מרחיבים אופקים: מדוע מייקרוסופט מפיצה חינם את windows 10?

קם דבר ונהיה. החל מהראשון ביוני, משתמשי מערכות ההפעלה של מייקרוסופט (גם כאלה בלי מערכת הפעלה רשמית), חוזים באייקון ייחודי על שולחן העבודה שלהם- אייקון בצורת מקש ה"התחל" שכל כך היה חסר בגרסה הראשונה של windows 8 (ולא הוחזר כראוי בעדכון: 8.1). כל אחד שלחץ על האייקון נשלח לאתר מייקרוסופט, שם הוא ראה שהוא זכאי לקבל את windows 10 חינם.

במבט ראשון, לא ברור מה הוביל את החברה לצעד כזה. בשנת 2014, הכנסותיה של מייקרוסופט נאמדו בכ-78 מיליארד דולר, כאשר החלק המרכזי מגיע ממכירות מערכות ההפעלה שלה (windows 7, windows 8, windows 8.1 ). כאשר מייקרוסופט הכריזה שהמערכת החדשה תחולק חינם-גבות רבות הורמו. ההיגיון העסקי מאחורי מהלך כזה אינו ברור כלל.

כאשר באים לבדוק מדוע בכל זאת הלכו על הצעד הזה במייקרוסופט- התשובה תהיה ככל הנראה, windows 8. החל מרגע הפצתו, windows 8 נקטל בכל מקום ומעל כל במה אפשרית. כאשר החברה הכריזה עליו היא הגדירה אותו כמערכת ההפעלה האוניברסלית, "כל אחד בכל מקום ובכל מכשיר יוכל להשתמש בwindows 8" נאמר בשעת הצגתו. בפועל המערכת לא התאימה לעבודה על מחשבים שאינם בעלי צג מגע. שיטת החלונות החדשה הייתה מסורבלת, מסובכת ובעיקר איטית מאוד. התפעול שלה הקשה על משתמשיה בפעולות הפשוטות ביותר. רבים מציינים את הוצאת מקש ה"התחל" משורת המשימות כסמל של הסרבול הנ"ל.

מיקרוסופט, לומדים מטעויות עבר
מיקרוסופט, לומדים מטעויות עבר

על פניו, נראה היה שהמערכת נבנתה בעיקרה לסמארטפונים וטאבלטים. המחשבה של מייקרוסופט הייתה שתוך זמן קצר לא יישארו מחשבים עם מקלדות רגילות. הם ראו את השינוי הקיצוני שהתרחש בעולם הסלולר וחזו שתהליך דומה יתרחש גם בתחום המחשבים. על בסיס ההנחה הזאת נוצרה המערכת. למרות חזונה (ואולי ניתן לקרוא לזה-נבואתה) של מייקרוסופט, הקהל לא הלך איתה. יותר משנתיים וחצי אחרי שחרור המערכת ולא נראית באופק תנועה לכיוון מחשבים שעשויים רק עם מסכי מגע.

מדוע השינוי שהתרחש בסלולרי לא התרחש גם במחשבים?

ובכן, התשובה נעוצה ככל הנראה בהבדל באופי השימוש בין הסלולר ומחשב. הסמארטפון, משמש ברובו להעברת זמן פנוי. כל אחד מאיתנו נסע יום אחד באוטובוס וחש צורך עז להתעסק במשהו. הסמארטפון נותן מענה מושלם לצורך זה, בדמות משחקים. תופעות כמו אנגרי בירד'ס, קנדי קראש וכדו' ייחודיות לסמארטפונים ולטאבלטים. במהלך היום-יום, בעבודה או בבית אין צורך באביזרים קטנים על מנת למצוא תעסוקה. במקומות האלה, נדרשים המכשירים הגדולים-מחשבים וטלוויזיות. שם, השימוש במסכי מגע רק הורס את חווית השימוש. כאשר אדם מתיישב לצפות בסרט או סדרה הוא לא מעוניין מסימני ידיים על גבי המסך. הוא מעוניין בצפייה כמה שיותר חדה וכמה שיותר נקייה.

את ההיגיון הזה מייקרוסופט פספסו ביצירת windows 8. המערכת אכן הייתה החדשנית ביותר שהחברה יצרה, אך יחד עם זאת חוסר השייכות שלה לפלטפורמה המרכזית של החברה הייתה בעוכריה. המכירות של windows 8 היו נמוכות באופן קיצוני מהמערכת הקודמת, והדבר הקטין באופן ניכר את הכנסות החברה.

בנקודה זאת כדאי לציין, windows 8 לא הייתה המערכת הראשונה שקרסה במכירות, קדמו לה ויסטה ו-ME הישנה. יחד עם זאת, מייקרוסופט ידעה להמציא עצמה מחדש במערכת שיצאה אחר כך והחזיר לעצמה את המכירות שירדו. לכן, יש לשאול, מה שונה הפעם? מה ההבדל במציאות היום מהמציעות בעבר שכל כך מפחיד את מייקרוסופט?

הפחד של מייקרוסופט

על מנת להבין זאת נצטרך להביט לעבר שוק הסלולר, אליו מייקרוסופט כל כך רצתה להיכנס.

נכון להיום, מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בסמארטפונים הינה אנדרואיד של גוגל. אחריה, ובהפרש ניכר, נמצאת ios של אפל. כל עוד לאפל היתה השליטה בשוק הסמארטפונים, מייקרוסופט יכלה לחיות עם זה. היא ידעה שלאפל אין סיכוי של ממש להתחרות מולה בתחום מערכות ההפעלה למחשבים. מערכות ההפעלה של אפל מעולם לא הצליחו להתמודד מול הגרסאות השונות של windows, בעיקר משום פשטותה של האחרונה. מייקרוסופט "הרשתה" לעצמה לא לקחת חלק בתחום הסמארטפונים בידיעה ש"המעין" מונופול שיש לה במערכות ההפעלה למחשבים יספק לה די ויותר הכנסות.

אפל, הראשונים שהפסידו לגוגל
אפל, הראשונים שהפסידו לגוגל

כל זה השתנה כאשר גוגל פיתחה מערכת הפעלה לסמארטפונים. ההשתלטות המהירה של גוגל על השוק הזה הכניסו את כל החברות העוסקות בתחום לסחרור חזק. כדוגמה ניקח את נוקיה, ששלטה עד אז בשוק הסלולר קרסה, הרבה בגלל שהיא לא עבדה עם גוגל אלא ניסתה להישאר עם המערכת העצמית שלה.

מייקרוסופט פחדה שגוגל תנסה להשתלט על מעוז השליטה שבו היא מחזיקה כמעט באופן בלעדי. מייקרוסופט כבר הפסידה לגוגל בכל הקשור למנוע החיפוש, על אף הנסיונות לדחוף כמה שיותר חזק את בינג. גם הדפדפן של גוגל, כרום,  הינו הדפדפן הנפוץ ביותר בימינו  ולא אקספלורר כמו הימים עברו (אישית לא ברור לי למה).

מנסים לערער את המונופול של מיקרוסופט
מנסים לערער את המונופול של מיקרוסופט

הפחד הזה אינו תלוש מהמציאות. גוגל אכן מנסה לפתח מערכת הפעלה למחשבים chrome os שלמעשה פעילה כבר משנת 2012 (המערכת יצאה בשנת 2010, אבל השינוי המשמעותי שהפך אותה לדומה לשאר מערכות ההפעלה יצא ב-2012, אז הוסיפה גוגל שולחן עבודה) אך לא נפוצה בכלל. (סביר להניח שמרבית האנשים לא שמעו עליה כלל).

בניסיון לשמר את השליטה יצאה מייקרוסופט בשני מהלכים: הראשון, שיווק חינמי למשך שנה של ה windows 10. השני, ההכרזה על המערכת כאחרונה שגוגל הולכת להוציא. מכאן והילך, יצאו עדכונים בתשלום למערכת. לא עוד מערכת הפעלה שתנסה לחדש שוב ושוב אלא שיפורים ושדרוגים למערכת הקודמת. ניתן לראות בצעד הזה גם הפנמה שהמדיניות הקודמת (חידוש בכל פעם) אינה עובדת, ועשויה להוביל להפסדים רבים.

את המהלכים הללו רצתה מייקרוסופט לבצע כשידה על העליונה. לא כמגיבה אלא כיוזמת. מנקודת מוצא כזו, מאמינים בחברה, הם יוכלו לשמר את העליונות שלהם בתחום מערכות ההפעלה למחשבים.

אודות אסף משניות

קוראים לי אסף משניות, כתיבה היא חלק בלתי נפרד ממני. לכל שאלה ניתן לפנות במייל: [email protected]. אשמח לענות!

7 תגובות

  1. יאיר משניות

    ממש אהבתי את התאוריה. מעניין ביותר!

  2. מעניין אבל רווי שגיאות כתיב (נעמדו, החריזה )

  3. מה זאת אומרת עדכונים בתשלום?

    • אסף משניות

      החברה תוציא פעם בכמה זמן עדכון למערכת ההפעלה שבשביל לקבל אותו צריך לרכוש אותו

  4. אחלה כתבה!

השאר\י תגובה