הקור לא יזיז לי – סיקור המשחק Frostpunk

בחום המטורף שאנחנו חווים בארצנו הקטנה רוב חודשי השנה, כולנו מחפשים להסתתר בקור המזגנים הביתיים, או סתם להידחף כמה דקות לחנות סבונים באמצע הדרך לתנופה קרירה להמשך הדרך, אבל ב-Frostpunk, זה ממש לא הסיפור. במשחק החדש מבית 11bit Studios, החבר’ה שהביאו לנו את המשחק המצויין אך המדכא ביותר שראינו בזמן האחרון, This War of Mine, נצטרך לשרוד בכל האמצעים האפשריים אפוקליפסת קור נוראית שמתרחשת באמצע-סוף המאה ה-19 של אנגליה, עם כל החידושים (וחוסר החידושים) המגיעים עם התקופה.

כשתתחילו את המשחק תראו את השתלשלות האירועים מאז התקפת הקור הראשונה, שבעקבותיה נדדו אנשי לונדון צפונה, אל עבר מכתש נטוש שבו שוכן גנרטור ענקי, עליו תצטרכו לבנות את ההתיישבות האחרונה בעולם. אבל, עצם זה שיש לנו גנרטור ענק לא אומר שאנחנו יכולים להשתמש בו, לכן תצטרכו לגרום לאנשיכם לעבוד במכרות פחם, שמהווה הדלק של הגנרטור ומה שבעצם מאפשר לנו לחמם את היישוב שלנו, כדי שלא יקפא למוות. תצטרכו גם להציע בתים ושירותים אחרים לתושבים, לכן נצטרך גם לכרות עצים ומתכת. במהלך המשחק תצטרכו גם לשחק עם מספר משאבים נוספים, כמו אוכל לא מבושל, אותו תקבלו על ידי שליחת אנשים לציד בכפור החיצוני, הקצאות אוכל אותן יכינו תושבים אחרים במבשלות מיוחדות, ועוד.

Frostpunk

חוק וסדר

בדומה למשחק הקודם של החברה, הטוויסט שהופך את המשחק למיוחד הרבה יותר משאר משחקי הניהול שבשוק, הוא הטון הדיכאוני של חוסר האונים אל מול האפוקליפסה, אותו משדר Frostpunk – במהלך המשחק שלכם, תצטרכו לקבוע שינויי חוקים לחוקה הקבועה אותה מכירים הלונדונים הנודדים, אך לא מדובר בשינויי תקציב ורכישת צוללות, אלא בדברים משני חיי אדם. לדוגמה, בדקות הראשונות של המשחק תיוודעו לכך שאין לכם מספיק כוח אדם במושבה שלכם כדי לגרום לה לתפקד כמו שצריך, ותצטרכו לקבל החלטה – האם להכריח ילדים לעבוד במכרות הפחם, או לגרום להם לעבוד אך ורק במבשלות ובעבודות פשוטות אחרות? לכל בחירה שתעשו במשחק יהיו חסרונות ויתרונות משלה, אך בעיקר חסרונות, משום שכמעט כל החלטה ושינויי חוק שתעשו במהלך המשחק תשפיע קשות על חיי התושבים.

במהלך ה-Tutorial של Frostpunk תצטרכו לבנות בניין מחקר ופיתוח, שיאפשר לכם לגלות חידושים טכנולוגיים, כמו מפעל הכורה פחם/מתכת מבטן האדמה, שיפורים לחימום שמציע הגנרטור שלכם, מרפאות, בתים גדולים יותר, הוצאת משלחות לחפש משאבים ויישובים מפורקים, ועוד. כל החידושים הללו לוקחים זמן רב לפיתוח, שגם הוא מצרך יקר שתצטרכו לנהל, משום שכל כמה ימים או שעות הטמפרטורה יכולה להשתנות בקיצוניות, ולחבל בתכניות שלכם. במהלך המשחק תיוודעו לכך שהגנרטור הגדול מחמם בדרגות, כלומר, ככל שמתרחקים מהגנרטור, כך החום שיורגש ממנו פוחת, לכן, בנוסף לניהול השדרוגים שתרצו לפתח, תצטרכו לחשוב טוב טוב איפה אתם ממקמים כל דבר, או לפחות לדאוג למחממים קטנים שעובדים 24/7, או לשדרג את הגנרטור שלכם לחמם בחוזק רב יותר, דברים שעלולים לגמור את מצבור הפחם שלכם במהרה.

כל האסטרטגיה הכרוכה בהשארת תושבי העיר בחיים היא עבודה מאוד מלחיצה, לא רק לנו המתכננים, אלא גם לתושבים עצמם, שבמהלך המשחק יתמרדו לאט לאט בתכניות שלכם ובחוקים שלכם ויאיימו לצאת החוצה אל הכפור, דבר שיכול לגרום לסופה של האנושות. בנקודה מסוימת במשחק הראשי תצטרכו להחליט גם על שיטה חדשה לשמור על האנשים בתוך העיר, על ידי אמונה ודת, שתאפשר לכוהני הדת כוחות בשליטה על התושבים, או על ידי משטר נוקשה שיעביר את הכוח אל החוק היבש. לכל בחירה יש כמובן את היתרונות והחסרונות שלה, ואת ההשפעה השונה שלה על התושבים ועל דרך הניהול שלכם.

Frostpunk

עצב שנראה ונשמע נהדר

כל המשחק והלחץ שלו מגיע אלינו עם גרפיקה נהדרת, מיוחדת, ומעניינת, עם עיצובים מיוחדים הממחישים לנו כל חוק לפני שאנחנו מפעילים אותו, מבט על כל פועל קטן במכרות שלנו, ובניינים המשתלבים יחדיו במושבה שאתם בונים, אך עדיין ניתן להבחין בהבדלים קטנים ביניהם גם אם אנחנו מסתכלים מקרוב או מרחוק על הכבישים הבנויים.

במשחק אסטרטגיה שתלוי בעיקר על בחירות והפעלת תפריטים שונים, שמחתי לגלות שהתפריטים בנויים בצורה מאוד אינטואיטיבית וקלה לשימוש, עם מספר קיצורים שתוכלו ללמוד במהרה לגישה מהירה לתפריטים השונים, עם משימות שונות שמופיעות בצד המסך ולא מפריעות מדי לניסיון ההישרדות שלכם.

עיצוב הסאונד והפסקול של המשחק עוזרים להבליט את הכפור והיגון שבמושבה הקפואה, עם צלילים מיוחדים לכל פעולה שלכם במשחק, ומנגינות שקטות שמנסות לעזור להנעים את הלחץ שבהשארת המושבה מתפקדת כמו שצריך.

למרות כל האסטרטגיה וכל העניין והקסם של המשחק, מצב המשחק הראשי הרגיש לי קצר מדי, ואולי מעט קל מדי ברמת הקושי הבינונית. לאחר שנחלתי כישלון במשחק הראשון שלי והמושבה התמוטטה עליי, התחלתי מחדש עם אסטרטגיה אחת ופשוטה בראש (שלא אספר לכם כדי לא לקלקל לכם את החוויה), שלמרות מספר קשיים קטנים בדרך לקחה אותי אל סוף המשחק בקצת פחות מחמש שעות ובישיבה אחת. אבל, לאחר שתסיימו את המצב הראשי ייפתח לכם מצב משחק חדש, שיאפשר לכם לחוות את הסיפור מנקודה שונה ועם אתגרים שונים, כך שאם אהבתם את הקונספט הראשוני של המשחק, תוכלו לחוות אותו כמה פעמים נוספות בלי בעיה.

Frostpunk

בנוסף לכך, המשחק מקבל עדכונים קבועים, איתם המפתחת מבטיחה להביא עוד מצבי משחק חדשים, שיפורים לבאגים המעטים שעדיין נמצאים במשחק, ועוד הפתעות בדרך.

בשורה התחתונה, אם אתם מחפשים משחק אסטרטגיה מיוחד שיכניס אתכם למצב קצת לחוץ ודיכאוני, אך עם הרבה אתגר וכיף, Frostpunk הוא משחק מושלם לכך, ומשחק שאני בהחלט ממליץ לכל שחקן לנסות לפחות.

 

את המשחק תוכלו לרכוש כעת אל המחשב האישי דרך Steam או GOG במחיר של $29.99 (כ-108 ש”ח). תודה למפתחת המשחק על סיפוק הקוד לסיקור זה.

Frostpunk

משחקיות - 8.5
גרפיקה - 10
סאונד ופסקול - 9

9.2

מעולה

משחק אסטרטגיה קצר וקולע, אך עם הרבה אפשרות למשחק חוזר, קונספט מעניין, גרפיקה מיוחדת וכמובן, כיפי.

User Rating: Be the first one !

אודות לידור כלפון

בן 20, עורך גיימינג ראשי באתר. משתדל לשחק בהכל מהכל ובעיקר בכל מה שקשור למחשב האישי ול-Nintendo. לא יכול בלי טיפת YouTube על הבוקר וחי בעולם הגיימינג והחומרה כמעט כל חיי.

השאר\י תגובה