נוצץ אבל לא זהב – ביקורת המשחק UFC 4

חברת EA ממשיכה את סדרת משחקי UFC שלה עם UFC 4, רגע לפניי סיום דור הקונסולות הנוכחי, ואני זוכה לקפוץ אל תוך הזירה המתומנת

ספורט ה-MMA היה ספורט שתמיד משך את תשומת ליבי. בתור חובב ענק של WWE, התחלתי לצפות ב-UFC ב-2010 עד שאיבדתי עניין בספורט וחזרתי לצפות ב-WWE אחרי כמה שנים, אבל העניין שלי ב-MMA תמיד היה שם וכך גם החיבה שלי למשחקי ספורט הקרב של EA, זאת אומרת Fight Night ו-UFC, ובזמן שלא קיבלנו Fight Night מלא זמן, כן קיבלנו לא מעט משחקי UFC בדור הזה, אותם זכיתי לחוות ממש במקצת, מה שאומר שאני לא מקובע למערכת קרב אחת כמו הרבה שחקני הארדקור, אבל אני כן חוויתי מספיק מהמשחקים האחרים כדי להרגיש בהבדלים ש-UFC 4 בא להציע. אז בואו נתחיל.

UFC 4 מתחיל עם הדרכה על מכניקות הקרב שהמשחק מציע אחרי שיצרתם את לוחם ה-MMA שלכם ממגוון אפשרויות (משחקי WWE של 2K נותנים יותר אופציות) ובוחרים את משקלו ואת סוג הלחימה שלו, למרות שאלו מאפיינים התחלתיים שאפשר בהמשך לשנות ולשפר. אתם מצטרפים למכון האימונים של MMADavis, מבצעים את קרבות החובבנים הראשונים שלכם וממשיכים למצב הקריירה ממנו אתם יכולים כמובן לצאת למצבי המשחק האחרים של המשחק.

מצב המשחק המרכזי של UFC 4 הוא מצב הקריירה. אתם מתחילים בארגון הפיתוחי תחת ה-UFC ואם תרשימו את דיינה וייט מספיק, תוכלו להרוויח לעצמכם מקום במחלקת המשקל שלכם בארגון, שבה תחתמו על חוזה בו תצטרכו להשלים תנאי מסוים בשביל להרוויח כסף רציני, כמו לסיים את 3 הקרבות הבאים שלכם בנוקאווט או להוביל למיליון קניות של ה-PPV, ועם הזמן תוכלו לבנות את האגדה שלכם. ככל שתמשיכו להלחם בארגון הפיתוחי, כך הדירוג שלכם במחלקת המשקל של ה-UFC בכניסתכם תהיה גבוהה יותר וכך גם תהיו יותר פופולרים.

כל קרב במצב הקריירה, בין אם זה ב-UFC או בתת הארגון, מתנהל בצורה דומה- אתם מקבלים מספר מסוים של שבועות עד הקרב בשביל מחנה האימונים, במהלכו אתם יכולים לנצל כל שבוע לאחת מארבע פעילויות: 1. להתאמן בסגנונות הלחימה השונים (האבקות, אגרוף, אגרוף תאילנדי, ג'ו ג'יטסו) או להתאמן על שק אגרוף, מה שמרוויח לכם נקודות ניסיון ומשפר את המהלכים שלכם. 2. להתאמן עם מקצוען, שמאפשר לכם להתאמן עם לוחם MMA מנוסה שילמד אתכם מהלך חדש בתמורה לזמן וכסף. 3. ללמוד את היריב, שנותן לכם להכיר את יכולות היריב וסגנון הלחימה שלו. 4. לקדם את הקרב באמצעות פוסטים לרשתות חברתיות, ראיונות טלוויזיונים ולחזות את הקרב ביניכם, אתם גם יכולים לקבל חסות שתכניס לכם כסף ולשפר את היחסים עם לוחמים אחרים על מנת להוריד את עלות האימונים איתם.

קידום הקרב מעלה את ההייפ אליו שמוביל ליותר תשומת לב אליכם ועליה מהירה יותר בדירוג, אימונים לעומת זאת מחזקים את הדמות שלכם בכך שאתם לומדים מהלכים חדשים ומשפרים את יכולות הלוחם שלכם באמצעות נקודות ניסיון. אבל תזהרו במהלך האימונים, פציעה יכולה להוביל לירידה ביכולות שלכם ולהשבית את הלוחם/ת שלכם לזמן מה, אפילו לגרום לביטול הקרב.

לפני שאני אגיע לקרב עצמו, בואו נדבר שנייה על הפעילויות השונות במצב הקריירה- אני חושב שמדובר במצבים מגניבים שמאפשרים לבחור לכם את הנתיב שאתם רוצים לקראת הקרב, אבל גם עם זה, הם אחרי זמן מה די משעממים ומצב הקריירה לא כולל ממש איזשהו נרטיב מעניין לעקוב אחריו. האימונים לרוב די חוזרים על עצמם, עם אותם אתגרים מהמאמן שלכם, קידום הקרב הוא אותן פעילויות שלמעט פוסט טוויטר שאתם רואים בצד, לא ממש נראות לעין וללמוד את היריב שלכם מרגיש די רייקני וחסר משקל. למה המפתחים לא יכלו להכניס כמה סרטונים של מי שאתם עומדים להלחם בו כשאתם עושים "Watch the Tape" כדי ללמוד עליו עוד? זה יכול היה לבלוע אותנו הרבה יותר למציאותיות שהמשחק מנסה ליצור ביחד עם הרשתות החברתיות.

כמו כן, אתם יכולים לנצל את הרשתות החברתיות כדי ליצור יריבות עם לוחמים אחרים, אבל רק אם הם אמרו לכם משהו, ואז אתם יכולים לבחור אופציה אחת מ-2 תגובות. זה מרגיש ממש חסר משמעות ולא שאני לוחם ב-UFC ובשליטה. אם היה אפשר להתחיל סכסוך עם כל לוחם בעצמכם או יותר אופציות מה להגיד אז זה היה מרגיש שאתם באמת שולטים בלוחם בתוך ה-UFC, אבל זה פשוט לא. זה גם לא עוזר שאת כל חלק השקילה וה-Faceoff נעשה במסך הטעינה, והמשחק מחליט להציג עוד תמונות מקרבות של אותו הערב עם גרפיקת המשחק. אני מבין שהם לא השתמשו בקליפים מהמציאות כדי לקדם את הגרפיקה כסופר מציאותית והיא באמת ככה, אבל ישנם קליפים ותצלומים שפשוט נראים רע וזה נוגד את המטרה שלהם.

בנוסף, האופן שבו אתם עולים בדירוג הוא כל כך לא תואם את האופן שבו לוחמים עולים בדירוג ב-UFC ומשיגים קרב על החגורה, אם אתם צפיתם בספורט. לא הגיוני שאחרי שאני עושה כל כך הרבה הייפ, דוחה קרבות שנמוכים ממני ומנצח עם 12 נוקאווטים ברצף, ואני עדיין לא מקבל להלחם על התואר, ב-UFC רק אחרי 6 כאלו היו זורקים אותך מול ג'ון ג'ונס בשביל המכירה, בעיקר עם כולם פצועים כל הזמן.

אז בזמן שהדרך אל הקרבות טיפה דלה בגיוון ותוכן, איך הקרבות עצמן? ובכן, לא רעות בכלל. המשחק כולל שליטה די דומה למשחקים הקודמים עם שינוי קל לקרב על הרגליים והקרב על הרצפה. הרבה שחקנים שחוו את הדמו, טענו שלאגרופים והבעיטות אין עוצמה, ובזמן שלעיתים מרגיש ככה, בעיקר כשאתם ב-Mount ומפציצים את היריב שלכם, אני כן חושב שישנם פעמים שמרגישים את העוצמה של המכות והדרך העיקרית לנצח במשחק היא עדיין לעשות KO ליריב שלכם.

אבל אם אתם שחקנים של קרב קרקע, המשחק כן מאפשר לכם להפיל את היריב לרצפה ולהכניע אותו עם משחק מיני שדומה מאוד למשחק המיני ההכנעה של משחקי ה-WWE של 2K, קצת מגושם אבל טכנית אמור לעבוד, אבל לצערי, גם אם היריב שלכם מותש (משהו שממש לא קל לעשות), זה מרגיש בלתי אפשרי להכניע אותו לדעתי, משהו שמאוד מאכזב, בהתחשב שראינו ב-UFC עשרות קרבות שנגמרים בהכנעה בסיבוב הראשון, ללא מצב ה-Cardio של המוכנע. אז זה מרגיש שבדומה למשחקים קודמים, הקרב על הקרקע נשכח לעוד קרבות נוקאווט, בעיקר בלי שליטה אמיתית לבחור את התנוחה שבה אתם נמצאים. לפחות הקרב על הרגליים הוא עדיין סופר כייפי וזה דורש יכולת אמיתית לפגוע ביריב שלכם מבלי לאבד את כל האנרגיה שלכם.

אם אתם מחליטים לוותר על הקרב על הקרקע בכלל, המשחק מאפשר לכם ליצור קרבות מקומיים או ברשת שבהם אתם יכולים לבטל את הירידה לקרקע ואפילו לשנות את סוג הקרב לכך שהוא יותר ארקיידי כמו Tekken עם מד חיים. אם תבחרו לשחק מקומית תוכלו ליצור אירוע UFC משלכם עם קרבות או ליצור טורניר קרבות שתוכלו לשחק עם חברכם או לבד. אם תבחרו לשחק ברשת, תוכלו לעשות קרב מדורג כדי לעלות בדירוג העולמי שלכם, קרב חופשי מהיר או קרב בליץ- מצב קרב שמשתנים בו החוקים כל יום ובו אתם צריכים לנצח 5 יריבים ברשת בדרך אל הכתר, וזה יכול להיות קרב שבו מותר רק בעיטות וצריך להוריד את חייו של היריב או רק אגרופים וצריך להשיג נוקאווט. זה מצב נחמד ומאתגר שיעודד שחקנים לחזור למשחק מדי שבוע.

ישנם גם מצבי Tutorial ואימונים אבל הם די בסיסיים ולא מאפשרים ממש ללמוד את הלחימה שלכם לעומק, כי בזמן שאתם יכולים לראות איך מהלכים מבוצעים בנפרד ולהרביץ ליריב כמה שתרצו בנפרד, אין אפשרות לבחור לבצע מהלך מסוים עם הוראות על המסך ואז לבצע אותו עם המשחק אומר לכם איך להשתפר, כמו ב-Street Fighter V. זה מצב משחק שללא ספק יזדקק לשיפור בדור הבא.

מה שכן נראה טוב כבר עכשיו זו התצוגה עצמה. המשחק אולי כולל עטיפה נוראית שכולם כבר צחקו עליה, אבל הגרפיקה של המשחק מצוינת עם מודלים מציאותיים לחלק מהלוחמים האגדיים של ה-UFC כמו מאט היוס, מינוטרו נוגירה ואליסטר אוברים. הלוחמים הפחות מוכרים לא נראים כל כך מדויקים וכך גם חלק מהנשים, אבל לרוב הגרפיקה נראת נהדר עם דגש לזיעה ולפצעים לאורך כל הקרב. כמו כן, הסאונד נהדר- אני לא מעריץ גדול של השירים שנבחרו, אבל הדיבוב של המאמן שלכם, ההכרזות של ברוס באפר והקריינות עצמה של הקרבות כולם מצוינים, דניאל קורמייר וג'ון אניק לעיתים מפגרים אחרי האקשן, אבל לרוב עושים עבודה נהדרת ומאוד מפורטת להפליא בקריינות (מציינים את הסגנון, נצחונות עבר והיכולות שלכם). אני כמובן מתגעגע לצמד הקלאסי של רוגן וגולדברג אבל זמנים משתנים ודברים מתפתחים, זה רק חבל שבכל שאר התחומים של המשחק, UFC 4 לא ממש התפתח.

UFC 4 עושה הרבה דברים טובים עם הגרפיקה והסאונד שלו, והמשחק עדיין נותן הרבה בידור שיהיה כיף ענק עם חברים תודות למצבי המשחק שהוא מספק והקרבות האינטנסיביים על הרגליים, אבל זה מרגיש שהמשחק עדיין חלקיק ממה שהוא יהיה ושהמפתחים הולכים אחורה מאשר קדימה עם הכותר.

הדור הבא בתקווה ייתן הזדמנות ל-EA ממש לנצל את הרשיון הזה, אם המפתחים יחליטו להכניס קצת יותר עומק למצב הקריירה, מורכבות לקרב על הקרקע ולגרום למשחק להרגיש יותר קרוב למציאות של הארגון עליו הוא מבוסס, כי הפוטנציאל שם.

UFC 4

ציון סופי - 6.5

6.5

סביר

בזמן שהמשחק הרביעי בסדרת הספורט של EA עדיין מאוד כיף, הוא די שטחי, חסר מורכבות ואותנטיות שמעריצים של הספורט צמאים עבורה.

User Rating: Be the first one !

אודות קובי רוזנטל

שמי קובי רוזנטל, בן 28 מתל אביב, גיימר חובב קומיקס וסרטים כבר 20 שנה, עקבו אחריי בערוץ שלי KobiCool ביוטיוב, רק חפשו את משקפי השמש

השאר\י תגובה