אופרת חלל – ביקורת האוסף Mass Effect Legendary Edition

Mass Effect הייתה ונשארה אחת מסדרות המשחקים האהובות ביותר אי פעם. עכשיו, כ-14 שנה מצאת המשחק המקורי, בואו נגלה אם המשחקים בסדרה עדיין שווים את הזמן ואת הכסף שלכם עם האוסף החגיגי שמאגד את כולם, Mass Effect Legendary Edition!

אני מודה שלא חשבתי שאצליח לסיים את שלושת משחקי Mass Effect תוך שבועיים לטובת הביקורת הזו, אבל זה קרה ועכשיו אחרי למעלה מ-50 שעות משחק על גבי כל שלושת המשחקים בסדרה, הגיע הזמן לראות האם האוסף Mass Effect Legendary Edition שלוקח את אחת מסדרת משחקי התפקידים היותר מוכרות ואהובות אי פעם ומביא אותן לדור המודרני עם מתיחת פנים גרפית ושינויים קלים אך משמעותיים למכניקת המשחקים שווה את הזמן והכסף שלכם! שנתחיל?

אז אם אתם שואלים את עצמכם "למה הרגשת לנכון לסיים את כל שלושת המשחקים לפני שכתבת ביקורת, הרי זה משחקים ישנים רצח שבטוח שיחקת בהם", אז תנו לי להסביר.. אני ללא ספק מתבייש לכתוב את זה אבל כן, מעולם לא שיחקתי עד לרגע יציאת האוסף הזה בשום משחק של מאס אפקט, ואני חייב לציין שזה היה מבחינתי אחד מהחורים בהשכלה היותר גדולים שהיו לי, ואני מאוד שמח שהביקורת הזו עזרה לי לשבת לא מעט שעות מול הפלייסטיישן במטרה למלא אותו.
ומכיוון שלא שיחקתי במשחקים המקוריים, אציג כמובן את השינויים המרכזיים ש-BioWare עשתה עם Mass Effect Legendary Edition במטרה להנגיש את סדרת המשחקים הבאמת מעולה הזו לדור המודרני, יחד עם הדעה האישית שלי על עלילת המשחקים בכללי, על המשחקיות שהפתיעה אותי לטובה ולרעה ועל שאר ירקות נוספים שקשורים למשחק.

בתור התחלה, חשוב לי לספר לכם על העלילה של מאס אפקט היות והיא נמתחת באופן מלא על גבי כל שלושת המשחקים, ויש לשחק בכולם לפי הסדר על מנת להבין אותה במלואה (ויש הרבה להבין).
במאס אפקט אנחנו מגלמים את קומנדר שפרד, נחת חלל מרשים ביכולותיו שיוצא למסע להציל את הגלקסיה. שפרד הוא נחת החלל הראשון מגזע בני האדם שמקבל את התואר "Specter", שהם למעשה שליחים של המועצה שעובדים רק תחת פקודותיה ובעלי חופש פעולה מלא בכל רחבי הגלקסיה, מדובר בתואר שניתן לאנשים מסוימים מאוד על ידי המועצה הבין גלקטית (מועצה שמורכבת בעיקרה מחייזרים שלא ממש מתים על גזע האדם, כך שמדובר בהישג של ממש).

בכל אחד מהמשחקים שפרד יעמוד אל מול בעיה גדולה אחת שממשיכה באופן ישיר את עלילות המשחקים שקדמו לה, כאשר לעיתים קרובות עלילת המשחק תוכל להשתנות בצורה משמעותית מהבחירות שתבצעו במהלך המשחקים.
וכן, זה בחירות שממש משפיעות על חלקים נכבדים מהעלילה (חיים ומוות של דמויות, קשרים רומנטיים בין דמויות ועוד שלל השפעות אחרות), והדבר הכי מגניב הוא שהבחירות שתבחרו במשחק הראשון ישפיעו על המשחק השני וכן על השלישי, כך שכל שלושת המשחקים מרגישים כמו סרט אחד ענק שמושפע באופן מלא מהבחירות של הצופה, וזה חברים, גאוני בעיניי. מעבר לכך אם נשחק בכל המשחקים ברצף במסגרת האוסף נקבל בונוסים שיסייעו לנו במשחקים האחרים, כך שממש שווה להשקיע את הזמן בכל משחק ולא לקפוץ ישר למשחק האהוב עליכם בסדרה (בייחוד אחרי שהמולטיפלייר של המשחק השלישי נגנז והוא היה משהו שהקל מאוד על הקושי של המשחק השלישי).

אדגיש עוד קצת על הבחירות במשחקים, היות וזה חלק מרכזי מהעלילה.
המשחק מאפשר לנו לקחת חלק בבחירות הכי גדולות שיש, כאשר ברוב המקרים לשפרד תמיד תהיה את המילה האחרונה בכל מצב. כמו כן המשחק מחשב את טיב הבחירות שלנו ומעניק לנו ניגוד בהתאם, כאשר ניקוד זה מתחלק בין שתי "דפוסי התנהגויות" שונות. הראשון הוא "Paragon" – הנקודות כאן ניתנות על ידי בחירות "טובות", בניהן להציל דמות ממוות, לסייע לדמות מסוימת בבקשות שלה, פיתוח של קשרים אינטימיים בין דמויות ועוד. הדפוס השני הוא "Renegade" – הנקודות כאן ניתנות על ידי "בחירות רעות" כגון רצח של דמות, שימוש בכוח לא סביר, יד קלה על ההדק ועל הלשון שלכם ועוד.

בעוד והמשחק כאמור מאפשר לכם חופש בחירה מלא בדיאלוגים השונים (משמע תוכלו לבחור פעם אחת להיות נחמדים ובפעם אחרת ממש לא), עדיין ברוב המוחלט של המקרים הדיאלוגים כמעט תמיד יתעדפו את הדפוס בו בחרתם בתחילת כל משחק, היות וככל שתשקיעו בהתנהגות מסוימת, יפתחו לכם תשובות שונות שתומכות באותו הדפוס, ולכן אם יקרה מצב שתזגזגו יותר מידי בין דיאלוגים, לא יפתחו לכם שום אפשרויות שיחה מיוחדות כי שני מדי הדפוס שלכם לא יעלו מספיק עקב הזגזוג בניהם.
התוצאה היא שבתחילת כל משחק בחרתי לעצמי דפוס כלשהו להיצמד אליה, בעיקר אחרי שבמשחק הראשון זגזגתי בין שתי ההתנהגויות מה שבסוף קלקל לי את אפשרויות הבחירה המיוחדות. במשחק השני הייתי מאוד נחמד לכולם, ובמשחק השלישי כבר לא שמתי על אף אחד פס. אני בטוח שיש כאלה שלא יהיה להם אכפת להיצמד להתנהגות מסוימת, אבל במקרה שלי זה הרגיש לעיתים שהמשחק מכוון אותנו בלי ברירה לדפוס התנהגות מסוים, וחבל. יחד עם זאת זה אומר שיש לנו באמת אינספור אפשרויות של משחק חוזר, היות ובכל פעם נוכל לבחור דפוס התנהגות שונה שכמובן ישנה את מהלך העלילה באופן מלא כל פעם מחדש.

בסופו של יום, העלילות של כל שלושת המשחקים פשוט נהדרות (באופן אישי הכי אהבתי את המשחק השני בסדרה), והיות והאוסף הזה כולל בנוסף לעלילות הראשיות גם אינספור משימות צד וחבילות הרחבה לכל שלושת המשחקים, תהיו בטוחים שאם אתם רוצים לסחוט מהמשחק את כל המיץ, תהיו מוכנים לשבת הרבה על הספה מול המסך, כי כמות התוכן פה פשוט לא נגמרת. כן אציין שההרחבות עצמן שולבו אל תוך המשחק הראשי, מה שאומר שלאו דווקא תדעו אם אתם עושים משימה שקשורה בצורה כזאת או אחרת לחבילת הרחבה מסוימת, ולעיתים סדר לא נכון של המשימות השונות עשוי לגרום לעיוותים קלים בעלילה (קרה לי שדמות מסוימת עשתה במסגרת משימת צד של הרחבה משהו שהתבסס על חלק מהעלילה הראשית שטרם הגעתי אליו), כך שאם אתם לא שיחקתם במשחקים בעבר, ממליץ לכם לפתוח גוגל בשביל לדעת איזה משימות כדאי להשאיר לסוף כדי לא לפגום לכם בהתפתחות העלילתית).

אם נשים את הבחירות בצד לרגע, מאס אפקט הוא משחק יריות מגוף שלישי שעושה שימוש במערכות ניהול דמות וצוות בצורה נהדרת.
בתחילת כל משחק נוכל לבחור את הסיפור רקע של שפרד ואת הקלאס שלו (אם כי ישנה אפשרות למשוך את הנתונים האלה מהמשחק הקודם אם תרצו), כאשר כל קלאס מעניק לשפרד יכולות שונות במהלך הקרב, ובנוסף לכך כל קלאס מאפשר לשפרד להתמקצע בסוג מסוים של נשקים. משום מה במשחק הראשון לא הייתה הגבלה על סוג הנשקים שעשיתי בהן שימוש לא משנה באיזה סוג נשק השתמשתי, אבל במשחקים האחרים כן הייתי מוגבל בסוג הנשקים שאני יכול להשתמש בהם בהתאם לקלאס שבחרתי בהתחלה, שזה קצת מבאס בייחוד כשמשכתי את הדמות שלי מהמשחק הקודם מה שגרם לזה שהייתי מוגבל לאקדחים ורובה צלפים בלבד).

בכל משחק נוכל להרכיב את הצוות שלנו, כאשר כל חבר צוות כולל סט כלים ייחודי רק לו, כך שניתן להרכיב לאורך המשחקים אינספור סוגים שונים של קבוצות להשתמש בהן. כמו כן לכל חבר צוות וגם לשפרד עצמו יש מערכת של יכולות שניתן לשדרג באופן עצמאי או באופן אוטומטי (במשחק הראשון עבדתי על אוטומט וזה היה טעות, ממליץ לכם בחום להשקיע את הזמן בחקר היכולות והתאמה שלהן לסגנון המשחק שלכם, זה משמעותי!). מעבר לכך כמפקדי החבורה יש לנו יכולת להפעיל יכולות שונות שלנו ושל הדמויות שלנו בלחיצת כפתור (אגיד כבר עכשיו שהתפריטים בכל המשחקים לא התיישנו טוב והם מאוד פרימיטיביים בעיניי), לצד היכולת לגרום לחברי קבוצה ללכת לנקודה מסוימת כדי לספק לנו חיפוי או זווית קרב נוספת.

מעבר לכך במהלך הקרבות השונים נשתמש בעיקר במערכת של כניסה ויציאה ממחסות. בעוד והמשחק הראשון מרגיש מאוד, אבל מאוד מיושן כשזה נוגע לשליטה בדמות וירי (הכניסה למחסות מרגישה לא חלקה והירי מרגיש כאילו אנחנו יורים על מטרות ספוג), במשחק השני ובמשחק השלישי מערכות הירי מעולות ואפילו מצוינות (בייחוד המשחק השלישי, השליטה והירי שם עשויים פשוט מושלם).
כך או כך, לאורך כל שלושת המשחקים מערכת הקרב לא משתנה בהרבה, ובבסיסה מדובר ללא ספק במערכת טובה ומהנה. כמו כן אפילו שלא שיחקתי במשחקים המקוריים, ממה שבדקתי השינויים שבוצעו למערכות הירי ולתפעול הכללי של המשחק בהחלט מורגשים, ואני מאמין שאם הייתי משחק במשחקים המקוריים הייתי מעריך את השינויים האלה אפילו יותר, אבל היות ולא שיחקתי במשחקים המקוריים, אין לי כאן יותר מידי מה לשפוט ולהשוות.

מעבר לשינויים במשחקיות עצמה, Mass Effect Legendary Edition כולל גם שיפורים גרפיים, בעיקר למשחק הראשון שעבר מתיחת פנים של ממש, אם כי רבים טוענים שמדובר במתיחת לא איכותית במיוחד. הטקסטורות של שלושת המשחקים נראות נהדר, וגם האנימציות מרגישות חלקות מספיק למשחקים בני 10+. כן הרגיש לי שהעבודה על תזוזת הפה של הדמויות יכלה לקבל קצת יותר יחס (אולי זה רק אני אבל התזוזת פה של הדמויות במשחק נראית ממש אבל ממש מצחיק ומגושם, בייחוד במקרה של בני האדם), אבל בסופו של דבר ברוב המוחלט של המקרים אין לי יותר מידי תלונות כאן.

גם בתחום הביצועים לא חוויתי בעיות, והמשחק שלי על גבי ה-PlayStation 5 היה מעולה, ואפילו שלא מדובר בגרסה ייעודית לקונסולה, הבנתי שזמני הטעינה של המשחקים שופרו משמעותית, שזה תמיד טוב (לא רק בפלייסטיישן אגב, גם במחשב או באקסבוקס).

אז אם אסכם את כל האוסף הבאמת גדוש בתוכן הזה, Mass Effect Legendary Edition היא סדרת משחקים שבאמת חובה לשחק אם אתם החובבים הכי קטנים של משחקי תפקידים. העלילה כאן פשוט מעולה וכתובה היטב (באופן אישי הכי אהבתי את המשחק השני מבחינת עלילה), המשחקיות עצמה מעולה גם כן (אם כי המשחק הראשון בהחלט מרגיש מיושן מאחיו) והחווית הכללית מרגישה כמו אופרת חלל משומנת שמספקת שעות על גבי שעות של עלילה טובה, משחקיות נהדרת ואינספור אפשרויות למשחק חוזר, משחק שישתנה בכל פעם בהתאם לבחירות שלכם ויתן לכם את החופש המלא להיות נחת החלל המושלם ביותר בעיניכם!

*Mass Effect Legendary Edition זמין כבר היום לרכישה למחשב האישי, ל-Xbox One, ל-PlayStation 4, ל-Xbox Series S/X ול-PlayStation 5.

*עותק לביקורת הובא על ידי עדלי יונייטד, תודה רבה! שוחק על גבי ה-PlayStation 5.

Mass Effect Legendary Edition

ציון סופי - 8.5

8.5

מעולה

הגלקסיה מחכה רק לכם!

User Rating: Be the first one !

אודות רועי האן

רועי האן, לשעבר העורך הראשי של מחלקת החומרה ב-PCGalaxy. בעברו היה גם כתב הטכנולגיה והמשחקים של אתר ynet. רועי הוא טכנאי מחשבים, גיימר ותיק וגיק משכמו ומעלה. כיום הוא משמש כאיש מערכות מידע בחברת המשחקים הישראלית Gliding Deer.

השאר\י תגובה