התנגשות ב-88 מייל בשעה – ביקורת לסרט להפליל את ג’ון דלוריאן

מסתבר שחייו של האיש שבנה את הרכב המפורסם ביותר של שנות ה-80, הדלוריאן, היו חיים בקצב מהיר ומסוכן כמו המכונית עצמה, כפי שגיליתי בסרט הדוקו “להפליל את ג’ון דלוריאן”

לרגל הגעת סרט הדוקו “להפליל את ג’ון דלוריאן”, חברת סלקום נתנה לנו הזדמנות לצפות בסרט הדוקומנטרי לפני שהוא מגיע ללקוחותיה ב-סלקום TV ב-1.8, והיות ש”בחזרה לעתיד” הוא הסרט האהוב ביותר עליי בכל הזמנים, לא יכולתי שלפספס את ההזדמנות לגלות עוד לגבי האיש שמאחורי המכונית שהפכה להיות מכונה הזמן של דוק בראון.

“להפליל את ג’ון דלוריאן” הוא טכנית סרט דוקומנטרי וקולנועי. הסרט מדבר על חייו עם ראיונות עם כל מקורביו ואנשים שלקחו חלק באירועים של חייו, ובו בזמן יש לנו שיחזור אירועים שמבוצעים על ידי אלק בולדווין (“רוק 30”) בתור ג’ון דלוריאן, מורנה בקארין (“דדפול”) בתור אשתו קריסטינה פיררה, ג’וש צ’ארלס (“האישה הטובה”) בתור ביל קולינס ודין וינטרס (“אוז”) בתור ג’ון ולסטרה.

ראינו שחזורים בסרטי דוקו בעבר, אבל לרוב השחזורים כללו דיבור של האנשים האמיתיים ובו בזמן אנחנו רואים שחקנים עלומי שם משחזרים את הסצנה. פה, הם מדברים על האירועים עצמם, ואנחנו רואים קטעי חדשות וראיונות מהתקופה, וסצנות משוחקות עם דיאלוג מדויק על ידי השחקנים. זה קונספט שמכניס הרבה יותר עניין אל תוך הסיפור והסרט, בעיקר עם הידיעה שכל כך הרבה זמן ניסו לעשות סרט על חייו של דלוריאן. אבל זה רעיון שרואים שהוא די חדש עבור יוצרי הסרט והוא לא לגמרי מיושם בצורה הטובה ביותר, כמו הצצה מאחורי הקלעים של השחזורים שאגיע אל זה בהמשך.

הסרט פותח עם יוצרי סרט הדוקו, יוצרי הסרט “בחזרה לעתיד” וכל האנשים שחקרו את חייו של דלוריאן. אחרי שאנחנו מקבלים הכרה קצרה לחייו בצעירותו, הסרט מראה לנו את אלק בולדווין בכסא האיפור מתכונן לגלם את דלוריאן בסצנות השחזור של הסרט, שכולל רגע מעניין שבו אנחנו מקבלים ממנו קצת הבנה של איך לגלם את ג’ון דלוריאן, איך להכנס לדמות שלו.

הסרט ממשיך אל התחלת דרכו של דלוריאן בתור מנהל ב-General Motors, ההצלחה שהוא השיג שם, והדרך שהוא עבר לאחר עזיבתו, תכנון הדלוריאן, פתיחת חברתו ועד סוף ימיו, עם התרכזות באירועים הפומביים ביותר שחווה ובהשפעה על משפחתו. מדובר בסרט שבנוי טוב, יש מעבר זמן קורונולוגי נקי מתחילת דרכו עד סופו, אבל יש רגע אחד שבו אנחנו מקבלים קטע שהם עובדים על שחזור אחד האירועים החשובים, רגע השיא בסרט ואלק בולדווין מדבר על איך דלוריאן בטח חשב ברגע זה על כל אירועי חייו.

אני מבין שהמטרה פה זה לקשר לסיפור חייו, כאילו אנחנו רואים סוג של פלאשבק, אבל עדיין מדובר פה בדוקו, ככה שזה הרגיש כאילו הגיע משום מקום, וקצת הרס חלק מהדרמה בהמשך של האירוע הזה, כשהסרט באמת הגיע אליו. זה אולי אלמנט שהיה עובד טוב אם היה מדובר בסרט ביוגרפי סינמטי, אבל מדובר פה בדוקו והסצנה הספציפית הזו, סוג של בולטת בחוסר הקשר.

לא אכנס לפרטים לגבי האירועים, אבל הכל מסופר בצורה ממש טובה, עם צבירה טובה של מתח ודרמה סביב חייו שמצאתי את עצמי סקרן לאורך כל הדרך, והרבה מזה הגיע מהתשוקה של יוצרי הסרט וכל האנשים שעבדו על הפרויקט, כולל בנו הבכור של דלוריאן. זה מרגיש שיש עניין אמיתי בחייו מכל המעורבים וזה כולל את השחקנים, שנותנים הופעות מצוינות בתור הדמויות שהם מגלמים. אפילו אם לעיתים, הרגשתי שאני צופה בשחקנים משחזרים סצנה ולא בדמויות עצמן, וזה בעיקר בגלל שהדוקו מחליט להראות קצת מאחורי הקלעים של סצנות השחזור עם דיונים על דלוריאן, איך הם יעשו את הסצנה ומחשבות השחקנים על מי שהם מגלמים.

אני חושב שלשמוע מהשחקנים מה הם חושבים על מי שהם מגלמים ומספרים את הזיקה שלהם לדמות היה מאוד מעניין, בעיקר לחובבי תעשיית הסרטים, אבל אני לא חושב שהיה לזה מקום בסרט. כיוון שזה טיפה פגע במשחק עצמו היות שהרגשתי כבר מההתחלה שאני רואה הופעה ולא קטע מחייו של ג’ון דלוריאן. עם המשך סרט הדוקו, אלק בולדווין נהפך להיות בעיניי ג’ון דלוריאן, אבל מדי פעם קיבלנו שוב הצצה מאחורי הקלעים וזה סוג של “שבר את האשליה” עבורי, מה שעובד בניגוד לסצנות השחזור, שנועדו לגרום לי לחשוב שאני רואה את האירועים מחייו של דלוריאן בבירור.

המטרה של סצנות ההצצה מאחורי הקלעים נועדו לתת לנו הבנה למי הוא ג’ון דלוריאן ואיך אנשים רואים אותו, כי אף אחד לא באמת ידע מה הוא חושב, וזה פה, איפה ששם הסרט הגיוני. התרגום של הסרט לעברית מתרכז בנושא המשפטי סביב דלוריאן, בהפללתו, אבל דו המשמעותיות של שם הסרט באנגלית מאפשר להבין יותר את הכוונה של יוצרי הסרט והאנשים המעורבים. Framing – מסגור, איך להגדיר את ג’ון דלוריאן, כי הוא היה איש מאוד מורכב שקשה היה להגדיר אותו, והסרט ללא ספק ניסה לעשות זאת.

בכל מקרה, עדיין מדובר בדוקו מאוד מעניין על דמות ציבורית מאוד מעניינת שלא ידעתי אפילו על קיומה. האירועים של חייו היו בהחלט מורכבים ודלוריאן השאיר חותם משמעותי על עולם המכוניות והעולם כולו, לטוב ולרע, ואהבתי במיוחד את ההשפעה של “בחזרה לעתיד” עבורו. זה סיפור מהיר וסוער עם הרבה עליות וירידות, כמו הדלוריאן עצמה.

סיכום

“להפליל את ג’ון דלוריאן” הוא ניסיון טוב ליצור סרט דוקו משולב עם סרט סינמטי. שחזור הסצנות מעט נפגע וכך גם זרימת הסיפור בגלל ההסתכלות מאחורי הקלעים של שחזור הסצנות, אבל זה בסופו של דבר היה עוד אלמנט שגרם לי מאוד לרצות לראות סרט קולנועי ביוגרפי על האיש, ביחד עם כל הסיפור על אורך החיים המהיר והמסוכן שבו חי. נצטרך בינתיים להסתפק בדוקו, שנותן הצצה לסיפור החיים המהיר והמסוכן של ג’ון דלוריאן.

הסרט סופק ביחד עם התמונות הרשמיות על ידי סלקום TV.

להפליל את ג'ון דלוריאן

ציון סופי - 8

8

טוב

למרות שהתמקדות בהפקה מאחורי סרט הדוקו פוגעת באלמנטים מסוימים, עדיין מדובר בסרט דוקו מרתק על דמות אייקונית בהיסטוריה המודרנית.

User Rating: Be the first one !

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

כתיבת תגובה

Specify Instagram App ID and Instagram App Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Instagram Login to work

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *