אפקט הבאסה – סיקור המשחק Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromeda לא מצליח להחזיר את סדרת המשחקים האגדית לימי הזוהר שלה

Mass Effect: Andromeda הוא המשחק החדש בסדרת המשחקים המוערכת Mass Effect. רבים קיוו שהוא יהיה זה שישיב את המפתחת שלו Bioware לקדמת הבמה. למרבה הצער המשחק לא מתקרב באיכותו לרמתם של המשחקים הקודמים, ומחברה כמו Bioware שפיתחה משחקים מצוינים כמו Baldur's Gate ו-Dragon Age: Origins בהחלט צריך לצפות ליותר. המשחק הושק במצב חצי אפוי כשהרבה מערכות משחקיות לא עובדות כמו שצריך וכוללות הרבה באגים, אנימציות נוראיות וסאונד לא טוב. רק בשני תחומים משחק זה הוא שיפור ניכר על קודמיו – הגרפיקה ומערכת הקרב. מנוע המשחק אפשר למפתחים ליצור אזורים שנראים טוב יותר מכל משחק בסדרת Mass Effect, ומערכת הקרב היא המגוונת והטובה ביותר בסדרה. הבעיה היא שביחס למשחקי תפקידים שיצאו לפני כשנתיים כמו The Witcher 3, הגרפיקה של המשחק לא מרשימה במיוחד. גם מערכת הקרב לא מצליחה לעמוד בהשוואה למערכות קרב מגוף שלישי של משחקים כמו Gears of War 4 ו-Uncharted 4, וגם בשימור המאפיינים הבסיסיים של הסדרה המשחק נכשל. העלילה, חקירת הגלקסיה והדמויות הצדדיות בהן תפגשו במשחק פשוט לא מגיעות לרמה של המשחקים המקוריים. יש כמה רגעים מהנים פה ושם, אבל בהתחשב באיכות המשחקים הקודמים בסדרה, קשה להאמין שלמשחק הזה חיכינו חמש שנים.

Andromeda

המפתחים מצאו את הדרך הקלה לצאת מהתסבוכת שנוצרה לאחר הסוף השנוי במחלוקת של המשחק השלישי, ומבחינתי מדובר בהחמצה גדולה מאוד – גלקסיית שביל החלב המלאה בסכסוכים חברתיים ופוליטיים, יכלה להיות קרקע פורייה מאוד לעלילת המשחק. כדי ליצור דף חלק החליטו הכותבים לשכתב את החוקים הבסיסיים של הסדרה וקיבלנו סיפור המתרחש 600 שנה מאוחר יותר, במסגרתו יוצאת קבוצה של ספינות חלל ענקיות ליישב את גלקסיית אנדרומדה. הבעיה העיקרית שלי היא לא הריסת היסודות של הסדרה, אלא העובדה שהכותבים עשו מעט מאוד דברים עם החופש העצום שטמון בהעברת הסיפור לגלקסיה אחרת. הכותבים עזבו את גלקסיית שביל החלב, עולם משחק המתבסס על טכנולוגיה עתיקה שנוצרה על ידי חייזרים שנכחדו כדי לעבור לגלקסיית אנדרומדה, שגם בה כל עולם המשחק מבוסס על טכנולוגיה עתיקה שפותחה על ידי חייזרים שנכחדו. הבעיה היא שבניגוד ל-"ממסרי המסה" של משחק המקורי, הטכנולוגיה במשחק הזה משמשת במקרה הטוב כעלה תאנה לסיפור ולא כיסוד משמעותי בעולם המשחק. לטכנולוגיה הזו שלא אחשוף את תכונותיה מטעמי ספויילרים מעולם לא ניתן הסבר משכנע ותפקידה העיקרי הוא לקדם את העלילה, והשחקן הוא במקרה הדמות היחידה בכל אנדרומדה שיכולה להשתמש בה.
בנוסף לבני אדם, הגזעים הנוספים שעשו את המסע אל אנדרומדה הם: טוריאן, סאלאריאן, אסארי, וקרוגן. באופן מפתיע למעט הקרוגן, מדובר בכל הגזעים הדומים לבני האדם. כל הגזעים המעניינים והמגוונים מהסדרה כמו: גת', ולוס, אלקור וההאנאר לא מופיעים במשחק הזה. גם מבחינה עלילתית הקרוגן הם הגזע המעניין ביותר, הסיפור שנסוב סביב המושבה שהם מקימים הוא אחד מרגעי השיא של המשחק. סיפור המשחק מתחיל בצורה מבטיחה, ההתיישבות של גלקסיית אנדרומדה מתחילה ברגל שמאל, אתם מגיעים אל כוכב הלכת שבו הייתם אמורים להתיישב ומגלים שהוא הרוס לחלוטין ובלתי ניתן ליישוב. משם אתם ממשיכים אל מפקדת המשימה, ה-"Nexus", שבאופן לא מפתיע דומה מאוד ל-"מצודה" מהמשחקים הקודמים בסדרה. גם שם המצב נוראי, כל ההנהגה נהרגה במהלך מרד, המורדים נטשו את המשימה, ויש מחסור קשה באכול ובמים. זה גם לא עוזר שאף אחת מהספינות האחרות לא הופיעה בזמן. למרות ההתחלה המבטיחה, הסיפור של המשחק לא מצליח להמריא. המשחק לא נכנס לעומקן של הדילמות המוסריות והקיומיות שנובעות מהבעיות האלו (דבר שבהחלט היה ראוי לצפות שהכותבים יעשו). גם הסיפור עם הספינות האבודות לא מופיע במשך רוב המשחק והוא נפתר בצורה לא מעניינת לקראת הסוף.
Andromeda
לסדרה מצטרפים שני גזעים חדשים, שניהם דומים לבני האדם. האנגאראן הם הילידים בגלקסיית אנדרומדה והם מפוזרים, מדוכאים ומנסים לשחזר את תהילת העבר שלהם לאחר מאות שנים של הרס וחורבן שנגרם על ידי אסון טבע כלשהו. באופן לא מפתיע המשחק לא מספק הסבר לתופעה זו. הגזע השני הוא הקט, הרעים בסיפור, גזע אלים ופנאטי. הקט הגיעו לאנדרומדה כ-50 שנה לפני שהמשחק מתחיל ומאז הם משעבדים את האנגאראן. המשחק משלם מס שפתיים מוקדם לאופי העדין של המגע הראשון עם הגזעים החדשים האלה, אבל בפועל הוא מעביר אתכם במהרה דרך המפגשים האלה, ומוותר על כל משקל הרגשי שאולי יכל להיות להם. לאחר מכן אתם יכולים לקבל משימות, או לירות על החייזרים החדשים, או שניהם. המשחק עושה ניסיונות מעטים מאוד לבנות בסיס אמין סביב שני הגזעים הללו. יש גם כמה אזכורים למשחקים הקודמים בסדרה אך רובם הם לא יותר מאפיקומנים ואת המשמעותיים מביניהם אני לא אחשוף כאן. יכולתי להתעלם מהבעיות הרבות של עלילת המשחק אם דמויות המשנה והצוות היו ברמה של המשחקים הקודמים. למרות שלחלקם יש סיפור רקע מעניין, מעולם לא הרגשתי אליהם חיבור כפי שהרגשתי כלפי הדמויות במשחקים הקודמים.
כש-Mass Effect: Andromeda יצא הייתה מהומה גדולה בנוגע לאנימציות של המשחק. אני שמח לבשר לכם שהמהומה לא הייתה לחינם והאנימציות במשחק לא ברמה. הדיאלוגים הם חלק חשוב מהסדרה והאנימציות גורמות להם נזק גדול. הדמויות לא יוצרות קשר עין אחת עם השנייה, דבר שגורם לתחושת אי נוחות ולחוסר אמינות. אבל גרוע מכך, הרבה מאוד מהדיאלוגים באנדרומדה פשוט נכתבו בצורה מגושמת ולא מקצועית. בסצינות רבות במשחק יש צורות פנייה מוזרות ולא הגיוניות וקצב דיבור בעייתי. כל אלה מעידים על עריכה מרושלת מאוד שיוצרות קושי מאוד גדול להזדהות עם הדמויות או הסיפור שלהן. כמו כן, ניתן לראות שחלקים גדולים מהמשחק הודבקו בצורה גסה ולא עברו עריכה בכלל בעיקר במשימות הצדדיות ואפילו בכמה מהמשימות האישיות של חברי הצוות שלכם. יש כמה רגעים מהנים פה ושם, אבל הם יוצאים מן הכלל. איכות הכתיבה במשחק ירודה מאוד לא רק בהשוואה למשחקים הקודמים בסדרה, אלא גם בהשוואה למשחקי יריות כמו Call of Duty  ו-Battlefield, שלא בדיוק ידועים בכתיבה איכותית.
בהתאם לטרנד הנוכחי בתעשיית המשחקים Bioware לקחו את הסדרה בכיוון עולם פתוח עם המשחק הנוכחי. במשחק תזכו לחקור ארבעה כוכבי לכת עיקריים ועוד מספר כוכבי לכת קטנים. בכוכבי הלכת הגדולים תוכלו להתנייד באמצעות ה-"Nomad", רכב שטח שמהווה שדרוג לרכב ה-"Mako" מהמשחק הראשון בסדרה. על הנייר הרעיון של חקירת כוכבי לכת גדולים ומגוונים נשמע מצוין, אך במהרה תגלו שכמעט כל המשימות הם חסרות כל תכלית ומשעממות מאוד. מעבר למשימות הראשיות, שמעלתן היחידה היא העובדה שהן ממוקדת וקצרות, המשחק נותן לכם את האפשרות לקחת עשרות משימות צדדיות בשטח גדול ומשעמם. במסגרת המשימות הללו תצטרכו ללכת לסרוק משהו, בתמורה תקבלו כמה שורות של דיאלוג, כמה נקודות ניסיון, אולי גם איזשהו שדרוג וחוזר חלילה. המשחק מעמיס עליכם מספר עצום של משימות צדדיות עד כדי כך שזה יכול להיות כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחרי כל מה שאתם צריכים לעשות בבת אחת. בסופו של דבר ויתרתי על הניסיון לעקוב אחרי כל המשימות ביומן שלי והסתכלתי על המפה, הבעיה הייתה שבסוף המשימה לא ידעתי לאיזה חייזר חסר זהות והבעה הייתי צריך לחזור כדי שהסיוט הזה יגמר. מפת המשחק גם היא מסורבלת ולא מפורטת מאוד, והניווט אל עבר היעדים השוני הוא לא מדויק ומעצבן. בשביל משחק שמורכב מעולמות פתוחים עם עשרות משימות מדובר בלא פחות מאסון. גרוע מכך, חלק גדול מהמשימות דורשות מכם לקפץ הלוך ושוב כמו נער שליחויות בין כמה כוכבי לכת, ומכיוון שזמני הטעינה מאוד ארוכים, משימה צדדית שיכלה לקחת כמה דקות הופכת למסע מייגע שיכול לקחת כמעט חצי שעה. אחת המשימות היותר טובות במשחק היא בניית המאחזים על כוכבי הלכת בהם תבקרו, מדובר במשימות מהנות במיוחד בהן תקבלו תמורה משמעותית עבור ההשקעה שלכם. חבל שמדובר רק במשימות צדדיות כי בהחלט מדובר במשימות שיכלו להוות את אחד מעמודי התווך של המשחק. מעבר לכך גם המשימות הצדדיות הכי טובות ב-Mass Effect: Andromeda לא מגיעות לקרסוליים של המשימות הכי טובות במשחקים הקודמים. ניכר כי התכלית היחידה של המשימות הצדדיות היא להאריך את המשחק באופן מלאכותי.
 
מערכת הקרב ב-Mass Effect: Andromeda היא כנראה הכי טובה בסדרה והיא הדבר הכי מוצלח במשחק הזה. בניגוד למשחקים הקודמים לא תוכלו לעצור את הזמן ולתת פקודות לחברי הצוות שלכם. במקום תקבלו תרמיל ריחוף שיאפשר לכם להתנייד בחופשיות על פני שדה הקרב. המשחק גם מוותר על כל מערכת המקצועות שהייתה קיימת במשחקים הקודמים בסדרה, וכעת תוכלו לחלק את נקודות המיומנות שלכם בכל קטגוריה שבה תחפצו. את מערכת המקצועות מחליפים פרופילים שונים אותם תוכלו לפתוח באמצעות השקעה של נקודות מיומנות בקטגוריות מסוימות. מערכת זו ככל הנראה הושאלה ממשחק התפקידים המצוין Kingdoms of Amalur: Reckoning (איאן אס. פרייזר הוא המעצב הראשי של שני המשחקים). המשחק נותן לכם מגוון רחב של נשקים, ובפעם הראשונה בסדרה תוכלו אפילו ליצור נשקים בעצמכם. הבעיה שכל המערכת העמוקה הזו קבורה מתחת לערימה של תפריטים מבולגנים ולא מסודרים. בסופו של דבר מערכת הקרב אמנם מהווה שיפור יחסית למערכת הקרב במשחקים הקודמים בסדרה, אך בהשוואה למשחקי תפקידים אחרים מדובר במערכת מיושנת. אמנם יש גיוון רב במספר הכוחות והיכולות העומדים לרשותכם, אבל האויבים מולם תלחמו הם לא מגוונים והקרבות חוזרים על עצמם. לאחר כמה שעות תרגישו שכבר מיציתם את מערכת הקרב.
הגרפיקה ב-Mass Effect: Andromeda היא בהחלט שיפור ביחס למשחקים הקודמים בסדרה ומנוע ה-Frostbite עושה עבודה לא רעה, אך בהשוואה לשאר משחקי התפקידים הקיימים בשוק לא מדובר במשהו יוצא דופן. העיצוב האמנותי ועיצוב סביבות המשחק השונות עושים חסד עם המשחק, ונשארים נאמנים יחסית למשחקים המקוריים. פסקול המשחק הוא סביר אך נעשה בו שימוש מועט, רק בסצינות מסוימות שקשורות לעלילה ורק במהלך קרבות. הסאונד במשחק הוא נוראי, הקולות של האויבים לא אמינים, הרובים נשמעים כמו רובי צעצוע והדיבוב של הדמויות נעשה בצורה לא טובה. מצב המשחק מרובה המשתתפים שהופיע לראשונה במשחק השלישי בסדרה חוזר גם כאן. מדובר במצב משחק שיתופי בו אתם ועוד כשלושה חברים תלחמו מול גלים של אויבים. כל האויבים במצב מרובה המשתתפים מקורם במצב לשחקן יחיד. גם כאן מערכת הקרב לא מחדשת הרבה. רמת הקושי קצת יותר גבוהה מהקמפיין לשחקן יחיד, אך היא לא סיבה מספיק טובה להשקיע את זמנכם היקר במצב משחק זה.
 Andromeda
אם ברמה הטכנית Mass Effect: Andromeda היה עובד כמו שצריך יכול להיות, היה מדובר במשחק בינוני. Bioware ו-EA החליטו להשיק משחק חצי אפוי ולכן מדובר במשחק לא טוב. אני לא מגזים כשאני אומר שהמשחק מלא בבאגים ורץ בצורה רעה מאוד, לפחות על קונסולת ה-PlayStation 4. זה מאוד מפתיע שמפיצה גדולה כמו EA משיקה משחק במצב כזה. יכולתי למלא את כל הסיקור הזה בדיווח על כל הבעיות בהן נתקלתי. המשחק סובל מבעיות במערכת הקרב, בסאונד, באנימציות, בדיבוב, בכתיבה ובממשק. כמו כן המשחק קורס ונתקע פעמים רבות, חלק גדול מהמשימות לא ניתן להשלים וזמני הטעינה ארוכים כאורך הגלות. משימות מסוימות אפילו נעלמו מהיומן שלי ללא סיבה הגיונית.

דמויות נתקעות במהלך האנימציות, משתגרות ממקום למקום במהלך סצינות, עוברת דרך קירות וכדומה. חלק מהדיבוב ב-Mass Effect: Andromeda מופעל במקביל ככה ששומעים את אותה דמות מדברת על שני דברים שונים במקביל, לרוב זה לא כל נורא, אבל יהיו מקרים בהם זה ישמע כאילו הדמויות מדברות ג'יבריש ולא תבינו דבר. חלק גדול מהדיאלוגים סותרים לחלוטין את מה שקורה באותו הרגע במשחק. בנוסף חלק גדול מהחדרים לא יפתחו ותצטרכו לטעון את המשחק מחדש. אויבים נוטים להיתקע בעולם המשחק, משימות נהרסות בעצמן ללא הסבר וכך נמנעת מכם התקדמות. יש למשחק עוד הרבה בעיות אך היריעה קצרה מלהכיל אותן.

בתור מעריץ מושבע, שקנה ושיחק בכל שלושת המשחקים הראשונים בסדרה על קונסולת ה-Xbox 360 קשה לי אישית לראות לאיזה מצב נקלעה סדרת המשחקים שנחשבה בעיני רבים לסדרת המשחקים הטובה ביותר בדור הקונסולות הקודם. באופן טבעי קשה לתאם ציפיות לאחר סדרת משחקים כל כך מוצלחת, אך EA ו-Bioware לא עשו אפילו את המינימום כדי לעמוד בציפיות של המעריצים והשיקו את Mass Effect: Andromeda כשהוא לא מוכן.

Mass Effect: Andromeda

גרפיקה ואנימציה - 4
משחקיות - 5
פסקול ודיבוב - 4
סיפור - 3

4

לא טוב

Mass Effect: Andromeda הוא משחק חצי אפוי עם בעיות רבות והוא מבייש את המורשת הענפה של המפתחים שלו.

User Rating: Be the first one !

אודות דניאל לניאדו

במקור מרעננה, כיום מירושלים. סטודנט לביולוגיה, חובב סרטים ומשחקים מושבע.

השאר\י תגובה