DiRT Rally – סיקור משחק המירוצים שכובש את דרכי העפר

DiRT Rally הוא פרוייקט ה- Early Access של חברת Codemasters שיצא, במתכונת לא מלאה כמובן, ב-27 באפריל האחרון. מדובר במשחק נהיגה מסוג Offroad ואתם תמצאו את עצמכם נוסעים בכל מקום חוץ מבמסלול מירוצים נורמטיבי, אז אם התרגלתם לתנאי הפורמולה, תשכחו מזה. לחגור חגורה יוצאים לדרך.

לטובת קוראים שפחות מכירים את סדרה, אפרט קצת לגבייה ולגבי הכותרים שיצאו במסגרתה לאורך השנים. סדרת Dirt תמיד הייתה בשליטתה של חברת Codemasters והמשחק הראשון בה יצא בשנת 1998. אלא שהוא אפילו לא נשא את השם Dirt וקראו לו בכלל Colin McRae Rally, על שם, קולין מקריי, אלוף העולם במירוצי ראלי דאז, אשר סיפק תמיכה לחברה במהלך פיתוח משחקייה מהבחינה הטכנית. משחקי הסדרה אינם משוחררים באחידות כלשהי מבחינת התדירות, אבל מכיוון שהם כן שוחררו לאורך השנים בעקביות בעקבות ההצלחה בביקורות וההצלחה המסחרית, רשימת הפלטפורמות שמשחק אחד בסדרה לפחות יצא אליהן היא אדירה.
להלן הרשימה המלאה:

Windows
Android
Macintosh
iOS
PlayStation
PlayStation 2
PlayStation Portable
PlayStation 3
Xbox
Xbox 360
Wii
Wii U
Game Boy Color
Game Boy Advance
N-Gage

DiRT Rally

כפי שניתן לראות בולטות בהיעדרותן קונסולות הדור הנוכחי, אך בהיתחשב בכך שהחברה הייתה עקבית לאורך השנים, אין סיבה שלא נראה את אחד ממשחקי המירוצים שלה יוצא ל- PS4 וה- Xbox One. על כל פנים, לפי שעה DiRT Rally אקסקלוסיבי למחשב האישי בלבד.

ל- Codemasters גם סדרות נוספות של משחקי מירוץ כמו משחקי הפורמולה 1(F1) ו- GRID אבל לא בהן עסקינן. בואו נעבור לסיקור המשחק המלא, ונתחיל מן המשחקיות, שהיא מאוד חשובה במשחק משום שהוא מוגדר כמשחק מירוצי ראלי ריאליסטי, ואם כבר יש לחברה יעוץ טכני מן השורה הראשונה, אני סמוך ובטוח שהשחקנים מצפים לראות את זה במשחק הלכה למעשה.

DiRT Rally

אתחיל מזה שאין ספק שהמשחקיות היא מדהימה ואני חושב ששילוב של Early Access וחברת משחקים די גדולה הוא שילוב טוב משום שכבר בשלב הזה ניתן לשחק במשחק בקצב פריימים גבוה וליהנות מחווית מירוצים עוצרת נשימה. כבר בשלב הזה קיים מגוון רחב של סוגי מכוניות, החל ממכוניות שהיו רלוונטיות בשנות ה-60 ועד למכוניות שמתחרות ורולוונטיות לימינו אנו. לכל מכוניות שליטה ייחודית לחלוטין. במצב הקריירה של המשחק למשל, תצטרכו להתחיל מרכב משנות ה-60. למה אני מספר לכם את זה? משום שכאשר שיחקתי בקריירה עם רכב משנות ה-60 לקח קצת זמן ללמוד והכל טוב ויפה. אלא שכשהחלטתי לנהוג ברכב אחר בתחרות ביצירה עצמית, סיימתי את המסלול בקושי ופשוט הרגשתי באופן מיידי כמה עבודה הושקעה על כל רכב בנפרד, וזה דבר חשוב מאין כמותו במשחקי מירוצים.

דבר נוסף שאני אדגיש, שוב לטובת מי שלא מכיר משחקים מהסוג הזה – לרוב אתם לבד במסלול. אלא שגם במצב כזה רף התחרותיות עולה לשמיים עם העלייה למסלול ואני בטוח שהפרפקציוניסטיים שביניכם ימצאו את עצמם לוחצים Restart לא פעם. בכל אופן המסלולים מאתגרים, בין היתר בגלל מאפיינים כמו אורך(שלא נופל מכמה קילומטרים לגבי כל מסלול), סוגי פניות מגוונים, פניות בזו אחר זו וכו’. הנהיגה עצמה במשחק מאוד כיפית והשליטה העצמית שלכם על האופן שבו תשלטו על הרכב היא ראוייה להערכה. יש חלוקת מקשים גדולה מאוד כך שאתם יכולים להתאים לעצמכם את המקשים מחדש ורצוי שתעשו זאת. נוסף על כך יש עמוד של מספר הגדרות הנוגעות להעדפות אישיות בשליטה על הרכב אותן תוכלו להתאים בעצמכם או להשתמש בברירת המחדל.

DiRT Rally

אז דיברנו על כלי הרכב עצמם ועל הנהיגה בהם, לכן נעבור לדבר כעת על דבר שהוא לא פחות חשוב במשחקים הללו, מערכת ההתנגשויות. נתחיל מהרע ביותר שזה נפילה טוטאלית מן המסלול. חלק מן המסלולים הם בשטח הררי או שמתבצעת עלייה משמעותית בגובה במהלך המסלול ולכן אובדן שליטה שגורר אחריו סטייה מהמסלול יגרום להתרסקות. במקרה זה, כשכבר אין אפשרות לרכב לחזור למסלול הוא מוחזר באופן אוטומטי על ידי המשחק והמתמודד נענש בקנס של 15 שניות למונה שלו(הבודק כמה זמן לקח לשחקן לסיים את המסלול). במקרים נדירים המשחק מזהה שהמצב אליו נקלע הרכב הוא קשה ולכן המתמודד נפסל לחלוטין ומקבל את המקום האחרון במסלול(מקום אשר ניתן לקבל גם על ידי סיום המסלול בתוך רבע שעה או יותר, אשר למעשה פסולה משום שקיים רף זמן לסיום, אך מאוד קשה להגיע למצב שכזה). עד כאן לגבי התרסקויות קשות וגדולות, מה שמוביל אותי ישירות לדיבור על ההתנגשויות הקטנות יותר אשר הן חלק ממנגנון שלם במשחק של פגיעות רכב.

מצב הקריירה ב- DiRT Rally למעשה מכניס את השחקן כחבר בקבוצת מירוצים מתפתחת אך מתחילה. עם כניסתכם תוכלו לממן מכונאי אחד בלבד אשר ידאג לתיקוני הרכב בין תחרויות ואירועים ולפעמים בין מירוץ למירוץ(כל תחרות שלמה בנוייה ממספר אירועים כאשר בכל אירוע יש מספר מירוצים). ניתן לפתח את הקבוצה עם הזמן בהתאם לרווחים ובהתאם לרמת הקבוצה ולצרכים. התפקיד של המכונאים במשחק הוא מאוד חשוב משום שלמשחק מערכת פיזיקלית מורכבת שמתחשבת בכל התנגשות קטנה. הנזקים הקטנים יותר הם פנסים שבורים, פגיעות קלות במעטפת של הרכב וכו’, אך פגיעות קשות יותר הן פנצ’רים, בעיות ברדיאטור, התנתקות של דלתות הרכב בעקבות ריבוי מכות וכו’. הנזקים עצמם מתכמתים לאחוזי פגיעה, אשר לפיהם יתוקן הרכב בין מירוץ ולמירוץ ועל פי בחירת השחקן. כל תיקון יגזול ממכם זמן וכמות גדולה של תיקונים תגרור אחרייה קנס של זמן, לכן שימו לב שאתם נוהגים לא רק טוב, אלא גם בטוח, תוך כדי שאתם משאירים מינימום נזק(95% לפחות בכל פרמטר ברכב מצביע על נהיגה מצוינת משום שיש גם עניין של שחיקה בעקבות הנהיגה).

DiRT Rally

עד כאן לגבי החלק שהוא סימן ההיכר של המשחק כמשחק נהיגה ריאליסטי, כעת נדבר על הגרפיקה.

הרכבים במשחק בנויים בצורה מצויינת וכוללים כמובן ספונסרים מתאימים, סמלים וכו’. כל חלק ברכב, גם הגוף, גם הגלגלים וגם החלקים הפנימיים של הרכב(ניתן לראותם בשימוש במצלמת הגוף הראשון) בנוי בצורה נהדרת ועל כך ישר כוח ל- Codemasters. במסלול המירוצים עצמו באים לידי ביטוי עוד כמה מאפיינים גרפיים שקצת פחות שמים לב אליהם אבל גם הם חשובים – בנסיעה ביערות על פרט מתוכנן כהלכה וסלעים, עצים, אבנים ומה לא מתוכננים במדוייק ולא נבנו על מנת לצאת ידי חובה אלא על מנת לספק לנו השחקנים סביבת מירוצים אותנטית ומרשימה. ניתן לשים לב גם לכלים אוויריים שמרחפים במסלול על מנת להשגיח. הם אמנם לא בנויים לפרטים, אבל עצם קיומם בגרפיקה סבירה כבר משדרג את המשחק מהבחינה הגרפית ומאוד יפה גם להסתכל מסביב מדי פעם ופעם במהירות של 120 קמ”ש. רק להיזהר שלא להתרסק על הדרך. כמובן שתוכלו לראות את ההמונים שבאו לצפות בכם נוהגים וגם חלק מן האוהלים שהם הקימו ליד המסלול כך שלא רק שהגרפיקה טובה, אלא שגם יש גיוון מבחינה גרפית ועין עשירה בפרטים היא עין שמחה.

דבר נוסף שחשוב לא פחות הוא עניין הסאונד. הסאונד במשחק הוא מצויין, צלילי הרקע מתאימים, וניתן לדעת מתי לצאת לדרך לא רק לפי הספירה לאחור על פני המסך אלא גם על ידי האזנה להקראת המספרים. רעשי הגלגלים בכל סיטואציה הם שונים, יש חריקות, פניות, נסיעה קדימה ואחורה וכו’. מעבר לכך יש גם שלוליות במסלולים שנחשבים חורפיים יותר וגם לזה החברה דאגה עם צלילים מתאימים. אם תסטו מן המסלול תשמעו רעש אחר בנהיגה על דשא למשל, והצליל שתשמעו מכיוון גלגלי הרכב יהיה שונה במקצת על כל סוג של מסלול(סוגי המסלולים הקיימים בכל מירוץ מופיעים לפני הכניסה למירוץ.

DiRT Rally

לסיכום – DiRT Rally הוא משחק מירוצים חובה לחובבי הז’אנר אך פחות לשחקנים שלא אוהבים קצת להשקיע מחשבה במשחק, משום שיש בו הרבה יותר ממה שנראה וזה לא רק לנהוג, אלא גם לשמור על הרכב ולדעת לגייס צוות בהתאם לנקודות הטורפה שלך בכל הנוגע לשמירה על הרכב שלם באופן יחסי. מומלץ מאוד ושווה קנייה.

DiRT Rally

משחקיות - 9.1
גרפיקה - 9
סאונד - 8

8.7

מעולה

User Rating: Be the first one !

אודות Lidor

השאר\י תגובה