אריזה חדשה, אותו הקסם? – ביקורת המשחק Trials of Mana

משחק התפקידים המחודש Trials of Mana מכיל גרפיקה מודרנית, מספר דמויות לבחירה, ומערכת קרב חדשה. אך האם הוא מאבד משהו לאורך הדרך?

Trials of Mana מגיע אלינו בהפצתה של Square Enix, ובפיתוחה של חברת Xeen. לאחר החידוש המוצלח של Final Fantasy VII נראה ש-Square לא מפסיקה עם רכבת החידושים בזמן הקרוב, אך האם גם פה מדובר בהצלחה אדירה?

Trials of Mana הוא חידוש למשחק התפקידים השלישי בסדרת Mana שיצא עבור ה-SNES ב-1995. הוא משדרג את הגרפיקה ומתאים אותה יותר לעידן המודרני, משפר משמעותית את מערכת הקרב, ונותן לנו מגוון רחב של דמויות לבחור מביניהן. יחד עם זאת הוא גם מאבד מספר דברים לאורך הדרך, ולפי דעתי הוא שם דגשים לא בהכרח במקומות הנכונים.

לפני שאני אמשיך חשוב לי להגיד ששיחקתי קצת בחידוש של המשחק הראשון בסדרה שיצא עבור ה-Game Boy Advance, אבל לא שיחקתי במשחק המקורי שהחידוש הזה מבוסס עליו, אז אני מגיע עם דעה נקייה.

המשחק עושה משהו יוצא דופן עם העלילה שלו, כיוון שבתחילת המשחק הוא ביקש ממני לבחור דמות ראשית אחת מתוך שש דמויות אפשריות, ואז לבחור את שני בני-הלוויה שלה. יש הסבר בסיסי לגבי כל דמות, ההיסטוריה שלה, ומה נקודות החוזקה והחולשה שלה, יחד עם הסבר קל לגבי סגנון המשחק שהיא מספקת. כל דמות משוחקת שונה מהאחרות, ויש פה הרבה מאוד מקום תמרון על מנת לשחק את המשחק בדרך שאתם אוהבים. כל דמות מכילה סיפור משלה, ובהתחשב באיזה דמות תבחרו בתחילת המשחק ההתחלה וסוף המשחק ישתנו. מרבית העלילה באמצע דומה בין הדמויות השונות, אך יש שלושה סופים שונים (סוף אחד לכל שתי דמויות). המשחק מעודד משחק חוזר עם שאר הדמויות על מנת לקבל חוויה מלאה של העולם, אבל כפי שאספר לכם, לא בטוח שזה שווה זאת.

בחרו את דמותכם היטב, הבחירה תשפיע על הסיפור שלכם

המשחק ממש יפה לפני הכל. רואים שהרבה השקעה ניתנה פה על מנת ליצור מראה ייחודי, והעולם והדמויות נראים בהתאם. סגנון האומנות בולט ומודגש, ואני ממש אוהב את העיצוב של הדמויות הראשיות. לכל דמות יש מראה אשר מאפיין אותה, והן ניתנות לזיהוי בקלות אחת מהשנייה, מה שעוזר כי במסגרת הקרבות יכול לקרות כל כך הרבה על המסך בו זמנית שזה טוב שקל לזהות היכן הדמויות נמצאות ביחס לאויבים. לערים ולכפרים בהם ביקרתי במהלך המשחק היה מראה שונה, אשר הבדיל ביניהן והוסיף מעט להרגשה שהעולם חי ובעל תרבויות שונות. העיצוב בכל עיר ממש מבליט היכן נמצאת כל חנות, אבל גודל הערים עצמן הוא קטן למדי, וללא הרבה משימות צדדיות או אפשרויות שיחה שיכלו להרחיב לי את הידע על העולם, אין הרבה סיבות להסתובב בהן לאורך זמן. שמתי לב (בעיקר במהלך הסרטונים) שהאנימציה של הדמויות מאוד בסיסית, עם מגוון מאוד מצומצם של תנועות גוף או ראש, וזה חבל כי בזמנים המעטים בהם כן הושקעה יותר באנימציה ראיתי שזה לא רק אפשרי אלא נראה טוב ויכול ממש לעזור להעביר את הרגשות של הדמויות הלאה.

Trials of Mana הוא משחק פעולה-תפקידים יפני, וכמו כל משחק תפקידים (במיוחד היפנים) העלילה היא חשובה, כיוון שהיא הכוח המניע לרוב עבור השחקן. ובכן, לא כאן. שלא תבינו אותי לא נכון, למשחק בהחלט יש עלילה (עלילות ברבים למען האמת) ויש את האיום על שלום העולם שהגיבורים שלנו צריכים לעצור, אבל יש מיקוד כל כך קטן יחסית על החלק הזה שמתבטא במספר דרכים. המשחק מתחיל עם הסבר כללי על העולם, בו אנו מגלים שהאלה  שבראה את העולם הפכה לעץ לאחר הבריאה, ודרכו היא מפזרת מאנה ברחבי העולם ושומרת על שלמותו. בנוסף לכך, שמונה שדים אשר איימו על שלום העולם נכלאו על ידה ועל ידי הגיבור/ה (לא ידוע) אשר החזיקו בחרב המאנה, נשק אגדי ורב עוצמה אשר מוחזק על ידי עץ המאנה בהמתנה לגיבור/ה המתאימים הבאים. לאחר ההקדמה הזאת, עוד מהרגעים הראשונים של משחק, הסיפור טס במהירות האור. אירועים קורים תוך מספר רגעים אחד מהשני, הגיבורים שלנו עוברים מעיר לעיר תוך מה שמרגיש כמו דקות, וקשה להתחבר רגשית לסיפור שמתנהג ככה.

הדמויות נראות טוב והגרפיקה מוצלחת ביותר

בתור דוגמא, אני בחרתי את ריזס בתור הדמות הראשית שלי, ומיד אחרי הפרולוג אשר לימד אותי איך לשחק ולשלוט בדמות שלי, תוך פחות מחצי שעה עליתי על ספינה, הפלגתי לעיר מסוימת בה נעצרתי בגלל סיבות, הלכתי לישון, והמשכתי לעיר שלישית. ביליתי בדיוק עשר דקות בעיר הזאת מבלי האפשרות לעשות כלום או לגלות כלום, רק לישון ולהמשיך להפליג. והרבה מהסיפור ממשיך בצורה דומה מאוד, מה שמעציב אותי. אולי זה היה כך גם במשחק המקורי, אינני יודע, אבל הייתה פה הזדמנות להגדיל את העולם, להעלות את הסיפור רמה ולשפר את המשחק באופן משמעותי, ואני מרגיש שהיא בוזבזה.

אז הסיפור לא יהיה מה שימשוך אתכם פנימה, אבל מה לגבי המשחקיות? ובכן, חדשות טובות. המשחקיות של Trials of Mana היא מהירה, מהנה, גמישה, ובעלת הרבה אפשרויות שונות לבניית חבורה וסגנון משחק מותאמים אישית. כפי שאמרתי מוקדם יותר, בתחילת המשחק אנו בוחרים אחת משש דמויות שונות בעלות סגנון משחק שונה, ויש פה התאמה לכל אחד, החל מהקוסמת שתוקפת מרחוק, דרך הדמות שמזמנת, ועד ללוחם הקדמי עם המגן. המשחק הוא תלת מימדי והקרבות מתרחשים בזמן אמת, כך שתמיד יש שליטה מלאה על המיקום של הדמות ביחס לאויבים. המשחקיות היא מהנה, עם מספר שילוב מתקפות בסיסיים לכל דמות אשר עוזרים לשלוט בשדה הקרב, ומספר התקפות מיוחדות שנרכשות לאורך זמן ועוזרות להפוך כל דמות לייחודית בפני עצמה. הקרבות הם מהירים ומערכת הקרב, למרות שהיא די בסיסית ולא מתפתחת הרבה עם הזמן, מוצלחת למדי. זה תמיד היה כיף לראות איזה כוח הרסני חדש מתקפה מיוחדת חדשה פתחה בפני, או איך זימון חדש גורם לי לחשוב מחדש על האסטרטגיה שלי. השליטה עצמה על הדמויות היא נוחה גם, כאשר אנו שולטים רק בדמות אחת כל פעם והאחרות נלחמות באופן עצמאי, אבל עם אפשרות להחליף את הדמות שאנו שולטים בלחיצת כפתור נוחה. בתחום זה בא גם נקודת החוזק הכי גדולה של המשחק – הגמישות שלו.

הקרבות מהירים, זורמים, ומלאים בחיים ותנועה

כמות האפשרויות והדרכים להתאים את הגיבורים שלנו לסגנון המשחק שלכם היא עצומה, והכל מתבסס על מערכת עליית הרמות. בכל פעם שדמות עולה רמה, היא מקבלת נקודת ניסיון שאותה אתם משקיעים באחד מחמש קטגוריות שונות. יכולות חדשות לא נפתחות בנפרד, אלא כל פעם שמשקיעים כמות מסוימת של נקודות באחת מהקטגוריות, הדמות שלכם תקבל יכולת חדשה, בין אם זה חיזוק אקסטרה לאותה הקטגוריה, יכולת פסיבית או יכולת אקטיבית חדשה. אפילו יותר מעניין, כל דמות מכילה קבוצה של יכולות הייחודיות לה, כך שעליה של העוצמה בשני דמויות שונות באותה כמות של נקודות תניב יכולות שונות לכל דמות, מה שממש מאפשר התאמה אישית מעבר לתפקיד הראשוני שלהם בקרב. אבל התפקיד הראשוני שלהם לא יישאר כך לעד, כיוון שהם יכולים לשדרג את הקלאסים שלהם עם הזמן. כל דמות יכולה לשדרג את המקצוע שלה שלוש פעמים, וכל פעם יעמדו בפניכם שתי אפשרויות שונות, מה שמאפשר לכם בעצם שש אפשרויות שונות למשחק לכל דמות. גמישות כבר אמרתי? לפי דעתי מערכת זאת היא ייחודית ומוצלחת ביותר, והייתי שמח מאוד לראות עוד משחקים שואבים ממנה השראה.
לצערי הרב, עם העובדה שהמשחקיות לא מתפתחת הרבה עם הזמן ובהתחשב בכך שעם סיפור חלש מרבית הזמן מוקדש ללכת למקומות שונים ופשוט להרוג יצורים, ומי שלא יתחבר למערכת הקרב הזאת פשוט יתקשה ליהנות מהמשחק.

המקצועות השונים נראים טוב ומספקים המון גיוון

Trials of Mana הוא משחק פעולה-תפקידים עליו אני מתקשה להמליץ בלב מלא. המשחק נראה טוב, המשחקיות מהנה, מגוונת יחסית, וגמישה, ויש לו הרבה מאוד פוטנציאל למשחק חוזר עם דמויות חדשות, אבל העלילה החדשה ובניית העולם מאוד בסיסיות, והאנימציות של הדמויות גוררת אותו למטה. אני מרגיש שהיה פה פוטנציאל למשחק הרבה יותר מוצלח, ואיפשהו לאורך הדרך הוא התפספס, וזה חבל. אם אתם אוהבים משחקי פעולה-תפקידים אבל חיפשתם תוספת של רמות וקסמים, אתם תהנו ממנו. לאוהבים של משחקי תפקידים כבדים ומושקעים, הייתי אומר תנסו את הדמו החינמי שלו (זמין עבור ה-PlayStation 4) ותראו אם אתם מתחברים למערכת הקרב שלו לפני.

Trials of Mana זמין עבור קונסולות ה-PlayStation 4, Nintendo Switch והמחשב האישי.

*עותק ביקורת סופק על ידי חברת עדלי יונייטד יבואנית Square Enix בישראל. 

Trials of Mana

ציון סופי - 6

6

סביר

Trials of Mana הוא משחק תפקידים בעל מספר מאפיינים מוצלחים, אך הוא גם סובל ממגוון בעיות בולטות.

User Rating: Be the first one !

אודות אלעד שרז

אלעד שרז, בן 29 מגן יבנה. חובב משחקי ווידאו, אנימה, מנגה, ותרבות חנונית בכללותה. גיימר מאז גיל 10, וגאה להגיד שסיימתי את NFSU בגיל 14 חח

השאר\י תגובה