקים- אנחנו לא מספיקים להבין מי הדמויות, מי הם הארגונים ומה הסכנה לפני שאנחנו מכירים את המאפיינים שמרכיבים את העולם הזה. בנוסף לכל הבלאגן, כל דמות מדברת ברמה אינטלקטואלית מאוד גבוהה, ככה שאנחנו תמיד מרגישים כמו התלמיד לפסיכולוגיה שהוזמן למסיבת הדוקטורנט לפיזיקה, אין פה דמות פשוטה להירתם אליה כמו אלן פייג’ ב”ההתחלה” שמקבלת הסבר להכל. שמצד אחד זה טוב כי זה מראה את האינטליגנציה של הגיבור שלנו והאמונה של הבמאי בקהל, אבל בו בזמן, זה בטוח ירחיק צופים מסוימים, בעיקר כאלו שלא הצליחו להתמודד שכלית עם “ההתחלה” (שניתקלתי בכמה במהלך צפייה בסרט בקולנוע).

לשמחתי, בדומה ליצירות האחרות של נולאן, באמצע כל המורכבות המטורפת הזו יש עלילה פשוטה בשביל הצופה הממוצע להתחבר ולהתעגן אליה במהלך כל הטירוף המחשבתי, ב”יוקרה” אלו היו שני קוסמים מתחרים, ב”מומנטו” זה למצוא את הרוצח, ב”ההתחלה” זה שוד, ופה זה לעצור סוחר נשק שמחזיק את אשתו כבת ערובה, עלילה שהייתם מוצאים בסרט של ג’יימס בונד. אבל ב”טנט” הוא כמובן עובד בשביל העתיד.

להכנס עמוק יותר לעלילה יהרוס עבורכם את הסרט ואני די בטוח שלא אוכל אפילו להסביר אותה, אבל כצפוי מבמאי כמו נולאן, העלילה חכמה, מורכבת ועם תפניות ותגליות שפשוט גורמות להכל להתחבר יחדיו בצורה מושלמת.

בדומה לסרטיו האחרים, נולאן משתמש באפקטים מדהימים ועבודת פעלולנות מצוינת שגורמים לכם להתפלא ממה שעל המסך, שאני עדיין לא בטוח איך הוא הצליח לבצע חלק מהדברים. כמו כן, כמו בכל סרטיו, גם ב”טנט” יש צוות שחקנים מצוין ביניהם וושינגטון, אליזבת דביקי, ארון טיילור ג’ונסון (שהיה ממש קשה לזיהוי בהתחלה), קנת בראנה בתור הנבל הנבזה של הסרט ורוברט פטינסון באחד התפקידים הטובים שלו, מה שכמעט הופך אותו לכוכב הסרט.

הדברים היחידים שמנעו מהסרט עבורי להיות באמת יצירת המופת המושלמת של נולאן, כמו שרבים חשבו שיהיה בגלל התקציב הגבוה שהושקע בו, הם ההתחלה המהירה בקצב בלתי פוסק שציינתי קודם והמוזיקה, אותה הלחין לודוויג גורנסון, שלא מרגישה מתאימה בחלק מהסצנות ודי רנדומלית, וזה חבל כי הוא מלחין מצוין שחיבר את המוזיקה של The Mandalorian ו”קריד 2″. ככל הנראה הוא ניסה לעורר את התחושה של תנועת הזמן אחורה, אבל לצערי הוא לא הצליח וזה חבל שזימר לא היה זמין לפרויקט.

אבל ללא ספק הדבר המאכזב ביותר מהסרט זה שלא ראינו אותו על המסך הגדול. מאכזב עבורי כצופה ומאכזב עבור נולאן, שאיבד ככל הנראה כמות כסף מטורפת בעקבות הקורונה, בעיקר בהתחשב בכך שרבים היו רצים לראות את הסרט שוב רק כדי להבין מה קרה וכדי להידהם פעם נוספת מהמלאכה הגאונית של אחד הבמאים הגדולים בעולם.

סיכום

“טנט” הוא שיא הגאונות של נולאן, כל כך גאוני שיגרום לכם לכאב ראש, אבל במובן הטוב ביותר.

הסרט יכול להיות טיפה מעמיס עם העלילה שלו, אבל אקשן מרהיב, שחקנים מוכשרים, צילום מדהים ואפקטים עוצרי נשימה, הופכים את הסרט לחוויה מטורפת שחבל שלא זכינו לראות על המסך הגדול בגלל הקורונה שהתפרצה בעולם קרוב ליציאת הסרט.

חבל ואירוני שבזמן שנולאן הביא לנו יצירה מיוחדת עם קונספט של זמן, הזמן בינתיים שיחק לרעתו ופגע קשות בהצלחה של סרט מעולה.

 

טנט

ציון סופי - 8.5

8.5

מעולה

הקונספט יכול להיות מורכב ועמוס מדי לצופים מסוימים אבל עדיין מדובר בסרט מדהים וגאוני שרק יכול להגיע מהבמאי האגדי.

User Rating: 4.7 ( 1 votes)

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

תגובה אחת

  1. סרט גרוע באופן מיוחד. ממש פארודיה על סרטי נולאן, עם תסריט עצל וסצינות שחלקן ממש מטופשות, כמו באנג’י בחליפה או תכנון פרטי פעולה חשובה באוטובוס מלא אנשים. ראיתי בקולנוע וחשבתי שגרוע. נתתי סיכוי נוסף בטלוויזיה והבנתי שצדקתי בראשונה. אגב, אין אדם שדיברתי איתו שחשב שזה סרט טוב.
    ואני מעריץ מאוד גדול של נולאן

השאר\י תגובה

%d בלוגרים אהבו את זה: