למות אתמול בבוקר – ביקורת למשחק Deathloop

להתעורר, להרוג ולמות, זה הלופ הבלתי פוסק של משחק היריות החדש Deathloop

בזמן שהרבה חברות מייצרות משחקי יריות גוף ראשון כמו EA ו-Activision, אני תמיד ראיתי את Bethesda כהמלכה של משחקי יריות גוף ראשון תודות לסדרות משחקים כמו Doom, Fallout  ו-Dishonored. כעת, Arkane Studios שיצרו את משחקי Dishonored לצד משחקי Wolfenstein ו-Prey, מביאים לנו כותר חדש בשם Deathloop שבא לתת ספין חדש על ז’אנר ה-Rogue-like עם יום חזרתי. האם מדובר בעוד משחק יריות חכם מהסטודיו או גימיק מעייף? בואו נגלה.

Deathloop מתחיל איתכם מתעוררים על חוף הים מוקפים בבקבוקי שתייה. שמכם קולט, מפקד יחידת האבטחה של האי Blackreef. מאוד מהר אתם מגלים שהאי הוא מרכז לתופעה על-טבעית שבה אותו יום חוזר על עצמו שוב ושוב, כמו “לקום אתמול בבוקר”, אבל במקום ביל מארי, אתם ו-8 בעלי חזון נוספים היחידים שזוכרים מה קרה בימים הקודמים, שאר תושבי האי פשוט ממשיכים לחיות כל יום בלופ מחדש, אפילו המוות לא עוצר אותו.

פה, אתם נכנסים- קולט רוצה לשים קץ ללולאת הזמן והסגנית שלו, ג’וליאנה, הורגת אותו כל יום במטרה לעצור אותו מלשבור את הלולאה, מה שמוביל ליריבות בין השניים שכוללת דיאלוג די טפשי לרוב עם מעט פיסות מידע קטנות לגבי היחסים ביניכם. איך תצליחו לשבור את הלולאה? על ידי חיסול מדויק של 8 בעלי החזון על מנת לערער את לולאת הזמן ולהביא אותה לקריסה. אבל כל זה צריך לעשות ביום אחד בלבד, אחרת היום מתחיל שוב והם כולם חוזרים לחיים.

הרעיון אולי לא נשמע הכי חדש וייחודי אבל מה שכן ייחודי זה הביצוע. מדובר בביצוע מאוד חכם ומתוחכם מבחינת משחקיות. הרעיון הוא שאתם צריכים לאורך המשחק לאסוף מידע על המטרות שלכם והסביבה שלהם על מנת להצליח לחסל אותם ביום אחד שמתחלק לארבעה זמנים- בוקר, צהריים, אחר צהריים וערב. רק אחרי שאספתם מספיק מידע על ההתנהגות והאישיות של מטרותיכם, תוכלו לתכנן יום בצורה מושלמת שבו תהרגו את כולם, כמו חידה אלימה ומורכבת שדורשת דיוק ותזמון נהדר.

הזמנים במהלך היום גם חשובים, ישנם אירועים שמתחוללים רק בזמנים מסוימים במהלך היום. כיכר יכולה להיות מלאה בחיילים בעצרת במהלך הבוקר אבל להיות מסיבה עם להקה במהלך הערב. חיילים שמתחילים לשבור קיר בבוקר, יסיימו את העבודה רק בערב. ככה שפשוט לרוץ ולירות בכולם לא יעזור למשימה שלכם, אתם צריכים להכיר טוב מאוד את האי, ארבעת האזורים שלו ואת הדרך הטובה ביותר לנווט אותו, בין אם זה דרך פתחי איוורור או דרך הדלת הראשית.

כל אזור שונה במבנה מהאחר וכולל בעלי חזון שונים בשליטה עליו, כמו פרנק המתהולל שמכור לזיקוקים ומנהל מועדון לילה או צ’רלי שמארגן משחק חייזרים בשעות הצהריים בביתן משחקים או המדענית פיי הפרנואידית שאם לא תתגנבו לחסל אותה היא תפוצץ את הכור הגרעיני של האי, כל מטרה עם אישיות שונה מהאחרות ועם מיקום בלעדי משלה. עם זאת, האזורים עצמם של האי בעלי עיצוב כללי דומה, תעשייתי שנות ה-70, שלעיתים מצאתי את עצמי מתבלבל בין פרטים מסוים בכל אזור. זה טוב שיש עקביות בעיצוב ומבנה האזור, אבל הייתי רוצה קצת יותר גיוון.

כמו כן, הגיוון לוקה בחסר במשחקיות עצמה והאויבים. האי מלא בחיילים ותותחי שמירה אבל הם כולם נראים אותו דבר ומתנהגים באותה צורה. הם לא טיפשים, אבל הם מרגישים זהים לגמרי למעט עיצוב שונה. בעלי החזון שאתם רוצים לחסל אולי בעלי אישיות שונה ומצוידים בנשקים או יכולות מיוחדות אבל גם הם לא מספקים אתגר קרב שונה מהרגיל למעט הדרישות על מנת לחסל אותם שציינתי, חיכיתי לאיזשהו קרב מול נשק חדש או רובוט מכני אבל לצערי זה לא מגיע, אז האתגר הוא די קל, כל עוד אתם לא רצים אל תוך קו האש. בנוסף, אתם יכולים למות פעמיים לפני שתגיעו לחיים האחרונים שלכם.

קולט יכול להחזיק 3 נשקים ולכל אחד מהם לחבר 3 אביזרים שיחזקו אותם, יש כ-7 סוגים של נשקים, די מעט אבל ישנם נשקים עם רמת נדירות גבוהה יותר שכוללים יכולות מיוחדות. הוא גם מצויד במאצ’טה להריגות התגנבות, 5 רימונים שאפשר להפוך אותם למוקשים ומכשיר אלקטרוני שמאפשר לפרוץ כל דבר בעל תדר כמו חיישנים, מכשירי קשר ודלתות מסוימות, את כלים אלו הוא יכול להחזיק ביד שמאל בזמן שהוא משתמש בנשק ביד ימין, אלא אם כן מדובר בנשק שדורש שימוש בשני ידיים או שבא לכם שיחזיק אקדח בכל יד, ואם תרצו קולט גם מצטייד עם 4 יכולות שיעזרו לו בקרב כמו הגנה חזקה יותר וקפיצה כפולה, והוא יכול להשתמש ב-2 כוחות על כל תקופה.

פה נכנס האלמנט שמזכיר את Dishonored. כל בעל חזון שתחסלו מצויד בכוח מיוחד אותו תוכלו לקחת לעצמכם, כמו היכולת להשתגר, טלקינזיס ולקשר בין אויבים ככה שאם תהרגו אחד אז תהרגו את כולם. אם תחליטו להרוג אותו בעל חזון שוב אחרי חלוף היום, תקבלו חיזוק לכוח. 

הקרב עצמו עובד טוב עם אפשרות גיוון טובה, למרות שהייתי רוצה לראות יותר נשקים וכלים מיוחדים. כמו כן, ירי ממחפה מרגיש קצת מגושם ואין ספק שמדובר במשחק די בסיסי מבחינת הנשקים.

אבל מה קורה בסוף כל יום? ובכן, בסוף כל יום אתם מאבדים את כל הנשקים, האביזרים והיכולות שלכם. כדי לשמור אותם ליום הבא תצטרכו להקריב Residuum, חומר שתשיגו מהריגות, חיסול מומחים ופריטים שטעונים בחומר בסביבה. 

הדרך הטובה ביותר להרווחת Residuum ונשק מיוחד זה אם תחסלו את ג’וליאנה שפולשת לכם אל תוך השלב כדי לחסל אתכם. לה יש רק סבב חיים אחד ולכם שלושה, מה שכן, היא מאובזרת עם כוחות, נשקים חזקים ויכולה להתחזות לכל אויב אחר בשלב. מכניקה זו עושה את Deathloop הרבה יותר קשה אבל היא תוספת טובה כי המשחק מאוד קל בלעדיה, בעיקר כשמדובר בשחקן אחר.

כן, מי ששולט בג’וליאנה זה שחקן אחר (במקרה ואתם בוחרים להיות מחוברים לשרת של המשחק, אם לא היא נשלטת על ידי NPC). זה הצד השני של Deathloop- מצד אחד יש את מצב הסיפור של קולט ומצד השני תוכלו לגלם את ג’וליאנה ולפלוש למשחקים של אנשים אחרים. המטרה שלכם במצב המשחק של ג’וליאנה זה פשוט להרוג את קולט כמה שיותר פעמים בכמה שיותר דרכים יצירתיות ולהרוויח נקודות בשביל תלבושות ונשקים חדשים. זה מצב די מלהיב שמזכיר משחקים כמו Predator: Hunting Grounds ומהווה מצב משחק מהנה שכיף לחזור אליו. כמו כן, כשאתם שולטים בג’וליאנה זה הזמן להראות את הניסיון שלכם במשחק הראשי עם השלבים והזמנים, ובכך לדעת איפה לארוב לשחקנים אחרים שמשחקים.

באשר לגרפיקה של המשחק. מדובר במשחק שהוא מאוד יפה גרפית, עם טקסטורות ואפקטי תאורה מעולים וסביבה מפורטת ויצירתית. הסגנון שאמרתי של שנות ה-70 מעוצב נהדר וייחודי, אבל כמו שאמרתי קודם, קיוויתי ליותר גיוון ויזואלי גם באזורים וגם באויבים. אני כן נתקלתי במספר באגים גרפים, בעיקר כששיחקתי בתור ג’וליאנה, ושמעתי שהיו בעיות ביצועים על המחשב האישי, אבל לרוב המשחק עבד לי טוב על ה-PlayStation 5.

פס הקול של המשחק הוא גם לא רע עם מספר מוזיקות טובות בחלק מאזורי המשחק, בעיקר בשיא האקשן, אבל ישנם מספר שירים ברדיו מתנגנים שוב ושוב לאורך כל היום וזה די משעמם לשמוע אותם עוד פעם ועוד פעם, בעיקר כשהרבה מהם באותו סגנון ומתנגנים במקומות לא מתאימים כמו המועדון של פרנק. אבל לפחות איכות הסאונד מעולה וגם הדיבוב טוב.

מהדיבורים אפשר ממש להבין את האישיות של פרנק וישנם רגעים משעשעים שהוא וג’וליאנה מרגישים חלק מיקום Borderlands בעיקר כשתראו אותם במסך סיום המשימה בסוף כל סיבוב, וזה בכללי משעשע לשמוע את הקול שלה בוקע משלט ה-PlayStation 5. שכמובן כולל גם Adaptive Triggers עבור הירי בנשקים וזעזועים עוצמתיים במהלך האקשן, למרות שמצאתי את זה מיותר ומרגיז שהשלט רועד עם כל צעד שתיקחו.

בכל מקרה, יש שחקנים שימצאו את המשחק חזרתי ומוגבל, ויש שחקנים שימצאו אותו חכם, כמו קוביה הונגרית שהדרך היחידה לפתור אותה זה באמצעות חומר נפץ. הכל תלוי למה אתם מצפים.

סיכום 

בזמן ש-Deathloop כולל (באופן אירוני) לא מעט חזרתיות וחוסר גיוון באויבים, הנשקים שלו ובאינטרקציות עם היריבה המושבעת שלכם ג’וליאנה, מדובר במשחק מאוד חכם, מהנה ובנוי היטב שנועד להיפתר כמו חידה אלימה. כל מה שאתם צריכים זה למות ולהרוג שוב ושוב ושוב ושוב….

עותק של המשחק עבור ה-PlayStation 5 סופק על ידי עדלי יונייטד.

Deathloop

ציון סופי - 8.5

8.5

מעולה

בזמן שיש מעט חוסר גיוון בנשקים והאויבים, מדובר במשחק מאוד חכם ומורכב שידרוש מכם הרבה סבלנות

User Rating: Be the first one !

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

השאר\י תגובה