החלל הוא הבית – ביקורת המשחק Returnal

כוכב לכת מסתורי, לופ זמן ומערכת קרב מהנה ומאתגרת, אלה רק כמה מהדברים שתקבלו כשתשחקו ב-Returnal, המשחק האקסלוסיבי החדש ל-PS5!

אז אחרי מספר חודשים יפים שה-PlayStation 5 נמצאת כאן, סוף כל סוף מתחילים להגיע לקונסולה משחקים חדשים ואקסלוסיביים באופן מלא, משמע משחקים שלא ניתן למצוא בשום מקום מלבד על גבי ה-PS5. לאחר שקיבלנו את החידוש למשחק Demon's Souls שאתגר את החושים שלנו לצד Sackboy: A Big Adventure שנתן לנו לעשות כיף בלי יותר מידי חשבון, מגיע לו משחק חדש, מאתגר ומרתק במיוחד. אני מדבר כמובן על Returnal, אחד ממשחקי האקשן היותר מהנים שיצא לי לשחק השנה. הנה מה שחשבתי עליו!

אז כן, עד כה לא היו יותר מידי משחקים אקסלוסיביים לפלייסטיישן 5, ובעוד ולדעתי סוני איחרה קצת באספקת משחקים חדשים ומגניבים, מוטב מאוחר מאשר אף פעם, ואוי כמה שהיה שווה לחכות!
כמו הרבה משחקים אחרים שיצאו ועוד יצאו השנה, גם ל-Returnal אני חייב לציין שחכיתי מאוד, בעיקר כי זהו אחד מהמשחקים האקסלוסיביים הראשונים של הפלייסטיישן 5 לאחר השקתה, והוא היה נראה לי מהרגע הראשון שראיתי אותו ועד לרגע שהתחלתי וסיימתי לשחק לאחד מהמשחקים היותר מושכים שיצא לי להיתקל בהם לאחרונה.

לפני שנקפוץ לתוך הקרביים של Returnal, אציין כבר עכשיו שלא הולכים להיות כאן שום ספויילרים לעלילת המשחק (בעיקר כי היא הרבה יותר מסועפת ממה שחשבתי שהיא תהיה וכמובן כי חבל שאהרוס לכם את החוויה), ובמהלך הביקורת הזו אדבר בעיקר על מאפייני העלילה באופן כללי, על המשחקיות ומערכות המשחק השונות ואיך לא.., על הביצועים של המשחק על גבי הקונסולה עצמה, כי בכל זאת יש לנו כאן SSD מהיר במיוחד שכדאי לשים עליו לא מעט דגש, שנתחיל?

אז נתחיל בקצת רקע על סיפור המשחק. אנחנו מגלמים את האסטרונאוטית סלין, שנוחתת נחיתת אונס בכוכב חייזרי לא מוכר בשם אסטרופוס. לאחר שסלין מתעוררת מההתרסקות, היא מבינה שעלייה להתחיל לחקור את הכוכב במטרה להבין איפה בדיוק היא נמצאת. כמובן שהחקר של סלין על גבי הכוכב המשונה נגמר מהר מאוד והיא מיד מוצאת את מותה, אבל ברגע שזה קורה היא מתעוררת פעם נוספת בחללית שלה, וכאן היא מתחילה להבין שמשהו פה לא בדיוק רגיל.

כמו כן, סלין חווה ברגעי המוות שלה חזיונות משונים ולא ברורים מהעבר שלה, דבר שעוד יותר גורם לה לרצות ולהבין מה בדיוק קורה כאן. ואם זה לא מספיק, סלין מגלה שבכל פעם שהיא מוצאת את מותה, הכוכב שעליו היא נמצאת משתנה, מה שגורם לעוד יותר בלאגן ובלבול.

הרגעים הראשונים של הסיפור מאוד לא ברורים, וגם לאחר כמה שעות של משחק לא ממש הבנתי מה קורה. אבל אפילו שלרוב אני לא מתחבר למשחקים שמבלבלים את השחקן ברגע שהם מתחילים, אני חייב לציין שההנגשה של סיפור המשחק כאן עשויה בצורה חכמה מאוד. המשחק נותן לכם להיכנס אל תוך האקשן באופן מיידי, תוך כדי שהוא זורק עליכם מידי פעם פיסת עלילה קטנה. אותה פיסת עלילה שופכת בכל פעם עוד קצת אור, עד שלבסוף תבינו בדיוק מה קורה ומה עליכם לעשות.

אם זה לא היה ברור מהסיפור, אז כן.. Returnal הוא משחק אקשן שנשען המון על אלמנטים מז'אנר משחקי ה-Roguelike. ברגעים הראשונים של Returnal הרגשתי כאילו אני משחק במעיין שילוב מוזר של Hades, Dead Cells ו-The Binding of Isaac, תוך כדי שאני מסתובב בעולם ונלחם בחייזרים שונים ומשונים שהזכירו לי מאוד את המשחק Prey או את הסרטים של הנוסע השמיני.

מלבד העובדה שהמשחק משתנה בכל פעם שאתם מתים, המשחקיות עצמה כוללת לא מעט אתגר שיצריך מכם דיוק וריכוז. המשחק מאתגר מאוד (ויוצריו מאוד מתגאים בכך אגב היות והם זורקים עלינו הודעה שהמשחק נועד להיות מאתגר ברגע הראשון שנפתח אותו), אבל לא מדובר באתגר מתסכל או מעיק, מדובר באתגר שניתן לעבור בקלות כל עוד תתאמנו ותחדדו את הכישורים שלכם במהלך המשחק.

בבסיס המשחקיות, Returnal הוא משחק אקשן-יריות מהיר במיוחד, הכולל לחימה מהירה ומדויקת לצד שימוש במגוון רחב של כלים במטרה להביס את האויבים השונים בהם ניתקל במהלך המשחק (ולשמחתי הרבה יש הרבה מהם). בעוד ובתחילת הדרך יהיה לרשות סלין רק אקדח קטן, ככל שתתקדמו במשחק תפתחו לעצמכם אפשרויות משחק חדשות בדמות נשקים חדשים, שיפורים שונים (רובם חד פעמיים לאותה ריצת המשחק אך כמה מהם יישארו איתכם לאורך כל המשחק ברגע שתפתחו אותם), חפצים מיוחדים ועוד.

מפת המשחק כאמור משתנה בכל פעם, אבל ישנם כמה חדרים שכמעט תמיד תיתקלו בהם, כגון חדר שמאפשר לכם לרכוש נקודת מוות נוספת, חנויות שונות בהן תוכלו להכין חפצים, חדרי בונוס ואתגרים וחדרים נוספים שעשויים לסייע לכם במהלך הקרב (או כמובן להזיק, כי בכל זאת צריך פה קצת אלמנטים של מזל).

אחת מהמערכות שהכי אהבתי במשחק היא מערכת האנדרנלין. היות והמשחק רוצה שתהיו כמה שיותר מדוייקים וחדים, מערכת האנדרנלין נועדה לספק לכם פרס על כך. ברגע שתחסלו 3 אויבים מבלי להיפגע, יפתח לכם בונוס ראשון שיסייע לכם במהלך הקרב. חיסלתם עוד 3 אויבים מבלי להיפגע? ניחשתם נכון, קיבלתם עוד בונוס שיסייע לכם. בסך הכל יש 5 בונוסים שונים שניתן לפתוח. מה הקאץ'? ברגע שתיפגעו, בין אם מדובר בפגיעה מאויב, נפילה לתהום, מכה קטנה מלייזר או מלכודת, כל הבונוסים שלכם יתאפסו ותיאלצו לאסוף אותם מחדש.

מעבר לכך אהבתי מאוד במשחק את הקרבות עצמם. הם מאוד, אבל מאוד מהירים ומאוד מאתגרים, וטוב שכך. המשחק לא נח לרגע (ברמה של קרב ארוך עקוב מדם ב-Doom Eternal), וכמעט כל הזמן יהיה לכם אויב לירות בו, מלכודת להתחמק ממנה או בוס גדול לחסל. אם כבר דיברתי על הבוסים, הם לא פחות מהנים מהקרבות הרגילים, ובפעם הראשונה שתביסו כל בוס הוא ייתן לכם את המפתח לעולם המשחק הבא. היתרון כאן הוא שברגע שעברתם לעולם המשחק הבא, במידה ותמותו, לא תצטרכו להביס את הבוסים שכבר חיסלתם פעם נוספת, ותוכלו לעבור לעולם הבא במשחק בקלות וללא צורך בקרב הבוס המאתגר (כמובן שתוכלו להילחם בו לכיף אם בא לכם).

בסופו של דבר הטיפ המרכזי שאני יכול לתת לכם עם המשחק זה פשוט להכיר בעובדה שאתם תמותו לא מעט, ואפילו שזה עשוי לתסכל לפרקים (בייחוד כשיש לכם ריצה מטורפת ומתתם מאיזו שטות כלשהי), המוות הוא חלק בלתי נפרד מחווית המשחק, וחשוב מאוד להבין את זה על מנת להנות מהמשחק בצורה הטובה ביותר. ברגע שתמותו תרצו ישר להתחיל ריצה חדשה, תוך כדי ההבנה שהפעם תהיו טובים ומדויקים יותר, ואין תחושה יותר טובה מזו במשחק בסגנון הזה. כמו כן חשוב לזכור שהמשחק כולל לא מעט אלמנטים של מזל, היות ואין לכם שום שליטה על הנשקים והחפצים השונים שתקבלו בכל ריצה, דבר שכמובן מוסיף לאתגר עוד יותר.

כן יש מספר דברים שפחות אהבתי, והגדול מבניהם הוא השימוש במערכת הטעינה של נשקי המשחק. ברגע שהמחסנית שלכם תיגמר, סלין תיאלץ לטעון מחדש את הנשק שלה, תוכלו לחכות ולתת לה להשלים את המלאכה לבד, אבל אם תרצו תינתן לכם אפשרות לתזמן לחיצה על גבי מד הטעינה, ואם תצליחו לקלוע לתוך החלק הנכון במד הזה הנשק שלכם יטען באופן מיידי. אין לי בעיה שהמשחק מצריך מאיתנו לטעון את הנשק, אבל אני חייב לציין שברוב המוחלט של הפעמים ההתעסקות עם מד הטעינה פשוט מבלבלת וקוטעת את חוט המחשבה במהלך הקרב, ולא בצורה שתוסיף אתגר, אלא בצורה שתעיק.

כמו כן המשחק כולל בין כל החפצים השונים שלו גם "טפילים" שהם יצורים שנדבקים לסלין ומעניקים לה בונוס מסוים לצד נתון שלילי מסוים. בעוד ויש הרבה סוגים של טפילים שתיתקלו בהם במהלך המשחק, כמעט כולם כוללים נתון שלילי חזק מידי, מה שהופך את הטפילים למערכת לא מאוזנת שלא מספקת יחס פרס/סיכון משתלם מספיק, מה שגרם לי ברוב המוחלט של המקרים לדלג על שימוש בהם, וחבל שכך.

אציין לטובה גם את מערכת האתגרים של המשחק. המערכת הזו תיפתח לכם ברגע שתביסו את העולם הראשון של המשחק, ותוכלו לגשת אליה בקלות מתוך החללית שלכם. המערכת כוללת בכל יום אתגר אחר שתוכלו להשלים, כאשר האתגר עצמו מורכב מהגדרות משחק מסוימות כגון נשק מסוים שאתם חייבים לעשות בו שימוש, נתונים מסוימים שאי אפשר לשנות ועוד. מלבד העובדה שניתן להרוויח מהאתגרים האלה Ether (המטבע הקבוע של המשחק שנשמר לכם גם אחרי שתמותו), ניתן כמובן להשיג בכל אתגר ניקוד כאשר אותו ניקוד יוצג לראווה בטבלת השחקנים בכל יום, כך שאם אתם מאלה שאוהבים להשוויץ ביכולות שלהם במשחקים, זו בדיוק המערכת בשבילכם.

אם נשים את העלילה והמשחקיות בצד, חשוב לי לדבר לא מעט על הנראות ועל הביצועים של Returnal על גבי הפלייסטיישן 5.
אוריד את זה כבר עכשיו מהשולחן ואגיד שהמשחק הוא ללא ספק מרשים מאוד מבחינה גרפית, ובעוד ורוב האזורים שלו חשוכים ואפלוליים, האויבים עצמם בוהקים באורות ניאון מהפנטים, והשילוב של האזורים האפלים עם האור של האויבים ושל הנשק שלכם יוצרים יחד מראה גרפי מרשים למדי.

כמו כן אציין לטובה את השילוב של היכולות השונות של הקונסולה עם Returnal, כשהמרשים ביותר בהם לטעמי הוא השילוב של יכולות בקר ה-DualSense עם המשחק. אז נכון, הטריגרים ההפטים של הבקר היו וישארו גימיק שבסופו של דבר יחלוף מעולם, אבל אהבתי מאוד את השילוב של הטריגרים האלה עם המשחק, כאשר כאן הטריגר הימני של הבקר שלכם יעבוד באופן רגיל והטריגר השמאלי יכלול שתי רמות לחיצה שונות, האחת (והקלה יותר) תגרום לסלין לכוון את הנשק באופן רגיל, והשנייה (והקשה יותר ללחיצה) תפעיל את מצבי הירי המשניים של הנשקים השונים במשחק. זוהי כמובן רק דרך אחת מתוך לא מעט דרכים שיהיה אפשר לעשות שימוש עם טריגרים הפטיים בעתיד, אבל השילוב שלהם כאן מעולה, והביצוע חלק וללא תקלות. אציין בנוסף שאם המערכת ההפטית פחות לטעמכם, תוכלו להעביר את המשחק למצב משחק "קלאסי" שכולל מיפוי מקשים שונה לתפעול הנשק שלכם שמזכיר מאוד את תפעול הנשק שהיינו רגילים לעשות עם בקרי משחק עד היום.

מעבר לטריגרים גם מנועי הרטט של השלט עושים פה חייל. כמו שראינו לראשונה עם Astro's Playroom, גם כאן תוכלו להרגיש גשם, להרגיש את הקרקע שאתם דורכים עלייה ולקבל פידבק מאוד טוב מהתזוזה של סלין ושל הנשקים שלה. שוב, גם כאן זה בסופו של דבר גימיק, אבל זה גימיק מטריף לאללה שאני מאוד אוהב!

באשר לביצועי המשחק עצמם, בעוד והיו מקרים בהם חשתי נפילות פריימים קלות ומאוד רגעיות, ברוב המוחלט של המשחק שלי לא חוויתי שום בעיות בתחום הביצועים. המשחק רץ חלק מאוד ומרשים מאוד (4K ב-60 פריימים לשנייה זה פשוט מדהים). כמו כן ראוי לציין לטובה את ה-SSD המהיר של הקונסולה, שמאפשר למשחק להיטען במהירות הבזק, לטעון שלבים בצורה יותר מהירה מהמצמוץ של העיניים שלכם ועוד. ריטרנל ללא ספק לוקח את החומרה של הפלייסטיישן 5 לקצה ועל הצד הטוב ביותר, ואני מקווה לראות משחקים נוספים בעתיד שעושים בחומרה של הקונסולה שימוש כל כך איכותי ומדויק.

מעבר לכך אציין לטובה את מערכת הסאונד של המשחק. המשחק מאוד מדויק מבחינת הסאונד שלו, והוא נבנה בצורה שתאפשר לכם לשמוע בצורה מדויקת מאוד מאיזה כיוון מגיע אליכם אויב, מה שעשוי מאוד לסייע לכם בניהול הקרב והתזוזה שלכם. בעוד וזה לא חובה, אני ממליץ לכם בחום לעשות שימוש באוזניות במהלך המשחק על מנת לחוות את יכולות הסאונד התלת מימדי שלו בצורה הטובה ביותר.

לסיכום, אם עד עכשיו התלבטתם או ניסיתם לשים את היד שלכם על פלייסטיישן 5 ללא הצלחה, הגיע הזמן להגביר הילוך ולהשיג קונסולה כמה שיותר מהיר (כמובן בלי לתת יד לתעשיית המחירים המוגזמת שהולכת כרגע בשוק, בתקווה שהכל יסתדר בחודשים הקרובים). Returnal הוא אחד ממשחקי האקשן היותר מהנים שתוכלו לשחק, והוא לבדו יספק לכם שעות של הנאה, אתגר, תוכן, מסתורין ועוד עם הקונסולה החדשה שלכם. כולי תקווה שיוצרי המשחק ימשיכו לטפח את היצירה שלהם לאורך חיי המשחק, עם הרחבות חדשות, אתגרים חדשים ועוד.

*Returnal זמין כבר היום לרכישה באופן אקסלוסיבי ל-PlayStation 5!

*עותק למשחק הובא על ידי ישפאר יחד עם קונסולת ה-PlayStation 5, תודה רבה!

Returnal

ציון סופי - 9

9

מצוין

מהירות, דיוק, מסתורין ומלא חייזרים, מה עוד אפשר לבקש?

User Rating: Be the first one !

אודות רועי האן

רועי האן, לשעבר העורך הראשי של מחלקת החומרה ב-PCGalaxy. בעברו היה גם כתב הטכנולגיה והמשחקים של אתר ynet. רועי הוא טכנאי מחשבים, גיימר ותיק וגיק משכמו ומעלה. כיום הוא משמש כאיש מערכות מידע בחברת המשחקים הישראלית Gliding Deer.

השאר\י תגובה